AlfaGTV

Medlem+
  • Content count

    537
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

AlfaGTV last won the day on November 26

AlfaGTV had the most liked content!

Recent Profile Visitors

2 859 profile views
  1. Apexorca hemma hos Nilento

    Det är mycket tydligt att få studios har kontrollrum/mixningsrum som kan återge djupbas. Det tydliggörs med all önskvärd tydlighet när man lyssnar i lurar av god kvalitet. Ofta ligger en matta av ”ambient” subbas med på inspelningen och jag lovar att den inte tillför något. För mig är det ett tydligt tecken att man inte hört detta studion för då skulle man högpassfiltrerat. Det kan även förekomma på inspelningar på andra lokaler som konserthus etc, men då är det oftast subtilt och ger den där härliga ambiensen.
  2. Jag betraktar DSD som en närmare kusin till pulsbreddsmodulerat också, medan PCM ligger närmare amplitudmodulerat. Det är säkert långt ifrån försvarbart dock! Och ang Nyqvist har jag aldrig sett något skrivet om motsvarande minimikrav för att fånga en 1bitsström...
  3. Tack för återkopplingen! Intressant att höra hur dessa uppfattas. Jag har inte köpt några filer i DSD ännu, bara lite PCM. Och 2L’s material är lite svårbedömt (för mig). Däremot har jag möjlighet att uppsampla i realtid med Roon och där kan jag i någon mån höra att vissa DACar gillar att få uppsamplat (DSD eller PCM) serverat! Andra däremot sköter detta bäst på egen hand. Så det är inte enkelt att hitta någon enkel och tydlig väg till det ljud som är mest njutbart!
  4. Julpyssel i tomteverkstaden

    Ser misstänkt ut som en Arcam, såhär i juletider? Ska den få ett annat utgångssteg, vad det lider?
  5. Strömlist

    Ser nu att mina mätvärden ligger väldigt nära de som @Peo noterade i tråden om Supras DC-blockerare! Kanske ligger nån form av relevans i dem ändock.
  6. Strömlist

    Japp, jag tolkar beskrivningarna som att ev förskjuten nollpunkt på växelspänningen att lagras över kondingarna som mätbar likspänning. Det är förmodligen ett större problem i flerbostadshus och som jag beskrev, mycket mera påtagligt i nya lägenheten. Hursom upplever jag i alla fall även ett förbättrad ljud i högtalarna. Inte bara ett mekaniskt tyst slutsteg!
  7. Radio - hur lyssnar ni?

    Tyvärr inte ännu, det är inte en stream i den bemärkelsen utan det är mera som fil-uppspelning. Men 320kbps strömmen låter också mer än acceptabelt; http://stream-uk1.radioparadise.com/aac-320 Och, jo, jag drar hem Flacströmmen via Radio Paradise Android App i min Pioneer XDP-100R (Portabel mediaspelare)
  8. Hemma hos Octavia rs (väntan är över)

    Snyggt, det kommer bli tokbra det dära! Har du tillgång till metallverkstad eller får du ”vara kreativ i garaget”?
  9. Det går inte att låta bli att älska Roon!

    Kan det vara som så att du nappade på ”erbjudandet” om olika genrer man gillar vid första uppstarten? Många som snubblar på det! (Undertecknad också) Här finns en guide; https://kb.roonlabs.com/FAQ:_I_added_collections_from_Tidal%2C_how_do_remove_that_content%3F Lycka till!
  10. Radio - hur lyssnar ni?

    Jag tycker nog att kvaliten på Sveriges Radios digitala (web alltså) kanaler är god, men inte optimal. Å andra sidan kan jag få mera välljud ur det digitala utbudet än via FM då jag inte längre har någon tuner som plockar ur det göttesta ur FM-bandets sändningar. För övrigt lyssna jag mestadels på Radio Paradise via stereon. Radio Paradise sänder för övrigt i FLAC 16/44.1 numera också! I bilen är det analoga P1 och P2 som gäller.
  11. Strömlist

    Jag byggde igår ihop min DC-fälla och kopplade före min strömfördelare till steroanläggningen. Det gjorde en mycket tydlig förbättring av morrandet från Karan-stegets stora toroider! I den nya lägenheten har jag mycket DC på elnätet, eller kanske snarare ofta. Det har varit ett hörbart problem i tid och otid, inte bara när gumman blåser håret! Nu var gårdagskvällen inte något tillfälle då jag upplevde oljud från steget, men oavsett detta så kunde jag konstatera nånstans mellan 10 och 20mV över DC-fällan, lite pulserande. Eldprovet kom senare när hårblåsen gick igång! Tidigare har Karan nästan sladdat omkring på egen hand och vibrerat både högt och tydligt när hårblåsen skjutit tillbaka en DC komponent på elnätet. Nu var den nästan helt tyst och inte alls störande. När hårblåsen snurrade mätte jag upp nästan 400mV över DC-fällan! Och faktum är att jag upplever en ganska tydlig förbättring av totalljudet efter fällans inträde? Det kan givetvis bero på att jag gick ifrån en 5m standard apparatsladd från ett alternativt uttag (med mindre förekommande DC) till det närmaste uttaget med en knapp meter skärmad Supra med vettiga kontakter. Men för några hundralappar skänkte den mig en härlig sinnesro, och ett förbättrat totalljud! Det var för övrigt en DCT02 från Sjöström Audio, bara PCB, och komponenter från Elfa.
  12. När jag använder uttrycket avser jag den funktion som renderar en paketbaserad informationsström till en audioström. Alltså en grunka som får input via ethernet-kabel och matar ut audioströmmen via USB Audio, SPDIF eller analogt. Det här är lite vagt och jag vågar inte lova att jag är konsekvent med uttrycket heller! Jo, en sak till, en endpoint har alltid en leverantör av informationen, alltså en server. Jag är lite nyfiken på JRivers nya funktion i version 23, de har ju tydligen lanserat något som jag tolkar som en endpoint, eller ljudbrygga om man så vill. Den är lätt att installera via t.ex. DietPi på en Raspbery Pi om man är nyfiken för övrigt. Men med Jriver så aktiverar man media network och kan då spela upp sin musik via en liten, enkel endpoint som ansluts via nätverkskabel (eller god WLAN ansl.) Jag upplever oftast en ljudförbättring när man separerar server och endpoint. Och för att svara på din fråga, nej jag skulle inte kalla din DAC för endpoint annat än om den anslutits med ethernet kabel och pratat TCPIP, RAAT eller något annat nätverksprotokoll.
  13. Det går inte att låta bli att älska Roon!

