Jump to content

Äntligen supernöjd med ljudet.


A/Wing.

Recommended Posts

A/Wing har ju återfått gnistan för musiken och det är jätteroligt tycker jag. Nu måste väl ändå A/Wing tycka att trådens påstånde "Äntligen nöjd med ljudet" stämmer. Kvällens övning tyder på det.

Liksom de flesta som noggrant utvecklar sin anläggning så går det framåt. Det finns riktigt mycket välljudande system av de jag hört hos Euphonier och de blir bara bättre och bättre. 

På relativt kort varsel lyckades A/Wing bjuda hem till fullt hus för att demonstrera sina senaste förändringar i systemet.

 

Medsols från vänster: Lindome, Kenneth, Bigblue, Mats, A/Wing närmast. Apexorca bakom kameran.

 

_49U8786.jpg.156b6d847fed0adb98f7b91c3a29b569.jpg

 

Men så kom en grym gubbe till. Hej Eitan! 

 

_49U8787.jpg.4f16d69b7d153137864b9b333f0415b3.jpg

 

Dessutom hade Kenneth med sig en "bubblare". Det var alltså en överraskning, som skulle utvärderas av oss också. Den skymtar i bilden bakom höger högtalare. Återkommer till den.

 

_49U8783.jpg.a7d4b0d4180644c590773fcbc57146cb.jpg

 

 

 

 

Systemet har bantats i antal prylar men inte i ljudkvalitet där det istället vuxit. Mark Levinson 526 försteget är fullproppat med lullull.. Riaa, DAC och hörlursförstärkare finns i denna låda förutom försteget. Dessa delar har inbördes fått strålande omdömen och jag fattar varför.

 

_49U8776.thumb.jpg.98b355b27cd02339d6c9436d699402f6.jpg

 

Mark Levinson är anrika och har fortfarande en genuint skön känsla i sina produkter. De lyser välljud. I detta fall lyser välljudet rött...

 

_49U8789.thumb.jpg.46512440b21ee88639110600dbaff395.jpg_49U8793.thumb.jpg.b6714b736e94b64929b5cc2cc20a2303.jpg_49U8790.thumb.jpg.13079612732de00ec67e0b68b0138832.jpg

 

Både Riaa och DAC skall vara synnerligen kompetenta i detta försteg och det kunde man verkligen höra. A/Wing har kastat ut CD-driven och köra bara från dator och manövrerar från iPad. Bara Ibland används Vinylriggen... synd. Med mina personliga och färgade öron lät den bättre än det digitala. En helt annan scen målas upp och musiken når fram till åhöraren på ett annat vis och man/jag blir mer involverad. Det digitala är i jämförelse mer försiktigt och kommer inte ur högtalarna lika stort, fritt och fint. Hos det digitala allt finns där, från djupaste bas till skiraste diskant, men klart försiktigare. Och diskande blir hårdare och mindre organisk. Det låter bra, så klart, eftersom detta system vuxit med försteget till enormt bra återgivning, men det digitala blir inte lika bra som A/Wings analogrigg med vinyl. Den låter fruktansvärt bra numera. Mer närvaro i instrument, bättre klang ffa uppåt i registren, basen går kanske inte riktigt lika djup men är kraftfullare och trycksätter rummet klart bättre. Det gör att musiken blir mer närvarande. Först spelade vi digitalt och alla tyckte det lät jättebra. Vi satt och småpratade samtidigt. När pickupen lades ner på vinylen blev det helt tyst och fokus ändrades helt. Det var fruktansvärt uppenbart. Folk, sträckte sig, fick något fokuserat i blicken, började stampa takten och rycktes med av musiken. Det var så uppenbart att vi bara tittade på varandra och undrade vad som hade hänt. Hur skall man förklara det där som hände i en anläggning då det bara stämmer. Det kan låte skitbra innan också men så stämmer det plötsligt och det blir en annan sak. Jag skulle vilja veta vad i ljudet som detta beror på? Det är som skillnaden på en snygg skyltdocka med perfekta mått och en livs levande kvinna av kött och blod som knäcker dig helt när hon ser dig i ögonen.

