calle_jr

Admin
  • Content count

    13 660
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    56

calle_jr last won the day on August 10

calle_jr had the most liked content!

About calle_jr

  • Birthday 1964-06-27

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.discogs.com/user/Calle_jr
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Malmö

Recent Profile Visitors

48 217 profile views
  1. Högtalarplacering

    Jag har inte sett filmen men läst dokumentet. Gillar den typen av metodik som utgår från det man defacto har att arbeta med, ungefär som Adjust+. Det är inte en schablon och inte en beräkning, utan baseras på hur ljudtryck från dina högtalare uppför sig i ditt rum. Wyhiwyg - what you hear is what you get.
  2. Hemma hos Ishoot

    Jag är den förste att hålla med att vi inte vet vad det egentligen är som skiljer agnarna från vetet. Vi kan inte förklara vad det är som gör det allra sista viktiga. Knappt ens för en trafo eller ett högtalarkabinett (för att ta ett par aktuella ämnen). Vi kallar det att "tweaka". Men mig veterligen är inte tweakning deterministiskt. Det är ett begrepp man tar till när man inte vet vad man gör. Försök bestäm exakt på vilka olika sätt en spjutkastare ska hålla sitt spjut under ett kast och varför. Ganska svårt eller omöjligt. Men det är ju ganska bra att känna till grundläggande om kastparabler, luftmotstånd och hur ett spjut beter sig i luften innan man spekulerar i detaljer i fingersättningen. Med den samlade kunskapen som vi nog har så kan vi gemensamt höja nivån på diskussioner kanske. Om vi vill.
  3. Hemma hos JR.

    Det finns ju azimut på en bandspelare också Man kommer inte undan. Är maskinerna kalibrerade exakt likadant? Var de lika uppvärmda? Är det samma kabeltyp och längder till alla maskiner? Var tonhuvudena exakt likadana, lika inställda och rengjorda vid samma tillfälle? Jag tror också att Apex kan höra små skillnader i mekanik, bandföring, svaj osv. Mycket kan påverka även om dessa maskiner ser ut att vara i toppskick allihop. Om man skulle ge sig på att byta potentiometrar till VU-bryggan så kunde man säkert få det att låta både bättre och sämre.
  4. Hemma hos JR.

    Väldigt kul att se detta fina system som jag tycker visar att det går att förena flera ljudfilosofier. Man behöver inte hålla sig till bara ett ideal. Varför ser man aldrig någon som har tre cd-spelare? Nagra E är läcker. Med 1/4"-band 1-spår 7.5ips är den väl främst avsedd för tal. Man lär ju ha ett fantastiskt dynamikomfång med den spårbredden, men jag har betänkligheter när det gäller frekvensomfång för 7.5ips. 30ips har sina egenheter med tidig avrullning i basen, och jag tror att 15ips är optimalt.
  5. Musikhörna och experimentverkstad

    OK! Ja! Vi får se till att ordna grafer på detta Här är en skiss som fortfarande är under bearbetning: Spolarna vid trafons primärsida har en induktans som varierar med frekvens. Den som betecknats Lp1 har ett lågt värde (kanske 10mH) vid 20Hz och ökar med 3dB per oktav ner till 1Hz. Den som betecknats Lp2 har ett högt värde (kanske 1kH) vid 100kHz och ökar med 3dB per oktav ner till 1Hz. Som sagt, ett utkast som @Peo, @tek och jag håller på att bearbeta.
  6. Musikhörna och experimentverkstad

    Ja. Nålarmens rörlighet skulle alltså bli lägre med hög belastning från sut, och som mest rörlig skulle nålarmen bli om man kopplar ur phonokablarna. Jag kan inte heller detta, men analogin är mycket intressant eftersom man då skulle kunna förenkla hela modellen pu - sut - riaa till att bara omfatta det "lilla mekaniska systemet" och en spice-modell av suten. @Peo drog liknelsen med en cykeldynamo per telefon - hjulet blir ju inte trögare bara av friktionen mellan däck och rotor, det blir även trögare av den elektromotoriska kraften. Att kalla den elektromotorisk kraft är dock mitt påhitt, och jag vet inte om det är en korrekt benämning.
  7. Musikhörna och experimentverkstad

    Jag ska definitivt labba med detta! Min AN M5 Phono är specad med 65dB gain @1kHz, så det borde vara intressant för mig att prova en sut med avsevärt lägre omsättning än 1:20. Det är framför allt intressant att se hur pickupen reagerar högfrekvent med en lägre last. @Peo är inne på hur den elektromotoriska bromskraften på pu-spolarna verkar vara frekvensberoende. I mitt fall ser pickupen 118 ohm. Men det är ju vid 1kHz. Hur ser det ut vid 10 eller 20kHz? ...
  8. Musikhörna och experimentverkstad

    Du har kanske skrivit det, men vad är det för gain i Little Bear? Det verkar så lågt att välja 1:8 med en pu som har 0.2mV utspänning. Intressant för mig att se detta. Jag är van vid minst dubbel output, minst dubbel omsättning i sut och minst 40dB gain @1kHz i riaa.
  9. Vinylspelare - En fråga om inställning

    Vi har nu kompletterat med ett avsnitt om magneter och den magnetiska kretsen i en pickup. Håll till godo:
  10. Hemma hos Ishoot

    Det var bra att du skrev ovan inlägg, för det var precis så jag inte ville att man skulle läsa mitt inlägg Det är inte sällan man stöter på "humlor" inom audio, men om man provar just phonokablar, ett helt gäng, så kan man inte ge dem egenskaper enbart i förhållande till en pickup. På sin höjd kan man säga att en kabel är dålig, tycker jag. Allt ändras ju om han byter pu eller phonosteg.
  11. Hemma hos Ishoot

    Säkert ett bra val. Hade svårt hitta specar på dem. Jag hittade däremot ett test av Michael Fremer som gav dem mycket bra betyg. Reagerade dock på hur man egentligen kan göra ett utslagstest med phonokablar när den största skillnaden sannolikt hänger ihop med vilken pickup man använder ihop med kabeln. Om han hade bytt pickup skulle resultatet mycket väl kunnat bli annorlunda.
  12. Musikrumsbygge

    Varför så lågt!? Jag tror inte dina subbar är i närheten av att matcha Focal klangmässigt, men min gissning är att det finns mycket att hämta med subbar som delas högre. 80, 100 eller 120 Hz.
  13. Musikhörna och experimentverkstad

    Jag försökte ju läsa detta igår kväll under tiden för databasstrul, vilket var oerhört svårt. Tyvärr var det inte jättemycket lättare idag
  14. På rulle till Italien

    Det var inte det jag tänkte på, men det var ju bra ändå. Jag håller helt med, och precis som du skriver är det mer än dynamik och frekvensomfång det handlar om. Det är helt enkelt en egen typ av ljudåtergivning, där avläsningen är separerad från början, det finns ingen generator och inga resonansfenomen. Det gör att både magnitud och fas följer inspelningen rakt av separat för resp kanal enbart beroende av magnetism. Jag tänkte på att man inte behöver söka så mycket efter band från Decca och Columbia. De är ju redan bra på LP.