Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2017-12-06 in all areas

  1. Haha! Nu har jag spelat Jazz at the Pawnshop, och lite annat från DSD-Native music i DSD-64! Jag behöver ingen vinylspelare.
    3 points
  2. Så otroligt befriande. Jag har aldrig förstått påståendet neutralt ljud.
    3 points
  3. Vox

    Strömlist

    När någon inte vill visa innehållet för oss konsumenter blir jag mycket misstänksam.
    2 points
  4. Fantastiskt reportage som jag hoppas kommer att leda längre än bara till ett besök. Jag tror det är viktigt att studioteknikerna/producenterna/musikerna även träffar köparna av deras alster. Under hela min livstid känner jag att det alltid har funnits två läger där gruppen från studiovärlden inte har viljat prata med de som finns i Hifi-världen och tvärt om. Jag tror faktiskt att just neutralt ljud/anläggning är en sådan beröringspunkt men det finns självklart flera bromsklotsar. Hur låter en neutral anläggning och finns den? Nästa fråga blir om jag någonsin hört en neutral anläggning. För att vara rent ärlig så har jag inte det och jag tror inte den finns heller.
    2 points
  5. Perfect sense

    Strömlist

    ...och det var inte min mening att låta som en viktigpetter :). Min poäng och mitt budskap var egentligen att det finns flera olika typer av produkter inom denna kategori, och att tillverkarna erbjuder skilda lösningar; helt passiva strömfördelare (Supra, Ansuz m.fl.), passiva strömfilter (Isotek, Audience m.fl.), aktiva regenererande enheter (PS Audio) och de med isolationstrafo (Torus m.fl.). Alla fyller sin funktion, dock olika väl beroende på omständigheterna i det egna systemet, dess komponenter och vad man ytterst vill åstadkomma. Att låna hem och lyssna är som så ofta den klokaste vägen framåt. / Marcus
    2 points
  6. Det är en intressant diskussion och jag har precis fått hem en liten apparat att labba med så jag kanske kan komma med någon egen information så småningom men medan jag letade apparater har jag också letat efter info om DSD. Den här sidan tycker jag innehåller en del intressant: PCM vs DSD Min egen känsla av både PCM 16/44.1 och DSD64 är att de förmodligen är bra nog i de flesta fall men det är lite synd att tidens databehandlingskapacitet begränsade dem en aning så att de bara blev "nästan perfekta". Att det låter förskräckligt dåligt om många digitala produktioner har mindre med formaten är handhavande att göra men formatdiskussionen är ändå intressant. Begränsningarna som i någon mån inverkar menligt på ljudet är i fallet PCM 16/44.1 den begränsade plats för filtrering som finns mellan översta hörbara frekvensen och speglingsprodukterna på andra sidan 22.05 kHz. Med större plats hade enklare filter (som kanske är mer öronvänliga) kunnat användas. Några fler bitar än 16 hade nog inte skadat heller. 24/96 tror jag är tillräckligt bra för konsumentledet med rätt handhavande och filter. Begränsningen för DSD64 är också den begänsade plats för filter som finns strax ovanför den översta hörbara frekvensen. Bruset tilltar redan strax under 20 kHz enligt de mätningar jag sett och om man kan flytta upp den brytpunkten en bit borde det vara enklare att göra öronvänliga filter. Bruset över 20 kHz är inte hörbart (för de flesta) men kan påverka efterkommande kretsar i viss mån så det är nog bra att hålla ned det. När jag labbade med SACD och mindre branta filter var det stor skillnad på olika försteg som hanterade det ultrasoniska bruset olika bra. DSD128 tror jag är tillräckligt bra för konsumentledet. Med detta sagt skadar det säkert inte att ta i lite extra om man har möjlighet.