 

I mitt tycke så har A/Wings system, som låtit bra en längre, tid klivit in i det verkliga finrummet får återgiven musik. Vältrimmad High-End med allt vad det innebär. Hifi parametrar kan oklanderligt bockas av för de som gillar det tillsammans med spelglädje och musikalitet. Det berör som aldrig förr. 

 

 

Vi tar lite snack kring försteget. Det är imponerande att ett försteg kan få systemet att växa så. Det viktigaste tycker jag är greppet i musiken, musikaliteten och storleken ljudbilden. Mer stampa takten i musiken har jag aldrig hört hos A/Wing. Att försteg är viktiga för återgivningen är mycket tydligt här.

 

Och nu tar vi lite snack kring vinylriggen. Det är ju inte jag som avgör saken, men jag tycker det vore synd om A/Wing sålde sin vinylrigg. Den är jättebra. Funderar på att köpa den om han säljer den och låta den stå kvar hos honom...

Gissar att det inbyggda Riaa't är riktigt bra.

 

Sedan har vi ju Kenneths lilla manick. Enligt A/Wing som fick bära manicken väger den nog runt ca 50 kg. 

Det är en skiljetrafo som en kompis till Kenneth byggt. Det är i detta fall 2 transformatorer med sk flytande jord. Detta kan säkert förklaras bättre, men som jag förstår det kopplas alla enheter till denna transformator. Den gör potentialskilnaden utan "nolla". Så det blir en +115volt på ena sidan och en -115volt på andra  vilket ger 230 volt. Dessutom när det är kopplat så kommer INGEN skit med från nätströmmen enligt konstruktören. 

Detta gör systemet ojordat och tänk på barnen... "Do not try this at home".  Och för guds skull pilla inte på denna mackapär. Vad är CE-märkningen??? Skyddsplåtar, mm??? Men lite cool är den allt. Vintage på något vis.

 

_49U8784.jpg.7c9f3550af8748beab68724e701378fa.jpg

 

_49U8804.jpg.86af6a09ff3233197e0e385d1fd3ed43.jpg

 

_49U8777.thumb.jpg.86a84d8739bf2aabe93ca42ee1829a92.jpg

 

Där var visst en CE-märkning. Hmmm.

 

_49U8780.thumb.jpg.d068db785729fb63f1b9424060a73f0b.jpg

 

Den var utan tvekan ett bra tillskott för att förbättra ljudet ytterligare hos A/Wing. Jag tycker den gjorde samma saker som tex mina jordboxar gör. Ökad svärta, bättre lugn i musiken samt en luftigare presentation som gjorde än mer att musiken flyttade ut i lyssningsrummet. Riktigt intressant övning .

Tack Kenneth, för det! En snygg låda på elektroniken och 2 bastanta handtag, så har du min beställning! :D

Vad jag undrar är om denna pryl bortsätt från den "nakna" elektroniken är "farlig" i ett hem när det är ojordat? Kan det skada utrustning och personer om något går lite fel?

 

Som jag skrev har A/Wings nya försteg ett hörlursuttag också. Därför bad A/Wing mig att ta med mina hörlurar.

 

_49U8797.jpg.827c0b4dbc655df1fc9aa18b0ea5b2f9.jpg

 

_49U8798.jpg.f3d23b35d4a3814e7708d7e1da976bba.jpg

 

Några provade med hörlurar och här är det Mats tur. 

 

_49U8802.jpg.9457a985c68de98f902b0e298f737e2e.jpg

 

Jag tycker det lät riktigt bra så hörlursförstärkardelen går inte heller av för hackor. 

 

Riktigt grym burk den där Mark Levinson 526 och matchningen med slutstegen är nog perfekt. Så mycket man får i denna produkt. A/Wing har numera tomt på några hyllplan!!! Lockande.

