calle_jr

Admin
  • Content count

    13 439
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    51

calle_jr last won the day on June 22

calle_jr had the most liked content!

About calle_jr

  • Birthday 1964-06-27

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.discogs.com/user/Calle_jr
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Malmö

Recent Profile Visitors

47 863 profile views
  1. Nu är det nära!
  2. Inte i min bok, men kanske bland de 20 bästa. Vi kan väl bråka lite om det
  3. Sant! Intressant att du skriver det, för tuning = optimering i min värld. Man bör inte gå på överdimensionering då, vilket är det sätt som många kabinett verkar byggas idag. Man kan inte överdimensionera en kropp till en gitarr eller violin, det måste bli rätt energidistribution med material, form och dimension. Ett kabinett är en annan femma, men på samma sätt förlorar man något på vägen om man överdimensionerar. Än värre såklart om man underdimensionerar. En gissning är att bästa kriteriet för ett kabinett är dimensionering för 50-100% kritisk dämpning. Siffror nästan tagna ur luften, men för att förklara vad jag menar. Det skulle då gå utmärkt att ta in i en Spice-simulering, om man bara visste vad som låter bra
  4. Det är löjtnanten som sitter där i mitten rad 2. Till vänster om labradoren. Pildammarna är en vacker plats mitt i Malmö, med rikt fågelliv (I hired those) och det är mycket evenemang här på sommaren. Det har det varit sedan Baltiska utställningen för drygt 100 år sedan. Ryssarna lämnade kvar en massa konst här som vi behöll när ryssarna blev hemkallade pga kriget. Stalin ansåg att konsten tillhörde Sovjet, men han fick inte tillbaka nåt. Det finns kvar här Patricia Barber trio innebär för tillfället Patrick Mulcahy på bas och Jon Deitemyer på trummor. En mycket bra konsert med material från nutid bakåt åtminstone till Verse. Patricia Barber ångrade att hon inte tagit långkalsonger, och verkade frysa en aning, men det var inget som märktes i spelet. Jag har ett kluvet förhållande till hennes musik, jag är helt såld när hon gör Black Sabbath med jazzstuk. Men en del annat hon gör gillar jag inte alls. Som artist är hon enastående. Under en låt blev hennes intuition mycket påtaglig, när hon instinktivt vävde in ljud från omgivningen. Det var ett litet barn som hojtade till, några skator som kraxade, en brandbil körde förbi, och träden runt teatern prasslade. Hon plockade upp dessa ljud, repeterade dem med sin röst och sitt spel och vävde in dem så att det nästan framstod som de ingick.
  5. Jag lyssnade på Boléro på en Fontana-utgåva med Detroit och Paul Paray, detta spänningsuppbyggnadsverk. Saint-Saëns på baksidan borde ha varit bra, men den är ganska medioker när man hört exvis Gibsons version med LSO. Aasch-Aasch, 700455, tre solar. På Paray-inspelningen imponerade pickupen först i hur detaljer från orkestern återges och uppritningen av musikerna på podiet, dels i basåtergivningen mot slutet av Boléro.
  6. Jag visste ju redan att den var tekniskt väldigt avancerad. Jag visste vad Lyra hade addresserat och på ett ungefär vad de hade gjort. Men att detta skulle ge inte bara en hörbar, eller mätbar, eller beräkningsbar effekt utan en upplevelsemässigt positiv effekt? I en vanlig skivsamling? Det var jag ganska tveksam till. Man intalar sig på något sätt att vinylteknikens gränser är uppnådda. Ytterligare finlir kan förvisso vara jätteintressant, men antagligen på marginalen strikt upplevelsemässigt. Där fick jag en lektion, faktiskt. Är det värt det? Det tror jag inte. Men det är mer värt än att köpa en ny bil eller byta fru.
  7. Absolut! Om jag skrivit något som antytt det så ber jag om ursäkt. Det vore helt galet. Men Q-faktorn är som bekant kraftigt geometri-, material- och frekvensberoende. Det gäller även ett instrument. Olika utseende på Q-faktorn avgör högtalarens (och instrumentets) klang. Däri kan finnas intressanta paralleller.
  8. Too many notes! De borde lära sig spela mer jämnt, inga starka toner över 5kHz och inte så stökigt i slutet
  9. För att ett helt oeftergivligt kabinett är mycket svårt att åstadkomma. I och med det så blir det intressant hur de exiteringar som ändå blir i kabinettet hanteras och hur det påverkar klangen. Q-värdets utseende visar indirekt hur konstruktionsdämpningen i kabinettet ser ut, men inte dess kvaliteter eller hur det påverkar klangen. Är det något man hör? Ja nja man hör det ju från ett instrument så varför inte? Dvs samma som MatsT skrev fast med andra ord. ps. Ska gräva lite i Atkinsons mätningar ang detta. Tack för tipset.
  10. The Wind Song från albumet Smash:
  11. Patricia Barber - Sommarscen Malmö 2017-06-20 Kilgore och jag och några till besökte amfiteatern i Malmö Pildammar igår. En sval sommarkväll, perfekt för picknick och livemusik. Jag hade ingen picknick men blev trots det flitigt uppvaktad av en svart labrador. Jag trodde Kilgore skulle ladda upp lite bilder, och han ansluter kanske efter lite sortering. Detta kan vara det första bildmaterialet med Patricia Barber i skandinavien, så håll till godo med ett par iphone-upptagningar.
  12. Hehe, Måste det vara många ord? Fler egenheter lär väl komma efter en längre tids lyssning. Senaste tiden har det bara snurrat mitt vardagliga bibliotek och lite nyheter. Jag använder bara testskivor för inställning, inget annat. Vad jag glömde tillägga i föregående inlägg är att jag nog ärligen inte hade några extrema hifimässiga förväntningar i förhållande till Kleos eller tidigare pickuper. Jag saknade inte något med varken Kleos eller Skala. Bytet var utan tvekan mer drivet av nyfikenhet, hifiintresse och typ "man lever bara en gång". I det avseendet fick jag ett inte obetydligt uppvaknande. Den kan mer än vad jag kunde tro, och svärtan är det inget fel på ens nu mitt i sommarsolståndet, midsommarstänger och andra fallossymboler.
  13. Det var förvånansvärt stor skillnad, och min bedömning är att det som blev bra är en kombination av vad man hör och hur musikern upplever det. Ett golv som ger stackeln bättre respons till musikern gör att hon spelar bättre. Vi gjorde impedansmätningar också, och de golv som gav högre och jämnare respons var också de som både musiker och lyssnare föredrog. Återigen, givetvis innebär produktion och reproduktion två helt skilda designmål. Men materialens beteende är ju desamma. Trots olika designmål är jag inte alls säker att man ska eftersträva en död struktur för reproduktion. Jag tänker att en död struktur visserligen kan ge en synbart korrekt klang på en övergripande nivå, men tex på bekostnad av distorsion i transienter vilket vi kan uppfatta som en kall, grå och tråkig klang. Jag tror inte detta är skitenkelt, helt enkelt. Spendor och Harbeth hade nog inte helt igenom totalfel.