Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2017-06-19 in all areas

  1. Bebop

    Träets klang

    Björk är mjukare än ek men bambu är hårt (försök göra ett märke med nageln på ett metspö...). Bambu är heller inget träslag utan räknas in i gräsfamiljen. Uppbyggnaden av cellstrukturen är helt annorlunda än i trä vilket säkert får en specifik ljudkaraktär. På vilket sätt vet jag inte. Det blir för enkelt att säga att ett träslag låter på ett specifikt sätt. Det finns 2 parametrar till att beakta. I vilket klimat har träet vuxit och på vilken höjd över havet samt i vilket väderstreck? Detta påverkar tillväxttakten, alltså årsringarnas täthet och träets hårdhet och därmed dess klang. Det finns 600-årig gran i Sibirien som är hårdare och tätare än ek. En vitek från USA/Kanada är hårdare än motsvarande från t ex Frankrike och Ukraina. Om vi dyker än djupare i träd som är flera hundra år gamla påverkar även århundradens klimat fibertätheten. Därmed är vi inne på var i stammen man plockar ut träskikten. Innerst i kärnan finns det s k kärnvirket som är betydligt hårdare än t ex ytveden. Den svenska gitarrbyggaren Georg Bolin använde bl a lärkträ från alperna. Han testade klangen på torkad lärk som vuxit på olika höjd. Om jag minns rätt föredrog han lärk från ca 500 meters altitud i alperna i visst väderstreck. De hade en fibertäthet (årsringstäthet) som gav den klang han sökte. En annan parameter är träskiktens tjocklek (som kan variera i en fiol/gitarrlåda för att kontollera svängningarna). Även formeringen av träet. En fiollåda t ex, är inte plan och samma sak med många halvakustiska gitarrer. Instrumentmakare arbetar också med fiberriktningar i instrumentkropparna och med olja/lack. Ofta lackar man på utsidan och förseglar på så sätt träets porer medan de ligger öppna inne i lådan. En del oljar och låter fibrerna ligga öppna både inne och ute. Det används också olika hårdheter på lacken och i flera lager där de olika lagren kan ha olika egenskaper. Torkningsprocessen påverkar också träets ljudsignatur. Trä är levande material och det går att tämja på många sätt. Det är summan av allt detta som ger ett bestämt ljud där träslaget bara är en parameter.
    2 points
  2. calle_jr

    Träets klang

    Träets klang Träets inverkan på klang är välkänt vid stränginstrumentbyggnad som tex gitarrer, violiner, basar och pianon. Många av oss gillar också träets signatur inom hifi, exvis till högtalarlådor och hyllplan. En del bygger apparater i trä eftersom det inte är speciellt elektriskt ledande, kombinerat med någon slags Chladniteori. Men det är ganska stor skillnad mellan olika träslag och även hur dessa har processats och bearbetats. Här är en liten guide över vad olika träslag har för ton och akustiska egenskaper, specifikt inriktat på gitarrer, men jag tycker man kan tillämpa det bredare. Djent Hub har klassificerat åtta vanliga träslag för instrumentbygge: al, ask, lind, ebenholts, mahogny, lönn, rosenträ och valnöt. Läs mer här: http://djenthub.com/guitar-tonewood/ För violiner använder man även gran, pil och buxbom. För pianon använder man också gärna gran, men även lönn och björk. Jag tror att jag nån gång har sett ett litet piano i ek, men annars ser man aldrig instrument i ek vilket väl har sina förklaringar. Men man ser väldigt ofta ek inom hifi. Vad har ni för erfarenhet när det gäller hifi
    1 point
  3. thli72

    Träets klang

    Lawton audio har en "träväljare" där man kan välja träslag efter vilket typ av ljud man vill ha. http://www.lawtonaudio.com/tonewheel.html
    1 point
  4. Svanteborg

    Träets klang

    Det vanligaste inom hifi måste väl vara MDF och det är väl granfiber? Jag har ju själv hyllplan i björk men har blivit positivt överraskad av bambu. Pratade lite med snickeriet som gjorde mina hyllor och de sa att de fått nån småorder med bambu men det är ännu inget som de hade i lager för vanligt bruk utan endast beställningsjobb. Jämfört med ek så är ju både björk och bambu mjukt trä, det kanske är den egenskapen som gör att de låter som jag föredrar? Inte reflekterat mer över materialen faktiskt.
    1 point
  5. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    De känns både roligt och lite läskigt på samma gång att ta ett så stort steg även om jag vet att jag kommer bli nöjd
    1 point
  6. Vox

    Hemma hos Octavia rs

    Jag tror det stavas TAD
    1 point
  7. JWE

    Vad ska man spela?

