string

Medlem
  • Content count

    65
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

string last won the day on July 31

string had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Härligt! Det finns alltså fortfarande hopp! Väntar ivrigt på att HDTT lägger vantarna på "Love Over Gold".
  2. Tack för en grundlig genomgång hur det förhåller sig. Ännu en gång har man blivit varse om att det inte finns något svart eller vitt, när man ”grottar” ner sig i ett ämne. Det är bara att hoppas att ”HDTT” fortsätter att leverera så bra ”original” som det nu går, även om det är en vinyl-kopia. De (flesta) som producerar CD verkar däremot leverera en dynamik som mer är anpassad för mainstream-anläggningen. Tur att vi nördar har R2R och DSD att lyssna på. Man önskar bara att repertoaren var större – även om den hela tiden växer.
  3. Ursäkta senkommet svar till dig @Bebop. Men, masterband i all ära – inget går upp mot live-music! Igår var jag på SKANSEN. Där kör dom sin jazz-serie ”Blå Måndagar”. Som vanligt är det Svante Thuressonsom som är konferencié och denna gång hade han bjudit in legenden Scott Hamilton. Det här fick man ju bara inte missa! Tillbaks till ämnet: Det är säkert så att s.k. vinyl-masters, med sin spegelvända RIAA-kurva, använts av mindre kunniga eller nogräknade producenter till att göra CD. Eller också hade producenterna inte tillgång till ”ur-mastern”, utan fick använda vad som fanns tillhands. Att då försöka återskapa ljudbilden och göra en välljudande CD var ju dömt att misslyckas. Men det som jag efterlyser är alltså överföring från ”ur-mastern”, med den dynamik som vid den tiden fanns tillgänglig. Det var också med denna utgångspunkt som Adolphson & Falk gjorde sin specialutgåva till CD – med väldigt gott resultat. Och det är också, förhoppningsvis, så som t.ex. ” High Defintition Tape Transfer” arbetar, när de producerar sina DSD. Men som alltid så är musikbranschen en djungel och det är vi konsumenter som mer eller mindre blir lurade.
  4. Ja, detta måste ju bli ur en filosofisk synvinkel! Att försöka jämföra olika uppspelningsmedia är ju inte seriöst. Detta har ju också redan diskuteras i spaltmeter på detta och andra forum – så jag passar. Eller inte? Jag var bara tvungen att göra ett litet (väldigt ovetenskapligt) experiment. Det hela började med ljudmässan i Stockholm, nu i våras. Där köpte jag en specialutgåva av albumet ”Med rymden i blodet ” med Adolphson & Falk. Originalet är från 1982 och enligt LTS önskemål så överfördes denna direkt från originalmasterband till CD (AF Music ‎– AFCD 3, 2011). Jag har därefter lyckats komma över både en vinyl (AIRLP 1008, 1982) och ”vanlig” CD (AIRCD 1008, 1991), och ni förstår säkert vad mitt experiment går ut på. Och, resultatet? Nej – jag behåller mitt utlåtande för mig själv. Av samma skäl som nämnts ovan. Att komma nära källan Så mycket tror jag mig dock veta, att ju närmare källan man kommer ju större är chansen till välljud. Att därför satsa på överföringar från original-master, till ”reel2reel” eller DSD, kan vara ett bra alternativ. Förhoppningsvis har påverkan av klåfingriga producenter som vill ”mastra” och ”göra bättre” kunnat elimineras. Men man kan aldrig vara säker. Att dessa klåfingriga producenter har lagt sig i hur de tycker att en CD ska låta, är ju mer regel än undantag. Det var därför mitt lilla experiment ovan var så kul att genomföra. I sanningens namn så har detta problem uppmärksammats på senare tid, och viss uppstramning av det grövsta ”mastrandet” har skett, på nyproducerad musik. Men man får fortfarande leta efter guldkornen bland gråstenen. Men alla dessa gamla ikoniska klassiker (t.ex. The Beatles hela repertoar). De finns förvisso på CD, hårt ”mastarde”. När får vi se en direktkopierad utgåva från master-bandet, överförd till CD på dessa? Eller överfört till ”reel2reel”, DSD eller annat medium? Att samla vinyl – en kulturgärning Jag ska villigt erkänna att jag är ganska kluven till det här med vinyl. Det går inte att komma ifrån att vinylen har sina tekniska begränsningar. Dessutom krävs det en hel del pyssel och finjustering med spelaren. Vilken nörden i mig inte har något emot – jag ser det nästan lite som en tävling, hur pass mycket välljud man kan pressa ut ur en bit plast. Så länge gamla klassiker fortfarande bara finns utgivna på CD-utgåvor, där producenterna till dessa roat sig med att dra i reglagen, så är vinylen den bästa bäraren av denna kulturskatt. Och den gången som något gammalt vax, i sin originalversion, äntligen släpps som DSD, så kommer jag ändå att leta efter vinylen på ”Discogs.com”. För handen på hjärtat: hur sexigt är det att öppna datorn och stirra på en DSD-fil, när man kan klämma och känna på det gamla konvolutet till The Beatles, ”Magical Mystery Tour”, och bläddra runt i den 24-sidiga medföljande boken…..?
  5. string