    2 points
  7. Mycket intressant reportage och kan konstatera att det diskuteras alldeles för lite ljud och inspelningar på detta forum. Detta med neutralitet i återgivning är rent nys vilket detta reportage bekräftar. Varje musiker och studio sätter sitt eget sound som en signatur. Kul att man jobbar så hårt med akustiken både i kontrollrummet och alla inspelnings studios. När jag lyssnar på Ulf och Erics skiva Father and son kan man riktigt höra hur de samspelar inte bara rent spelmässigt utan också klangmässigt i olika konstellationer. Och fäster man uppmärksamheten på detta blir skivan än mer spelvärd. Kul att du lyfter fram dessa inspelningsmässiga aspekter Apex. Den här studion tycks jobba både med naturlig akustik som bearbetningar vilket hörs. Det finns några studios i världen som lägger den omsorgen som denna och t.ex. Rainbow studio under Kongshaug för ECM. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/786495?programid=2960 Calm
    2 points
  8. Jag torde jag förstod det för länge sedan och ville förstå det ännu mer, men ju mer jag försökte desto längre bort från det begreppet kom jag. För mig är det i stort sätt ointressant numera. Det skall låta bra bara, kort och gått.
    2 points
  9. Jag kan inte undanhålla er detta Jag har som jag skrivit i annan tråd testat lite att spela in vinylskivor till DSD (och även Wave). När man gör det får man ju i bästa fall ett gäng filer namngivna som 01.dsf, 02.dsf o s v, och då tänker man att nu har man ett digert arbete med att hantera taggar för att få ut något vettigt av dessa filer. Då blir man extremt glad att man kör Roon! Det jag gjorde var att jag skapade en mapp "(1964) Muddy Waters - Folk Singer", la filerna i mappen och kopierade den till min Roon-server. Roon upptäcker själv att det har tillkommit en ny mapp med filer, och resultatet blir det på bilderna nedan - helt "automagiskt" Allt text i blått nedan är dessutom klickbara länkar så man kan enkelt leta sig vidare. Klickar jag t ex på Buddy Guy så får jag upp ytterligare information om honom, all musik jag har i mitt eget bibliotek men också i fallet Buddy Guy tillgång till 74 huvudalbum, 14 singlar/EP, 11 album med Howlin' Wolf, 8 med Muddy Waters, o s v i streamingtjänsten Tidal. Det går inte att låta bli att älska Roon!
    1 point
  10. Mitt setup: QNAP NAS + SoTM-SMS200 + iPad Air II. Funkar felfritt. Finns inget att klaga på. Roon är suveränt för den som vill 1) ha ordning och reda; 2) få inspiration; 3) fördjupa sig om artister och album. Finns andra bra liknande applikationer men Roon är nog den mest omfattande och bäst fungerande applikation som jag prövat. Att Roon dessutom fungerar på en rad olika plattformar är ett klart plus i kanten.
    1 point
  11. kenneth

