Engelholm Audio

Branschmedlem
  • Content count

    3 514
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Engelholm Audio last won the day on February 24

Engelholm Audio had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Blekinge

Recent Profile Visitors

19 430 profile views
  1. Engelholm Audio

    Is it possible to homebrew better than the big guys?

    På tal om "hemma-byggen" så måste man väl bara älska senaste lilla stativaren (jodå, kolla noga) från Troels: http://www.troelsgravesen.dk/The-Loudspeaker.htm 18" i botten med aktiv drift, 10" mid, horn och sen en toppdiskant på det. 95dB's känslighet och jag gissar att det är ärligare känslighet än många hifitillverkares. Utseendemässigt är det ju en...hrmmm...skönhet! Men oj va kul det vore att lyssna på detta monster!
  2. Engelholm Audio

    Is it possible to homebrew better than the big guys?

    Det är väldigt värmande ord, Apex. Tack! Hmm...Googla på "engelholm audio" och du får 21'600 träffar! Vilka länkar tänker du på? Men självklart är jag/vi kvar och fortsätter byggandet! Jag vet inte om det är det svåraste, det som kommer efter att högtalaren låter bra...men det är en kompetens, ett intresse och en färdighet som OCKSÅ behövs inom företagets väggar, så att säga. Jag säljer gärna, men är nog inte så "säljande". Jag älskar utmaningen och processen i att ta fram en ny konstruktion, med något unikt som lockar mig - främst tekniskt/ljudupplevelsemässigt. Grymt välskrivet och en *like* på den!
  3. Engelholm Audio

    Is it possible to homebrew better than the big guys?

    Ja...jag va nog lite otydlig för min mening var inte att skapa nån rättvis 1:1 jämförelse. Mer en poäng i att "om man sätter sig för att bygga själv, så kan man komma undan billigare". Sen är det frågan hur man räknar priset. Egen timkostnad? Materialkostnad? Känslan av att ha byggt nått? Kunskap? Även om en stor del av vår värld är kronor och ören, så finns det ju andra aspekter man kan välja att stoppa in i "pris". Och igen - sätter man sig för att bygga själv, så måste man också ha rätt mentalitet (den-där-kompisen, t.ex.) och en hjärna som funkar för konstruktion (väga för- och nackdelar).
  4. Engelholm Audio

    Is it possible to homebrew better than the big guys?

    Det är lite som att jämföra äpplen med päron, hemmabyggt vs (stor-) företagsbyggt. Tittar vi på det sistnämnda så backas det upp av ett massivt säljled, butiker, tidningstester, youtube-kanaler, factory-tours, produktfoto, egna inspelningar, kringresande demo-män, vi har andrahandsvärde, vi har märkes-status, märkes-relaterad livsstilstatus, vi har värde- och teknikargument som förädlats genom marknadsföringsavdelningar, produktplacering (Martin Logan i Friends, eller hur? ) med en massa mer! Som egen hemmapulare har du nästan inget av det där. Tar vi hemmabyggt, så kräver det en väldigt bred kompetens från dig som person. Ide, kravställning, teknik-kunnande, prototyp, tester, modifering, nya tester...till slut är målet nått och där efter börjar färdigställande i produktionskvalitet och finish. Parallellt är det läckert med dokumentation och sammanställande/redogörande av produkten. Det är få personer som i sig själva är så kompletta, så breda, så mångsidiga. Mitt och @Double A's samarbete är t.ex. ett utmärkt exempel på hur två personer kan komplettera varandra för att nå hela vägen, till exempelvis som Best Loudspeaker 40'000EUR klassen, Image Hifi. Med något egenbyggt står du ensam. Med något företagsbyggt har du stöd. Tänk bara på den sura gliringen från den-där-killen. Om teknikvalet. Om ljudkvaliteten. Om hur referensskivan lät hos dig och hur det borde låta. Som hemmapulare får du ha en del rygg. Med företagsbyggt har du tester, säljled, rykte, ett pris som motiverar kvalitet, med mera som backar upp att det minsann inte är fel på dina grejer. Fördelen med hemmabyggt är att man kan skrädda-sy. Stor-företagen behöver göra en generell produkt som ska passa flertalet. Som hemmapulare har du bara ett rum, 2 öron, en lyssningsvana och ett musikbibliotek att ta hänsyn till. Viss teknik, vissa material, vissa processer lär vara i det närmaste omöjliga för en hemmapulare att komma åt. Jag påstår att man kan komma nog så långt, utan högtalarlådor i aluminium, utan 100 komponents-matchningar, utan blankpolerad front, utan kryogeniska behandlingar, etc. Inom högtalarsfären finns det MÄNGDER med recept, byggbeskrivningar, etc. En framträdande person är Troels som frikostigt bjuder på sina idéer och recept. Se vidare här: http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm ...och smaka på detta: Komponenter för rätt stora pengar, men motsvarande komponentkvalitet från storföretag lägger nog på minst en nolla till.
  5. Engelholm Audio

