string

Medlem
  • Content count

    56
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

string last won the day on December 4 2017

string had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. string

    Jag har försökt konvertera…..

    Javisst spelar JRiver DFF-filer utan problem. Och förvisso har jag idag bara Mendelssohn-albumet i detta format (så jag hittar det ). Det är om jag råkar köpa fler album med denna filtyp som jag kan behöva lägga till en header med info - för att veta, vad som är vad. Och ja - man kan låta JRiver tagga denna filtyp i sitt biblioteket. Jag är dock inte riktigt vän med JRiver om hur detta ska gå till - jag ska ställa frågan på deras forum. Trevligast är ju dock om all metadata kan finnas med i filen, när och om man flyttar den....
  2. string

    Jag har försökt konvertera…..

    OK, jag uttryckte mig kanske lite otydligt. En DSF-fil är en DSD-fil med header (som innehåller metadata, eller så lägger man själv in metadata) En DFF-fil är en "rå" DSD-fil utan header. Alltså, fram tills nu har jag haft turen att få DSF-filer, när jag köpt ifrån HDTT. Dessa filer har haft metadata i sig - så jag har inte behövt göra något med dem. Jag har också roat mig med att spela in egen vinyl på min TASCAM DA-3000, varpå jag har fått DSF-filer, där jag själv lagt in matadata. Lätt som en plätt - om man vill lägga över sin vinyl-samling till DSD-format.. Problemet jag nu råkat ut för, är att filerna jag fått från HDTT är av typen DFF. Alltså en DSD-fil utan header,. Man kan alltså inte lägga in någon metadata i dessa. Man måste först konvertera dessa till DSF (dvs DSD-fil med header). Det är just denna konvertering som inte går att göra lossless.
  3. string

    Jag har försökt konvertera…..

    Du har alltså dff2dsf och kör på en MAC? Att lägga in själva datat är ju ingen konst - det är att hitta ett lossless konverteringsprogram för Windows som är kruxet!
  4. Nej, jag tänker inte byta religion, om nu någon trodde det. Här handlat det istället om mina vedermödor att hantera DSD-filer. Men låt oss ta det från början… För de flesta så tror jag att sidan ” High Definition Tape Transfers” är bekant. Jag har laddat ner massor av musik därifrån och det är faktiskt en av mina favoritsidor. Fram tills nu! Mitt senaste inköp därifrån blev inte riktigt vad jag förväntat mig. Följande alster tankade jag ner: När filerna öppnades visade det sig att de hade formatet “.dff”, istället för som förväntat “.dsf”. Efter lite mail-växling med HDTT fick jag följande förklaring: The reason this is in dff is because this was transferred when we first offered dsd and dsf was not yet available a few years ago. So the only difference is; this doesn't have metadata or "tagged". Denna lilla skillnad gör ganska mycket, när man ska börja leta I sitt växande bibliotek. Vidare skrev de: You would need to make it into a dsf file, the only difference is the dsf adds a header to the file to add tagging, it doesn't change the structure of the file. Så även om filerna var spelbara så ville jag ju förstås gärna konvertera dem – vilket visade sig i praktiken omöjligt! Av två anledningar: jag använder JRiver och jag kör Windows. Om vi börjar med JRiver så har den en inbyggd konverterare, men denna är inte lossless. Den kommer att konvertera DSD > PCM > DSD. Detta har jag fått bekräftat av JRiver-utvecklarna. Ni som kör ROON får gärna kommentera om ni har motsvarande problem. För oss Windows-användare finns bara ett program som (enligt deras egen utsago) ska vara lossless: Modula-R, med en prislapp på 99 USD. Lite väl mycket, för ett text-editerings program. MAC-användarna har ju lite bättre förutsättningar, där finns ju free-ware programmet ”dff2dsf”, gjort av några eldsjälar, som vägrar köra annat än MAC. Detta är garanterat lossless. Åter tillbaka till ” High Definition Tape Transfers”, de tycker att de levererat vad de ska: en DSD-fil. Man skulle ju kunnat önska att: HDTT hade som standard att alltid leverera en dsf-fil. Nog finns det folk där på HDTT som har MAC och som kan konvertera till detta format. HDTT kunde skriva en liten blänkare om att just denna inspelning levereras med filer av dff-typ. Så slipper man att få en överraskning när man har betalt och öppnar filerna. För egen del ska jag, till att börja med, låta en kompis som har MAC, konvertera filerna. Sedan vet jag inte hur jag ska driva detta vidare mot HDTT. Det kanske slutar med att jag konverterar till MAC.
  5. string

    Varför mono-picup?

    Så för oss, med tummen mitt i handen, skulle denna variant alltså fungera: 2 x , samt . Finns på Kjell o Co. Detta är ju i och för sig ingen switch och man får tyvärr rycka lite i kablarna. RCA-BNC konverterare kan ju användas, vilket gör "ryckandet" lite smidigare, eftersom man lossar via en bajonettfattning. BNC-kontakten har också den fördelen att jorden (skärmen) kopplas i/ur före signalen. På många av mina kablar har jag färdigmonterade BNC. Så, inkoppling till MONO skulle då se ut såhär:
  6. string

    Varför mono-picup?

    Japp, den tankade jag ner igår.
  7. string

    Varför mono-picup?

    Observera att min utgåva inte är original 1.a pressen utan en "Limited Edition, Reissue, Remastered, Mono, 180 Gram". Att hitta en 1:a press som är MINT går nog inte. Jag brukar vara lite skeptisk mot "Remaster", men jag har goda erfarenheter av japanerna, de brukar inte ratta så mycket på mixerbordet, när de gör nyutgåvan. Dessutom gör de grundligt jobb vid skivpressen. Jag vet inte om det bara är nått jag har fått för mig - men japanpressad vinyl brukar hålla hög klass.
  8. string

    Ditt senaste skivinköp...., del 2.

