lemanfan

Medlem
  • Content count

    20
  • Joined

  • Last visited

  1. Youtube favoriter

    Det var först ikväll som jag fattade att titelraden i Bei Mir Bist Du Schön inte är tyska med amerikanskt uttal utan utan en felstavad Jiddisch... Bei Mir Bistu Sheyn... här i en rykande het version från Brooklyns underjord: Enjoy. Att hitta originalet helt på Jiddisch lämnas som övning åt läsaren.
  2. Fast denna diskussion med dubbla frekvensen etc förutsätter väl i grunden att man pratar om sampling som något PCM-liknande, dvs att man vid varje given tidpunkt sätter ett närmast "analogt" värde (om än uttryckt i en digital skala). Här blir det ju väldigt naturligt att tidsavståndet mellan sampelpunkterna blir avgörande för vilka frekvenser man kan återvinna, och vilka fel som uppstår när man passerar dessa gränser. DSD i sin ursprungsform är ju ett annat djur, där skalan bara har två lägen, ett och noll, och frekvensen därför måste vara mycket högre. (Jag skrev nästan pulsbreddsmodulation, men det är väl inte rätt översättning av "Pulse-Density Modulation".) Nyqvists teorem är väl inte tillämpningsbart där? Eller har jag missat något?
  3. Radio - hur lyssnar ni?

    Tuner och antenn finns, liksom störningar. Har provat allt som är rimligt inom lägenhetens väggar, och vill inte börja dra upp saker på hustaket när det inte är mitt hus.
  4. Radio - hur lyssnar ni?

    Tack. Ger ju en tydlig bild av att många gillar FM, men som sagt... i hyreslägenhet och med innerstadens elektrosmog är det ett svårt alternativ för mig.
  5. Radio - hur lyssnar ni?

    Ibland tipsas här och annorstädes om bra radioprogram i t.ex. P2. Skoj skoj. Men hur lyssnar ni? Analogt via luften, gamla hederliga FM? Digitalt via luften via gårdagens framtidsstandard DAB? Eller digitalt via cyberspace, via nätet? Jag har aldrig bott störningsfritt nog för att få in P2 via FM utan brus, och DAB finns inte där jag bor, så nätsändningarna är det självklara för mig. Hur är det för er andra?
  6. Apexorca hemma hos Nilento

    Tack för ett otroligt intressant reportage, med fina bilder. Mina egna erfarenheter av studiojobb är gamla och på en mycket enklare nivå, men de stämmer 100%-igt med vad du säger - att försöka jämföra med "vad som hörs i kontrollrummet i studion" är en falsk bild, åtminstone för den allra mesta av musiken som ges ut på skiva och fil.
  7. Det går inte att låta bli att älska Roon!

    Snart får jag nog testa det där...
  8. Musikvariation i New York

    Vilka scener brukar du besöka? Kör hårt! Det är en underbar stad. Läs på mycket innan, så du inte blir överväldigad. Och acceptera att du inte kan se allt. Ha sköna skor - du kommer gå mycket. På den här resan tyckte min telefon att jag klockade 1,5 mil om dan till fots, totalt 14 mil på en dryg vecka. Läs på om prisnivåer, "sales tax" och dricksande i förväg så du inte kör slut på pengarna i förtid. Och åk buss när du kan - billigare än taxi och man ser mer än i tunnelbanan. Och har jag ändå inte snackat om det som inte hör musik till så mycket här. Jag älskar den där stan.
  9. Musikvariation i New York

