bigblue

Medlem+
  • Content count

    880
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

bigblue last won the day on June 11

bigblue had the most liked content!

About bigblue

Profile Information

  • Location
    Westcoast

Recent Profile Visitors

6 394 profile views
  1. Underbart!!! Var ni där väldigt tidigt, eller var det väldigt få som var medvetna om vilken världsartist som väntade? Det ser lite glest ut i stolsraderna!
  2. Nu är tråden uppe i 115 härliga, kunskapsfyllda poster, men bara en av dessa handlar om dina musikmässiga intryck. Jag längtar efter fler reflektioner över hur du upplever puppan när du lyssnar på annat än testskivor . Har dess karaktär förändrats under inspelningen? Hur tar den sig an de olika musikstilar som du matar den med?
  3. Absolut, men jag räknade bort den då jag anade att det skulle handla om "samma teknik" och att det handlade om samma "ljudsignatur". Diablo 300 kör klass A upp till 10 W och sedan klass A/B. Dessutom är, i mina öron, Devialet och Diablo 300 lite för olika vad gäller sonic signature.
  4. Analog Domain och Jeff Rowland är ju andra företag som är duktiga på klass D... Kanske Marten Mingus och A.D.? Finns det fler ledtrådar att få, kan man använda en livlina :-)?
  5. Skulle du säga att det blir en utveckling av den ljudsignatur som du har/hade med Devialet och Focal? Eller blir det en liten kursändring?
  6. Spännande. Kan det bli Aavik och Raidho?
  7. Kul, jag lyssnar dock hellre på annat i mitt, eller andras system....
  8. Åhh Nirvana. Hur kommer man dit? Är det första höger in på Respons-vägen ;-)
  9. Det var därför jag tagit ut membranen och använder den numera som fågelholk. Mycket uppskattat - framför allt av den italienska hifi-hägern.
  10. Det där är en jättesnygg högtalare - synd att den inte låter något vidare...
  11. Här är min gissning...
  12. Härligt JoL, ja det tycks onekligen finnas något i Sonus Faber/Nordost kombon som tilltalar många. Kanske högtalarnas organiska, något varma toner i symbios med Nordost transient-snabba, friska, klara kablar.
  13. Nej, jag tror inte att man vill det - det är bara sådant man säger till sin fru/partner/sambo . Hade tidigare en arbetskollega vars far hade landets kanske främsta frimärkssamling. En dag så blev den komplett och min kollega hade aldrig sett sin far mer bedrövad. Lyckan som han själv trodde att han skulle känna infann sig aldrig. Istället blev det ett antiklimax - vad ska jag göra nu? Nu har inte hifi en lika definierbar gräns men klar det vill jag aldrig bli - däremot hoppas jag vara nöjd under hela resans gång. Som nu. Lyssnar just på Gene Ammons - Boss Tenor (Analogue Production/Prestige). Min Lyra Etna plockar fram så mycket välbehag ur denna underbara platta att jag inte kan sluta att häpna. Därefter förvaltar det resterande systemet impulserna på bästa sätt så att Amati Futurorna kan förmedla gåshud från ett material inspelat 57 år tidigare. Känner mig väldigt lyckligt lottad.
  14. Jag tror du satt dina Guarneri på anabola....
  15. Då är sista biten av Valhalla pusslet på plats! Den som följt tråden vet att jag svävat ut både högt och lågt när det gäller kablar. Testat friskt för att hitta symbioser som gör att 1+1 blir 3. Men jag kom hela tiden tillbaka till Nordost. När jag insåg att detta var det som passade mina öron och anläggning så har jag sökt mig fram med detta som utgångspunkt. Och nu så har den sista Valhalla-delen infogats i min anläggning - en phono-kabel. Den ersätter Heimdall 2 som har skött uppgiften med bravur. Otroligt mycket spelglädje räknat i kronor. Men trot eller ej - det fanns ytterligare några uns till att hämta med en Valhalla :-). Den nya kabeln tillförde två delmoment. I de lägre registren gav den bättre timbre och snärt. Basen gick inte lägre ner i registret, men blev torrare och det kändes ännu svårare att sitta still. Transient-snabbhet? Den andra delen var ytterligare lite mer luft och öppenhet i de övre registren. Svaga toner och ljud som jag annars inte noterat trädde nu fram. Som alltid när man pillar in nya grejer i systemet så påverkar det annat som måste justeras något för att åter hitta sin optimala roll. I mitt fall innebar det en mindre justering av VTA som Apex lånade sina öron till. Den något "rikare" presentationen som Valhalla bidrog med gjorde att vi kunde höja VTA med ett varv, vilket gissningsvis motsvarar 2 mm (knappt en halv grad). Basen stramades upp något och ytterligare skira toner kunde till synes viktlöst klinga iväg från högtalarna, detta utan att de "S-ade". Faktum var att vi, för att testa yttergränserna, skruvade VTA +/- 3 varv. Det är ca 80 % av rangen för Bardon. Och trots det överentusiastiska testet var skillnaderna mycket mindre än jag trott. Vi körde alltså först -3 varv, sedan +6 varv (3 varv över utgångsläget). Det fösta läget gav en bas utan snärt och tajming och något beslöjad diskant. 3 varv över utgångsläget gav en sabla snärt i maskineriet men allt blev något tunt. Men det handlar inte om några himmelska skillnader. Därefter jobbade vi oss från +3 varv ner till utgångsläget och upp igen tills att vi slutade på 1 varv över startpunkten. Så nu är jag klar. Tack för mig....