bigblue

Medlem+
  • Content count

    974
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

bigblue last won the day on June 11

bigblue had the most liked content!

About bigblue

Profile Information

  • Location
    Westcoast

Recent Profile Visitors

6 630 profile views
  1. Äntligen nöjd med ljudet.

    Allt är möjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid
  2. Mästarmöte har en vinnare!

    Jag antar att man måste ha skyddsglas ögon när man tittar på The Holy Grail :-)
  3. Sonos Faber demo

    Det är sex år sedan skapelsen Amati Futura äntrade högtalarscenen. Redan när jag såg dem första gången tyckte jag att det var de vackraste högtalarna som skapats. Som tur var upplevde jag att de hade ett ljud som matchade mitt personliga ideal varför jag sedan ett par år tillbaka har ett par askgrå Futuror i min setup. Men som så mycket annat så går utvecklingen framåt (och tur är väl det) och nu så har Sonus Faber tagit fram en uppdaterad version av Futura som heter Tradition. Faktum är att det är en helt ny högtalare som dessutom får sällskap i Homage serien utav lillebrorsan Serafino och stativaren Guarneri. Allt detta fanns i helgen att lyssna på hos Hembioconsult i Stenkullen utanför Göteborg. Elektroniken stod Mark Levinson för som också presenterade lite nya produkter. I rummet med Serafio (mellanmodellen) hade man kopplat upp anläggningen med ML’s integrerade maskin 585 (127 700 kr) som släpptes för knappt två år sedan. Moon stod för cd-transporten och Nordost Heimdall 2 såg till att signalerna hittade fram. Serafino är utrustad med helt nya element i form av deras Silke dome diskant med en Arrow Point, vilket enligt tillverkaren ska ge en bättre spridning i de övre registren. Membranuppsättningen kompletteras av ett 15 cm mellanregister och två 18 cm basar. Utseendemässigt är det inte mycket som vid en första anblick skiljer Serafino från storebrorsan Amati Tradition. Men tittar man noga ser man att den senare har ett större kabinett samt större element i basarna. Här har också elementen fått kromad inramning. Träarbetet är som vanligt högklassigt med inlägg av ljus lönn mellan de mörka träblocken. Till skillnad från den gamla serien har man rätat upp högtalaren gjord den något mindre djup och satt den på spikes utan mellanliggande dämpkuddar. Lyssningsmässigt så känner jag snart igen Sonus Faber signaturen på Serafino. Det är spelglatt och homogent. ML’s integrerade driver på bra och det är lätt att ”gunga med”. Jag upplevde att de lät som ”Olympica 4” dvs större en befintliga Olympica – men inte lika potent och stort som ”gamla” Amati Futura. I entré-rummet hade man sedan ställt upp nya Amati Tradition som element-mässigt är bestyckad med samma diskant och mellanregister som Serafino men där basarna mäter in på 22 cm styck (samma som gamla Futura). Allt var uppkopplat med Nordost Frey 2 samt nyheterna från ML i form av försteget 526 (229 900 kr) som är det första som tagits fram av det nya ingenjörsteamet bakom ML, sedan de nu mera ingår i Harman-gruppen. Den var utrustad med en inbyggd dac (samma som i 585:an om jag minns rätt). Kraften hämtades från deras slutsteg 534 (229 900 kr) som levererar 250 W i 8 Ohm och dubblar sedan detta vid 4 Ohm. Moon 650D som fungerade som transport för cd-skivorna. Det fanns med andra ord ”resurser” vid leveransen. Och det märktes… Det lät sjukt bra från första takterna av ”Thanks to you” med Boz Scaggs från skivan Dig. Jag hade av en slump lyssnat på just denna skiva det sista jag gjorde innan avfärd mot Stenkullen. Högtalarna spelade ut med en sagolik pondus. Det fanns kraft, värme och dynamik. Rummet man spelade i är inte lätt för den som demar. Men tack vare lite lättare akustik-fix med hörnkuddar och en halv sidovägg uppbyggd för att skapa ”stöd” för den vänstra ljudbilden, så blev det riktigt bra. Har aldrig hört ML spela så här bra tidigare. En riktigt intressant kombo med SF. Och som Amati Tradition spelade. Om man som jag gillar deras ljud så kommer man med stor sannolikhet älska detta. Bergfast bas, otroligt mycket luft och rymd i presentationen som skapade en fantastisk 3D känsla. En eloge till den/de som satt upp högtalarna – det är inte lätt att köra demo i mer eller mindre okända miljöer. Men här blev det - i mina subjektiva öron – klockrent. Hade inte med någon riktig kamera så det får bli några iPhone bilder då tråden ligger i ett ”Bildforum” :-).
  4. Mästarmöte har en vinnare!