    Musikrumsbygge

    Tack @Richard för förtroendet! Allt talar för att detta kan bli riktigt bra; det är komponenter i världsklass och bygget verkar bli riktigt stabilt och bra. Baselementen i dylika lådor är min egna referens för basåtergivning alla kategorier.
  6. Engelholm Audio

    Beresta TRIO LUXURY EDITION 26 hos Akkelis

    Här måste vi skilja på saker och ting. Och jag tror jag behöver bryta isär ditt inlägg lite för att kommentera (även om jag gissar det ter sig lite viktig-petter, av mig). Och låt mig förtydliga att jag inte har nått emot dessa horn eller säger nått om deras prestanda. Tvärtom tycker jag det är kul med alternativa konstruktioner än standard "2-vägs stativare". Vi börjar med schematiska bilder: Förenklat kan vi prata om "höjden" som Voice Coil och Top Plate tillåter membranet att röra sig upp/ner. Kort och gott (!) för att en högtalares max SPL dB bestäms av slaglängd och membranarea. Ju större dessa två är, desto starkare kan man spela. Ju större dessa är, desto lättare har man för att hålla sig inom idealet (utan att pressa systemet). Nja...en kort slaglängd ÄR en begränsning. Och en kort rörelse ÄR är inte snabbare än en lång (givet samma frekvens). Att en kort rörelse är snabbare än en lång är fel, eller menar du på något annat sätt? Om vi inte ändrar hastigheten, utan behåller samma frekvens, så är det ju större krav på lång slaglängd än kort: Kanske menar du att om man KLARAR sig med en kort kon-rörelse, så är det premierande? Isf håller jag med. Och det är därför som det är bättre med ett väldesignat 12 tums baselement jämfört med ett väldesignat 4 tums element, när det kommer till att återge t.ex. 30 Hz. I Avantgards fall är det ju hornladdningen som ger utväxling så att kort slaglängd "räcker". Ja det är en attraktiv tanke men ställer väldiga krav på omvärlden.
  7. Engelholm Audio

    Beresta TRIO LUXURY EDITION 26 hos Akkelis

    Jag tror att trattarna filtrerar och bromsar/hindrar elementen får för låda frekvenser. Man kan nog prata om akustisk eller akusto-mekanisk filtrering till skillnad från traditionell elektronisk filtrering.
  8. Engelholm Audio

    Beresta TRIO LUXURY EDITION 26 hos Akkelis

    Genom att fokusera magnetfältet kan man öka styrkan vilket ger högre känslighet (högre Bl). Nackdelen e såklart kortare slaglängd men det kompenseras ju av hornen.
  9. Engelholm Audio

    Beresta TRIO LUXURY EDITION 26 hos Akkelis

    Igen. 😜
  10. Engelholm Audio

    The Show Must Go On... HEM 2018

    Lol!!! Ja dessa e ju svagt vinklade så det funkar nog! Högtalarna, designen å lådorna tilltalar mig starkt. Färgvalen tror jag vi har samma känslor för, @calm Men jag trodde dom körde keramiska membran, eller e det olika serier?
  11. Engelholm Audio