    Strömlist

    Jag lägger in en bild imorgon när jag sitter vid datorn. Det är inte för att hålla något från konsumenten utan snarare från andra tillverkare. Det är ingenting vi ser men de håller sågod koll på varandra som de bara kan...... /Kenneth
    1 point
  12. A/Wing.

    Apexorca hemma hos Nilento

    Tack för ett fantastiskt reportage Apex kul att se att Claes håller i gång fortfarande pensionär som han är. Han kom in på mitt arbete det var säkert ett år sen och pratade just om den här studion och om hans idéer på dom akustiska lösningarna alltid trevligt att prata med honom.
    1 point
  13. Jag kör mac mini, ipad och iphone till att styra Roon. När jag kör minin så använder jag touchpad precis som Taxmannen skriver. Det fungerar utmärkt. För övrigt kan jag bara instämma med övriga om att Roon är kanon. Körde med JRiver några år innan och det är också bra men användargränssnittet är överlägset bättre i Roon. Just även alla kopplingar man får med ett album automatiskt som Taxmannen visar i första inlägget har gjort att jag har hittat mycket ny spännande musik. Jag är fullt medveten om att det finns andra program med sådana kopplingar men det fina är att ha allt i ett enda program.
    1 point
  14. Tack för ett fantastiskt reportage, härliga bilder och intressant diskussion. Vänligen Jaxho
    1 point
  15. Tack för ett mycket härligt reportage som du bjöd oss Apex
    1 point
  16. Många har haft synpunkter på den sidvisa horisontella scrollningen. Jag tror att den kommer att ändras i samband med en planerad större uppdatering av användargränssnittet men vet ej exakt hur.
    1 point
  17. Bra och trevligt reportage. mvh/Harryup
    1 point
  18. Jag är inte helt uppdaterad på var metadata kommer ifrån, men Allmusic är definitivt en källa och även discots har funnits med i diskussionerna. Det viktiga är att man kan välja mellan att låta Roon sköta metadata helt och hållet, redigera informationen själv (inne i Roon) eller använda information som finns i filtaggar. Redigerar man inne i Roon så lagrar man den informationen i sin egen lokala Roon-databas, så dina musikfiler petar aldrig Roon i. Vad gäller alternativa stavningar o s v så upprätthåller Roon ekvivalenser, så att du vid sökningar och länkar hittar det du skall oavsett stavning. Oidentifierade album förekommer självklart, men ofta hittar man dem genom att hjälpa Roon lite på traven, och album som verkligen inte finns i databasen hanteras antingen genom vanliga ID3-taggar i filen eller genom att man redigerar dem inne i Roon. Allt är långt ifrån så perfekt som exemplet ovan, men databasen utvecklas kontinuerligt och det man inte gillar fixar man till själv utifrån ambitionsnivå.
    1 point
  19. Jag tycker följande artikel också väcker en del funderingar: http://www.mojo-audio.com/blog/dsd-vs-pcm-myth-vs-truth/ OBS! Avsändaren tillverkar och säljer dacar men artikeln är ändå intressant och tankeväckande, tycker jag. Om arbetet är rätt utfört med hög kvalitet och omsorg och jag som konsument har en bra "set up" så räcker det förmodligen med vinyl/cd. Är vi eller tror vi att är riktiga audiofiler eller är vi helt helt enkelt "screwd up" av marknadens aktörer? Ibland undrar jag. Något för filosofiska rummet...
    1 point
  20. Härligt, och lärorikt reportage, kul att ha fått hänga med Jag är imponerad av allt du hinner med. Å andra sidan hann jag med en del när jag var i din ålder, numera är grötrocken ofta på till kl. 10 om mornarna och då har ju halva dagen gått Kenneth
    1 point
  21. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Blev ett par minuter över att snida ihop lite saker till chassit. Ny baksida. Invändiga plåten med lite plintar, relä och strömförsörjning till Pi. Till höger ska PSU ifrån Paul Hynes och SOtM SMS Ultra stå. Målning av lite detaljer.
    1 point
  22. calm