    Jag hoppas att stödlinjen 1-800-STUDER har dygnet-runt öppet för jag misstänker att det kommer resultera i en del akuta fall.....
  5. Hemma hos Ishoot

    Ska bli spännande att läsa om dina intryck från PHA2 (som jag känner väl) i jämförelse med Devialets inbyggda. Jag tror att jag kan gissa mig till vartåt det lutar :-)
  6. Dags för nästa steg

    http://www.tonepublications.com/analogaholic/the-brinkmann-audio-ront-ii-power-supply/ Tone Audio har i sitt senaste nummer lyssnat på RöNT II. Speciellt kul läsning med tanke på att utvärderingen skedde med en Bardo. Och precis som jag upplevde man en klar förbättring. Det är fortfarande svårsmält hur det går till. Men öronen har sagt sitt...
  7. OK så det blir 1917 USD + tull och moms alltså? Vad är tullsatsen på inspelade rullband?
  8. Mästarmöte har en vinnare!

    Ouch. Vilken mardröm. Men bra - då känner jag att jag har lite bättre koll på bakgrunden till de olika hastigheterna på kopiorna.
  9. Mästarmöte har en vinnare!

    Listor är alltid kul...
  10. Mästarmöte har en vinnare!

    Helt rätt. Det blir ett band som får snurra flitigt. Kollade igenom alla R2R som någonsin lagts upp på Discogs, alltså även titlar där det inte finns något till salu idag. Och där hittade jag flera godbitar. The Modern Jazz Quartet ‎– European Concert Atlantic ‎– ALP 1915 Reel-To-Reel, 7 ½ ips, ¼", 4-Track Stereo, 7" Cine Reel, Album, Small hub Ben Webster, Tete Montoliu Trio ‎– Gentle Ben Analogue Productions ‎– RRAP 0002 2 × Reel-To-Reel, 15 ips, ¼", 2-Track Stereo, 10.5" NAB Reel, IEC (CCIR) Eden Atwood ‎– Waves - The Bossa Nova Session Groove Note ‎– GRV1012-RTR Reel-To-Reel, 15 ips, ¼", 2-Track Stereo, 10.5" NAB Reel, Limited Edition, NAB Vanessa Fernandez ‎– Use Me Groove Note ‎– GRV 1501-RTR 2 × Reel-To-Reel, 15 ips, ¼", 2-Track Stereo, 10.5" NAB Reel, Limited Edition, NAB Jacintha ‎– Autumn Leaves: The Songs Of Johnny Mercer Groove Note Records ‎– GRV1006-RTR 2 × Reel-To-Reel, 15 ips, ¼", 2-Track Stereo, 10.5" NAB Reel, Album, Limited Edition, NAB Jacintha ‎– Here's To Ben: A Vocal Tribute To Ben Webster Groove Note ‎– GRV1001-RTR 2 × Reel-To-Reel, 15 ips, ¼", 2-Track Stereo, 10.5" NAB Reel, Album, Limited Edition, NAB Ella Fitzgerald ‎– Clap Hands, Here Comes Charlie! Verve Records ‎– VSTC 265 Reel-To-Reel, 7 ½ ips, 4-Track Stereo, 7" Cine Reel, Album Miles Davis ‎– Kind Of Blue Columbia ‎– CQ 379 Reel-To-Reel, 7 ½ ips, ¼", 4-Track Stereo, 7" Cine Reel, Album Paul Desmond ‎– Take Ten RCA Victor ‎– FTP-1151 Reel-To-Reel, 7 ½ ips, 4-track Paul Desmond / Gerry Mulligan ‎– Two Of A Mind RCA Victor ‎– FTP 1172 Reel-To-Reel, 7 ½ ips, 4-track The Dave Brubeck Quartet ‎– Time Out Columbia ‎– CQ 437 Reel-To-Reel, 7 ½ ips, 4-Track Stereo, 7" Cine Reel Duke Ellington And Johnny Hodges ‎– Side By Side Verve Records ‎– VSTC-237 Reel-To-Reel, 7 ½ ips, 4-Track Stereo, Album Stan Getz / João Gilberto Featuring Antonio Carlos Jobim ‎– Getz / Gilberto Verve Records ‎– VSTC 317 Reel-To-Reel, 7 ½ ips, ¼", 4-Track Stereo, Album Dean Martin ‎– Dream With Dean - The Intimate Dean Martin Reprise Records ‎– RS-6123 Reel-To-Reel, 7 ½ ips, ½", 4-Track Stereo, 7" Cine Reel Nat "King" Cole* ‎– Love Is The Thing Capitol Records ‎– ZW 825 Reel-To-Reel, 7 ½ ips, ¼", 4-Track Stereo, 7" Cine Reel, Album Art Pepper ‎– Meets The Rhythm Section Contemporary Records ‎– TXA-3015 Reel-To-Reel, 7 ½ ips, ¼", 4-Track Stereo, 7" Cine Reel, Album Merparten verkar vara 7 1/2 ips (inte 15 som skulle vara önskvärt). Undrar om det är de "officiella" versionerna/hastigheterna som det aktuella verken givits ut i, eller om det bara är en av många variationer?
  11. Mästarmöte har en vinnare!