    Det skulle jag inte förlita mig på. Grunden för Roon är att Tidal synkar sin innehållsdatabas med dem. Spotify har nekat Roon att ta del av innehållsdatabasen (inte musiken, metadatat) och tillåter ingen att göra egna gränssnitt. Endast Connect kvarstår och där kan Roon hoppa på omedelbart om de skulle vilja, men då är det utan mervärdet i Roon, att koppla ihop artister, kompositörer etc som kräver tilgång till databasen. Med andra ord, nej... Roon behöver växa till sig för att få förhandlingsläge men vi är nog för få än så länge...
  14. Det går inte att låta bli att älska Roon!

    För mig är Roons stora fördelar; 1. Gränssnittet med metadata-kopplingar som gör att jag snabbt hittar det jag söker och även det jag inte visste hade en relation. Ett exempel, Damon Albarn, du kan inte tro hur mycket han är inblandad i utöver Blur o Gorillaz! 2. Ljudkvalitet och transparens över många olika plattformar. Jag kan ha en NanoPi Neo för mindre pengar än en dagens på ”skitiga duken” eller en Bluesound Node eller en dCS network Bridge och de låter alla nyanser av ”tokbra”. Jag kan dessutom ha en Raspberry Pi med med SPDIF ut till t.ex. Embla och välja att just denna gillar inte 88.2Khz sample rate så det får du uppsampla till 192khz (eller 44.1 eller nåt annat som Embla gillar) 3. Stabil plattform! Inga stor bekymmer i samband med releaser, funktion är i stort sett 100%ig. Tror jag startat om min Roon server två gånger på tre år utöver då jag utfört underhåll på min hårdvara. (QNAP TS-470 Pro med 3•3Tb HD samt en gammal 60Gb SSD för Roon databas.) Ang @calms funderingar så kommer inget av ditt data att försvinna ut i cyberrymden. Men, jag föredrar att tagga mina filer separat för identifikation och portabilitet. Taggar du enbart i Roon kommer metadatat INTE att infogas i filerna. Jag vill att mitt filbibliotek skall vara autonomt och transparent för vilken uppspelare jag väljer. Det betyder idag att jag kan starta Jriver Media Center på min iMac och börja spela samma filer som Roon har tillgång till. (via Share på NAS) Eller skjuta samma filer med hjälp av UPnP direkt till Embla (Twonky och Minim UPnP servrar inbyggda på QNAP). Jag håller med andra ord bakdörren olåst för den händelse att Roon skulle köra i diket eller att det plötsligt skulle uppenbara sig en nya spelare som är billigare, bättre eller har någon ovärderlig funktion.
  15. Såklart! Jag var nyfiken på om nån kände till varifrån SACD-utgåvan kom ifrån ursprungligen, och givetvis om det nämnts något i din nedladdning? Min SACD är där den bör vara, nedpackad tillsammans med några hundra andra CD i någon av flyttkartongerna i förrådet... Hmmm, det borde väl rimligen de alla vara? Men jag förstår vad de avser. Fanns inte denna på alla möjliga format, även masterbandskopia och någon super-extra-special-vinyl också? Ser nu på Native DsD att det är väl beskrivet hur man överfört detta; Mastering Engineer: Analog to High Definition DSD & DXD Digital Transfers – René Laflamme, V.P. Engineering at 2xHD 2xHD Executive Producer: André Perry For the 2xHD transfer of this recording, the original 1/4”, 15 ips CCIR master tape was played on a NAGRA IV-S Tape recorder – the same model as used in the original recording – with a pair of Dolby 361, using a hi-end tube pre-amplifier with OCC silver clables. We did an analog transfer for each HiRez sampling and A & B comparisons were made with both the original LP, using the Kronos turntable, as well as the best available CD, using the Nagra HD Dac and dCS Vivaldi DAC, throughout the process. 64fs DSD was done using dCS 905 and dCS Vivaldi clock DXD 352.8kHz was done using dCS 905 and dCS Vivaldi clock 128fs DSD was done using Ayre QA9pro Mastering Equipment:2xHD Mastering Producer:Jacob Boethius Recording Engineer:Gert Palmcrantz Recording location:Jazzpuben Stempen(Pawnshop) Stockholm, Sweden Recording Type & Bit Rate:Analog to DSD256 This album was recorded to Analog tape. It was then transferred to the DSD bit rate indicated above.