calm

Medlem+
  • Content count

    7 204
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    39

calm last won the day on February 20

calm had the most liked content!

Recent Profile Visitors

23 197 profile views
  1. Från LoFi till något slags HiFi...

    Men med en sladdlös fjärrkontroll med infrarött ljus hade han besparat sig den resan. Eller som BLANDAREN konstaterade en gång. "Vad händer om man färdas snabbare än ljuset? Svaret: Det svartnar för ögonen" Calm
  2. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Precis så är det! Men första steget är väl analysen innan man börjar "koppla in nätprodukter" i styckeformat, är väl att ställa en diagnos och då krävs någon form av analysverktyg. Men det tycks inte finnas för andra än proffs, eller? Calm
  3. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Ja ingen regenerering vad jag förstod utan passiva filterelement. Mer intresserad av separeringen av de utgående kontakterna som skiljer på effektuttag och digitala komponenter. Men egentligen också nyfiken hur min ström ter sig mätmässigt. Skall man ta ett ordentligt tag i nätdelen så är jag nog inne på att satsa på en PS Audio P 10 eller en skiljetrafo, men först måste man mäta, så man vet. Calm
  4. The Show Must Go On... HEM 2018

    Jo de har två linjer passiva och aktiva. Hörde dem också i München för två år sedan i en betydligt större variant. Kördes också på Sweetspot i Sthlm för några år sedan. Tyckte de lät bra då, men detta system har en mindre imponatoreffekt än de två andra som jag hört förut och mer i linje med min smak. Dvs system som man kan lyssna på i längden utan att tröttas. Vill minnas att det stora systemet på Sweetspot matades med Kronosspelare och Vitus-elektronik som går mer åt det kalla hållet, jämfört med detta som balanserade mer åt det varma hållet, utan att för den sakens skull bli laidback. Calm
  5. The Show Must Go On... HEM 2018

    Vet inte om jag orkar köra alla mina bilder i år, men i vart fall vill jag framhålla mitt favoritsystem på mässan, nämligen detta: Estelon högtalare från just Estland har jag förstått. http://estelon.com/speaker/model-yb/ Modell YB som kan beställas i olika färger. Dessa i guldskimrande lack, kanske inte är just min favoritfärg, men kineser lär nog gilla denna. Elektroniken var heller inte av vanligt stuk. Snyggt i någon form av kopparröd som jag inte sett på någon annan utrustning. http://www.alluxity.dk/products.aspx Men det är inte utseendet som fångade mig utan ljudet som i stack ut i mängden av övriga högupplösta och tillspetsade presentationer. Väl balanserat från botten och uppåt i total harmoni. När man sedan körde både Patricia Barber och Doky Brothers i lika sköna pianopresentationer så var det en upplevelse helt i min smak. Var säkert inne ett antal ggr för att bekräfta mitt första intryck. Tyvärr ingen representation i Sverige än. Men väl i Danmark. Calm
  6. Från LoFi till något slags HiFi...

    Kanske inte så stor fråga egentligen, men eftersom vi tillhör ett vetgirigt släkte som ibland slår över i nörderi, så kan ingen fråga negligeras rakt av. Mina leadarband köpte jag från EMI på 70-talet och de är trots ålder i perfekt skick, möjligen tack vare att de legat förvarade i plastpåsar torrt och mörkt. Den som spar han har! Calm
  7. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Min nyfikenhet är nog inte i första hand strömrenare där jag testat en del olika varianter varav hälften är rent dynamikhämmande. Utan faktiskt göra en analys av hur det ser ut efter de enheter jag redan har. NO Thor och NO Quantum X4 samt strömlister från NO och Gigawatt. Kanske det finns någon billig mätutrustning som kan kopplas till datorn för en ingående koll? Det värsta är att alla proffsinstrument är så hiskeligt dyra och kanske inte lämpade för att ha kontinuerligt inkopplade heller? En mätning säger egentligen inte något mer än hur det såg ut just då och vad vi och grannar och andra hade påkopplade till elnätet i övrigt. En mer långsiktig mätning kanske ger en mer sann bild? Jag är mer inne på att kanske byta Thoren mot en annan strömfördelare som gör samma sak, men med inbyggd mätning samtidigt. Jag jobbar ständigt med förbättringar av systemet som jag tycker är roligt i sig utan att ständigt byta utrustning i stort, vilket inte ger så mycket förbättringar per krona investerat i jämförelse med tweaks som vanligen har en lägre kostnad. Har i övrigt både multimeter och oscilloskop som har varit till stor nytta vid mitt bygge av ny motorstyrning till min Clearaudio-rigg, men dessa ger inte så mycket i de här sammanhanget. Calm
  8. Från LoFi till något slags HiFi...

