eliot

Moderator
  • Content count

    7 945
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

eliot last won the day on October 3 2016

eliot had the most liked content!

About eliot

  • Birthday 1954-04-02

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=937
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Uppsala

Recent Profile Visitors

52 990 profile views
  1. Mästarmöte har en vinnare!

    Det är allmänt bekant att band försämras med tiden och den tydligaste effekten är att brusnivån ökar (= bandet har förlorat magnetisering). Sedan finns det band som har tillverkats på ett sådant sätt att de knappast går att spela längre, måste ”bakas” för att kunna spelas osv,
  2. Mästarmöte har en vinnare!

    Jag har ingen tidig 6-eye att jämföra med och de s.k. safetymasters som man eventuellt har tillgång till vet man inte hur nära originalet de är! Mitt band låter mycket bra och brusar som ett gammalt band skall göra men dynamiken är inte spektakulär men låter annars fantastiskt!
  3. Mästarmöte har en vinnare!

    2008 hade vi ett Euphoniamöte på Audio Consept där jag spelade Midnight Blue som en speciellJapanpressning som lär konkurrera med amerikanska förstautgåvan och en kommentar var Vi var alla överens om att ett US-original knappast skulle kunna vara bättre. - Annars är min uppfattning att amerikanska förstautgåvorna alltid är bäst och de kan t.o.m. vara bättre än återutgåvan på rullband. Mitt original av Saxophone Colossus. Sonny Rollins har mycket mer dynamik än bandet och då spelar jag med en stereo pickup 😳 Bandet låter modernare än skivan så det är säkert många tonreglage som man vridit på men jag gillar Prestige soundet 😍 Länk till Euphonia- mötet!
  4. Jag har den på R2R och på vanlig 45rpm så det får räcka för mig 😍 - DSOTM har jag som japansk PRO USE utgåva som jag köpte när det begav och den låter mycket bra 👍
  5. Dags för nästa steg

    Jag lärde mig det när jag förde in min utgåva som ett alternativ med annan matris info när min RCA utgåva hade H-stamper för Hollywood medan de tidigare hade den vanliga I-stampern för pressverket i Indiana - annars fullständigt identisk etikett och skivomslag. När det gäller Decca/London så visar matris-informationen också vem mastringsingenjören var, se Stevehoffmannforum eller Londonjazzcollector. Om är det en ny mastringingenjör men i övrigt identisk utgåva räknas det som ny utgåva om mastringingenjören är ny - för att komplicera ytterligare så kan det mycket väl vara olika mastringingenjörer på olika sidor. Min favorit när det gäller Decca är W=Harry Fischer. Jag tänkte visa just Decca och valde den första stereoutgåvan SXL 2001 och där fann jag två som är identiska och på båda har Tarantoga ett finger med och han skriver mycket så hans exempel är bra att följa SXL 2001 SXL 2001 (version utan bild) båda har samma omslag med datum JU 58/8 (JU = James Upton Ltd, James Upton Printing Group) Missar jag något eller varför föreslog han inte "merge"?
  6. Dags för nästa steg

    Kunskapen och informationen på discogs är större än hos någon individ men det är ytterst få experter. Denna anges som promo men är inte promo eftersom den första concord etiketten var helt vit, se denna som inte anges som promo... Det vimlar av fel på discogs men genom att rätta blir det bättre och bättre. Det finns flera som lägger upp bild av skivomslaget utan information om etiketten och om informationen och bilder stämmer överens med mitt ex så antar jag att det är ett ex med samma etikett som jag har men det gäller att vara försiktig... Jag har blivit kontaktad av någon från discogs där de tackade mig för "clearing up the mess" när det hade blivit rejält rörigt
  7. Dags för nästa steg

    De siktade rätt så det gick igenom skivan på själva etiketten och skivan var i övrigt i princip ospelad så jag var nöjd 👍
  8. Dags för nästa steg

    De extremaste "cut-out" som jag har i min samling är från Mercury där de slagit ett hål genom vinylen någonstans på etiketten - alltså rakt igenom konvolut och skiva
  9. Jag besökte Thöress sommaren 2012 och här kan ni läsa om besöket. Den produkt som tilltalar mig mest är hans Phono Enhancer som är en Parametrisk Equalizer där man kan ställa in brytfrekvensen/-erna för att ackommodera alla möjliga korrekturer som fanns på 50-talet innan RIAA-korrekturen blev standard. Jag kommer ihåg hur Reinhard Thöress demonstrerade hur även modernare inspelningar fick sig ett rejält lyft med anpassade inställningar på hans "Wunderkiste"
  10. Jag vet - min kan jag lätt ta ur vagnen och då är den inte så stor och tung
  11. Min Studer B67 VU Mk II är inte mycket mindre med min specialbyggda vagn: 60cm bred, 65 cm djup och 104 cm hög.
  12. Mint Condition

    Man måste läsa mellan raderna men jag brukar hålla mig till VG++ till NM - är det någon som skriver Mint och den inte är SS (Still Sealed) så blir jag osäker. - VG+ kan vara riktigt bra men det får man avgöra efter att ha läst hela beskrivningen.
  13. Förutom engelska originalet så hade jag med mig återutgåvan på 45rpm av Analogue Productions och där upplevde jag att originalet hade mer upplösning i diskanten medan återutgåvan på 45rpm hade mer kraft. De andra tyckte att tolkningen var lite tam jämfört med t.ex. utgåvan från Reference Recordings, Eiji Oue, men när vi spelade bandet så var det en helt annan kraft och dynamik än på vinyl
  14. I lördags besökte jag HiFi Experience i Uppsala där de hade en intressant Specialdemo med Aavik, Ansuz och Raidho Jag hade väntat att du kanske skulle dyka upp så jag tog bara denna bild Det påminde rätt mycket om de kabeldemonstrationer som Lars Kristensen brukade göra för Nordost och mycket riktigt har han sitt finger med i det nya bolaget - men det var en annan dansk som demade
  15. Det visar sig att det är samma tillverkare som jag använde mig av när jag lät göra ett rullstativ: Ett rullstativ till min Studer B67. Bebops stativ är klart smäckrare än mitt men fanns inte på den tiden....