Engelholm Audio

Branschmedlem
  • Content count

    3 503
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Engelholm Audio last won the day on July 15 2017

Engelholm Audio had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Blekinge

Recent Profile Visitors

19 174 profile views
  1. Hemma hos Daniel

    Att ge valmöjligheter för högtalarjustering är svårt...men sett till några hundra tusen för ett högtalarpar kan man ju ändå kräva lite! Det måste inte innebära kompromisser men det kräver merarbete och kanske lite mer teknisk kompetens. Jag påstår inte att jag har nån lösning på det, men som högtalarkonstruktör stör det mig hur strikt och stelt det är med högtalare och hur lite som hade behövts i respektive unika (kund-) fall. Att gilla eller inte gilla ett märke, är en intressant poäng. Kräver kanske en öl och en kvälls diskussion.
  2. Hemma hos Daniel

    Ja att bara kunna justera diskant-nivån till "samma" generella nivå vore spännande men kanske inte varje liten knyckla hit eller dit. Sen kommer spridningen in och dessa olika högtalare har olika stora diskantmembran så dom sprider olika bra/mycket - det går inte EQ'a. Och att bara generellt höja diskant-nivån borde gå att göra utan påverkan på fas. Klangen däremot, lär ändras så att dessa högtalare tonalt låter mer lika varandra.
  3. Hemma hos Daniel

    Fast Daniel, är det verkligen värt att repetera detta 2018? Ingen har väl någonsin påstått att EN mätning, på en högtalare, berättar sanningen? Men av alla mätningar man kan (och bör) göra, så är denna mätning en av det bättre, eftersom den är medlad (averaged) i flera positioner och i ett (antar jag OK) lyssningsrum. Men där finns flera viktiga aspekter att mäta och du nämner resonanser. Praktiskt sett inte topp 2 i viktighet enligt lilla mig, men helt klart en av grundpelarna. För detta syfte finns mätningar som ser till tids-domänen. Nedan är till vänster en mätning på lådan (mekaniskt skrammel) och dess resonanser samt till höger en mätning på element-låda-filter. Båda med fokus på tidsdomänen. Och båda dessa mätningar (på Sonus faber) är helt klart godkända, med endast små problem som troligen blir överkörda av rumsproblem! Fig.2 Sonus Faber Amati Futura, cumulative spectral-decay plot calculated from output of accelerometer fastened to sidewall adjacent to midrange unit (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz). Fig.9 Sonus Faber Amati Futura, cumulative spectral-decay plot on listening axis at 50" (0.15ms risetime). Lägger vi till mätningar angående spridningsmöster*, faslinjäritet och hur element interagerar, impulssvar, IM dist och vanlig dist - sen börjar vi närma oss en rätt kvalificerad gissning på att "denna har väldigt bra förutsättningar att låta väldigt bra". *) en "dålig" spridning brukar kunna ge "dålig mätning" i spatially averaged in room measurements och om inte där så para ihop med ljuddött-rum-mätning!
  4. högtalarplacering; var mäter man?

    Men snälla nån?!! Det är väl inget ordagrant citat, hoppas jag? Att toe-in är gratis (bortsett från ev milersättning till Sladd) är en sak. Men påstås också att toe in ger större (mer avgörande) skillnad än akustikfix? Kom igen...
  5. Hemma hos Daniel

    Enkelt uttryckt så menar jag att man som kund inte har speciellt många inställningsmöjligheter. Visst kan man putta en cm hit och dit men att justera t.ex. basen +5 dB vid 30 Hz går inte. "Högtalare av idag" är kanske ett dåligt sätt att skriva...men förr fanns iaf EQ och ibland lite inställningsmöjligheter på själva högtalarna. Fig.7 Sonus Faber Amati Futura, spatially averaged, 1/6-octave response in JA's listening room (red), and of TAD Compact Reference CR1 (green) and Vivid B1 (blue).Read more at https://www.stereophile.com/content/sonus-faber-amati-futura-loudspeaker-measurements#uVwyAixCuKKwWfyq.99 Med små medel skulle man kunna få dessa tre (väldesignade*) högtalare att tonalt låta mer likt varandra...men idag är det statiska högtalare. Vill man blända ner friskheten i TAD's övre register så får man hitta "matchande" elektronik, som det heter. Eller motsvarande "invers" av Sonus lite tillbakadragna diskant (i jämförelse). *)sett iaf till response i lyssningsposition, vilket inte är något dåligt mått
  6. Hemma hos Daniel

    Typiskt sett så rullar en sluten låda av tidigare men faller flackare än en portat dito. Typisk sett, lastar därmed en sluten låda inte rummet med lika mycket djupbas vilket borgar för att ljudet inte drunknar i djupbas som sätter igång rummets värsta axiella resonanser. Problem uppstår, såklart, om man önskar med fläsk i djupbasen och måste kompensera genom nära-till-väggen-placering. Då blir reflektioner ifrån övre frekvensregister påverkat och krav på rumsbehandling ökar. Högtalare, av idag, är extremt stela sett till hur påverkande dess omgivning är.
  7. Youtube favoriter

    Så ska det låta är inne på jag-vet-inte-vilken-säsong. Personligen tycker jag där har varit en hel del guldkorn även om det troligen inte är fint nog i högsociotets-kretsarna. Och självklart finns där pinsamma tillfällen. I nedan länk får man en tankeställare när Dolly Style, denna över-producerade marknds-gimmick, visar sig kunna leverera sång och känslor! Självklart kan man ta på sur-glasögonen och kritisera ditt och datt, men jag får gåshud när en underdog tar upp kampen, levererar och bevisar att där finns sångkompetens. För er som inte känner till, så är detta programledarinnan Sarah's "egna låt". Rätt tyket att välja den och sjunga den "till" Sarah!
  8. For Slow Days

