calm

Medlem+
  • Content count

    6 560
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    24

calm last won the day on May 16

calm had the most liked content!

About calm

Contact Methods

  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

22 118 profile views
  1. Kul Apex! Nu börjar vi komma in på riktig hifi! Absolare förstås och deras integrerade! Tack för alla bilder och ingående beskrivning! Världsklass! Calm
  2. Vid närmare eftertanke så skulle jag nog kunna köra vita också! De är nästa arkitektoniskt rena i sin design och då vill man kanske se dem ordentligt. Påminner lite om Braun som var ett märke som hade just designen som sitt kännetecken. Stora på 60-70-talet. Calm
  3. Jag har nästan alltid kört svarta högtalare. Diskret färg som alltid står sig över tidens olika svängningar i mode. Vita högtalare liksom vita bilar kommer och går i perioder men svarta består. Lägger min röst på svarta. Calm
  4. Var på Pat Methenys konsert i fredags. Konserthuset i Stockholm. Nästan tre timmar gitarrklanger så som jag aldrig hört den tidigare. Ett bra team backade upp Pat med piano, bas och trummor. Ett fantastiskt bra samspel och också i olika konstellationer. Bas gitarr, piano gitarr, trummor gitarr. En fantastisk konsert som möjligen drogs ner en smula av stora salens något långa efterklang, eftersom Pat kör en del efterklang i sitt eget spelande blev det stundtals något för mycket. Hade gärna sett honom på Waterfront där han spelade sist. Men en minnesvärd konsert hur som helst! Calm
  5. Apex! Tycker du tar upp en viktig aspekt och för mig avgörande faktor för musiklyssnande i återgivningssystem. Dvs att det låter som live. Många system idag har kommit till en teknisk fulländning som är brilliant, men låter det som livemusik? Knappast och någon stans på vägen tappar man musiken själ och inre väsen. Just samspelet, de små klangerna och harmonierna försvinner i en tekniskt perfekt lösning. Ju mer man tränger in i musikens olika klang- och taktnivåer desto mer inser man att något saknas. Nämligen att instrument harmonierar i en samklang som utgör själva fundamentet i musiken. Inte varje instruments absoluta perfektion utan hur de låter tillsammans. Lyssnar man mycket till livemusik så tror jag att man inser att det är en skillnad att höra denna och sedan hur det återges i ett system. Det system som jag personligen mest berördes av rent musikaliskt på Münchenmässan 2015 var inte de påkostade och haussade megasystemen, utan ett system som kom helt i skymundan nämligen Klimos ganska nakna och enkla system. Men vilken musikalisk glädje! http://www.klimo.com. Skulle rekommendera ett besök om de finns med iår. Hade sitt rum längs bort i anläggningen och längs upp om jag minns rätt och värt att leta efter. Var i fredags och såg Pat Metheny på Konserthuset i Stockholm. Här har vi en klangernas mästare och med sig hade han en grupp som verkligen kunde det språket fullt ut. En veritabel fest för örat och själen! Det skulle man vilja ha i ett system fullt ut. Även om Pat spelar genom ett PA-system så går det musikaliska budskapet fram naket och oförvrängt. Calm
  6. Äntligen kommer Patricia Barber till Sverige och till Malmö 20 juni ! http://www.patriciabarber.com/gigs Intressant med utomhusscen men frågan är om detta är hennes absoluta bästa scenval. Upplever henne vara mer av en pianist i klubbformat och kanske inte en storscenartist. Men osvuret är bäst som vanligt! Jag har bara hört henne i mindre sammanhang. Någon av våra södra vänner som vet något om arrangemanget som sådant? Calm
  7. Absolut! Man måste chilla också! Tillräckligt med grejor på huvudmässan så inga problem. Intressant både med Rockport som Martens naturligtvis. Men min behållning av Rockport var nog ändå Absolare som jag hörde för första gången 2015. Den upplevelsen sitter kvar i huvudet än och vill inte riktigt släppa i synnerhet som Marcus "plågade" med ytterligare en dos Absolare-Kaiser. Tur att man sitter nöjd, men man kan ju alltid drömma! Calm Hälsa bröderna Brothers! Calm
