Transient Design

Branschmedlem
  • Content count

    889
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Transient Design last won the day on October 10 2017

Transient Design had the most liked content!

Recent Profile Visitors

5 169 profile views
  1. Transient Design

    Varför mono-picup?

    Jag har ju hört mono-skivor hemma hos JR med mono-pickup och måste säga att jag tycker att det låter utmärkt (inspelningar från tidigt 50-tal kan låta fantastiskt men kanske mera musikaliskt än "hifi") men då vi inte har gjort några jämförande tester med "samma" pickup som stereo och mono på samma skivspelare så kan jag inte säga säkert vad skillanderna ligger i. Så snart HANA mono kommer så har jag mycket bättre möjligheter för att göra en rättvis jämförelse. Men jag vill ju tro (tills motsatsen är bevisad) att en mono-pickup ger bättre dynamik och attack än motsvarande stereo-version. Troligen även en "tystare" återgivning med mindre sprak och knaster. Och som jag förstår JR så är det vad han själv upplever. Men givetvis så ska ni inte köpa en mono pickup om ni inte har några mono skivor! Men det hindrar ju inte i sig att andra mono-fantaster att göra en annan bedömning?
  2. Transient Design

    Är du trög eller?

    En obalanserad trafo? För mig så är en trafo alltid balanserad så länge man inte jordar bort ena sidan på ingången. Och det gör du väl inte? Givetvis så måste du koppla din RCA-kabel så att du får en balanserad signal ut från den in till trafon? Jorden ligger ju bredvid endast som skärm i ett sådant system? Rega jordar ju ihop allt och alla upp i skivspelaren och kanske finns det någon vinst i det som jag inte vet men jag tror ju inte att det är smart när man använder trafo. Motståndet innan trafon här är ju för att skapa en spänning istället för ström för att "driva"trafon men även för att DAC:en inte ska tvingas få tillbaka en spänning som den inte är linjär mot? En MC borde väl vara linjär nog att slippa ett motstånd innan trafon som drar energi och lämnar mindre kvar till trafon? Japp, med 100 Ohm så fungerar det ju skapligt eftersom 10 ohm ger så liten signal ut att det blir väl mycket brus. Vi provade och labbade med detta på 90-talet i Uppsala och ibland så blev det mycket bra ljud från en annars enkelt DAC. Allt detta eftersom en ström-DAC inte vill lämna en spänning (utan helst bara ström). Jag funderade egentligen bara högt (eller i text) om det finns någon analogi med en MC-pickup här. Men det kanske det inte gör! Som Calle_jr säger så kanske den alltid vill lämna en spänning (och jag inte kan säga emot eftersom jag inte längre minns Carlos Candieras förklaring till hans ingångssteg på BMC riaa.) Det jag trodde mig veta var att en bra MC med låg nivå istället skulle lämna mycket ström (låg inre resistans) för att låta bra och att Air Tights MC var extremt bra även om det fanns några andra som de (BMC) också gillade. Tror första ingångsstgeget hos BMC var strömförstärkande istället för spännings-dito? Men om en MC "bara" vill lämna spänning så varför går det i så fall inte lika bra att lasta den med 47 k? För enligt den tankegången så skulle det ju i så fungera ännu bättre ju mindre ström man drar om det är en perfekt spänningskälla? Eller är det bara för att det istället ger mer brus? Jag vet ju vissa MC som vill lastas med 100 Ohm eller lägre och trodde det berodde på att de liksom en rörförstärkare på utgången inte "bara" vill lämna en spänning utan även en ström för att låta som bäst? Visst är det en generator i princip men nu handlar det ju liksom här att finna ett läge där pickupen trivs så bra som det bara går för att kunna blomma ut och även låta så bra som bara är möjligt.
  3. Transient Design

    Är du trög eller?

