calm

Medlem+
  • Content count

    7 037
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    35

calm last won the day on December 8

calm had the most liked content!

Recent Profile Visitors

22 829 profile views
  1. Apexorca hemma hos Nilento

    Jag tror inte man med vanlig "studiouppställning" med monitorerna ganska nära inpå ljudteknikern har möjlighet att fullt ut kontrollera basen. Närfältslyssning har ofta den effekten att den skär i basregionen och effekten i ett normalt lyssningsrum med högtalarna i en liksidig triangel blir sannolikt annorlunda. Har noterat att den gamla Cherion-studion som jag passerar dagligen har efterbearbetning i ett normalt lyssningsrum med normala hifi-högtalare. Allt går ju att justera i efterhand i den digitala världen. Har egentligen aldrig riktigt förstått behovet av djupbas om man inte är extremt intresserad av orgelmusik. Den lägsta basen som jag kommer i kontakt med i mitt lyssnande är kontrabas och den låter i live-sammanhang ganska resonantstark i den allra lägsta oktaven, så ock i mina högtalare. En torr djupbas är nog mer en önskedröm och kanske är mer hifi än verklighet. Calm
  2. En uppställning i ett rum som i första hand skall vara ett vardagsrum kräver naturligtvis kompromisser mht rumsmått och möbeluppställning. Ett nästan kvadratiskt rum, dock skuret i ena hörnet kanske gör det lite lättare än ett normalt fyrkantigt. Hade inga som helst problem med vare sig diskant eller mellanregisterljudet. Möjligen kunde jag förnimma en höjning i basen precis som mitt eget rum i trakterna 48-50 Hz. Men vid lyssning vid måttliga nivåer inget problem i sig. Ofta kan man laborera med avstånd från bakvägg till högtalare och lyssningsstol till högtalare om man vill ytterligare förfina. Men egentligen inget behov. Tycker att det lät bra som det var. Ganska kala väggar och en kakelugn och en stor tv gjorde att det blir lite fler reflexer men egentligen i heller ett direkt problem. Så du kan nog luta dig tillbaka och bara njuta av musiken! Sedan kan man alltid diskutera om en viss högtalarkonstruktion skulle upphäva normala fysikaliska lagar i fråga om ringformig spridning av basen, bakåt, nedåt eller åt sidorna har nog mindre betydelse om man tittar på mätningar jämfört hur man upplever det lyssningsvis. Min egen Ktêma har också en speciell konstruktion vad gäller just basen som jag tycker ger ett mer nyanserat och indirekt ljud. Men jag skulle nog inte vilja ta gift på att det går att mäta just den effekten. Calm
  3. Strömlist

    Skulle vara intressant att veta vad som döljer sig i resonans tuberna, men det är väl där själva hemligheten ligger antar jag? Calm
  4. Ja visst vore et trevligt att få spela "Jazz at the Pawnshop" i ytterligare format. Fantastisk inspelning med mycket livekänsla! Har den i massa olika versioner i vinyl och CD. Tillhör en av favoriterna om man ser till lite swingaktig musik. Men beträffande den andra delen med mjuk- och hårdvaruinstallation så är det nog en resa dit innan jag är i mål. Så där får man nog ha en ängels tålamod om man skall klara det. Min melodi brukar vara trail and error, men jag misstänker mht erfarna datamänniskor haft problem att det kommer att bli en tyngdpunkt på error. Calm
  5. Inga problem, mest nyfiken naturligtvis hur "uppkopplingen" ser ut och hur systemet med Roon/Tidal hänger ihop rent hård- och mjukvarumässigt. Ser möjligheterna som verkligen kittlar och framförallt hur man kan komma åt nya musikaliska upplevelser. Allt hemma hos Taxmannen såg så enkelt u,t men börjar gräva i det hela så finns naturligtvis komplexa strukturer som för en datakille är enkelt men för endata idiot blir svårt att få ihop. Calm
  6. Många turer i mitt dac-äventyr och i går kom ett glädjande besked . Leif på Marten konstaterade att min MSB DAC IV + redan har via USB2-porten förutsättning att spela DSD 128. Så nu efter besöket hos Taxmannen igår så kommer jag närmare att hitta en lösning för nedladdning, lagring och uppspelning av DSD 128 vilket blir spännande. Sedan är det naturligtvis en resa för mig som komplett dataidiot innan jag kan spela upp min första DSD-fil. Men nu finns förutsättningen rent hårdvarumässigt. Calm
  7. Var tillsammans med ByZan hemma hos Taxmannen för en praktisk Roon-övning som var mycket intressant. Utgångsläget var detta mycket avskalade system som betår av idel TAD-produkter rakt igenom. Stativhögtalare, kombinerat dac, försteg och driver och ett stereoslutsteg. Fantastisk kombo med ett underbart bra ljud. Men det var snarare Roon-biten som vi tittade en del på förutom att vi spelade en del medhavda CD:n. Nyckeln till till den digitala uppkopplingen ligger i denna lilla burk från Intel som har fler funktioner, att hämta, lagra och systematisera digitalt material. Kommunikationen med omvärlden och internt går via ett eget nätverk. Allt kan hanteras via dator, platta eller en uppkopplad TV. Blev verkligen imponerad av strukturen i Roon som hämtar hem metadata från nätet så fort man laddar ner från t.ex. Tidal. Minimalt antal kablar in och ut i denna lilla burk. Kabel in från nätverk som jag misstänker är dubbelriktad, kabel in i dac:en och en spänningsmatning. Thats all. Och en lagringskapacitet på 4 TB. Sen finns andra faciliteter som jag tyvärr missade. Men här får väl Taxmannen fylla på. Så här kunde en spelande låt se ut på TV-skärmen. Men högre upp i strukturen kunde man se genre, artist, album och låt. Enkelt och strukturerat och med tillgång till all information överskådligt och enkelt. Detta öppnar helt nya världar för egen del. Vi fick också prov på Taxmannens egna inspelningar från vinyl i DSD och PCM med hjälp av en AD-omvandlare. Kan inte säga ett det var någon större skillnad, men det var en ögonblicksbild som möjligen kan förändras med mer ingående lyssning. Kvällen avslutades med en utomordentligt trevlig och god middag i sällskap med Taxmannens first lady och ett antal fyrbenta vänner. Varmt tack och bock för denna. Denna kväll pekar på de möjligheter som öppnar sig med rätt enkla medel. Blev riktigt sugen och tänker nog att gå vidare i detta spår. Calm
  8. Tips på körmusik