  8. Kul Apex! Eftersom jag inte är på plats iår heller så njuter jag av dina fina bilder! Ett litet tips om du har tid, så kan jag rekommendera alternativmässan som har egna taxibilar som avgår rakt över vägen från huvudentrén på stora mässan. Passade på att åka dit när det var kö inför den publika öppningen av huvudmässan. Då var det nästan inget folk på alternativmässan och man kunde i lugn och ro strosa runt och snacka med utställarna och lyssna förstås. Fanns en del intressanta utställare av spetsprodukter. Jag antar att man kör samma upplägg iår, men osäker. Calm
  9. Kul! Ha det så trevligt och glöm inte att chilla mellan varven. München är en trevlig stad, inte minst så här års. Calm
  10. Apropå en hängiven monofantast som nämnts tidigare i tråden så hittade jag detta Youtube-klipp från Didrik De Geers egen anläggning. Han är inte så särskilt digitaliserad så när han skulle föreläsa på HEM för något år sedan så hade han begärt fram en OH-projektor för att kunna visa bilder. Tyvärr kunde inte Lindqvist och Lundqvist, som annars är en utmärkt konferensanläggning skaka fram en enda, så han fick visa sina bilder i luften istället. Men det blev ändå en av den mässans höjdpunkter. Inspelningsteknikens utveckling under 1900-talet. En bit in i filmen kan ni se hans anläggning. Kanske ett litet rörbygge skulle toppa hela anrättningen! Calm
  11. Jag kan faktiskt hålla med att en väl sammansatt monoanläggning låter betydligt bättre när man spelar mono, än mono i en stereoanläggning. På något sätt blir mono komprimerat i en stereoanläggning istället för ett naturligt oansträngt ljud. Men det kan också ha med komponenterna att göra. Horn och öppen baffel med hög verkningsgrad har en annan ljudmässig signatur än kompakta högtalare av låg verkningsgrad som ofta i stereosammanhang. Vad man gillar blir mer en fråga om tycke och smak. En stereoinspelning som är välmixad i rummet och i kontrollrummet kan få en motsvarande återgivning med hög grad av musikalisk närvaro och utläggning i ljudbilden. Men det kanske blir lite off topic. Calm
  12. När jag skrev om habegär så var det med ironi. Jag har svårt att se att det skulle vara värt pengarna att lägga en mille eller så på en dylik apparat. De må vara hur bra som helst, men det är mer ingenjörskonst än musik även för mig eller när man inte vet riktigt vad man skall göra av pengarna. Det finns många andra spelare som jag hellre skulle vilja ha t.ex. en Kuzma som är en av mina favoriter ljudmässigt. Ljudet och musiken är viktigare än alla tekniska finesser. I det avseendet är Cleraudio ganska simpel men fungerar utmärkt ljudmässigt i min smak. Motor, skivtallrik, rem och tonarm, thats it! Inga gyron, extrem elektronik eller annat tjafs. Less is more! Calm
  13. Det kan ibland upplevas som varje teknikskifte ger ett sämre utgångsläge än föregående, för att sedan gradvis klättra uppåt i kvalitet. CD-spelare i dess linda var inte så mycket att hurra för. Nu tycker jag att det väl kan mäta sig med vinyl fast annorlunda. Sannolikt samma sak med nedladdning. Fascinationen för tekniken och funktionen kan ibland ta över kvalitetsaspekten. Problemet är snarare att man från producenthåll hävdar motsatsen. Calm
  14. Thorens Prestige är avgjort häftigare än Reference i mina ögon. Det finns massa häftiga spelare därute som naturligtvis väcker habegär. München-mässan var full av dem och den ena var dyrare än den andra. Här ett litet exempel. Invictus till exempel. Här kan man applicera upp till fyra tonarmar på en gång. Varför ha färre? http://www.theabsolutesound.com/articles/acoustic-signature-invictus-turntable-and-ta-5000-tonearm/ Lite hifi-porr att fresta med kanske? Calm
  15. Inte ett öga torrt! R.I.P Calm