    Här kommer fler försök till enkla "one-liners": Jag funderar på om det finns någon analogi med hur en ström-utgång på en DAC fungerar och en MC-pickup? För en klassisk ström-dac lämnar en ström och inte gärna spänning och vill därför inte alls ha något högt värde av motstånd till jord (den vanliga kopplingen är ju en OP kopplad för att ge en last på 0 Ohm som last) utan så litet som möjligt (fast med mindre motstånd på typ 10 Ohm blir det ju liksom ingen spänning skapad alls...). Jag vet att Audio Note och Lector mfl använder en Trafo i detta led för att skapa en högre spänning (ofta med mycket bra resultat) men en DAC har runt 1 kOhm utgångsimpedans och "driver" en trafo rätt illa. (En pickup med några få Ohm är ju nästan ideal i jämförelse. ) Kan det vara på liknande sätt med en MC pickup? Att den inte vill ha för höga impedanser för att fungera bra? Utan att den kanske vill lämna en ström snarare än en spänning? Och att det är just därför som en trafo fungerar så bra då den "drar" ström och omvandlar den till en spänning. BMC har ett riaa som bygger lite på denna tanken med mycket låga impedanser som den omvandlar till en spänning i en rätt udda koppling. De menade också att det viktiga var hur mycket ström en pickup lämnar, inte hur mycket spänning den ger. Jag har inte provat så mycket med olika motstånd innan eller efter en trafo men jag tror jag missar poängen? För mig så är det ett energiflöde som går från en MC puppa "genom" trafon och som man knappast vill bromsa (seriemotstånd) eller dämpa (motstånd parallellt med signalen)? I nätdelar ser jag ett antal fördelar med motstånd men i signalvägen så undviker jag dem normalt gärna... Driver du trafon med balaserad signal när du mäter? Vet att Lundahl tidigare hade kurvor på sin hemsida som visade stor skillnad på mätvärden för obalanserad källa eller ej. Hade varit intressent att veta varför du ständigt får så mycket ringningar när du mäter fyrkantsvåg? Är det mätuppsättningen i sig själv kanske? Jag köpte en app till mobilen som kan generera en massa olika vågformer om du behöver enkla alternativ. Tyvärr så gav jag bort min klassiska analoga tongenerator till systersonen då han började på KTH förra året, annars hade du kunnat låna den då den hade både sinus, trekant och fyrkant på ett antal olika frekvenser.
  4. Transient Design

    Är du trög eller?

    Jag tror att JC Morrison i Malmö är en stor auktoritet på denna typ av komponenter (och god vän med Lundahl numera) och säkert skulle kunna förklara mycket av funktionen bakom och problemet och fördelar med trafo. Hans mycket korta tips till mig var följande: Är det små signaler: Använd trafo. Är det stora signaler: använd en kondensator. En transformator mäter mycket snyggare när den drivs balanserat men eftersom en pickup lämnar en sådan signal (om man kopplar rätt...) så finns det en stor potential för att det ska kunna bli bra. Sedan tror jag det var Per Lundahl som sade till mig följande: En omsättning på typ 1:6 går att göra mycket linjär men ju mer omsättning man vill ha ju sämre blir det. Så de trafos som jag har här som han gör till bandmickar på 1:37 kanske inte är helt "perfekta".... Det är klart att rätt lastimpedans ska användas till en pickup / trafo för att det ska fungera bra men det är ju inte jättesvårt att räkna fram? Sedan måste man ändå lyssna sig fram till vad man tycker låter bäst oavsett? Det är ju klart att en rörförstärkare borde kopplas på 4 Ohms utgången / tappen i de flesta fall men ofta låter det trots allt bättre på 8 Ohm då den ger en högre upplevd dynamik. Eller som Nelson Pass sa: Man måste lyssna innan man mäter! Annars kanske man missar nåt bra bara för att det inte mäter perfekt. Nä gubbar, nu är det helg! Glad Midsommar! Ut och dansa runt stången...
  5. Transient Design

    Är du trög eller?

    Jag har både LL1931 och LL1933 hemma och ska prova båda dessa för att se hur de olika kärnorna "låter". Jag vet att någon på TNT Audio gjorde samma test (http://www.tnt-audio.com/accessories/mc_2xfr_e.html) och klart föredrog LL1933 med permalloy (nickel) kärna istället för modellen som calle_jr har valt. Om och hur de mäter olika har jag ingen aning om. Men det ligger väl i hystiresisen i materialet på nåt vis antar jag? Sedan skrev Thomas Mayer att silver -versionen av denna är ännu mycket bättre då silver kopplar mycket bättre till magnetfältet än koppar gör i en trafo. Den modellen är lite väl dyr för mig så får överlåta åt andra att prova och jämföra den. http://vinylsavor.blogspot.com/search?q=lundahl Jag jämförde för många år sedan två Lundahl trafos (en med amorf kärna och en med my-metal) och kan bara minnas att de lät fundamentalt olika i sin klang. Ingen var "bättre" men med helt olika typer av fokus och presentation. Så ja, jag tror det är rätt mycket mer än bara "mätningar" på en trafo för att kunna avgöra hur den "låter". Lundahl själv anser ju inte att de ska "låta" alls. Personligen gillar jag helt klart trafos i signal-vägen då man ofta slipper en massa högfrekevent skräp och störningar (?) som gör att det låter mer avslappnat och lugnare. Tex så kan man på Line Magnetics LM-126 välja att använda ingångstrafos eller ej med en enkel brytare på ingången och jag föredrar klart trafos jämfört med utan. Framförallt med digitala källor.
  6. Transient Design

    Varför mono-picup?

