sprudel

Medlem+
  • Content count

    730
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

sprudel last won the day on April 13

sprudel had the most liked content!

About sprudel

Profile Information

  • Location
    Västra Göteborg

Recent Profile Visitors

6 329 profile views
  1. Hyllning för fina bilder o trevligt reportage.
  2. Tack för reportaget. Kul att se för en annan som frös fingrarna av sig i morse på öringjakt i svår nordväst och 3 grader, plus i alla fall.
  3. Trevligt test. Kul med sådan här jämförelser tycker jag.
  4. Grymt precisonsborrat! Inte många som gör om det där inte. Måst varit hyfsat mjukt ämne i den skruven, men så bra gjort!
  5. Förstår hur du tänker med ljusanalogin men vet om den håller med hur ljudvågor beter sig ur reflexaspekt. Ljudet är ju så mycket långsammare än ljuset så vi får in en tidsfaktor som inte inryms när man pratar om ljus. Örat och hjärnan har ju en 3-D lokalisation beroende på både tidsaspekt och infallsvinkel också. Ögat kopplar ihop infallsvinklar utan tid till ett stereperspektiv. Interferenseffekter kan vi notera både för ljus och ljud, regnbågseffekter för ljus och förstärkningar resp utsläckningar för ljud. Njae, tror det är för mycket som skiljer kanske? Men visst spelar det roll för vilken riktning hårda reflexer kommer ifrån, och vilken fas de har i förhållande till direktljudet. Har de samma riktning som direktljudet interferear de ju, om de ligger inom hysat samma tidsintervall. Här är hjärnan rätt kass på att skilja direktljud från reflex som interfererar. Det går helt enkelt inte då de tillsammans bildar ett annan ljudupplevelse med utsläckningar av vissa frekvenser och förstärkningar av andra. Sena sidoreflexer är ofta eftersträvansvärt, brett rum eller gälar på sidorna som reflekterar ljud bakifrån. Sena reflexer från ytan mitt emellan högtalarna likaså förbätrrar stereoperspekivet, men det beror på vilken typ av högtalare man har, rum, lyssningsposition osv. Jag utgår från att dämpa tidiga reflexer framifrån och från sidan, första- reflexen, men vill ha en hel del av de sena reflexerna för en illusion av rymd. Då dämpar jag hyfsat effektivt ner 150Hz, inte allt förstås men kanske tillräckligt för att få ner amplituden så att den är märkbart mindre än direktljudet. Att enbart dämpa de högre registren med gardiner eller tunna dämpanordningar är väl det man vanligtvis kallar sned-dämpning. Har inte mätt upp rummet i den nya uppställningen men det ska bli intressant. Lyssningen bådar gott. Har du tid någon kväll i veckan får du komma över och provlyssna.
  6. Ja, men visst är det en fråga om smak, helt överens om det. Man bygger ju upp sin anläggning efter sina egna ljudpreferenser på samma sätt som man inreder sitt hem efter sina preferenser. Bekymret med ljud och akustik är komplexiteten som kräver idogt experimenterande efter varje rum för att få till det sista.
  7. Grymt bra funktion! Tack
  8. Tack för förklaring, men min erfarenhet är en annan när det gäller reflexers nödvändighet för att skapa en illusion. Visst har vi olika känslighet för ljud ifrån olika riktningar men det finns också en tidsdimendion att ta hänsyn till. Hjärnan är ganska kass jämfört med öronen just i tidsaspekten, tyvärr, eller inte tyvärr kanske?
  9. Gillar också Lamino, men inte som lyssningsfåtölj. Däremot att sjunka ner och läsa tidning, superbt.
  10. Vad baserar du ditt sista påstående på? Det här med reflexfritt rum, det känner jag inte till att det skulle var det optimala. Min andra fundering gäller en påverkan som är naturlig, vad är då en onaturlig påverkan?
  11. Vore kul om Adhoc kom in i tråden och visade vad dom händer mättekniskt när man sitter i en stol med nackstöd. Han har provat med och utan nackstöd. Hos mig sticker bla ljudbilden upp i taket och det blir en del förluster i 3- dimensionaliteten. Hjärnan har minimalt med chans att kompensera för så tidiga reflexer. Den kräver avsevärt längre tidsskillnad mellan olika reflexer för att kunna skilja dem från direktljudet. Ska se om jag hittar någon bra källa på detta.
  12. Låter som en lite nervös upplevelse det där. Skönt att det lyckades.
  13. Dyra kablar har jag provat till viss del och det tillförde inget. En viss tonal förändring till det sämre, eller likvärdigt, så visst kan man tuna sin anläggning med kablaget. Jag går mer på att de elektriska parametrarna för olika överföringar ska vara optimalt anpassade. Jag är övertygad att många skulle vinna oerhört mycket i ljudupplevelser om de gjorde insatser för rummets akustik. Det är komplicerat som f-n men det är en billig investering att anlita någon man har förtroende för inom området, samt gärna lyssna på flera då approachen skiljer sig lite. I det stora hela är de flesta ganska överens om tidiga och sena reflexers betydelse, liksom hur viktigt det är att åtgärda basresonanser genom placering och absorbenter. En stor insats i mitt system ligger ju i akustikåtgärderna, och själva rummets storlek med långt till bakväggen. Förutom de fantastiska högtalarna då. Och Conrad Johnson.
  14. En av fördelarna med den stolen är att den är låg. Nackstöd ger massor med störande reflexer.
  15. Det tar sig så sakteliga även om en del kvarstår att pyssla med. Svart högtalartyg bakom ribborna så att man inte ser elektroniken, något kul mellan dämpskivorna ovh en tavla/ bild på högra väggen. Något med färg på båda ställen. Ljudet är det inget fel på.