    Apexorca hemma hos Nilento

    Ja det här med kontrollrummets högtalarkonstellationer är ett ämne i sig. Studiomonitorer har ofta en förhöjd diskantnivå i relation till vanliga hifihögtalare. Syftet är att detektera eventuella fel och brister i inspelningen och inte att avnjuta musiken som den kommer att spelas hemma. Om vi tittar på märken som t.ex. tidiga Wilson så har de just denna karaktär dvs lite spetsiga i diskantregistret. I takt med att man fått en bredare kundkrets tycker jag att man tonat ner detta. Det gäller även vissa andra märken. Hade en studiotekniker hemma för en lyssning och han reagerade för att han hört vissa inspelningar med ett helt annat diskantljud och sound i hans kontrollrum än det jag spelade upp. Så studiomonitorer är något annat och kanske inte det ljud man eftersträvar hemma. Ser mer livemusiken som rättesnöre för egen del. Hur nu live låter? Calm
    1 point
  23. Lär väl bli svårt att hitta låttitlar som "Sjolafsjo je je je" i vart fall. Calm
    1 point
  24. Jag tror inte du kommer vare sig erhålla eller hitta ett klart svar på din fråga @calm, det finns för många okända faktorer som spelar in i form av innehållet, DACens filtrering och signalbehandling etc. Med det sagt upplever i alla fall inte jag några tydliga skillnader med material i DSD64 upp till 256. Formatet i sig möter upp kraven oavsett. Däremot blir ditt val enklare om du ser dig införskaffa DSD128 material, då är det där jag skulle lägga ribban iaf.
    1 point
  25. Roon kommer göra sitt bästa för att "ordna" ditt digitala filbibliotek Det betyder inte att det kommer stämma till 100% men du kommer nära. När det gäller stavning av kompositörer KAN du välja ditt eget format, men det kommer kosta dig en hel del editerande. Alltså om du hellre ser Pjotr än Peter etc.
    1 point
  26. Klart uppskattat reportage, tackar! \\K-man
    1 point
  27. Håller med om sammanfattningen och tackar för ett väldigt fint reportage!
    1 point
  28. Kul reportage och fina bilder.
    1 point
  29. Tack för ett otroligt intressant reportage, med fina bilder. Mina egna erfarenheter av studiojobb är gamla och på en mycket enklare nivå, men de stämmer 100%-igt med vad du säger - att försöka jämföra med "vad som hörs i kontrollrummet i studion" är en falsk bild, åtminstone för den allra mesta av musiken som ges ut på skiva och fil.
    1 point
  30. En annan tanke som för förbi var när några praktiska akustiker berättade om Björlunds-rummet som är så vida känt numera och älskat av musiker. Det är verkligen ett projekt som liknar många av de kontroverser vi ofta får här på Euphonia om blindtester och tilltron till teknik eller hjärta. Ofta är det lite av båda som i Björklunds-rummets akustik. Det går ju inte att räkna på eftersom det är naturens träbitar som sitter där. Oregelbundna och kaotiskt utformade. Att mäta på det går, men det var visst svårt och krångligt det med. Det gjordes dock efter bästa förmåga. Mer teoretiska akustiker hade massvis med förklaringar synpunkter och lite tillrättavisanden om det hela, allt i kamratliga ordalag och respektfullt. Inget bråk. Öronen fällde dock avgörandet i detta fall för de praktiska akustikerna och de har fått medhåll av musikerna om att det låter vansinnigt bra i detta rum.Tex Lars Danielson ser det som det bästa rummet som finns att spela ståbas i. Så i praktiken är det klockrent. Men praktik och teori behöver inte alltid vara samma. Det är ändå det subjektiva resultatet som fällde detta avgörande i detta rum. Men visst mäter det excellent av det jag kunde förstå. Roligt och lite galet projekt att ge sig på. Kul att det lyckades. Fårstår om det kan bli kontroversiellt. Rummet är lite som en hyllning till naturen. Det finns säkert synpunkter på mina slutsatser och möjliga brister i resonemang om detta och det kan i så fall bero på mina kunskapsbrister inom detta område, men jag har försökt förklara helheten som jag tolkar den. Jag tar tacksamt emot bättre förklaringar eller kompletteringar i denna tråd om det behövs.
    1 point
  31. Härligt reportage! Tack för att vi fick följa med. Pratade ni R2R?
    1 point
  32. magnuskan

    Strömlist

    Fick leverans idag av denna burk. Huh den väger 23 kg så det var ganska svårt att baxa in den i racket och montera alla kontakter på baksidan. De har fasat av baksidan så den lutar ett antal grader kanske för att göra det lättare att komma åt? De första timman var väl ingen egentlig höjdare, men nu efter ca 7 timmar har den börjat låta riktigt bra. Det man slås av är hur svart bakgrunden är och att högtalarna nu inte alls låter som små stativare med 5 tums baselement utan som en betydligt större högtalare. Ska bli kul det här, var nog ett av mina bästa Hifi köp någonsin. MVH Magnus MVH
    1 point
  33. Double A

    Dämpning av låda

    Ja det va en fantastiskt kul och lärorik kväll i "tomte" verkstaden Otroligt smidig verktyg att kunna vrida till ett delningsfilter snabbt för en första test. Jag tror att en och annan audiofil skulle få sina sanningar reviderade om dom velat va med på en sådan här kväll med öppna sinnen. Vi kanske skulle köra en work-shop i ämnet!?
    1 point
  34. Verkligt kul "leksaker" detta! ?? Igår gjorde jag och @Double A tester med olika mellanregister och olika diskanter. Smidigt och effektivt att testa olika på kort tid och många överraskande upplevelser. Accuton, Vifa, SB Acoustics, Mundorf AMT, Faithal Pro, testades och jämfördes. Priser mellan 200kr/element till >5000kr/element. Det enda konstanta va Accuton S280 bas i portad låda.
    1 point
  35. 1 point
  36. shaft