    Jo leadertape är ett måste tycker jag. Kör ett par meter röda i slutet och gröna i början så slipper man fundera på hur bandet är upprullat. Dessutom kan man med dessa också stoppa snabbspolningen i tid och slippa trä bandet på spole i båda ändarna. På Revoxen hade jag fotocell och där kunde jag stoppa spolningen automatiskt genom att klippa in en bit transparent band före leaderbandet. Praktiskt men den funktionen saknas på Studern tyvärr, här stannar maskinen när bandspänningen sjunker istället. Calm
  9. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Sprang på en apparat i Transient Audios rum på HEM som väckte mitt intresse. Ett kombinerat nätfilter och instrument för mätning av nätkvalitet. LAB 12 Gordian. https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3236&menu=1 Lite min tanke att kontinuerligt ha lite koll på kvaliteten på ingående ström och kunna veta varför det ibland låter bättre och sämre. Filterfunktionen kanske inte är så mycket med, men klart intressant att kunna kunna mäta olika variabler på ström, spänning, THD etc. etc.. Frågan om man kan hitta ett bättre mätinstrument för billigare peng? Tittar man på Flukes sortiment så börjar de på nivåer klart överstigande detta. Någon som har erfarenhet av denna apparat eller har några andra idéer? Tycker att det är rimligt att göra analysen innan åtgärder sätts in. Vill gärna testa vad min befintliga nätanläggning inklusive filter och strömprodukter gör, samt naturligtvis vad den ingående strömmen har för grundkvalitet. Bor man i lägenhet mitt i en stad så har man inte så mycket att välja på än att acceptera vad som matas in. Men man kan ju påverka från gruppcentralen och till anläggningen. Har redan en "dedicated line" som består av en 2,5 kvadratare på egen grupp. Calm
  10. Från LoFi till något slags HiFi...

    Slitsen att "fästa" bandändan i var mycket praktisk. Har den på samtliga band med metallspolar till min Revox A77. Trodde att de nya metallspolarna skulle ha någon form av material som ökade friktionen i spolens centrum, men det verkar tyvärr inte vara fallet. Blir ett litet "invik" istället på bandändan in i spolen som jag tycker är klart sämre, för såvitt man inte "nyper" till bandet på spolbanan istället och lindar upp flera varv tills friktionen infinner sig. Gillar inte lösa bandändar som sannolikt fläker små bitar runt vid snabbspolning. Tycker att den gamla slitsen var överlägsen då den "inneslöt" bandändan på ett bra sätt. Någon som har en teori om varför man ändrade? Calm
  11. Mickes Musikrum

    Trevligt system! Beroende på högtalare krävs normalt kraft för att få en högtalare att blomma ut fullt. Gillar din setup som inger en viss pondus! Calm
  12. Hemma hos Daniel

    Jag kanske uttryckte mig oklart men jag avsåg klangfärg när jag talar om överbetoning dvs en kall och hård diskant på gränsen till ringning. Den får större negativ effekt än att nivåmässigt fel inställd diskant. Kombinerat med högupplöst signalkälla blir detta outhärdligt att lyssna på. Lite som jag tidigare jämfört med UHD-tv som i sin färgbrillians överträffar verklighetens färger. Det är ibland svårt med nomenklaturen. Calm
  13. Hemma hos Daniel