    Jo, jag kikade där och hittade några tänkbara kandidater. Dock har jag inte fallit in i den klassiska världen - än. Och där finns som synes ännu mer att njuta av i form av R2R produktioner. Även Groove Note har några fina inspelningar som jag vet låter toppen redan på vinyl. Men prislappen på 6000 kr per band göra att någon form av "pool-system" är ett måste för att det ska gå att lösa.
  12. På ny rulle - nu till Belgien

    Ni som är mer insatta i utbudet på R2R, vilka är godbitarna inspelnings-mässigt på jazz-sidan? Finns de "klassiska" utgåvorna ofta som 15 ips? (Kind of Blue, Time Out, Side by Side).
  13. Mästarmöte har en vinnare!

    Jag har hört olika maskiner i olika system. Men utan undantag har de presterat i en egen liga. Dessutom går jag igång på det analoga handhavandet och känslan i kontrollerna. Lite som skillnaden mellan att fotografera med en Leica M4 och en iPhone. Det som i dagsläget talar emot att det skulle stå en liknande maskin hos mig är nog min relativt smala musiksmak. Kikade som hastigast på Discog och vad som erbjuds på R2R. Där hittade jag 0 st band med musik som jag äger på vinyl alt. har på min Discog "önskelista". Nu är säkert Discog inte den bästa platsen att leta, men jag inbillar mig att det skulle bli en del letande för att hitta önskat material. Och antalet band skulle vara så litet att det inte skulle kvalificera sig för att någonsin kallas bibliotek :-).
  14. Stort tack @Bebop för den grundliga genomgången. Det rätade ut en massa frågetecken.
  15. @AlfaGTV misstänkte att det var otydligt. Men jag hänger inte med på varför det eventuellt skulle uppstå brus om jag spelar en DSD-fil. Är för lite bevandrad. Jag trodde att antingen så tar den gladeligen emot DSD som det är och kör "pure". Eller så gör den om det till en PCM. Men denna konverteringen görs, om jag tolkar dig rätt, innan den når DACen. T ex av Roon. Eller?