    Topp fem

    Genre Jazz: 1. Miles Davis - Kind of Blue CBS (O så uttjatad men sååå bra) 2. Dave Brubeck - Take Five CBS (Samma här och här lönar det sig att leta efter en välljudande utgåva. På LP så gillar jag original stereo US och UK och för CD Sonys Mastersound guld-skiva) 3. Milt Jackson/Monty Alexander Soul Fusion (Pablo 1979) (Otroligt fin och svängig session! Telepatisk koppling mellan piano och vibrafon här.) 4. Ramsey Lewis - Goin Latin' (Argo/Cadet) (Soul/Partyjazz av bästa sort! Sitter man still får man kolla pacemakern.... ) 5. Lee Morgan - City Lights (1957) Svårt val men visst skall en av Blue Note släppen in här. Otrolig session!
    1 point
  37. shaft

    Topp fem

    Detta är ju i princip omöjligt! Jag gillar så många genres så det får bli efter genre då och då. Pop/Rock: 1. Pink Floyd - Dark side.. 2. Flash and The Pan - Early morning wake up call 3. Prefab Sprout - Jordan - The comeback 4. Tears for Fears - The Seeds of Love 5. Stan Ridgeway - Mosquitos Dessa släpp kan man spela om och om igen. Börjar jag spela albumen så får de gå till slut.
    1 point
  38. wege

    Topp fem

    Går egentligen inte att plocka fem men här är ett försök. Miles Davis "Kind of Blue" (självklart) The Baby Huey story "The Living Legend" (magisk) Herbie Hancock "Maiden Voyage" (min mest spelade genom åren) The Beatles "Abbey Road" (komplett) King Crimson "In the Court of the Crimson King" (sent på natten, galet högt)
    1 point
  39. Ja det är idel ädel adel om vi ser till råvarorna. Projektet kan knappast beskyllas för att vara av sprinter-karaktär men varken baselement eller plateamps springer ju ifrån oss! Detta blir det kraftigaste jag satt mina händer i någonsin.
    1 point
  40. Govinda

    Topp fem

    Deep Purple Machine Head Black Sabbat Paranoid Boston More Than a Feeling Roger Waters Amused to Death Red Hot Chili peppers Blood Sugar Sex Magic Första musikala intrycket var 1965 när jag fyra år gammal satt i min storebrors knä i en öronlappsfotölj och lyssnade på en EP med Rolling Stones Come On på en resegrammofon som stod på golvet med högtalaren i locket! Vi spelade den om och om igen :-) Min första skiva var var en EP med Mungo Jerry I the Summertime Min första LP var T-Rex Marc Bolan Electric Warrior En fantastisk era som man fått ta del av! Min favoritårgång är 1971 :-)
    1 point
  41. Richard

    Dämpning av låda

    Kanske dags att avslöja att Pär och jag har tänkt att ha litet projekt vad gäller de nedre frekvenserna i mitt musikrum. Vad det hela slutar vet varken han eller jag men början är att han bekantar sig med ovan nämnda plateamps som på något sätt ska agera förstärkning till kommande subbar. Hur dessa ska se ut vet jag inte heller, det jag vet är dock att jag inom relativt kort kommer att göra lite ombyggnationer i musikrummets bakre del. Om det sedan blir två nya subbar istället för de jag har (Elac Sub 2060 ESP), de jag har tillsammans med två nya, endast två nya, eller kanske till och med fyra nya, det får tiden utvisa. Frontarna står dock som huggna i granit. Efter att ha besökt Pär i somras väcktes tanken till detta mer utdragna projekt. Jag behöver hans kunskap i både högtalarbyggen och akustik, jag behöver också tid att samla ihop medel för att finansiera det hela... OCH .... resan är en del av målet!!
    1 point
  42. HansW

    Topp fem

    En per årtionde: 60-tal: The Velvet Underground - The Velvet Underground 70-tal: Pere Ubu - Dub Housing 80-tal: Jesus and Mary Chain - Psycho Candy 90-tal: Sonic Youth - A Thousand Leaves 00-tal: Lambchop - Is a Woman mvh Hans
    1 point
  43. lindome

    Topp fem

    Inte lätt att plocka 5 st, men gör ett försök utan inbördes ordning. 1. Pink Floyd - The wall 2. Parliament - Mothership connection 3. Adolphson & Falk - Med rymden i blodet 4. Cameo - Alligator woman 5. Trouble Funk - Drop the bomb Det spretar en hel del och egentligen vill jag ha in namn som James Brown, Depeche Mode, New Mastersounds, Isley Brothers osv
    1 point
×
×
  • Create New...