    Intressant betraktelse! Kan tycka att just diskanten konstituerar skillnader mellan olika högtalares klang och förmåga att framställa ljud på ett naturligt sätt. Betoning och överbetoning kan möjligen vara en förklaring. Alla som har hört livemusik vet rimligen att vissa instrument kan låta på gränsen till distortion eller ringning som t.ex. en högstämd flöjt eller högsta diskantoktaven på ett piano. Längre ned t.ex saxofoner som låter på gränsen till illa. Men skillnaden med en högtalare kan vara att det kan råda obalans mellan styrkan mellan olika tonområden som då kan överbetona diskanten på bekostnad av andra områden. På samma sätt som en bumling bas kan maskera uppåt kan en överbetonad diskant rubba balansen nedåt. Kombinerat med upplösning och transparens i moderna signalkällor kan detta bli på bekostnad av övertonsbalans och harmoni. Instrumenten framstår som solitärer i ljudbilden. Musik handlar mycket samklang mellan olika instrument och hur de harmonierar med varandra och skapar nya klangstrukturer. Detta kan gå förlorat i ett alltför diskantöverbetonat system. Och handlar inte om ljudöverkänslighet, möjligen på bristen på livereferenser. för den som tycker att detta detta låter naturligt. Calm
  14. Mästarmöte har en vinnare!

    Kan hålla med er båda @Apexorca och @Taxmannen, det kanske inte blir så mycket nytt i våra diskussioner om olika medier? Jag är nog inne på linjen varför välja? Alla har olika för och nackdelar och eftersom de tyngsta investeringarna i fråga om utrustning redan är gjorda så kan t.ex. komplettering med uppkoppling av den digitala delen till nätet ske till relativt låg kostnad. Är imponerad av Taxmannens digitala del som ytligt sett verkar så enkel och logisk, men vet att det krävs mycket kunskap för att komma dit. DSD-kvaliteten lockar mig verkligen, men har inte riktigt tiden än. Den digitala delen är genom CD-spelare mycket enkel att hantera och eftersom intresset för mediet som sådant svalnat så kan man fynda musik till låga priser. Var igår en sväng förbi Atlas skivbörs som nyligen flyttat ett par hundra meter på St:Eriksplan och konstaterar att man kan köpa musik billigt på CD numera. Bäst att fynda medan tid är, snart upptäcker en yngre generation att det är coolt att lägga ner en silverskiva i CD-spelaren. Jag kan också hålla med Apex att man kan bli lite sugen när man ser tekniska prylar av både äldre och yngre datum som dessa: https://www.revox-online-shop.de/epages/64512991.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/64512991/Products/0216 En Studer kassettbandspelare som jag blir lite nyfiken på. Eller den här designmässigt läckra R2R-Bandaren. http://www.metaxas.com Metaxas Audio systems helt moderna spelare, som ser ganska läcker ut. Men som alltid ligger musiken i första rummet och ju mer man tränger in i denna ju mer inser man hur lite man egentligen kan och vet. Här ett exempel från min kurs om en musikvetenskaplig artikel som analyserar Led Zeppelins When The Levee Breaks från deras fjärde album och utifrån låtens berättelse om en översvämningskatastrof som skedde 1927 i Mississippideltat och hur berättelsen ljudmässigt har skildrats i musikens uppbyggnad, inte bara rent textmässigt. http://arpjournal.com/the-meaning-in-the-mix-tracing-a-sonic-narrative-in-‘when-the-levee-breaks’/ Om man inte orkar läsa artikeln i sin helhet kan man dyka ner i slutet och appendix och se lite hur mixningen har skett och hur schematiskt musiken byggts upp tills skyddsvallen brister och sångaren bildlikt drunknar i flodvågen. Mycket överkurs men inte desto mindre intressant för en som tidigare bara lyssnat rent ytligt på låten utan att förstå den på djupet. Det finns så mycket kunskap samlat som man inte haft en aning om och som understryker ett av mina favorituttryck; "Ju mer man vet, ju mer inser man hur lite man egentligen vet"" Calm
  15. Mästarmöte har en vinnare!

    Den här gamla Nagran är rätt häftig: Frågan är om hur ljudkvaliteten var? Annars är byggkvaliteten av Nagra-standard! Minns att jag sneglade på denna med ett visst köpsug. Borde vara på -70 talet någon gång? Calm