calle_jr

Admin
  • Content count

    14 820
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    95

calle_jr last won the day on June 22

calle_jr had the most liked content!

About calle_jr

  • Birthday 1964-06-27

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.discogs.com/user/Calle_jr
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Malmö

Recent Profile Visitors

50 233 profile views
  1. calle_jr

    Musikhörna och experimentverkstad

    Mycket intressant! Detta är 2kHz dvs övre mellanregister, så är det en driver vi ser? Vilken?
  2. calle_jr

    Glad Midsommar!

    Har fått snaps och öl, så jag är kanske inte helt tillräknelig och kanske postar till höger och vänster. Men glad midsommar!
  3. calle_jr

    Glad midsommar

    I Skåne är det uppehåll men myggen kommer man inte undan.
  4. calle_jr

    Ditt senaste skivinköp...., del 2.

    I mitt tycke det enda han har gjort som är bra
  5. calle_jr

    Är du trög eller?

    Jag försöker sammanfatta. Trådens ämne är tröghet, men jag tänkte att det kunde vara bra att sätta den elektriska vinylkedjan i ett lite tydligare sammanhang. Jag har liksom Transientlasse påbörjat midsommarmatlagning, men inlägget kan ju kompletteras i efterhand. Detta är lite jobbigare att läsa än Lasses oneliner-tips, men take it, leave it or take that leave this SAMMANFATTNING Förstärkning Huvudmålet när man kopplar ihop en vinylrigg är att få tillräcklig förstärkning till försteget för att inte få för hög brusnivå. Om ditt riaa har 40dB förstärkning krävs normalt 5mV in för att förstärka till linjenivå. Om ditt riaa har högre förstärkning (vilket många har), så kan du sätta målet motsvarande lägre. Om din pickup har output 0.5mV (@ 1kHz 5cm/s 0-peak) och ditt riaa är aktivt bör du således sikta på 60dB total förstärkning (5/0.5=10ggr=20dB + 40dB). Om din pickup har output 0.5mV (@ 1kHz 5cm/s 0-peak) och du har ett standard 47kohm mm-riaa med 40dB förstärkning så behöver du komplettera med en trafo som har ca 20dB förstärkning (1:10). Om din pickup har output 0.6mV (@ 1kHz 5cm/s 0-peak) och du har ett standard 47kohm mm-riaa med 50dB förstärkning så behöver du komplettera med en trafo som har ca 8dB förstärkning (1:2.5). Belastning Så fort man kopplar en signalkälla (pickup, cd, bandspelare etc) till en last (exvis riaa, trafo, försteg etc) så skapar man en spänningsdelare mellan en källimpedans och en lastimpedans. För att inte förhållandet ska påverkas menligt (spänningsdelaren blir en volymkontroll/dämpare) behöver lastimpedansen vara minst 10 gånger högre än källimpedansen. Om din pickup har en källimpedans (=internimpedans=självimpedans) på 15 ohm så bör den lastas med minst 150 ohm för att pickupen inte ska minska sin output. Stepup-transformator I en SUT (stepup-transformator) kommer impedansen på primärsidan att se ut som lastimpedansen dividerat med omsättningen i kvadrat. Så om lastimpedansen (riaat) är 47kohm och man använder en sut 1:20, så kommer pickupen att se en impedans som är 47000/202=118 ohm. En sådan pickup bör således inte ha högre internimpedans än 12 ohm. Jordning Du ska i första hand jorda tonarmen till riaa-steget. Jordkabel från skivspelare ansluts till jordskruv på riaa. Om du använder en SUT och upplever brum så kan det förbättras om du ansluter jordkabeln till SUTen och därifrån till riaat. (komplettering krävs) Många som spelar med både enklare vinylriggar och toppklassanläggningar nöjer sig med dessa kontroller och väljer pu/sut/riaa osv så att dessa regler uppfylls, och det fungerar ofta mycket bra. ÖVERKURS Om man experimenterar med resistorer mellan SUT och riaa och detta låter bättre, så är det sannolikt pga att man minskar belastningen på sitt riaa och/eller att man dämpar SUTens ringningar snarare än att man har ändrat pickupens prestanda. Det kan i dessa lägen finnas mycket att vinna på att prova en annan SUT med lägre omsättning och att lasta pickupen annorlunda. Förstärkning Samma som ovan, men det kan finnas anledning att kompromissa och sänka total förstärkning för att få en mer optimerad krets baserat på ingående delkomponenter. Belastning Samma som ovan, men beräkna optimal last för att undertrycka ultraljudsresonanser som beror på kabelkapacitans. Ju lägre kabelkapacitans, desto högre upp i frekvens ligger dessa resonanser. För att anpassa belastningen när man använder en SUT bör man komplettera med en resistor på primärsidan. Det är ju pickupens last man vill förändra, inte transformatorns. Beräkning av motståndets storlek anges i inställningsguiden. Om man sänker impedansen genom att komplettera med en resistor på sekundärsidan (vilket ofta rekommenderas) så kommer man dels sänka pickupens output, dels dämpa trafon . OM det skulle visa sig låta bättre med ett motstånd på sekundärsidan, så är det sannolikt mycket bättre att använda en SUT med lägre omsättning, och om SUTen har ringningar är en möjlighet att i stället komplettera med en RC-krets (dock ej rek av MatsT). Stepup-transformer Ingen trafo är ideal. SUTar med högre omsättning brukar ha större avvikelser eftersom ju fler lindningar på sekundärsidan desto mer resistans och kapacitans mellan lindningarna, vilket ger ringningar och snabbare avrullning högfrekvent. Ringningar ligger högt över audiobandet (ca 100kHz) men de kan i hög grad påverka och deformera en modulerad signal. För att skapa hög omsättning kan man alternativt ha färre lindningar på primärsidan, men detta sänker primärinduktansen vilket skapar tidig avrullning och olinjäriteter lågfrekvent. Trafo-konstruktion, amorf eller mymetallkärna, typ av metall, spolens konstruktion, koppar- eller silverlindning? (komplettering krävs) Serie- eller parallelkopplad trafo? (komplettering krävs) Och så är det då frågan om vad som händer i tidsdomänen. Tillför en trafo tröghet och är denna tröghet större ju större omsättning man har? ... (komplettering krävs) Jordning Samma som ovan. Prova med jordningsprodukter. Kablar Använd korta och lågkapacitiva kablar. Speciellt mellan pickup och SUT eftersom detta höjer resonansfrekvenserna för kretsen och minskar påverkan från störningar. Tvinna och skärma kablage för att minimera störningar, brus och brum. Mätning (komplettering krävs)
  6. calle_jr

