MatsT

Medlem+
  • Content count

    702
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

MatsT last won the day on January 23

MatsT had the most liked content!

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12288-musikh%C3%B6rna-och-experimentverkstad/
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

2 694 profile views
  1. The Show Must Go On... HEM 2018

    En väldigt bra illustration av "spegelljudkälla". Jag får passa på att tacka dem som publicerar bilder så att vi som inte var där får en uppfattning om vad som pågår.
  2. Hemma hos Daniel

    Då förstår jag bättre vad du menar och inbyggd materialklang skulle jag kanske kalla det på svenska. Min användning av ordet egenljud syftar förstås på artefakter som uppstår bland annat pga inbyggd materialklang men jag tycker att ordet fungerar bra och folk verkar förstå vad jag menar men säker kan man förstås aldrig vara.
  3. Mästarmöte har en vinnare!

    Även om det kan upplevas som lite rundgång i diskussionerna om olika media med mera så är det skojigt att läsa era funderingar och ofta nicka igenkännande så fortsätt gärna med dem. Om det inte tar tid att utveckla en ståndpunkt så upplever jag ofta den resulterande åsikten som "grund". Det drabbar många i min egen värld som är full av tekniker som har en tendens att anpassa verkligheten till tillgänglig teori. Speciellt när det är upplevelser och känslor inblandande upplever jag det som lite problematiskt att bara beskriva i teoretiska termer men som tekniker kan man förstås ofta inte låta bli.
  4. Musikrumsbygge

    Ett skivtips i väntan på att något ska hända.
  5. Hemma hos OPUS 3.

    Det är detta jag undrar över med tanke på bilden som visar flera kanaler samtidigt, det borde vara svårt att göra med analoga signaler. "Gammaldags mixning" med flera mikrofoner och mixerbord till 2 kanaler fungerar förstås och det är nog ganska vanligt även i puristiska sammanhang att t.ex ambiens-mikrofoner eller stödmikrofoner mixas in. I äldre live-inspelningar av orkestermusik kan man ofta höra hur de mixar in olika mikrofonuppsättningar från olika delar av lokalen beroende på var i musikstycket man befinner sig. Svaga partier återges ofta relativt starkt och bakgrundsbuller och annat avslöjar höjningen av nivå i mixen ganska tydligt. "Ännu mer gammaldags mixning" förekommer förstås också och de äldre OPUS3-inspelningarna är väl gjorda med den tekniken där mikrofoner och musikanter ställs upp enligt framlyssnade positioner för att låta balanserat.
  6. Veckans Artist Album

    Bra! Mycket spelglädje i Dust My Broom också! Tummen upp för Veckans Artist/Album alltså.
  7. Hemma hos OPUS 3.

    Det framgår i texten att Jan-Eric numera spelar in i DSD-format och det visas också en bild med flera kanaler som mixas ihop. Då undrar jag om någon vet hur mixen går till, är det analog mixning av DSD-kanaler?
  8. Musiktråden

    Bra musiktips! Jag beställde just den här så får vi se hur det utfaller.
  9. Hemma hos Daniel

    Det är lätt att lura sig i butiken när man lyssnar på olika högtalare och de med mycket egen karaktär kan initialt verka mer intressanta än de som inte har egen karaktär. YG hör till den senare gruppen med väldigt lite "egenljud" och i direkta jämförelser kan det ofta kännas som om det fattas något. Det gör det förstås inte, det är högtalarna med karaktär som lägger till något och i början kan det verka bra men i längden kan det också bli mindre bra. Jag tänker inte moralisera över val av högtalare med olika form av karaktär men jag gillar de som saknar "egenljud" och har viss erfarenhet av att ställa upp sådana. De behöver lite samspel med rummet för att blomma ut och rätt drivning är naturligtvis en förutsättning men när man lyckas med uppställningen belönas man med ett ljud där musiken/inspelningen står för karaktären istället för att högtalaren gör det. Jag är övertygad om att Daniel lyckats bra efter att ha hört några uppställningar gjorda av Stylus-grabbarna. De verkar ha känsla för att ställa upp grejor och i hemmiljö har man mer tid och större möjligheter än vid demonstrationer i mäss- eller butiks-miljö.
  10. Hemma hos Daniel

    Ett hem helt i min smak. Bra rapporterat också som vanligt av Apexorca.
  11. Från LoFi till något slags HiFi...

    Det skulle kunna bli avsevärt billigare eftersom man bara behöver föra över masterbandet en gång till digitalt media medan bandkopiering görs med ett band i taget och några bandspelare kan kanske användas samtidigt för kopiering men rationellt är det inte. Vinylöverföringarna är konsumentanpassade och det har alltid varit ett rejält mått av kompromisser i sådana. Visst kan man nå längre i vissa avseenden med bandkopior än med vinylpressar men det kanske man kan med digital teknik också idag? Det handlar ganska mycket om vilja att göra något och marknaden kanske finns för masterbandskopior just nu men inte för att göra bra digitala kopior. Det behövs ett inslag av exklusivitet för att göra mödan värd tror jag.
  12. Från LoFi till något slags HiFi...

    Förmodligen är det rätt små skillnader mellan formaten och om det görs på rätt sätt är nog 24/96 PCM fullt tillräckligt men de eventuella skillnader som finns mellan high-res med PCM och DSD inbillar jag mig mer beror på hur källan hanteras. DSD som inte går via PCM kan inte manipuleras annat än analogt men det kan ju också ge problem, PCM-filerna verkar i allmänhet vara "fixade". Det riktigt svåra när man försöker hitta de bästa inspelningarna och överföringar av dessa till olika medier verkar vara att få veta vad som är ursprunget. Det finns massor med olika masterband från olika tidpunkter och i skilda produktionsled, hur ska man bli säker på att det som säljs som masterbandskopia kommer direkt från ursprunget?
  13. Musikhörna och experimentverkstad

    Jag tycker att du tillförde relevant information så det får du gärna fortsätta med. Att högfrekvent brus kan påverka negativt vet jag eftersom jag provat dåligt filtrerad DSD-signal med olika efterföljande apparater. Inspelat brus kan möjligen också påverka avspelningen i något fall men kanske är det vid inspelning det ger mer problem? Jag har en känsla av att gamla brusiga inspelningar inte riktigt fungerar alla gånger när den digitaliserats. Ett större problem är för all del brustvätten som de ofta utsätts för, det tycker jag är riktigt musikdödande. Det är förstås rena spekulationer från min sida eftersom min känsla kommer från avspelning av inspelningar jag inte har någon kontroll över. Jag kanske borde göra något enkelt försök med min Tascam? Jag har även tänkt prova med inspelning av min CD/DAC-kedja som jag tycker låter avsevärt bättre än avspelning i Tascam direkt och tesen många har är att det nog är "positiv färgning" och i så fall borde det låta lika bra efter inspelning/avspelning med Tascam i 16/44.1. Det är inte det prov som jag har överst på min att-göra-lista men så småningom kommer det.
  14. Musikhörna och experimentverkstad

    Här kom du in på något jag funderat lite på. I en annan tråd diskuterades en video om hörbarhet av fel skapade i sigma-delta-omvandlare och där blev de lite förbluffade över att det gick höra felen med gamla brusiga inspelningar som Frank Sinatra t.ex. Kan det rent av vara bruset på inspelningarna i kombination med nyttosignalen som D/A-omvandlarna har problem med? Felen kanske inte uppstår på samma sätt med brusfria inspelningar eftersom det var stokastiska signaler som var problemet. Musiken är ju för all del stokastisk i sin natur jämfört med statiska signaler men brus är det i ännu högre grad.