    Även jag har faktiskt varit i New York City ungefär årligen det senaste decenniet. Man bör väl tillägga att det finns mycket MYCKET mer i USA än bara den staden - men den staden har sitt eget liv, och är ju dessutom väldigt lättillgänglig. Andra bra musikupplevelser har jag haft i t.ex. Nashville och Los Angeles. Hotellfrågan är svår - det finns väldigt många hotell, och bilden är inte särskilt statisk utan det ändrar sig med tiden. Vid första besöken är det lätt hänt att hamna på turisthotellen kring Midtown och Times Square, men man ska inte vara rädd att bo på andra håll om man tror det funkar bättre, eller om man hittar rätt pris/prestanda i andra hotell. Kollektivtrafiken är välfungerande dygnet runt, och i alla rimliga områden är det numera hyggligt säkert att vandra omkring även efter mörkrets inbrott. Så mitt första hotelltips är att läsa ordentligt med recensioner för det aktuella hotellet man funderar på, och som alltid gäller det att mest information oftast finns i de recensioner som ger mellanbetyg och inte i de som ger full pott eller noll poäng. Jag brukar leta hotell på Hotels.com och läsa recensioner på Tripadvisor. Speciellt för New York är väl att kolla hur tysta rummen är - det är en stad med tät trafik, och bor man fel så kan ljud av rusande lastbilar, biltutor, blåljussirener m.m. vara rätt störande. Det handlar delvis om läge, men också om hur hotellet är ljudisolerat. Räkna med att hotellrummet är litet, att frukost inte ingår och att hotellets frukost är dyr - men det gör ju inget när det finns massor av alternativ runt hörnet, oftast nåt som är dygnet runt-öppet. Den nervöse kollar extra noga efter rapporter om vägglöss ("bed bugs"), finns speciella siter för sådant också. Jag brukar också gå runt lite i stadsdelen i Google Street View för att försöka få en känsla. Själv har jag faktiskt aldrig bott i Mid Town, men några hotell / områden jag bott är: Andaz Wall Street, som alltså ligger i Financial District på södra Manhattan. Området är inte så stendött på natten som man kan tro, det finns både butiker och krogar och faktiskt lite av ett studentliv pga en del universitet i närheten. Hygglig access till tunnelbanor både upp längs Manhattan och österut mot Brooklyn. Färjorna vid Pier 11 är en smidig och trevlig kollektivtrafik som tar en både längs Manhattan och till New Jersey. Det specifika hotellet ligger i en f.d. bankskrapa och var snygg på ytan och extremt hjälpsam personal. Tittar man närmare ser man att ytan är lite sliten, men så är det ju med många hotell. Största klagomålen på mitt rum på elfte våningen var dels visst trafikljud från Water Street, dels att mitt rum hade en sån där modern lösning med frostat fönster mellan badrum och rum, samt dålig dörr - reser man i sällskap vill man sällan höra vad sällskapet gör i badrummet, och fönstret gör ju att man inte vill tända ljuset därinne mitt i natten. Reser jag ensam skulle jag inte tveka boka där igen. i Long Island City (formellt en del av stadsdelen Queens) har jag bott på Z Hotel och LIC Hotel, båda lite enklare men funktionella hotell. Området är under kraftig gentrifiering, under omvandling från enklare bostäder och lättare instrustri / yrkeshandel till snygg innerstadsnära stadsdel. Kan i vissa kvarter upplevas lite öde och "utanför stan", men på andra gator känns det som en mysig lite äldre stadsdel. Trevliga krogar. Elkablar i stolpar längsgatan, låga hus. Känns verkligen inte som Manhattan, men ligger bara ett par tunnebanestopp bort från Midtown. Också nära över till Greenpoint / Williamsburg (Brooklyn) där det finns mer nattliv. LIC Hotel gav mer känslan av motell, lite plastigt i upplevelsen, men rent, snyggt och välfungerande. Z Hotel försökte vara mer designat, och var byggt så att alla rum hade bra utsikt mot Manhattans skyline, men var lite mer slitet i hörnen när man tittade nära. Aloft Hotel, Downtown Brooklyn. Denna stadsdel, vid Brooklyn Bridge ena ände har gott om egen historia sen innan staden slogs samman med New York, och gott om eget krogliv, men det verkar som om de flesta som turistar där bara bor där för att det är lätt att ta sig till Manhattan. Välfungerande, på det stora hela. Det specifika hotellet är del av en kedja som har flera kusiner i stan, lite mer designat än många andra, men inte alltid en design som tilltalar alla. Newton Hotel, Upper West Side - här är vi i en Woody Allen-film i känslan i stadsdelen. Lugnare än Midtown, men ändå distinkt New York som du minns det från filmer och tv-serier. Nära till Central Park, Harlem (söndagsmorgon med gospelmusik i baptistkyrka!), jazzklubbar och krogar, samt nära till Lincoln center där den klassiska musiken frodas. Dock ganska lång transport till många klassiska turistdestinationer som Wall Street och Frihetsgudinnan - men tunnelbanan är ju smidig. Hotellet var bra när jag bodde där, men det är några år sen nu så jag vet inte hur det åldrats. Och Apexorca uttryckte det väldigt bra - det finns många guldkorn att upptäcka.
  10. Musikvariation i New York