 

Något som kom på tal var så så klart A/Wings "nya" otroligt bra återgivning. Vi provade med olika musik. Ibland spelade vi riktigt starkt med elektronisk musik och kontrollen är bländande. Inget flaxar iväg. Allt har kontroll hela tiden både när vi spelar riktigt stark och när vi spelar svagt låter det också bra. A/Wings system har alltid varit bäst i klassen på perspektiv, att mejsla ut instrument i rymden mm, men nu har det blivit ett tillägg med mer musikalitet och "schwung" i systemet som jag gillar.

Kanske skulle basen rent akustiskt kunna släppas fram lite mer. Rummet har nog en bassfrekvenssänkande effekt och med några för mig kända låtar jag hört i många olika system så skulle nog basen kunna växa lite i storlek här. Upplösningen i basen är perfekt så i detta fall är jag helt säker på att det inte är systemrelaterat utan har med akustiken att göra. Det saknas inga frekvenser, de finns där, bråddjupt ner i frekvenserna, men de har ibland svårt att trycksätta rummet helt fullt ut. Och detta var mest tydligt från det digitala mediet. För egen del har jag upptäckt detta. För att få en extremt bra återgivning behöver rummet spela  i samklang med högtalarna och den avvägningen är svår. Detta diskuterades en hel del under kvällen, men samtidigt är kontrollen total, så det kan vara en smaksak. Men detta var nog det enda som man kan säga något om som kan bli bättre, bara för att hitta något. Allt annat var verkligen bländande bra. Det skall absolut inte tolkas som om detta var en dålig egenskap. Bara en nyans som har med intrimning, tycket och smak att göra. 

 

 

Som jag skrev innan är det riktigt roligt att A/Wing är tillbaka till musikintresset och dessutom fått till ljudet så bra. 

 

Tack A/Wing för denna musikkväll i goda vänners lag. Jag tror vi alla fick mycket HiFi- och musik-inspiration från denna kväll.

 

/Apexorca

 

 

Edit:

Höll på att glömma de två vingarna jag inte hört i systemet. De står som ni ser nära vid sidan av högtalarna för att diffusera första reflexen och högtalarna har åkt isär sedan förra gången jag var där. Visst har säkert detta del av upplevelsen.

 

 

 

_49U8794.jpg

_49U8800.jpg

 

Mässingsskruvarna är ingår i konstruktionen för at resonanasdöda vingarna som ibland kan spela med lite.

 

_49U8795.jpg.c8d00b6f91d4dd6722bf9e6142b99d9c.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tack A/Wing för att du ordnade träffen och tack Apexorca för en bländande återgivning av vad vi lysssnade på.

Jag vill bara snabb kommentera skiljetrafon. Iofs inte en kompis utan min elektriker som byggt den. Jag fick lova honom att bygga in den men jag har tillåtit mig ett visst svängrum eftersom jag inte använder den i hemmet utan i min lokal och den är väl undanstoppad....

Flytande jord eller jorda ner den på sekundärsidan diskuteras i PEO's tråd om vårt smutsiga nät. Jag återkommer där.

 

mvh

Kenneth

Edited by kenneth
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Vad jag undrar är om denna pryl bortsätt från den "nakna" elektroniken är "farlig" i ett hem när det är ojordat? Kan det skada utrustning och personer om något går lite fel?

 

Det är inte ojordat, man skapar en ny jordpunkt iom. man har en transformator med mittuttag. Kopplingen gör att man har två faser a 115V när man mäter mot mittpunkten och 230V mellan faserna. 

 

fig4.jpg.9840cb6c64652bf59620142e59e870c1.jpg

 

En 2 polig automatsäkring och en 2 polig jordfelsbrytare efter transformatorn gör kopplingen säker i sig själv men det betyder inte att de är tillåtet att ha det i ett vanligt hem. Frågan är hur vår svenska elstandard ställer sig till detta och hurvida den är ok att ha oavsett om inkommande jord även är kopplad till sekundärens mittpunkt. Jag har tyvärr för dålig koll på föreskrifterna vad gäller just denna typ av koppling möjligt att @CommonMode har bättre koll.