    Jag måste erkänna att jag är rätt ny på detta område men jag håller nog inte med calle_jr om ovan "har jag svårt att tänka mig att det skiljer mellan en dual mono-pickup och bebops omkopplare" för jag tror ni missar själva poängen. En pickup som är byggd endast för mono (även om den har två spolar, sk dubbel mono) borde låta bättre på alla mono-skivor jämfört med en stereo-pickup och mono-omkopplare. Detta pga ett par olika orsaker: 1. Den är byggd bara för att registrera rörelser i vertikal led vilket gör att den "undertrycker" alla rörelser i horisontell ledd. 2. Den återger denna typ av rörelser med mer kraft och dynamik då den inte är lindad "45 grader". HANA själva menar ju på att det finns ett antal olika orsaker till att en HANA MONO låter bättre än motsvarande stereo: "lf you play a mono record with a stereo cartridge, imperfections such as crosstalk, noise, phase errors, tracking error, antiskating and distortion due to the difference between the left/right channels wi‖ result in an unstable and partially fuzzy image. A mono switch to some extent can improve this, however, a mono cartridge is the only way to get the best sound from a mono record." HANA med Exel sound som tillverkar dem har gjort pickupper i en herrans massa år och jag vill tro att de vet vad de säger när de hävdar detta. Jag vet ju att ett flertal Japaner (inklusive JR´s Guru på Air Tight) spelar mono med mono-pickup. Jag förutsätter nästan att Mike Fremer har provat detta och skrivit om det? Men vi får väl ha en liten träff efter sommaren där vi jämför HANA SH och HANA MONO (med mono-omkopplare) och se om vi hör någon skillnad? Puddingen får visa vad som är vad. Om man sedan föredrar att lyssna mono med en eller två högtalare tycker jag måste vara helt upp till tycke och smak. För det kan väl knappast vara "bättre" att bara lyssna på en högtalare bara för att det är mono?
  7. Transient Design

    Hifiman Ananda

    En mycket bra test av Mats Meyer-Lie! Äntligen en lur från Hifiman som han kan rekommendera förbehållslöst (eller nästan... För de måste ännu drivas av en bra förstärkare för att låta bra) Och om jag minns rätt så är det samma typ av membran (plastfolie) som sitter i även nya Ananda fast där får de en högre känslighet tack vare dubbla och starkare magneter. Kul när en tillverkare pressar gränserna för vad som alls går att göra och dessutom får fram så rimliga priser att de går att köpa!
  8. Transient Design

    Hifiman Ananda

    Så här tycker Hifi & Musik om senaste modellen att testas från Hifiman:
  9. Transient Design

    Karis Wave by Diapason

    Dessa högtalare var först i världen (1985) med att använda denna "diamant-form" på kabinetten som sedan blivit så kopierad genom åren av andra tillverkare. Karis har sedan ursprunget sett nästan exakt likadan ut och de kan också renovera alla gamla par som gjorts med nya element och filter. Elementen är från Seas i Norge och är special-modeller som bara tillverkas för deras räkning. Detta är ju inte så stora högtalare och de har också begränsning i hur högt och djupt de kan spela men då basen spelar helt utan filter i signalvägen så blir de mycket snabba och transparenta i sin spelstil med massor av känsla i ljudet. Fungerar bra med en rad olika typer av förstärkare och gärna rör.
  10. Transient Design

    Karis Wave by Diapason

    Den normala modellen Karis III som också släpptes som en helt ny modell i våras finns på Vinylbutiken i Stockholm att lyssna på och är en av Bengts favorithögtalare oavsett pris. Pris 30 000kr per par. Stativen kostar 6500kr/par i svart järn.
  11. Transient Design

    Karis Wave by Diapason

    Högtalarna går på 65 000kr per par till kund och stativen kostar 42 000kr /paret extra för dem som önskar. Frontskydd med svart tyg går att beställa extra för 1000kr /paret.
  12. Transient Design

    Karis Wave by Diapason

    Högtalarna byggs helt i homogen valnöt (vilket bara det tar månader i olika steg med torkning mellan varje moment) och sedan sitter det en man och för hand skär ut varje "våg" med ett stämjärn. Det ligger många timmar bakom varje par. Och de blir alla lite olika pga detta. Ett konstverk och hantverk som dessutom låter förbaskat bra!
  13. Transient Design

    Karis Wave by Diapason

    Givetvis så finns det perfekt anpassade stativ att köpa till med samma typ av design
  14. Transient Design

    Karis Wave by Diapason

    Denna modell går nu att beställa och tillverkas bara i 100 par för hela världen. 20 par blev sålda redan på premiären i Munchen och för den som önskar får man välja valfritt serienummer på dem.
  15. Transient Design

    Karis Wave by Diapason

    Ni som gillar handbyggda högtalare från Italien kan här finna ert lystmäte. För mer handgjort och konstnärligt än så här blir det knappast... Men det finns även ljudmässiga fördelar med denna konstruktion / utförande, inte bara det estetiska. För med ojämn väggtjocklek och icke parallella ytor uppnår man ännu mindre resonanser och en större frihet i ljudet. Alessandro själv säger att denna modellen låter klart bättre än standard Karis III som den bygger på konstruktionsmässigt.