    Fast just p.g.a att det är experimental har låten verkligen någonting för alla. Hur många genrer fick de med? 10? Om alla orkar lyssna genom den är en annan sak.
    1 point
  8. Oj den där Decca - ringen på vinyl väcker ett visst ha-begär ;-) Har CD-versionen i en äldre och en nyare mastring. I hyllan står den bredvid Karajan som också gör det bra men Solti gör det med extra inlevelse och i brist på bättre ord "Schwung". Boken har jag läst - otroligt intressant och bra skriven!
    1 point
  9. calle_jr

    Vad ska man spela?

    Där ser du
    1 point
  10. Älskar Jascha. Håller även med om resten.
    1 point
  11. Jag glider mer och mer ifrån tanken om att det skall finnas en korrekt återgivning och ett korrekt ljud. Det skall vara härligt att lyssna och man skall bli berörd, punkt. Det kan ske på många helt olika anläggningar med rätt olika karaktär. Det finns inte ett rätt tycker jag. Med det menar jag inte att det inte finns dålig återgivning och bra återgivning. Det finns mängder med detaljer som förbättrar signalen och ljudet så att ovidkommande påverkan utifrån på musiken får mindre negativ påverkan. När dessa grundläggande försämrande orsaker har minimerats så låter många system fantastiskt bra. Men de kan ha karaktärsskillnader, liksom alla livmusikmiljöer, konserthus mm olika instrument av samma sort osv. Många av de stora musikerna på sina instrument tex Jascha Heifetz, grym violinist (världens genom tidernas bästa???), som experimenterade mycket, liksom många andra, med olika strängar för att få ett unikt sound i sin violin och det hördes. Jack White en av vår tids stora rätt unga gitarrister/trummis, som trimmar ljudet på sina gitarrer med pedaler och förstärkare och får unika ljud och sound. En violin låter inte likt en annan och inte en gitarr heller. Så vad är rätt. Spelar ingen roll. När Heifetz spelar violin är det bra oavsätt om han spelar med en annan fin violin med annat sound än sin egen, det är mest tycke och smak. När Keith Jarrett skulle spela in den sedermera berömda Kölnkonserten höll han på att ställa in pga att han var trött och sur av flera anledningar bla pga flygeln inte var bra och hade brister. Vad som hände var att han anpassade sitt spel till flygelns brister och improviserade genom sin konsert med resultatet av en helt makalös konsert som anses vara unikt bra. Så musiken vann över det bristfälliga instrumentet. Samma med våra anläggningar tycker jag. Har de den grundläggande musikaliska förmågan i ordning så blir det bra musik oavsätt om det är lite olika klang, frekvenskurvor och annat. Musiken skall beröra. Jag har hört otroligt många olika anläggningar som låter olika, horn, megnetostater, vanliga membran, öppna lådor , slutna lådor , dipol, klass A, AB, rör eller klass D, men spelar musik fantastiskt bra. Vilken man väljer av dessa, som den bästa, är svårt men helt klart är det en smaksak. Som när Heifetz eller Jack White trimmar sina instrument tills de får gåshud. Tricket är att trimma sin anläggning så den låter som man själv gillar bäst. Det kräver lite tid, nogranhet och erfarenheter av andra produkter och anläggningar, liksom Heifetz suttit i timmar, bytt strängar och testat och övat in sitt sound.
    1 point
  12. calle_jr

    Vad ska man spela?

    Man kan spela Deerhoofs gröna EP Green Cosmos, Kill Rock Stars - KRS528.
    1 point
×
×
  • Create New...