    Från Class AB till Class A

    Hmmm..... även om jag gillar ljudet från min Accuphase kan det ju inte skada att testa något nytt. Tror jag ska spana in dessa "bestar". Det är sådana här tips som är så värdefulla. Tack figge!
  6. string

    Från Class AB till Class A

    Jag är lite nyfiken på din kommentar. Du får gärna utveckla tankarna bakom detta påstående. Är själv på väg att uppgradera mina "effektreserver" genom att köpa ytterligare en Accuphase A-30 och sedan bryggkoppla respektive. Dessa slutsteg går ju i klass-A, och det som jag har idag har fungerat klanderfritt och låter underbart. I min anläggning, dvs. Du har kanske andra erfarenheter - låt höra!
  7. string

    Profilen

    Kul initiativ! Symptomatiskt är väl att de flesta profiler som sysslar med hi-fi av något slag har etablerat firma och försöker göra sig en hacka på sitt intresse / kunnande. Mirres egen butik gör ju verkligen skäl för namnet och både kunnandet och servicen är oklanderlig. Det ska bli spännande att se vilken nästa "gubbe" blir, som får den stora äran att bli omnämnd här på forumet. För tyvärr lyser ju kvinnorna med sin frånvaro. Varför det - kanske ett ämne att doktorera i...
  8. string

    Sommaren är redan här….

    "sanning", "halv-sanning" eller "förbannad lögn" - allt beroende på betraktarens öron. Men det verkar ju som ditt system @figge och även det som jag har, trivs med detta försteg. Bara att gratulera!
  9. Och för oss som har trädgård innebär det lite omprioriteringar. Har därför inte varit så aktiv på forumet. Skickar en hälsning från ett soligt Tumba. Och tar med lite bilder. Inte på det soliga Tumba utan på skivspelaren förstås…… Jag hade Mirre över på besök och han gav min Simply Black en rejäl genomgång. Han gav mig också lite tips hur man finjustera de olika delarna i tonarmen. Så nu har jag lyckats krama ut ytterligare välljud från det ”svarta guldet”. Häpnadsväckande att man, med en mekanisk arm som använder vanliga keramiska kullager, kan få ut så mycket information från vinylen. Mirre håller tydligen på att testa nyutvecklade rör till tonarmen i en speciell legering, som tydligen ska få ner resonansen ytterligare. Men hjälp vad dammig pickupen är, skäms! Måste blåsa ren den. Min ”Baby” fick också vara med. Ta det lugnt i sommarvärmen!
  10. string

    Jag har försökt konvertera…..

    Javisst spelar JRiver DFF-filer utan problem. Och förvisso har jag idag bara Mendelssohn-albumet i detta format (så jag hittar det ). Det är om jag råkar köpa fler album med denna filtyp som jag kan behöva lägga till en header med info - för att veta, vad som är vad. Och ja - man kan låta JRiver tagga denna filtyp i sitt biblioteket. Jag är dock inte riktigt vän med JRiver om hur detta ska gå till - jag ska ställa frågan på deras forum. Trevligast är ju dock om all metadata kan finnas med i filen, när och om man flyttar den....
  11. string

    Jag har försökt konvertera…..