    Hemma hos Daniel

    Hejsan å vilken kul diskussion! "Till eländet" kan man fundera på när ovan exempel har sin grundton och sina övertoner i två olika element, typiskt mellanregister och diskant! Men om vi släpper den problematiken och funderar på ditt scenario en stund. Jag tror du i grunden har rätt...men det gäller ju isf att värdera dina vaga påståenden/antaganden åt "rätt håll". Men typiskt sett håller jag med dig i ditt resonemang. Ser vi oss om, så hittar vi flera tillverkare i flera olika prisklasser med resultat som både hit och dit. Börjar vi med en diskant jag personligen inte skulle bygga med så är detta ett "bra" exempel: http://loudspeakerfreaks.com/datasheets/dayton/nd25ta.pdf En rejäl resonans runt 15kHz som är extremt tydlig i frekvensregistret men också i impedansmätningen! Rätt coolt att se material och "system" ringa så pass att det blir påverkan också i impedansen - men det är ju inte bra, såklart. Denna mätning är ganska 1-dimensionell. Det hade varit intressant (eller vad man ska säga) att se CSD grafer. Ett betydligt bättre alternativ för ganska lite mer pengar (vi pratar om nån hundring eller 2 hit eller dit) kommer från (ganska nystartade) SB Acoustics. http://loudspeakerfreaks.com/datasheets/SBA/SB26ADC-C000-4.pdf Här ligger resonansen över 20kHz och är mer modest. Syns inte lika tydligt/starkt i impedanssvaret. Troels är en dansk snubbe som är rätt cool. Han har mätat på massa element och byggt en massa. Här går han in på just denna diskant: http://www.troelsgravesen.dk/SBA-tweeters.htm Här kan man se CSD ...vilket väl va nåns (Daniels?) favorit-term? Här ser man att det inom audioområdet inte är något skit som hänger kvar och ringer, när insignalen slutar att "spela". Man kan jämföra detta med efterklang i rum, även om analogin haltar lite. Och här är iaf inte jag alls sugen på efterklang (medan jag i rum ser Svanå-idealet). En ny tillverkare som poppat upp bara nyligen är Blisma: http://www.troelsgravesen.dk/BliSMa/T34A-4.pdf Imponerande nog så är membranet större, bibehållen suverän spridning, hög känslighet, låg dist och metallringningen är höööögt upp i frekvens! Med ditt resonemang, @calle_jr, så är det med STOR sannolikhet ett problem i första (dåliga) alternativet, men ett rejält mkt mindre problem i de följande (bättre) modellerna. Jag funderar lite om man kan säga att det dåliga ljudet från metalldiskanter bland annat är kopplat till de problemartefakter du beskriver. Omvänt gäller samma sak för såsiga, trötta softdomes. Jag tror att hittar man en bra softdome och en bra metalldome, så är det inte helt lätt att höra skillnaderna - givet dom har flera andra aspekter samma, så att säga.
  12. Engelholm Audio

    Hemma hos Daniel

    Att ge valmöjligheter för högtalarjustering är svårt...men sett till några hundra tusen för ett högtalarpar kan man ju ändå kräva lite! Det måste inte innebära kompromisser men det kräver merarbete och kanske lite mer teknisk kompetens. Jag påstår inte att jag har nån lösning på det, men som högtalarkonstruktör stör det mig hur strikt och stelt det är med högtalare och hur lite som hade behövts i respektive unika (kund-) fall. Att gilla eller inte gilla ett märke, är en intressant poäng. Kräver kanske en öl och en kvälls diskussion.
  13. Engelholm Audio

    Hemma hos Daniel

    Ja att bara kunna justera diskant-nivån till "samma" generella nivå vore spännande men kanske inte varje liten knyckla hit eller dit. Sen kommer spridningen in och dessa olika högtalare har olika stora diskantmembran så dom sprider olika bra/mycket - det går inte EQ'a. Och att bara generellt höja diskant-nivån borde gå att göra utan påverkan på fas. Klangen däremot, lär ändras så att dessa högtalare tonalt låter mer lika varandra.
  14. Engelholm Audio

    Hemma hos Daniel

    Fast Daniel, är det verkligen värt att repetera detta 2018? Ingen har väl någonsin påstått att EN mätning, på en högtalare, berättar sanningen? Men av alla mätningar man kan (och bör) göra, så är denna mätning en av det bättre, eftersom den är medlad (averaged) i flera positioner och i ett (antar jag OK) lyssningsrum. Men där finns flera viktiga aspekter att mäta och du nämner resonanser. Praktiskt sett inte topp 2 i viktighet enligt lilla mig, men helt klart en av grundpelarna. För detta syfte finns mätningar som ser till tids-domänen. Nedan är till vänster en mätning på lådan (mekaniskt skrammel) och dess resonanser samt till höger en mätning på element-låda-filter. Båda med fokus på tidsdomänen. Och båda dessa mätningar (på Sonus faber) är helt klart godkända, med endast små problem som troligen blir överkörda av rumsproblem! Fig.2 Sonus Faber Amati Futura, cumulative spectral-decay plot calculated from output of accelerometer fastened to sidewall adjacent to midrange unit (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz). Fig.9 Sonus Faber Amati Futura, cumulative spectral-decay plot on listening axis at 50" (0.15ms risetime). Lägger vi till mätningar angående spridningsmöster*, faslinjäritet och hur element interagerar, impulssvar, IM dist och vanlig dist - sen börjar vi närma oss en rätt kvalificerad gissning på att "denna har väldigt bra förutsättningar att låta väldigt bra". *) en "dålig" spridning brukar kunna ge "dålig mätning" i spatially averaged in room measurements och om inte där så para ihop med ljuddött-rum-mätning!
  15. Engelholm Audio

    högtalarplacering; var mäter man?

    Men snälla nån?!! Det är väl inget ordagrant citat, hoppas jag? Att toe-in är gratis (bortsett från ev milersättning till Sladd) är en sak. Men påstås också att toe in ger större (mer avgörande) skillnad än akustikfix? Kom igen...