 

Link to comment
Share on other sites

Först och främst vill jag tacka Apex. för jobbet du lägger ner på dom olika trådarna och i det här fallet min tråd.

Välformulerat o sakligt som vanligt plus snygga bilder till det.

Kul att ni ville komma med kort varsel,men jag kände att jag måste dela med mig av detta.

Nu har försteget gått drygt 200 timmar och man känner potentialen vad den kan leverera kanske det kommer lite till

jag vet inte men jag är väldigt nöjd så långt.

Att high end kostar det vet ju vi alla vid det här laget och framförallt det där sista i välljud men jag tycker ändå

att det här är väl investerade pengar jag får fyra apparater i en burk försteg dac ria o hörlur och som håller mycket

hög kvalitet ock det fick vi nog alla bekräftat med denna lyssning.

Det här med trycksättningen av mitt rum när det gäller basgångar har jag nog haft i mina tankar det senaste året

det är bra kontroll på basen väldefinierad och tydlig på alla sätt man känner  den men hör den inte alltid

svårt att förklara. Funderar på att byta absorbenter mot diffusorer framför högtalarna i taket och på det viset

komma undan problemet.

Sen det här med digitalt kontra vinyl så tycker jag inte så kategoriskt att vinylen är bättre som tex Apex tycker

Det är bara lite olika presentation på dom olika formaten.

Det digitala målar upp en presentation mer bakom högtalarna som jag tycker är lite större och mäktigare

medans vinylen spelar mer framåt och omslutande.Och jag tycker om bägge presentationerna det är gått

med lite ombyte.

Sen får jag ärligt erkänna att vinylljudet är lite mer organiskt och på det viset mer riktigt.

 

Sen kommer vi till det här med skiljetrafon det var en intressant test som man säkert kan bygga vidare på

och att få det på ett elsäkert sätt.

Vi var ju sju stycken som hörde förbättringen när den kopplades in upprensning i hela registret och

bättre kontroll. Med viss vånda ska den tillbaka till Kenneth men jag hoppas jag kan få koppla in en ny senare

med automatsäkringar jordfelsbrytare om det är bättre.Och givetvis hela anläggningen på den.

Tack för en trevlig afton

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4kVA! Ganska bastant sak.

 

20 hours ago, Apexorca said:

Vad jag undrar är om denna pryl bortsätt från den "nakna" elektroniken är "farlig" i ett hem när det är ojordat? Kan det skada utrustning och personer om något går lite fel?

Man ska nog inte bada med den.

 

Jag har ett par mindre skiljetrafos på G, men vill nog inte koppla dem direkt till hifi med tanke på effektuttag för transienter. Men det kan vara intressant att koppla annat i rummet på dem kanske, tv-box, bildskärm, motorstyrning etc.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-01-20 at 15:18, octavia rs said:

Frågan är hur vår svenska elstandard ställer sig till detta och hurvida den är ok att ha oavsett om inkommande jord även är kopplad till sekundärens mittpunkt. Jag har tyvärr för dålig koll på föreskrifterna vad gäller just denna typ av koppling möjligt att @CommonMode har bättre koll.

 

Hej

 

Angående behovet av att transformatorns jordpunkt (i detta fallet transformatorns mittpunkt) till inkommande skyddsjord (eller egentligen till systemjord)

 

Tänk dig att du vill mata ditt hus med ett reservkraftverk då krävs det, även om reservkraftverket levererar fas, nolla och skyddsjord att du ansluter skyddsjorden i reservkraftverk till ett eget jordtag.

 

En av orsakerna till detta är att skyddsfunktioner som t.ex. jordfelsbrytare inte fungerar utan anslutning till jordtag. Ett jordtag som normalt finns vid nätbolagets transformator.