    Spelas nu... 👍
  9. Dämpning av låda

    @Harryup jag tror jag håller med dig men du måste ju kvantifiera för att det ska gå att säga nått. 😃
  10. Dämpning av låda

    Jag tror INTE att dom stora pojkarna tidsdelayat fronterna mot basarna trots en placering längre bak av basar än fronterna. Jag tror vidare att rätt placering kan vara viktigare än groupdelay. Men självklart finns gränser. Och självklart är drömmen både rätt placering OCH tidsriktigt.
  11. Dämpning av låda

    @calle_jr då e vi i samklang.
  12. Dämpning av låda

    Ett halv-patetiskt försök att illustrera groupdelay. Såklart, schematiskt och på inget sätt stämmer skalan. Som @Harryup skriver så är 2 ms Längst till vänster är så som vi ser en godtycklig högtalaren. Om denna vore ideal så spelar alla register (eller frekvenser) samtidigt. Stoppar vi in 20 Hz och 10'000 Hz samtidigt, så kommer dom ut samtidigt (eller iaf börjar samtidigt). Men i praktiken är det mer som i mittersta, blåa fallet att basen redan är lite "efter" mellanregister och diskant - av flera orsaker: filter, konstruktion (horn, basreflex, sluten...). Skillnaden mellan blå och röd är teoretiskt sluten/portad. Hörbarheten har diskuterats tidigare här på euphonia och undersökts av seriösa folk. Hörbarheten (av groupdelay-abnormaliteter) minskar med lägre frekvens, eller annorlunda uttryckt, vi är mer tåliga i basen för "fel". Åh tack för den! Det går rätt bra och just nu byggs det ett par andra kabinett till ett annat projekt. Denna tråden, dämpning av låda, startade en del tankar och resultatet ser vi dessa lådor! Ja det är lätt att tro att dessa millisekunder är allvarliga medan till exempel rummet kan låta bastoner hänga kvar 500ms med hög nivå! Som exempel kan man ta nedan svart/vita mätning (innan akustikbehandling). Riktning och placering är ju en statiskt grej och med till exempel bakåtriktade basar så har man ju redan i konstruktionen adderat en groupdelay. Men vad-heter-det-nu-märket har ju detta och spelar med gott resultat så jag tror att örat inte är så jäkla känsligt. Diameter och slaglängd tror jag inte påverkar alls. Filter påverkar. Rummet påverkar inte group delay, skulle jag påstå. Rummet påverkar på annat sätt om än i tidsdomänen det också. Se svart/vitt. Skölden på Ketéma är jag försiktigt skeptisk till. Äsch då - du som lärt mig, @Double A! Högtalarkonstruktion är en ständigt balansgång i kompromissandets land. I markndsföring används "kompromisslös" allt för ofta (även jag?) men i själva verket är det skitprat! Nått med en 0,5% verkningsgrad kan väl inte kallas kompromisslös? Jag upplever att det allt för ofta blir mode-kvaliteter, alltså det som råkar vara viktigt just nu. Högtalare, för att inte säga hela anläggning/system, är ju helt beroende av en holistisk vy...alltså motsats till fokus-på-material-i-kabel-just-nu. I grafen med vit bakgrund och svarta och röda kurvor så ses samma element i sluten (svart) vs portad (simuleringar, skall sägas). Ner till 50 Hz är det ganska jämt skägg men sedan kräver port, resonans och excitering lite tid på sig vilket gör att ljudet "låter vänta på sig". Detta till trots är det den röda kurvan jag lyssnar på här hemma och påstår att det är det bästa jag hört i basväg här hemma (och det står sig rätt bra i övrigt också).
  13. Dämpning av låda

    Tolkade dig inte som kritiserande. Och om jag gör det så säger jag det direkt till dig. B&W e anrikt och nära nog en ära att bli (till utseendet) förknippad med (även om det inte har varit en plan att se ut som varken X eller Y)! Liknande produkter har funnits länge och Meridian e väl ett kommersiellt exempel? Och delay e ju främst ett problem i halvautomatisk lösningar. Om hela HT e aktiv kan man se till att man har homogen delay.
  14. Dämpning av låda

    Kul att läsa - tack! TD15H stämmer bra och dessutom med Apollo-upgrade. Ja det funkar riktigt bra...fast jag har ju byggt en låda runt min 15 tummare. Tack! Ja det ska sägas att lådan blev klar dagen innan, samma filter och inställningar användes som med en annan, Accuton S280 keramisk bas. Här finns mycket mer att jobba med för att få till ännu bättre ljud. Men 2a ordningen är ändå lite medvetet eftersom jag vill testa och se om det går att realisera med passiva filter. Börjar man labba med 48dB's filter i DSP'n så har man att göra i det passiva sen! Angående delay så är det såklart en nackdel men den nackdelen ska ställas mot för fördelarna att slippa passiva filter, kunna trimma in basnivån så att man inte har +9 dB vid 50 Hz, etc. I min värld, vinner denna lösningen trots delay. Jag fick en kommentar per MMS från "annat håll" med referens just till B&Ws stora högtalare. @Apexorca Har du vägarna förbi att lyssna på framåtriktad (men svagt invinklad) 15-tummare?
  15. Dämpning av låda

    Fattar du inte vad jag fiskar efter... 😝 Nåja. Nu spelar framåtvända 15-tummare här hemma. Dom faller imorgon när nya öron ska bli utsatta.