Jamo

Medlem
  • Content count

    30
  • Joined

  • Last visited

About Jamo

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Location
    Varberg

Recent Profile Visitors

2 588 profile views
  1. Vi har hamnat lite vid sidan om huvudämnet, ursäkta octavia. Vi vill veta mer om Aavik.
  2. ASR Emitter är nog ett praktexempel på förstärkare som inte vinner på annan nätkabel än fabrikantens egen.
  3. Det är nog inget konstigt med att tweaks fungerar bra i en del system men har ringa effekt i andra. Jag ser namn som Gryphon och Aavik, förstärkare i den högre skolan. Jag skulle inte bli förvånad om de kostat på sig att eliminera "skräp" som kommer in via kablarna, kolla gärna. I de fall där Lessloss' teori är giltig, så har enstaka bra nätkabel ringa effekt om resten av nätkablarna i anläggningen fungerar som antenner för högfrekventa störningar in i anläggningen. Apex har ovan en bra lista på anledningar till olika resultat med nätkablar. Till den listan vill jag lägga vilken musik man lyssnar till. Min uppfattning är att det är lättare att höra skillnader på akustisk musik med rumsinformation, svårare på musik med hög volym men ringa dynamik. Vad kan man förvänta sig för effekter av nätkablar som "har effekt"? Svårt att beskriva utan att bli flummig, men man får en känsla av att anläggningen "andas lättare", större lugn, större renhet, djupare "svärta" i musikåtergivningen.
  4. Detta är inte reklam, bara ett försök att tillföra fler infallsvinklar på detta med nätkablar. Lessloss har på sin hemsida en mycket pedagogisk framställning av vad de anser vara nyttan med "sista metern". Läs och begrunda om det kan vara trovärdigt. I vår anläggning fungerar det. http://www.lessloss.com/dfpc-series-p-213.html
  5. Sådana här trådar är en gåva till mänskligheten, hoppas väldigt många av forumläsarna delger oss andra vad ni har för favoriter. Jag gick igenom skivhögen och kom fram till att alla de bästa skivorna (i min smak) faktiskt är live-inspelningar, vad det nu kan betyda. Så här ser min lista ut: Monty Alexander trio: Montreux Alexander Ray Brown trio: Live at the Loa Eva Cassidy: Live at Blues Alley Diana Krall: Live in Paris Arne Domnerus: Jazz at the Pawnshop
  6. Vad är egentligen sanning avseende musikåtergivning? Om man sitter bredvid en duktig pianist som spelar på en bra flygel så låter flygeln på ett visst sätt. Om man står tre meter bredvid samma flygel med samma pianist så låter flygeln på ett annat sätt. Sticker man in huvudet under locket så låter flygeln på ett tredje sätt. Går man sen ner och sätter sig på tionde bänk i salongen så låter flygeln på ett fjärde sätt. Egentligen är alla situationerna lika sanna, fast väldigt olika. Det är ungefär som att ta ett foto, är bilden sann? Egentligen nej, för att den visar bara ett visst avsnitt av en helhet och dessutom under en väldigt kort tidrymd, man kan ljuga som tusan med en kamera. En skivproducent väljer en inspelningstekniker som placerar mikrofonerna och gör en inspelning med sin kompetens och smak, sedan mixas inspelningen och slutligen mastras det hela, ofta av helt andra personer, utvalda av producenten. Vad är sant efter denna procedur? Personligen finner jag det normalt meningslöst att tala om sanning avseende musikåtergivning, undantag kan finnas. Däremot tycker jag man kan tala om trovärdighet i musikåtergivningen, får jag en känsla "att vara där" när inspelningen görs? Denna trovärdighet kan mycket väl vara behäftad med överdrifter, men om överrealismen trots allt fortfarande känns trovärdig för mej, så kan den faktiskt förhöja min musikupplevelse. Blir det för mycket av det goda så "tippar det hela över" och trovärdigheten förloras, och då blir det sämre än ingenting. Min uppfattning är att inspelningar normalt är överrealistiska, men det stör oss inte utan snarare förhöjer vår upplevelse.