 

I reservkraftverket är nolla och skyddsjord ihopkopplade (vissa enfas reservkraftverk har balanserad koppling liksom transformatorn här) och om man jordar reservkraftverket då kan jordfelsbrytarens mätkrets som kontrollerar att strömmen i fas och nolla är lika stor, fungera vare sig du har jordade eller ojordade uttag i huset. Finns ingen anslutning till ett eget jordtag vid reservkraftverket då fungerar inte jordfelsbrytaren korrekt, på det sätt vi har lärt oss att den skall fungera.     

 

Titta under rubriken ”Skyddsordning” och ”Hjälper en jordfelsbrytare?” i länken;

https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-systemjordning-skyddsjordning#sida-5

 

Det finns naturligtvis fler skyddsfunktioner t.ex. isolationsfel i transformator, spänningsättning av föremål som man kan beröra etc. som hanteras (skyddas) genom en korrekt utförd skyddsjord.

 

Elinstallationsreglerna är inte upprättade för att ”göra livet surt” för den som vill använda elkraft, den är till för att skydda person och egendom mot skada. Följer man elinstallationsreglerna så behöver man inte alltid förstå ”varför” man gör en sak, det fungerar ändå.

Link to comment
Share on other sites

@CommonMode jag jobbar som elinstallatör så jag har rätt bra koll på vad som gäller och inte gäller, har gjort flera reservkraftanl. på lantbruk så de är inget nytt med hur de kopplas.

 

Har även kopplat in störskyddstransformatorer både som 230v-0v och 115v-0-115v men då alltid i kommersiella lokaler inte i hemmiljö. 

 

Jag är mest intresserad av just denna transformatorkoppling är ok att ha i hemmiljö och om det finns några föreskrifter som berör just detta. Föreskrifterna har ju med SELV och PELV kopplingar men jag kan inte minnas att jag sett något angående balanserade transformatorer med mittpunkt kopplad till jorden i uttag. Vet att någon transformator tillverkare säljer en bärbar med just denna koppling hittar den dock inte just nu. 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, octavia rs said:

@CommonMode jag jobbar som elinstallatör så jag har rätt bra koll på vad som gäller och inte gäller, har gjort flera reservkraftanl. på lantbruk så de är inget nytt med hur de kopplas.

 

Har även kopplat in störskyddstransformatorer både som 230v-0v och 115v-0-115v men då alltid i kommersiella lokaler inte i hemmiljö. 

 

Jag är mest intresserad av just denna transformatorkoppling är ok att ha i hemmiljö och om det finns några föreskrifter som berör just detta. Föreskrifterna har ju med SELV och PELV kopplingar men jag kan inte minnas att jag sett något angående balanserade transformatorer med mittpunkt kopplad till jorden i uttag. Vet att någon transformator tillverkare säljer en bärbar med just denna koppling hittar den dock inte just nu. 

Hej octavia rs

 

Det jag skrev var en förklaring vad jag har lärt mig krävs för att inte behöva ansluta en transformators utgående skyddsjord till inkommande skyddsjord detta för att ”starta om elsystemet” och se om man därigenom kan undvika störningsutbredning och vagabonderande strömmar.  

 

När jag varit involverad i projekt med att ”starta om elsystemet” med en isolationstransformator så har vi i dialog med elsäkerhetsverket kommit fram till att behandla det, gällande jordning, på samma sätt som ett reservkraftverk.

 

Att ”starta om elsystemet” innebar att inkommande skyddsjord anslöts till transformatorns järnkärna (för att klara utlösningsvillkoret vid t.ex. isolationsfel)  och att  transformatorns hölje samt att sekundärsidans nolla och skyddsjord anslöts till ett eget jordtag.