    Är du trög eller?

    Lysande! Jag tyckte dock det blev mer "pedagogiskt" med både dina egna, Jensens och Rothwells mätningar eftersom man ser hur det påverkar moduleringen. Annars är det lätt att man tänker "jag hör ändå inte 100kHz" så det kvittar
  7. calle_jr

    Är du trög eller?

    Jag har mest spelat med sut och 47kohm mm-riaa, men när jag spelat med Thöress föredrar jag 1 kohm framför 100 och 500 ohm. Intressant. Jag tror att det är rysligt många som använder en tokig setup. Jag själv kan sälla mig dit, men jag hoppas vara på rätt väg. I detta fall med pickup, sut, kablage och riaa tror jag att mätningar är absolut bästa vägen fram. Visst kan man hitta något som låter bra, men det är för många kombinationsmöjligheter för att man ska ha sån tur att man lyckas pricka rätt. Så många (inkl K&K Audio) lastar på sekundärsidan vilket direkt innebär att man har en annan sut plus att man sänker output. Det gäller bara att veta vad man ska mäta... Hmm, lite fundersam kring "ringningstendens". Jag fick för mig att alla trafos hade det såvida de inte dämpas tillräckligt av riaat.
  8. calle_jr

    Är du trög eller?

    Super, tack! Jag tänkte om du kanske provade kombinera med kondingar också för att minska påverkan på trafons output lika mycket. Inga problem. Jag ville bara flagga för du vet ju hur det kan bli Tack.
  9. calle_jr

    Är du trög eller?

    Till viss del kan lindningar likställas med ledare rent generellt. Om man har ett system som avviker på något sätt pga induktiva, kapacitiva eller resistiva delkretsar och byter från eller till koppar eller silver, ändrar längd eller dimension, tar bort eller tillför störningar osv, så kommer ljudsignaturen förbättras eller försämras. En undertryckning eller resonans i registret kan minska eller öka. Detta är ett exempel på varför man inte kan generalisera eftersom vad som är bra eller dåligt beror på vad man ändrar utifrån. Vi får hoppas att detta inte blir en kabeltråd, men det där om en kabel är bra eller ännu bättre, avgrundssvart bakgrund osv är en helt meningslös diskussion om själva kabeltypen från början är fel i en aktuell setup. Därför är det inte konstigt om Kjells kabel låter bättre när man valt fel miljonkabeltyp. Börja då med Kjells kabel och sök vidare på bättre konstruktioner av samma typ. Eller låt det vara
  10. calle_jr

    Är du trög eller?