    Detta är naturligtvis något annat med skolade röster och herrarna verkar ha kommit långt förbi målbrottet. Men just gosskörens klang är unik om man till sopranerna lägger countertenorerna och basarna. Stockholms Gosskörs tidigare ledare och dirigent Roland Nilsson hade de engelska körerna som ideal. Till skillnad med t.ex. Wiener Sägerknaben som har en mer enhetlig klang. Svårigheterna är att hitta oförstörda röster som inte påverkats av det som Roland kallade "dagissjukan" dvs skrikandet för att överrösta. Som ofta ledde till brutna skalor dvs att man hade språng ofta föranledda av knutor på stämbanden. Calm
  9. Strömlist

    Kan instämma i detta. I samband med att jag gjorde om min motorstyrning till Clearaudion, som också hade vissa problem med brum och spänningsvariationer, köpte jag ett hospital-grade stabiliserat nätaggregat på Elfa som inte alls kostade så mycket. Det löste problemet. Så allt kostar inte på hifi-nivå. Calm
  10. Apexorca hemma hos Nilento

    Minns nu ytterligare ett föredrag, nu med Didrik DeGeer där han klagade på de kablar som normalt används i studiosammanhang såsom för enkla och känsliga för digitalt smuts i luften. Själv kör han med dubbelskärmad kabel av den här typen RG 223 https://www.elfa.se/sv/rg-koaxialkabel-90-mm-koppartrad-flerkardelig-foersilvrad-svart-bedea-rg-223/p/15591518?queryFromSuggest=true som enligt honom är en av det enda som har de egenskaper som behövs. Men så är han extremt noggrann när det gäller allt som har med inspelningsteknik att göra och en digitalmotståndare av mått. Själv kör han bara mono. Calm
  11. Apexorca hemma hos Nilento

    Skulle lägga in ytterligare skäl till varför man inte har samma syn på ingående komponenter i ett studiosystem, nämligen kostnader och pengar. Lyssnade till ett litet föredrag med Siggi Loch ACT:s grundare, på NK:s bok- och skivavdelning dit jag var inbjuden i samband med deras jubileumsår. Mycket intressant att höra ägaren och eldskälen till ett hyfsat stort skivbolag berätta om sitt liv i grammofonbranchen där han gått från skivbolagsdirektör i Euroupa för ett stort skivbolag, till att starta sitt egna bolag. Det har definitivt inte varit någon lönsam affär för hans egen del och det betyder att kostnader måste kapas i alla led. Om man säljer 5-10 tusen av vissa titlar så går man definitivt back och detta påverkar naturligtvis även i föregående led musikerersättningar och produktionskostnader i inspelningsstudios. Men sedan är det väl troligt att det också det finns en förbättringspotential. Minns ett besök hos MNW i Vaxholm där min gamle klasskamrat i gymnasiet Sverre Sundman var tekniker och delägare. Proggens förlovade skivbolag och vagga, men så det såg ut, så mycket hemsnickrat och hempulat hade inte ens jag hemma. Studiotid kostar ändå och den digitala revolutionen var säkert en kostnadssänkare eftersom den ledde till höjd effektivitet. Calm
  12. Jo men om jag förstår det rätt så är det ett verktyg för att ta fram och systematisera dina inspelningar. Men om de skulle försvinna hur funkar det då? Som att skjuta bibliotekarien? Måste skapa problem om man inte har dubblerade system. Jag ägde fotona på Photobucket också men kommer inte åt dem längre den vägen. Kan naturligtvis hitta dem i mina egna datorer men systematiken har gått förlorad. Calm
  13. Apexorca hemma hos Nilento

    Ja tack Apex för ett trevligt reportage! Där hade man gärna velat vara med! Kul att Nilento fått ett så prestigefyllt uppdrag som att spela in för ACT. De lägger ner en del på att säkerställa kvaliteten på sina musiker och inspelningar så det är inte vem som helst som får uppdrag. Även om studion verkar helt digitaliserad så tycks man ändå jobba enligt gamla "analoga" principer med t.ex. naturlig akustik. Inte bara skapa allt i efterhand i "burken". Calm
  14. Ja Photobucket-eländet är ett varnande exempel på vad som kan hända om intäkterna faller. Har ni som skaffat Roon livtidsversion läst igenom hela avtalet om äganderätten, förändrade avtalsvillkor etc.? Risken är naturligtvis att hela musikbiblioteket försvinner ut i cyberrymden. Jag vill äga mitt digitala material precis som jag äger mina cd, band och vinyler. Annars får det vara. Ser en del risker i molntjänster, nedladdningar etc. Calm
  15. FM acoustic

    Jodå. Fanns med på sidomässan i München för två år sedan. Dyrt så in i norden vad jag minns men mkt bra. Är du sugen? Calm