 

Jag tror inte att man alltid behöver ”starta om elsystemet” för att lösa ett störningsproblem men ibland kan det behövas.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick jobba sent istället. Hade gärna deltagit. Förstår jag det rätt om vinylen lät bättre än digitalt nu, trots den förnämliga 526's digitaldel, eller kan dess phonodel också lyft återgivningen? Min upplevelse förra gången var att allt lät bra, men att det digitala lät bättre!? Givetvis varierade det med de olika inspelningarna och mastringarna vi lyssnade på, men mitt minne är att trenden var fördel digital.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Matrixen said:

Jag fick jobba sent istället. Hade gärna deltagit. Förstår jag det rätt om vinylen lät bättre än digitalt nu, trots den förnämliga 526's digitaldel, eller kan dess phonodel också lyft återgivningen? Min upplevelse förra gången var att allt lät bra, men att det digitala lät bättre!? Givetvis varierade det med de olika inspelningarna och mastringarna vi lyssnade på, men mitt minne är att trenden var fördel digital.

Ja riat är riktigt bra i 526 an men att vinylen är så mycket bättre än det digitala tycker inte ja i alla fall lite olika presentationer bara.

Men helt klart så har ljudet blivit mycket bättre med det nya försteget.

Du får komma ner vid nästa träff när vi utvärderar skiljetrafon:)

Link to comment
Share on other sites

                                                                                             HUR GÖR NI...

 

Efter den senaste träffen  jag hade för några veckor sedan så diskuterades basen i mitt system som kanske inte var helt optimal.

Pratade med Kenneth om det då frågade han hur länge stegen hade stått på innan grabbarna kom?

Tanken var att jag skulle satt på dom innan jag åkte till jobbet men dessvärre glömde jag det så det blev att jag fick

sätta på dom efter jobbet så det blev 3 timmar innan träffen.

Kenneth menar på att i alla fall hans Vitus-steg levarrerar fullt efter minst ett dygn. Hans steg står på jämt i klass ab

så vad gör man givetvis så testar man.

Jag blev minst sagt lite förvånad för det var en ganska klar förändring och den mesta förändringen var i basen som stramas upp betydligt

och trycksätter rummet på ett bättre sätt.

Det var ju givetvis inte bara basen som blev bättre utan i hela registret och med en mjukare diskant. Bättre kontroll rakt igenom

Så numera står hela systemet på dygnet runt och det låter riktigt bra:mm:

Stegen drar 210 i standby och 540 i drift men å andra sidan så har jag kunnat stänga av elementen i vardagsrummet numera:thumbsup:

Stegen gör elementens uppgift numera.

Så min fråga hur gör ni förstår att det går ju inte för dom som har rörsteg men transistor-ägarna:?:

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, A/Wing. said:

                                                                                             HUR GÖR NI...

 

Efter den senaste träffen  jag hade för några veckor sedan så diskuterades basen i mitt system som kanske inte var helt optimal.

Pratade med Kenneth om det då frågade han hur länge stegen hade stått på innan grabbarna kom?

Tanken var att jag skulle satt på dom innan jag åkte till jobbet men dessvärre glömde jag det så det blev att jag fick

sätta på dom efter jobbet så det blev 3 timmar innan träffen.

Kenneth menar på att i alla fall hans Vitus-steg levarrerar fullt efter minst ett dygn. Hans steg står på jämt i klass ab

så vad gör man givetvis så testar man.

Jag blev minst sagt lite förvånad för det var en ganska klar förändring och den mesta förändringen var i basen som stramas upp betydligt

och trycksätter rummet på ett bättre sätt.

Det var ju givetvis inte bara basen som blev bättre utan i hela registret och med en mjukare diskant. Bättre kontroll rakt igenom

Så numera står hela systemet på dygnet runt och det låter riktigt bra:mm:

Stegen drar 210 i standby och 540 i drift men å andra sidan så har jag kunnat stänga av elementen i vardagsrummet numera:thumbsup:

Stegen gör elementens uppgift numera.

Så min fråga hur gör ni förstår att det går ju inte för dom som har rörsteg men transistor-ägarna:?:

 

 

Jag har mitt slutsteg på "stand by" för det mesta. Då blir de lite ljumna. När jag skall spela sätter jag på ren klass A drift och då tar det några timmar innan de spelar optimalt. Jag kan ju inte ha dem i klass A hela dagarna så jag får ta den smällen. När jag är hemma och kan planera sätter jag på stegen i klass A någon timma innan jag skall lyssna. 