  7. Inte bara mobilmaster, även wifi-nät, trådlösa telefoner och andra högfrekvenstillämpningar hjälper till att skapa en akustisk dimma i våra apparater. Det är intressant och lärorikt att läsa Lessloss syn på detta, se http://www.lessloss.com/dfpc-series-p-213.html
  8. Instämmer helt, för mej innebär pinpoint/perspektiv en betydlig förhöjning av musikupplevelsen. Visserligen är det överrealistiskt jämfört med live-situationen, men jag anser att det är en god kompensation för uteblivna synintryck när man sitter hemma och lyssnar via en anläggning.
  9. VARNING!! Att blanda jordat och ojordat i ett och samma rum kan vara en dödsfälla! Om man behöver bryta upp en jordloop är det säkraste sättet att använda en isolationstransformator. Ofta är det apparaten med störst nättransformator (slutsteget) som alstrar cirkulerande strömmar, låt den vara jordad och mata mindre effektkrävande apparater (försteg, RIAA, DAC, CD-spelare) via isolationstransformatorn. Edit - Förtydligande: Varningen avser apparaternas skyddsjord. Användning av Entreq-grejor är helt harmlöst ur risksynpunkt.
  10. Lite tankar och erfarenheter kring dämpfötter, jag kanske slår in öppna dörrar men tar risken. Elektronik verkar prestera bra i bra arbetsmiljö, vilket innebär ren ström och frihet från vibrationer. Golv är bra basabsorbenter om de inte ligger stumt mot betong eller liknande, alltså kan rörelser i golv skapas av bastonerna från högtalarna. Då gäller det att "frikoppla" elektroniken från golvet genom att placera den på något fjädrande så att systemet av apparat och fjäder får en resonansfrekvens under hörbara frekvensområdet. SD-fötter, Feet of Silence och liknande är utmärkt. Dock, om apparaten själv genererar vibrationer, t.ex. en CD-spelare, eller apparaten själv sätts i vibration av musiken, bör man pröva fötter som också absorberar energi. Troligen fungerar SD-fötter här också, men också BDR-koner, Vibrapods och liknande. En högtalare kan sättas i rörelse av egna baselementet, och då kommer mellanregister och diskant att moduleras av basen, givet att de är riktade åt samma håll. Jag har erfarenheten att JMlab Mezzo fungerar dåligt med SD-fötter men utmärkt med medföljande fötter. Fast koppling mot golvet är viktig för att denna högtalare ska prestera bra.
  11. Va??!! Jag trodde aldrig att en Steinway kunde komma in i Bösendorfers högborg.
  12. Ytterligare ett projekt där man inte känner igen den tyska effektiviteten är bygget av de två färjorna som var avsedda för Gedser-Rostock, http://www.sjofartstidningen.se/scandlines...-for-ostersjon/
  13. Feet of Silence fungerar bra för att skydda elektronik från mekaniska vibrationer utifrån. Det är annorlunda med en CD-spelare med roterande delar som kan förväntas generera sina egna vibrationer. Där bör rimligen fötter som absorberar energi vara ett bättre val.
  14. Även Avantgarde använder sfäriska horn. Begreppet är lite vilseledande. Oftast utvidgas arean på ett horn efter en exponentialfunktion. På sfäriska horn är kurvformen på hornet en fjärdedels cirkelbåge, så hornet får formen av "inre delen av en halv toroid", om det nu kan klarlägga eller röra till. Fördelen med sfäriska horn sägs vara att det blir mindre trattljud jämfört med ett exponentialhorn. Edit: Stavfel
  15. Grå-Hifi, vilket fantastiskt bra uttryck, ungefär som hiss-musik. Bebop nämner Linn, och då kommer man osökt att tänka på stampa-takten-effekt. Sen finns det ytterligare en variant som höjer sig över grå-hifin, nämligen att musiken berör lyssnaren, kanske så till den milda grad att dopaminet går igång och nackhåren reser sig, man får "pytte-skinn" (gåshud) och kårar efter ryggraden och det blir fuktigt i ögonvrån. En annan tanke dyker upp och det är den klassiska hammondorgeln B3, som man försökt kopiera i 50 års tid nu. Flertalet kopior är känslomässigt döda, de som förmedlar musikalitet är de där man bemödat sig om att kopiera B3:ans små egenheter och hyss och tillkortakommanden, så charmen och musikaliteten verkar inte ligga i perfektionen utan det är något annat som berör.