    Klockrent! På vilket sätt ändrade du impedansnivå?
  11. calle_jr

    Är du trög eller?

    Det stämmer mycket bra, och det är inte alls så stor skillnad mellan 1:16 och 1:8 som mellan 1:20 och 1:16. Visserligen är dessa trafos av olika konstruktion, men det verkar som att trafons inverkan stegrar vid för höga omsättningar. Ska fundera på resistorn. Den är beräknad för 1:8 utifrån Carrs rek och som du ser sitter den på primärlindningen. Angående ringning så gissar jag att man även bör akta sig för att undertrycka detta för mycket (se nedan), och att det mycket väl kan vara överdämpade riggar som är vanligare än underdämpade. Vi behöver få bättre koll på hur det ser ut i tidsdomänen! Vi tar oss framåt och det är väl bara positivt om olika aspekter lyfts. Det finns så mycket bullshit om detta som figurerar. Ofta beror det på att man vill ha enkla och allmängiltiga svar på frågor som är svåra och mångfacetterade med en hel arsenal av om-och-men. Så jag hoppas ingen har nåt emot att vi har högt i tak. Huvudsaken är väl att det blir rätt i slutändan. Här nedan är ett utsnitt av en länk till en artikel på Jensens hemsida från Rothwellsidan som calm länkade till. Jag har gulmarkerat några rader. Text från Bill Whitlock Audio Transformers via jensen-transformers.com
  12. calle_jr

    Är du trög eller?

    Där satt den! Jag har sett den artikeln tidigare, men det var länge sedan. Tack calm! Jag får väl bita i det sura och göra som MatsT föreslog med fyrkantsvågor för att se dynamiken.
  13. calle_jr

    Är du trög eller?

    Helt klart. Synd att jag inte hittar artikeln. Jag vet att det är simuleringar och han har gjort dem för att illustrera vad han har studerat. Han är ganska noga med att man inte ska följa dem slaviskt. Om jag själv får gissa (åtminstone en del av) bakgrunden till detta så var det en hel del gnissel från kunder om varför man angav så stort spann för belastning av Lyras pickuper. Typiskt angav Lyra 100 - 47000ohm i sina rekommendationer för ett antal år sedan, och "determine by listening". Många kunder kände sig obekväma med det. Javisst. Jag ser ingen anledning att misstro hans simuleringar. Hans poäng är att även så högfrekventa resonanser påverkar moduleringen ändå om de har hög magnitud. Det enda han säger är att "gör såhär för att undvika mata riaa-steget med högfrekvent skräp".
  14. calle_jr

    Från Class AB till Class A

    Me too. I dagens hifisamhälle finns det både ypperliga lösningar och ren skit, i alla kategorier. Att man förordar vissa lösningar betyder inte automatiskt att allt annat är skit. Men i slutändan är klass A nog ändå klass A
  15. calle_jr

    Är du trög eller?

    Intressant aspekt som jag skulle godta alla dagar i veckan om det inte vore för att Lyra spelar sina pickuper med Erodion eller förvisso med Connoisseur. Jag instämmer att inverkan säkert är måttlig för lågohmiga pickuper, men rent generellt är Carrs studie intressant med tanke på hur högfrekventa fenomen påverkar modulering i audiobandet. Hur som helst, det är inte detta som är syftet med min tråd. Och det är inte skärmning heller Vi kan återkomma till detta och även här i denna tråd, men fokus just nu är tröghet. Sorry, hoppas ni inte misstycker, men detta är svårt nog ändå för mig. Den största skillnaden jag märker lyssningsmässigt mellan aktiv förstärkning och sut är i attack, dynamik och utklingning. Det verkar som att en trafo med hög omsättning inte hinner med transienter på samma sätt. Jag har nu provat i drygt tre veckors tid i denna vända utan sut, med sut 1:20, 1:16 och 1:8. För min del med Audionote riaa blir det klart bäst med 1:8. Jag var lite rädd att brusnivån skulle göra skillnad, men det tycker jag inte att den gjorde. Märkligt nog behöver jag inte öka volymreglaget mer än ett snäpp (tror det motsvarar 3dB). Skillnaden mellan 1:8 och 1:20 är ju teoretiskt hela 8dB, men man upplever detta av någon anledning som ungefär samma nivå. Även detta är ju ett tecken på att det händer något med dynamiken. Jag hade hoppats att någon kunde föreslå hur stigningstiden med/utan sut kan se ut rent teoretiskt och rentav påvisa dessa effekter. Dvs effekter som kommer direkt av kapacitans och/eller induktans.