Gryphon hävdar att det skall var full ljudkvalitet efter kortare tid, men det stämmer inte hos mig. Det tar några timmar innan det låter som bäst. men jag tycker det låter ok redan innan men den sista luften och magin kommer senare.

 

Om stegen vari helt avstängda och är helt kalla pga åska eller annat så gissar jag att det tar dygn innan de levererar på topp.

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, A/Wing. said:

HUR GÖR NI...

 

Min Roon endpoint står alltid på så den är alltid varm. 

Cd/dac och slutsteg i standby, både cd/dac och steg specade till under 0,5W i standby.

Kan inte säga att jag märker några stora skillnader mellan kall och varm sen blir iofs TAD prylarna inte direkt varma. Steget kan stå på en hel dag med musik och de är knappt ljummet även då jag har de rätt instängt i mitt rack.

 

Ofta när jag kommer hem på eftermiddagen så ska man fixa barnen göra middag osv. så då får systemet någon timme att värma sig så jag lyssnar kanske inte så ofta på dem direkt därför jag inte lagt märke till skillnader.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

Jag har mitt slutsteg på "stand by" för det mesta. Då blir de lite ljumna. När jag skall spela sätter jag på ren klass A drift och då tar det några timmar innan de spelar optimalt. Jag kan ju inte ha dem i klass A hela dagarna så jag får ta den smällen. När jag är hemma och kan planera sätter jag på stegen i klass A någon timma innan jag skall lyssna. 

Gryphon hävdar att det skall var full ljudkvalitet efter kortare tid, men det stämmer inte hos mig. Det tar några timmar innan det låter som bäst. men jag tycker det låter ok redan innan men den sista luften och magin kommer senare.

 

Om stegen vari helt avstängda och är helt kalla pga åska eller annat så gissar jag att det tar dygn innan de levererar på topp.

 

Så ditt slutsteg går inte att köra i klass ab:?:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

 

Min Roon endpoint står alltid på så den är alltid varm. 

Cd/dac och slutsteg i standby, både cd/dac och steg specade till under 0,5W i standby.

Kan inte säga att jag märker några stora skillnader mellan kall och varm sen blir iofs TAD prylarna inte direkt varma. Steget kan stå på en hel dag med musik och de är knappt ljummet även då jag har de rätt instängt i mitt rack.

 

Ofta när jag kommer hem på eftermiddagen så ska man fixa barnen göra middag osv. så då får systemet någon timme att värma sig så jag lyssnar kanske inte så ofta på dem direkt därför jag inte lagt märke till skillnader.

Ja så är det inte med ML. dom blir ganska varma redan i standby och ordentligt varma i drift.

Link to comment
Share on other sites

Hemma så står slutstegen på ”stand by” förutom då jag spelar eller är bortrest mer än över en helg, allt annat på ”off” för det mesta. Slår igång allt när jag kommer hem om jag ska vara hemma. Ofta så sätter jag mig för att jobba lite via datorn (jo jag kan det;)) och har lite bakgrundsmusik på, kanske via Spotify så hur det låter just då spelar mindre roll. Efter middagen blir det ofta lite ”finlyssning” en timma eller två, ibland längre då jag inte tittar på TV speciellt mycket. På hemma- helgerna så står elektroniken på ”nästan” på dygnet runt.

 

I stugan är allt avstängt i proppskåp och kontakterna utdragna ur väggen när vi inte är där, annars så står det på ”nästan” jämnt, iaf på ”stand by”.

 

Allt låter bättre varmt och bäst riktigt varmt:smile2:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, byZan said:

Hemma så står slutstegen på ”stand by” förutom då jag spelar eller är bortrest mer än över en helg, allt annat på ”off” för det mesta. Slår igång allt när jag kommer hem om jag ska vara hemma. Ofta så sätter jag mig för att jobba lite via datorn (jo jag kan det;)) och har lite bakgrundsmusik på, kanske via Spotify så hur det låter just då spelar mindre roll. Efter middagen blir det ofta lite ”finlyssning” en timma eller två, ibland längre då jag inte tittar på TV speciellt mycket. På hemma- helgerna så står elektroniken på ”nästan” på dygnet runt.

