- Marten -

Branschmedlem
  • Content count

    332
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

- Marten - last won the day on January 29

- Marten - had the most liked content!

About - Marten -

  • Birthday 1963-10-13

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.marten.se

Recent Profile Visitors

5 768 profile views
  1. - Marten -

    Från LoFi till något slags HiFi...

    Vi kommer med största sannolikhet att erbjuda högupplöst digital kopia av det analoga masterbandet och då till en låg kostnad i förhållande till den analoga bandkopian. Men naturligtvis blir det bättre med en analog bandkopia om man har tillgång till en högklassig rullbandspelare.
  2. - Marten -

    Från LoFi till något slags HiFi...

    Den kommer både på vinyl och masterband kopia. Vi har precis gjort färdigt klippningen så det är på gång.
  3. - Marten -

    Från LoFi till något slags HiFi...

    Nja jag tror Shaft menar att då masterband kopior kostar mycket så kan ju en digital kopia vara ett bra alternativ om det är en marginell skillnad. De flesta av oss här har ju förmodligen en hyfsad digital rigg redan och att då kunna uppleva masterband kvaliteter till en betydligt lägre kostnad vore ju inte dumt.
  4. - Marten -

    Från LoFi till något slags HiFi...

    Hej, jag har tidigare hört digitala kopior (PCM 24/96) av master-band av en inspelning gjord på en Nagra 4S och det har varit väldigt svårt att höra någon skillnad överhuvud taget. Men jag ska göra ett mer "seriöst" prov, när vi har fått vår nya (tillverkad 1993) bandare av mycket hög klass, och kopiera till PCM 24/96 av den inspelningen som vi gjorde för ca 1.5 år sedan på en Studer A80. Rapporterar när detta är gjort. Återkommer i ämnet i en egen tråd. Mvh Leif Marten
  5. - Marten -

    Plind goes Ceramic!

    När man betalar via iTunes så kostar det extra. Har gjort samma misstag. Jag sa upp prenumerationen på mitt Apple konto och prenumererade direkt på Tidal i stället. Mvh
  6. - Marten -

    Träets klang

    Naturligtvis finns det skillnader i resonansegenskaper mellan de olika materialen du räknar upp, men är det gjort på ett optimalt sätt så är det relativt små skillnader. Exemplet med pinnarna är inte riktigt relevant då metallpinnarna är helt odämpade och ringer som "kyrkklockor" förmodligen. Metallkabinett måste dämpas med stagning och som jag själv använder i en sandwish då vi tar bort de ringande egenskaperna som metall har. Gjort på rätt sätt så fungerar det mycket bra. De akustiska egenskaperna invändigt i lådan så är det små skillnader och det är ju oftast dämpat med någon slags ull eller skum. De mätningar som John Atkinson gör i stereophile säger väldigt mycket hur ett kabinett uppför sig och är väldigt användbara. Så länge mätningarna är lika mellan olika material så låter de också väldigt likt. Men visst är det ändå små skillnader mellan olika material (även mätmässigt), även om det är optimalt dämpat. Om vi tittar på det optimala materialet och kostnaden inte räknas in så föredrar jag ett dämpat kolfiberlaminat eller en sandwish med aluminium/stål/Corian med dämplim mellan.
  7. - Marten -

    Träets klang

    Jo, det stämmer. Fast i Magicos fall så är alu-kabinettet med största sannolikhet bättre än trä-kabinettet så i det fallet är det förmodligen tuningen som skiljer mest. mvh
  8. - Marten -

    Träets klang

    Bra, så är det!
  9. - Marten -

    Träets klang

    Man kan säga (något förenklat) om det är något annat än membranet som rör sig i högtalaren då är det distorsion. Sedan så har ju högtalarelement, mer eller mindre, i sig en inneboende distorsion. Det Engelholm (och jag) menar är att om har ett nära resonansdött kabinett så påverkar det väldigt lite "tuningen". I det läget så kan konstruktören välja vilken tonal balans eller klangkaraktär han vill ha. Men kabinettet har mycket stor påverkan på det totala ljudet om det inte är resonansdött. Blev det lite mer förståeligt?
  10. - Marten -

    Träets klang

    Det tycker jag är ett feltänk. Ju fler problem vi eliminerar (distorsion, olinjäriteter, resonanser mm) i våra högtalare ju närmare musiken kommer vi och liveupplevelsen ökar. Med andra ord det låter mindre hifi och mer musik, om man kan uttrycka det så. Om det låter dött så är det distorsion man lyssnar på. Vissa inspelningar som tex från Opus3 kan låta dött och ganska tråkigt om inte anläggningen har tillräckligt låg distorsion (hög upplösning), men med en tillräckligt högupplöst anläggning så kommer inspelningen till liv och livekänslan blir uppenbar. Det erfar vi också med våra egna inspelningar på Marten Recordings.
  11. - Marten -

    Träets klang

    Nu fattar jag ingenting
  12. - Marten -

    Träets klang

    Jag menade bara att du nog missförstod vad Engelholm skrev.
  13. - Marten -

    Träets klang

    Nja, jag tror du missförstod det hela. Engelholm menade att kabinettet har ganska liten påverkan på den tonala balansen och tuningen. På den totala helheten/ljudkvaliteten så har kabinettet mycket stor påverkan. Däremot är det ett bra konstruerat resonansfritt kabinett så är det upp till konstruktören hur han vill tuna helheten.
  14. - Marten -

    Träets klang

    Ok, då förstår jag. Det jag tror Engelholm Audio menar är att "tuningen" eller "ljudkaraktären" bestäms till största delen av filter/element och inte av själva kabinettet, om det är bra konstruerat. Så det är nog som du säger att i vissa fall så får kabinettet större "cred" än det borde, åtminstone då det gäller ljudkaraktär och tonal balans.
  15. - Marten -

    Träets klang

    Nja, om man gör sig omaket att använda ett exklusivare/dyrare/sexigare material än tex MDF (som också går att göra fina kabinett av), så används detta naturligtvis i marknadsföringen. Eller missförstår jag dig?