calm

Medlem+
  • Content count

    6 467
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    22

calm last won the day on March 16

calm had the most liked content!

About calm

Contact Methods

  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

22 003 profile views
  1. Trevligt! Gillar Ear:s produkter och skulle nog satsat på denna om jag skulle landa i hörlursfacket. Lyssnade på Focal på mässan i Sthlm men har ännu inte fastnat för ljudet i hörlurar. Det blir för mig lite för mycket av att få ljudet mitt i knoppen. Jag vill ha en tydlig ljudscen med distans och djup. Men grattis till en säkerligen fantastisk kombo! Calm
  2. Fina bilder och reportage. Tack för det! Undras om det var samma Diapason högtalare som demades i Stockholm tidigare i vår? Upplevde att de hade potential även om rummet inte riktigt lirade med den gången. Hade gärna hört dem med Lammstegen. Calm
  3. Det var inte ett helt lyckat experiment. Körde två styva mdf:er med bult igenom och med filt mellan skivorna. Det krävdes värme för att få effekt. Sannolikt för att få spänningen i vinylen att släppa. De "köpeflatterner" är gjorda i metall vilket säkert ger en planare yta och en bättre värmefördelning. Testade först att köra mot elementet och sedan i ugnen. Men vågade inte kräma på för fullt. Så effekten lite osäker mht till de gradtal som behövdes. Kanske inte något att testa på sina rara förstautgåvor precis? Skulle nog skicka till Vinylbutiken om det inte finns någon i Gbg som har en motsvarande apparat. Calm
  4. Den generella regeln som gäller och så som jag lärt mig är att det är skillnad mellan balanserad koppling och obalanserad. Obalanserad=så kort kabel som möjligt vilket innebär kring metern. Balanserad=längre kabel och möjlighet att kanske gå upp till de fem meter du behöver. Du kanske måste skruva upp gainen i Riaat och då kan det komma brus istället som negativ effekt. Du får väl testa. Rent beräkningsmässigt och tekniskt överlåter jag till våra tekniker t.ex. PEO att beräkna. Impedanser och kapacitanser i pu och kablar måste naturligtvis lira. Calm
  5. Trevligt med bildreportage! Hade tyvärr inte tid/möjlighet att åka ner, men håller med dig att formatet är trevligt. Antar att "skivmässan" i mässan är lika väl tilltagen som tidigare? Calm
  6. Lite tips från Fasching i Stockholm för er som gillar kvinnliga jazzsångerskor. http://www.fasching.se/evenemang/madeleine-peyroux Madeleine Peyroux den 5/5. Calm
  7. Kan nog hålla med om att sista metern kan om det vill sig illa få en begränsande effekt om den inte är tillräckligt bra eller dåligt skärmad, fel fasvänd eller eller så. Men motsatsen skulle vara att den på något mysko sätt plötsligt lyfter hela strömkvaliteten i denna sista del i en lång kedja. Det menar jag är befängt att tro. Det förutsätter nog att strömkvaliteten är god från början i sådant fall. Apparaternas PSU:er har nog större inverkan än kabeln som sådan. I min ASR har konstruktören lagt ner oerhörd möda på att få till en så bra kvalitet i den delen som möjligt. Tre separata PSU:er, varav en med batteridrift. Jag tror att de gör en hel del till resten och kanske anledningen till att jag aldrig hört någon skillnad med dyrkablar. Kontakter och kablar i lågspänningsdelen har nog större påverkan är min erfarenhet. Calm
  8. Det tycker jag i allra högsta grad verkar vara en rimlig slutsats. I synnerhet efter ha läst PEO:s eminenta artikel " Det smutsiga nätet" så kan man med fog undra om den sista metern på något magiskt sätt skulle förändra allt som kommit in tidigare i kedjan. Själv lutar jag emot att den enda verksamma metoden vore att rensa ordentligt och generera en helt ny och oförstörd matning.T.ex. PS Audios sätt att generera en ny sinuskurva som i sin P10. Detta i synnerhet om man bor som jag i en helt nedsmutsad nätmiljö, dvs mitt i stan i ett flerbostadshus med allt vad det innebär av olika störningar. Så själv tror jag inte ett dugg på sista meterns princip. Har under åren testat en hel del mirakelkablar som säger sig lösa allt, men inte kunnat höra några avgörande skillnader. Så det är nog mer verksamt att se till att man inte hamnar i "skit in, ger skit ut". Calm