    Visst är det skönt att ha bra musik även hemma, men ... det är nåt speciellt med det levande. På tre av de fyra ställena ovan var det ju dessom lätt och tillochmed uppmuntrat att träffa artisterna mellan seten, byta ett par ord, köpa en skiva direkt ur artistens hand... Ger ytterligare en känsla av att ha varit där.
  11. Musikvariation i New York

    Om nån nu tar sig till NYC, den här bloggen brukar vara väluppdaterad på mycket sevärt på lite mindre scener: https://newyorkmusicdaily.wordpress.com/category/live-music-calendar/ Har använt den på två olika resor, och tipsen är bra. Man kommer till ställen som man annars skulle missat och upptäcker ny musik.
  12. Musikvariation i New York

    Det var lite av min baktanke, att locka till sådant.
  13. Jag var nyligen i New York City, för den örtonde gången i ordningen. Denna gång låg visst fokus på musik och teater, och jag lyckats bese detta: Först till Greenwich Village och prova på Terra Blues Club, vilket var en ny upplevelse för mig. Första kvällen såg jag där The Crimson Ragdolls, fyra tjejer som gör egna tolkningar musik av mycket blandat slag - jag har tidigare sett bassisten och sångerskan Joanna Sternberg spela ensam men nu var det hela bandet och det var en fantastisk blandning av bra musik med riktigt bra framförande. Att lokalen och stämningen höjde det hela, liksom fantastiskt trevlig barpersonal gjorde ju inte saken sämre. Det är lite speciellt med musik som är så intim att man viskar till barpersonalen när man beställer nästa dricka, trots elförstärkning på scenen och att jag satt i bakre änden av lokalen. http://www.terrablues.com/ https://www.facebook.com/joanna.sternberg/ Senare samma kväll efter en teaterföreställning vid Times Square så såg jag en person som släpade en kontrabas ur en tunnelbaneuppgång - och jodå, det var Joanna så vi språkade lite och jag fick chansen att tacka för konserten. Sen en ett besök till Weill Recital Hall i Carnegie Hall, där Kimiko Ishizaka framförde sin tolkning av Bachs "Die Kunst der Fuge". Detta var resultatet av några års Bach-studier, och med en nyligen inspelad skiva i ryggen av samma stycke var det nu dags att stå på scenen. Lokalen är inte den största i Carnegie Hall, men fantastiskt vacker och med en stor Steinway-flygen på scenen så förtrollade hon oss i en dryg timme. En kvinna, ett piano, en andäktig tystnad... det var fantastiskt. https://www.carnegiehall.org/About/Building-Overview/Weill-Recital-Hall https://kimiko-piano.com http://music.kimiko-piano.com/album/j-s-bach-the-art-of-the-fugue-kunst-der-fuge-bwv-1080 (skivan där kan köpas till valfritt pris, även noll kronor) Ytterligare senare, ett besök i Brooklyn till klubben Baby's All Right, där Mattson 2 framförde sin version av Coltrane-albumet A Love Supreme på elgitarr och trummor - med looper-pedaler och elektronik så var det ännu en magisk kväll där musiken stod i centrum. http://www.mattson2.com/ http://babysallright.com/ Åter till Terra Blues där SaRon Crenshaw körde tre riktigt bra set med sitt bluesband - en kväll som var högljudd, promillefylld, och helt enkelt jädrigt skoj till alldeles för sent på natten. En sån där kväll när man skiter i morgondagen. http://www.saroncrenshaw.com/ Vad vill jag då säga med detta.. tja, kanske att levande musik är underbart. Tag chansen att se det, det är så mycket mer magiskt än att sitta hemma och drömma sig bort vid stereon. Och om nån av ovanstående länkar kan tipsa nån om ny musik är det bara skoj.
  14. Hur bra uppfattning fick du av Heco Direct-varianternas ljud? Det jag hört av första modellen (den med två element, som inte finns på bild här) var riktigt bra i mina öron. Frågan är hur Einklang står sig?
  15. Ditt senaste skivinköp...., del 2.

    Skoj att det uppskattas.