Rydberg

Medlem+
  • Content count

    618
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Rydberg last won the day on February 16

Rydberg had the most liked content!

1 Follower

About Rydberg

  • Birthday 1978-03-29

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Bamberg, Germany

Recent Profile Visitors

3 761 profile views
  1. Bildbevis! Jag lät lådorna lackas i en svart som bryter lite mot anthrazit, tanken var att det inte ska bli så svarta. I ljus ser man att de har en gråton i sig men de är samtidigt svarta nog tror jag. Hoppas det var ett riktigt beslut
  2. Ok, ett försök att provocera, jag förstår. Du får leka i sandlådan själv denna gång
  3. Vad menar du? Vad stämmer tydligen inte?
  4. Igår hämtade jag 8 av lådorna hos snickeriet. Lådorna ser OK ut även om snickerichefen inte var nöjda med dem och gav ett något bättre pris än vad som var avtalat. Ska försöka slänga upp någon bild ikväll.
  5. Då finns det ju ingen diskrepans mellan vad ni säger. Att dessa resonanser skulle vara en naturlig del av återgivningen verkar ingen av er tycka. Att man tekniskt inte kan bygga helt resonansdöda lådor inom en given budget och att man då försöker kontrollera dessa resonanser så att de inte blir "fula" och har ett kontrollerat förlopp är ju inget kontroversiellt. I ett instrument har man däremot en helt annan ansatts, där är ju resonanser något man vill åstadkomma för att instrumentet ska klinga som man vill. Att bygga en högtalare som ett musikiinstrument är helt feltänkt om man vill uppnå återgivning.
  6. Dessutom om detta "träklangbidrag" finns på allt vi spelar blir ju inte bara den ursprungliga klangen "förstörd" vi får detta tillägg på allt vi spelar => sameness => tråkigt i längden => byteskarusellen är igång Som Morello säger, skapande av klang och återgivning av klang är två helt olika saker.
  7. Jag köpte mätskivan av Clearaudio och skickade den sedan vidare till Morello då de enligt honom inte verkade vilja skicka till Sverige. Märkte vid beställning att Clearaudio har sitt säte i Erlangen, mao ca en halvtimme med bil från där jag bor . Calle_jr, vill du ha en skiva och du har samma problem som Morello kan jag vara behjälplig.
  8. Om jag inte minns fel lider plasmadiskanter av mycket IM-dist.
  9. Är lite i valet och kvalet som jag ska dra ner en runda på lördag, hade varit kul att höra Bryston-högtalare då jag aldrig hört dem innan.
  10. Det ska du se som ett sundhetstecken! Har själv testat med Furutech nätkablar i hela anläggningen men jag kan inte direkt säga att jag hörde någon omedelbar skillnad heller. Jag behövde några sladdställ så de får sitta kvar.
  11. Det finns många viktiga egenskaper och kombinationer av egenskaper hos en högtalare för att uppnå god återgivning. Ingvar höll en föreläsning om detta 2004 på arken och delade upp det i klang, dynamik och perspektiv. En väldigt trevlig föreläsning som är upplagd på faktiskt ftp:n (lyssnas med fördel på i hörlurar då upptagningen stundom är svag). http://user.faktiskt.se/paa/LTS_arken2004_musikatergivning_1.mp3 http://user.faktiskt.se/paa/LTS_arken2004_musikatergivning_2.mp3 http://user.faktiskt.se/paa/LTS_arken2004_musikatergivning_3.mp3 (huvuddelen)
  12. Det var många förr som utvecklade sina högtalare i ekofria rum där de skulle mäta "rakt". Om man nu undersöker saken så kan man bland annat konstatera att golvet påverkar klangen hos en högtalare kraftigt. Jag tror det är väldigt få lyssningsrum som saknar golv faktiskt Idag utvecklar de flesta högtalartillverkare högtalare för att de ska stå i rum men långt ifrån alla.
  13. Min ståndpunkt är att om två högtalare låter "ohyggligt olika" så är minst ett av paren kass Anledningen till att jag frågar är att jag kom hem efter en kortsemester igår och satte mig framför anläggningen och lyssnade (klassiskt) och tänkte vad mjukt och organiskt det låter, inte alls "tekniskt",
  14. Kul att de blindtestar! Det visar ju på att de har förstått problematiken med öppna lyssningar
  15. Hur låter ett tekniskt ljud? De högtalaretillverkar som har god återgiving som mål, hur låter de? Är ett sådan mål samma sak som en teknisk approach enligt dig? Det jag själv (rätt eller fel) associerar med tekniskt ljud är ett aningen kallt, nyktert, högupplöst ljud som saknar rondören och "träigheten" hos "verkligheten".