  9. Jag misstror inte mätningar som sådana men man måste också förstå att det inte är en sanning när man placerar en högtalare i sitt lyssningsrum. Lyssningsrummets egenskaper rent akustiskt har nog mer inverkan på slutresultatet än vad man tror och det kan inte bortses ifrån. Att kompensera för dålig rumsakustik genom att ständigt köpa nya högtalare är nog en dålig affär. Så min slutsats är nog att det är minst lika viktigt att mäta rummet som högtalaren för att få slutresultatet att bli bra. Min erfarenhet av equelizer är inte särskilt positiv, de löser bara en del av problemet. Varför vore intressant att veta, men sannolikt ligger detta i tidsdomänen? Calm
  10. Frågan är om inte ett ekofritt rum leder till att det i princip bara är direktljudet framåt och spridningen åt sidorna som hörs. Eventuellt också basportar eller element riktade annat än framåt. En del har ställt upp högtalare utomhus för test. Borde få samma effekt som ekofritt rum om man står på t.ex ett stort fält. Kanske inte så njutbart, men ur mätningssynpunkt bra. När det gäller högtalarkonstruktioner är väl sällan kurvan helt rak beroende på att många önskar någon egenskap t.ex bas- eller diskanthöjning vanligen. YG kallar sina högtalare för neutrala vilket torde innebära att de mäter rakt? I vart fall i ett ekofritt rum. Beträffande ekon och reflexer så tycker jag att de ger liv, klang och verklighetskänsla till musiken, givet att de är rätt diffuserade. Men det är en smaksak. Calm
  11. Har alltid hävdat rummets betydelse för den slutliga ljudupplevelsen. Kass rumsakustik, kasst ljud! Har så många belägg för detta efter att hört rena katastrofljud med megabuckutrustning på mässor och naturligtvis motsatsen. Frågan är hur detta är relaterat till ljudet i ett ekofritt rum? Borde ge mätresultat som är mer tekniskt relevanta med frekvenskurvor etc. Men hur låter det i ett normalrum? Ingen lyssnar ju i ekofritt rum. Jag vet att de flesta högtalartillverkare jobbar med lyssning som sista urvalsprincip som grund innan man släpper produkten på marknaden. Blint eller seende! Calm
  12. Vore roligt att realisera drömmen om att äntligen få tillfälle att lyssna. Calm
  13. Alla beslut är bra, bortsett från de man ångrar i efterhand. Kul att du hann ångra dig i tid! Jag har grämt mig för att jag sålde mina vinyler när CD:n kom. Nu när jag äntlingen har fått till vinylen som jag vill ha den så hade de suttit som en smäck att plocka fram mina gamla skivor. Men man måste gå vidare och faktiskt lyssnar jag på lite annan musik idag, än då. Man får väl säga grattis till den nygamla anläggningen! Calm
  14. Hade anläggningen nerplockad pga golvslipning i vardags-/lyssningsrummet och passade på att klistra fast bitumen under mina stenplattor som jag kör under elektroniken inklusive strömfördelaren Thor och N.O. QX4. Köpte på Biltema dessa bitumenplattor som tyvärr ramlade av vid första försöket med det "egna" klistret. Fick bättre fäste med lite monteringslim istället. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Damppapp-Bitumen-2000021213/ Skulle jag välja idag skulle jag köra de plattor som är med smältlim, men måtten på de jag köpte var bättre anpassade till mina stenplattor. Under elektroniken mot stenplattorna kör jag Stillpoints och under stenplattorna mot hyllan Cerapuc. Under den större stenplattan som ASR:n står på har jag limmat en tunn plywood istället. Den är kanske 4 mm tjock och gav bättre dämpning än bitumenplattorna. Upplever alla stenplattor som stumma och har fått ett mer naturligt och mer klart ljud tycker jag. Det är som ringningen i stenplattorna tidigare, störde inom hörbara området. Bitumen respektive plywooden borde sänkt resonansfrekvensen en del. När det gäller skivspelaren så står min Clearaudio, som är ofjädrad, på Evereststativet som också är stumt, med 80 kilo massiva rostfria stålcylindrar med hardwood i fem sektioner emellan. Upplever inte att jag har några resonansproblem i den stumma kopplingen. Under spikesen sitter underdelarna till tre stycken Cerapucer. Detta därför att jag har ett flytande parkettgolv av ca 15 mm kryssfaner med en 5 mm ek-slityta. Det golvet har en tendens att sjunga med, vilket märktes på högtalarna. Kör därför Cerapucer också under dessa och med en klar förbättring. Som alla gånger när det gäller tweaks så får man nog testa sig fram till vad som ger bästa resultat. Kan ibland vara svårt att förutse resultatet. Som när jag satte N.O. Thoren på en stenplatta och med Cerapucer under så blev det en klar förbättring i hela systemet. Lite oväntat faktiskt. Calm
  15. Självklart! Inga problem! Calm