    På HEM, nu i helgen, hittade jag denna: Adolphson & Falk - ”Med rymden i blodet” – direkt från masterbandet. Adolphson & Falk släppte 2011 en specialutgåva av albumet ”Med rymden i blodet” från 1982 och enligt LTS önskemål så överfördes denna direkt från originalmasterband till CD. Denna inspelning har rönt en del framgång, över 1000 ex har sålts, så därför hade det nu tryckts upp en ny upplaga, som fanns till försäljning på mässan. Inspelningen gjordes alltså 1982 och bara med analoga syntar. För efterklangen har man uteslutande använt mekaniska efterklangsplåtar och bandekon. Vid återutgivningen samplades det analoga bandet med 96 kbps och 24 bitars upplösning. Därefter konverterades det hela till 44.1 kbps och 16 bitars upplösning för att kunna läggas på CD. Ljudtekniska Sällskapet (LTS) kanske inte behöver någon närmare presentation här på forumet. Ordförande i sällskapet, Claes Wettebrandt höll ett intressant föredrag om Loudness War, ett begrepp som också borde vara bekant. Detta gissel börjar man ju nu komma tillrätta med och standarder som EBU-R128 börjar långsamt implementeras. Jag antar att nyutgåvan av A&Fs ”Med rymden i blodet”, är en reaktion på denna debatt.
  9. string

    Varför mono-picup?

    Där ser man! Förstod nästan att det redan var avhandlat här på forumet (och att andra hade haft samma funderingar). OK, då ska jag plöja igenom tråden ovan. Tack för tipset .
  10. string

    Varför mono-picup?

    I min skivsamling så har jag faktiskt bara en mono-inspelning: Och den låter helt fantastiskt, även avspelad med en stereo-puppa. Det här fick mig att börja fundera, har jag missat något? Att blanda signalerna är ju ingen konst - så vad är grejen med att införskaffa en separat mono-picup? Man förstör väl knappast nålen på stereo-puppan genom att lyssna av Monica Z? Det finns säkert massor av teorier runt detta och dessutom massor av duktigt folk här på forumet som kan förklara……..
  11. string

    Ditt senaste skivinköp...., del 2.

    Ropade hem denna inatt, från Discogs: Lite info: Label: EMI Music Canada ‎– E2 72438 56508 2 6 Format: 4 × CD, Compilation Country: Canada Released: 1997 Genre: Jazz Tydligen lite svår att få tag i, det här verkar vara det enda ex som fanns just nu. Hittades hos en samlare i USA. Ett bra substitut, medan jag sakta men säkert bygger upp mitt motsvarande vinyl-bibliotek av Blue Notes.
  12. string

    God Jul

    Hehe... för tjocka fingrar.... Skulle trycka insert media och inte submit
  13. string

    God Jul

    Önskar alla en gott avslut på det gamla året och ett härligt 2018. Själv kommer nya året att ägnas en del åt den här lilla pjäsen, som fanns under granen: Kommer att användas till direktsända P2-konserter. Och kanske i viss mån en och annan inspelning av vinyl (där jag plockar enstaka russin ur kakan). I ett senare skede funderar jag också på en mic-förstärkare, typ denna: Tillsammans med ett par bredbandiga micar skulle man kunna göra egna live-upptagningar. Jag är med i en jazz-förening, som ibland gästas av verkliga världsartister och dessa spelningar skulle vara kul att bevara. Eftersom det är en liten lokal brukar inte alla instrument vara upp-micade (och därför kan jag inte heller tanka signalen direkt från mixerbordet utan måste köra med egna, separata micar). Även om inspelningarna är för privat bruk måste jag kolla hur det är med rättigheter, osv. Nån som har tips på bra micar?
  14. string

    VTA igen, lite nytänk...

    Ho, ho, ho..... Tillbaka efter julfirandet. Har även hunnit att testa lite olika skivor, efter tips från @calle_jr. Jag kan konstatera att jag uppnår samma resultat, oberoende av om det är en mono- eller stereo-inspelning. Samma sak gäller även om man testar en närmickad inspelning, kontra en med bred ljudbild. Så när jag flyttar skivtallriken i höjdled verkar det alltså vara ändringen hos "skanningsförlusterna" som jag troligen upplever, i form av mer eller mindre distorsion i övre registret. Hos "Needledoctor.com" beskrivs nålslipningenen på min ClearAudio Stradivari V2, enligt följande: "Micro-HD Diamond tip provides a hybrid parabolic geometry with a stylus radii of 0.008mm x 0.040mm". Skulle vara intressant att höra vilka erfarenheter som andra har, som är ägare till puppor med denna nåltyp.
  15. string

    VTA igen, lite nytänk...

    Tack @calle_jr! Det tvivelaktiga ligger väl i att jag inte vet vad jag testar, vilken parameter som gör utslag - bara att det låter bättre eller sämre. I sanningens namn hade jag tidigare ingen aning om vad skanningsförluster var för något, men nu ska vi reda ut begreppen. Tack för tipsen med skivorna. Radka Toneff ingår i min skivsamling så det ska bli kul att se vad resultatet blir. Annars har jag kört både Jacintha: "Here's to Ben" och Thelma när jag testat, samt även en lite "sämre" hollänsk pressning av Paul Simons "Graceland". Det verkar som de "finare" pressningarna och speciellt om vi pratar 45rpm, att de är mer "förlåtande". Det kan rentav vara svårt att höra nån skillnad. Men på Graceland kan man pricka in direkt var det låter bra.