 

I stugan är allt avstängt i proppskåp och kontakterna utdragna ur väggen när vi inte är där, annars så står det på ”nästan” jämnt, iaf på ”stand by”.

 

Allt låter bättre varmt och bäst riktigt varmt:smile2:

 

/byZan

 

På helgerna när elektroniken står på hela tiden upplever du då någon förändring till det bättre då:?:

Link to comment
Share on other sites

Mina Karan-pryttlar har inte något standby-läge och inte heller någon annan strömbrytare än en huvudbrytare infälld vid IEC-kontakten. Därmed byggda för att stå på kontinuerligt. Det stora Karan drar dock inte mer än runt 40-60W utan insignal så det pliktar inte så värst. Tror dessutom att försteget blir en smula varmare på tomgång! :o

Vad som dock är tydligt är att de behöver minst ett dygn på sig för bästa ljud efter att man slagit igång dem efter frånvaro etc.

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag min integrerade ASR i princip alltid påslagen. I standbyläget laddas batteriet till förstegsdelen, så det måste till i vart fall minimum en gång per vecka för att säkerställa full effekt. Till slutstegsdelen har jag två effektlägen, vilket det första som i princip jobbar i klass A, räcker för mitt normala volympåslag. Efter det att man kopplat ner förstärkaren på standby så kan man förnimma en liten förändring nedåt, men dynamiken vinner på att batteriet är fulladdat.

Riaat har motsvarande tre lägen, nät, automatisk omkoppling mellan nät och batteri och slutligen enbart batteri. Samma sak som på förstegsdelen att jag måste ladda batterierna emellanåt. Vid spelning blir det alltid batteridrift.

MSB-stacken får alltid vara på då det endast finns en liten lurig brytare på baksidan som aldrig går att hitta då den står i en hylla

Studerbandspelaren slår jag på vid spelning och har egentligen aldrig testat att ha den på längre tid före spelning. Har gjort en dammkåpa i tyg så att den inte smutsas i onödan. Men måste givetvis testa att ha den påslagen under längre tid också.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, calm said:

 

Studerbandspelaren slår jag på vid spelning och har egentligen aldrig testat att ha den på längre tid före spelning. Har gjort en dammkåpa i tyg så att den inte smutsas i onödan. Men måste givetvis testa att ha den påslagen under längre tid också.

 

Calm

 

Rullbandaren slår jag av och drar dessutom ur sladden. Har hört om gamla rullbandere som börjat brinna nämligen. Vill inte riskera detta. Har bara sladden i när jag är hemma.

Jag har testat med att slå på den och spela på den ett bra tag innan jag börjar lyssna. Den blir helt klart varm ett ett tag och min känsla är att det låter bättre efter ca 1 h.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I väntan på att jag ska få min skiljetrafo som ska levereras runt den 20 mars så har jag börjat rensa ut dom switchade nätdelarna.

Först ut på banan som ska åtgärdas är ifi-micro som har fått en analog matning i stället och som gjorde nytta.

Jag gav den ett dygn innan jag gjorde en analys på vad som hände och jodå nog hände det saker.

Hur jag ska förklara det på bästa sätt är kanske att föreställa sig  att man tittar på en tredimensionell tavla och att man ser detaljer

både på bred och djup men att efter den här åtgärden så ser man detaljer ännu djupare in i tavlan det är som att använda ett förstoringsglas

så upplevde jag ljudförbättringen klarare tydligare och bättre kontroll.

Nu låter det som att det var jätteskillnad på ljudet det var det inte men klart hörbart och värt den ringa investeringen så jag kommer att 

gå vidare med resten av dom switchade nätdelarna

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...