Engelholm Audio

Branschmedlem
  • Content count

    3 484
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Engelholm Audio last won the day on July 15

Engelholm Audio had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Blekinge

Recent Profile Visitors

18 951 profile views
  1. Dämpning av låda

    "Filterbyggandet" i den digitala världen är väldigt enkelt jämfört med passiva. Men om din fråga är "använde ni samma filter till alla eller justerade ni individuellt" så är svaret det sistnämnda. Med självklarhet så kan man med såhär många element inte hinna optimera till 100%...men jag har mätningar på alla elementen och har en okej känsla av hur dom beter sig. Nån diskant behöver lyftas lite i toppen, nån ska delas lite högre, nått mellanregister behöver EQ'as ner runt 1000hz....
  2. Dämpning av låda

    Verkligt kul "leksaker" detta! 😃👍 Igår gjorde jag och @Double A tester med olika mellanregister och olika diskanter. Smidigt och effektivt att testa olika på kort tid och många överraskande upplevelser. Accuton, Vifa, SB Acoustics, Mundorf AMT, Faithal Pro, testades och jämfördes. Priser mellan 200kr/element till >5000kr/element. Det enda konstanta va Accuton S280 bas i portad låda.
  3. Äntligen nöjd med ljudet.

    Hejsan, Jag ska i ärligheten namn säga att jag inte tänkte mig för 100%. Jag tänkte inte på "inspelning" och reagerade därefter. Under en inspelningsfas är det såklart vanskligt att börja skruva på flera parametrar samtidigt. Jag har själv upplevt effekten av inspelning av elektronik, men vet inte om det är verifierat på något objektivt sätt? I beskrivningen ovan låter det som något ganska påtagligt och det är för mig isf märkligt om man inte kunnat verifera detta via nån form av mätning. Men med det lagt åt sidan så kan vi foka på annat. Och förresten: För högtalare är det en annan sak (och även jag har objektivt verifierat skillnader). Men tillbaka till topic. Jag svarar er gemensamt. Givet att det är dumt att ändra flera saker samtidigt så kan man ju fundera på om det är dumt/dåligt att påverka ljudet via t.ex. dämpa porten eller via digital uppspelning justera signalen (typ via EQ). Det var i detta scenario jag reagerade - varför skulle man inte "få" göra det?
  4. Äntligen nöjd med ljudet.

    Varför ska man inte det?
  5. Mästarmöte har en vinnare!

    Erkänn...du beat-mixar över från ena till andra!
  6. Accuton högtalarelement

    Update
  7. Dämpning av låda

    Ja det är idel ädel adel om vi ser till råvarorna. Projektet kan knappast beskyllas för att vara av sprinter-karaktär men varken baselement eller plateamps springer ju ifrån oss! Detta blir det kraftigaste jag satt mina händer i någonsin.
  8. Reealistisk helg i musiken och teknikens tecken.

    Ja det är lätt att man med dator-uppspelning råkar skaffa sig en till hobby och jobb som nätverkstekniker, adm, mjukvaruskötare, etc.
  9. Dämpning av låda

    Känner mig som Rainman...märker ord! Vad menar du är ett lokalt ingrepp och hur tänker du att den homogena högtalaren är mer immun mot bas-boost här?
  10. Dämpning av låda

    Ja så är det! Det är tyvärr så att det (praktiskt) är lättare att få hög känslighet för höga frekvenser och det är därför vi ofta ser trattar till högre register, medan kraftigare (klass D?) aktiva förstärkare driver basen. Till detta måste man väga in eventuella tonala skillnader mellan säg SET Klass A förstärkaren till toppen jämfört med 500 watts klass D förstärkaren som driver basarna (potentiellt med DSP). Allmänt upplever jag att konsumenterna är emot denna typ av lösning - av olika anledningar. Optimera avrullningens magnitud och fast är, som du skriver, en annan tråd!
  11. Dämpning av låda

    Mm. Om man ändå behöver gain'a basen från 89-94 (och troligen vill du har mer ändå eftersom örat tycker om lite mer bas), då är ju det en del av systemkänsligheten. Så till basen behöver du ju X watt, mellanregister X/4 watt...
  12. Dämpning av låda

    2 motstånd till mellanregistret. Ett i serie och ett parallellt. Sen finns varianter om tex mellan har låg imp jämfört med basen så kan man köra på ensamt seriemotstånd. Påverkar qts men brukar gynna eftersom mellanregister ofta sitter i sluten låda och högre qts är att föredra. Passiva filter e allmänt dåliga. Men av alla beståndsdelar är dämpning som vi pratar om här harmlös.
  13. Dämpning av låda

    Sorry. Hänger inte med. 😔 Vilken förstärkare man har påverkar filtret väldigt lite jämfört med andra parametrar. Jag tror jag saknar en pusselbit i ditt tankesätt. 😊
  14. Tips på körmusik

    @Amund Jag har lagt till dom som jag (med lätthet) hittade.
  15. Dämpning av låda

    Jag vet det och respekterar det. För mig är det egentligen lite samma sak, fast här handlar det om att kunna testa 4 olika filterbrantheter, 2-3 olika filtertyper, jämföra FIR mot IIR, kombinationerna av dessa tillsammans, samt möjlighet att kunna påverka tonkurvan individuellt per element och för helheten. För mig är detta riktiga, objektiva, tydliga skillnader som gör enormt stor skillnad. Till råge på allt så stöds 4 olika presets så att man t.ex. kan optimera Stockfish-skivorna på ett sätt och en bastunn 70-tals rockskiva med en annan preset. Som subbförstärkare gäller samma sak, fast för < 100 Hz. Och det är riktigt bra det också! Här tappar du bort mig, @calle_jr. Renodla filter? MF's monoblock ser jag inte kopplingen till? Dom hade väl bara ett effekttåligt motstånd som tog emot signalen från en (lite svagare) förstärkare, spänningsdelade, fick med sig förstärkarens artefakter (ljudsignatur) och förstärkte detta med en rätt "vanlig" men ändå stark förstärkare. Att som i min bild ovan, använda en plateamp med DSP och förstärkare (plural) är något annat och - enligt mig - mer kraftfullt.