    OK, jag uttryckte mig kanske lite otydligt. En DSF-fil är en DSD-fil med header (som innehåller metadata, eller så lägger man själv in metadata) En DFF-fil är en "rå" DSD-fil utan header. Alltså, fram tills nu har jag haft turen att få DSF-filer, när jag köpt ifrån HDTT. Dessa filer har haft metadata i sig - så jag har inte behövt göra något med dem. Jag har också roat mig med att spela in egen vinyl på min TASCAM DA-3000, varpå jag har fått DSF-filer, där jag själv lagt in matadata. Lätt som en plätt - om man vill lägga över sin vinyl-samling till DSD-format.. Problemet jag nu råkat ut för, är att filerna jag fått från HDTT är av typen DFF. Alltså en DSD-fil utan header,. Man kan alltså inte lägga in någon metadata i dessa. Man måste först konvertera dessa till DSF (dvs DSD-fil med header). Det är just denna konvertering som inte går att göra lossless.
  12. string

    Jag har försökt konvertera…..

    Du har alltså dff2dsf och kör på en MAC? Att lägga in själva datat är ju ingen konst - det är att hitta ett lossless konverteringsprogram för Windows som är kruxet!
  13. Nej, jag tänker inte byta religion, om nu någon trodde det. Här handlat det istället om mina vedermödor att hantera DSD-filer. Men låt oss ta det från början… För de flesta så tror jag att sidan ” High Definition Tape Transfers” är bekant. Jag har laddat ner massor av musik därifrån och det är faktiskt en av mina favoritsidor. Fram tills nu! Mitt senaste inköp därifrån blev inte riktigt vad jag förväntat mig. Följande alster tankade jag ner: När filerna öppnades visade det sig att de hade formatet “.dff”, istället för som förväntat “.dsf”. Efter lite mail-växling med HDTT fick jag följande förklaring: The reason this is in dff is because this was transferred when we first offered dsd and dsf was not yet available a few years ago. So the only difference is; this doesn't have metadata or "tagged". Denna lilla skillnad gör ganska mycket, när man ska börja leta I sitt växande bibliotek. Vidare skrev de: You would need to make it into a dsf file, the only difference is the dsf adds a header to the file to add tagging, it doesn't change the structure of the file. Så även om filerna var spelbara så ville jag ju förstås gärna konvertera dem – vilket visade sig i praktiken omöjligt! Av två anledningar: jag använder JRiver och jag kör Windows. Om vi börjar med JRiver så har den en inbyggd konverterare, men denna är inte lossless. Den kommer att konvertera DSD > PCM > DSD. Detta har jag fått bekräftat av JRiver-utvecklarna. Ni som kör ROON får gärna kommentera om ni har motsvarande problem. För oss Windows-användare finns bara ett program som (enligt deras egen utsago) ska vara lossless: Modula-R, med en prislapp på 99 USD. Lite väl mycket, för ett text-editerings program. MAC-användarna har ju lite bättre förutsättningar, där finns ju free-ware programmet ”dff2dsf”, gjort av några eldsjälar, som vägrar köra annat än MAC. Detta är garanterat lossless. Åter tillbaka till ” High Definition Tape Transfers”, de tycker att de levererat vad de ska: en DSD-fil. Man skulle ju kunnat önska att: HDTT hade som standard att alltid leverera en dsf-fil. Nog finns det folk där på HDTT som har MAC och som kan konvertera till detta format. HDTT kunde skriva en liten blänkare om att just denna inspelning levereras med filer av dff-typ. Så slipper man att få en överraskning när man har betalt och öppnar filerna. För egen del ska jag, till att börja med, låta en kompis som har MAC, konvertera filerna. Sedan vet jag inte hur jag ska driva detta vidare mot HDTT. Det kanske slutar med att jag konverterar till MAC.
  14. string

    Varför mono-picup?

    Så för oss, med tummen mitt i handen, skulle denna variant alltså fungera: 2 x , samt . Finns på Kjell o Co. Detta är ju i och för sig ingen switch och man får tyvärr rycka lite i kablarna. RCA-BNC konverterare kan ju användas, vilket gör "ryckandet" lite smidigare, eftersom man lossar via en bajonettfattning. BNC-kontakten har också den fördelen att jorden (skärmen) kopplas i/ur före signalen. På många av mina kablar har jag färdigmonterade BNC. Så, inkoppling till MONO skulle då se ut såhär:
  15. string

    Varför mono-picup?

    Japp, den tankade jag ner igår.