Jump to content

Sonus faber & friends


Daniel

Recommended Posts

"Det jag gillat med SF under alla dessa år är just ett uns av mjukhet och betoningar i frekvensområden där jag inbillar mig att musikens väsen skapas. Jag har aldrig förutom på rena rockkonserter med högt distade sologitarrer hört diskantljud som är i närheten av vad man ibland hör på demos av vissa högtalare."

Man kan ofta läsa att SF inte passar till tyngre rockmusik utan man blir begränsad till annan musik val. Upplever det inte så själv, men vad tycker ni om det?

"Robert Harley beskriver det hela som en skillnad i hur instrument konturmässigt tonar fram i ljudbilden. Ingen skarp bild, utan en som möjligen tar bort några uns av microdetaler. Som att gå från enbart sträng i en fiol till sträng och ljudkropp i fiolens resonans."

Detta citat sätter ord på det jag sökt efter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Det jag gillat med SF under alla dessa år är just ett uns av mjukhet och betoningar i frekvensområden där jag inbillar mig att musikens väsen skapas. Jag har aldrig förutom på rena rockkonserter med högt distade sologitarrer hört diskantljud som är i närheten av vad man ibland hör på demos av vissa högtalare."

Man kan ofta läsa att SF inte passar till tyngre rockmusik utan man blir begränsad till annan musik val. Upplever det inte så själv, men vad tycker ni om det?

"Robert Harley beskriver det hela som en skillnad i hur instrument konturmässigt tonar fram i ljudbilden. Ingen skarp bild, utan en som möjligen tar bort några uns av microdetaler. Som att gå från enbart sträng i en fiol till sträng och ljudkropp i fiolens resonans."

Detta citat sätter ord på det jag sökt efter.

Som SF ägare och såld på deras nya serie är jag naturligtvis såld på hur de låter redan från början.

Satt i dag nästan 3 h och lyssnade på ffa The Sonus Faber. Wow. Wow. Wow.

Hörde allt möjligt med konstant gåshud, men det som jag fick mest gåshud av och som lyfte sig mest mot vad jag är van vid var "Red Hot Chilli Peppers". Rock alltså.

HELT FANTASTISKT. Trummor och gitarrer spelade men en pondus och realism i både betoning, dynamik och vad du vill så att jag blev helt stum. Snacket om att stora högtalare inte kan spela i så små rum var HELT fel. Det hade lite att göra med var man satt. Jag satt nästan i sweet spot långt fram och hade INGA basproblem.

Ta det för vad det är, men just nu uppfattar jag detta som det bästa jag hört ever.

Jag har inte hört allt, men en hel del, och detta är för mig en ny tydlig och klar bästa musikåtergivningsupplevelse.

Jag återkommer eventuellt med mer detaljerad upplevelsebeskrivning.

Wow/Apexorca

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående talare i stora drag.

Det lät mycket bra och Chili Peppers svängde gott.

Kan ju vara så att elektroniken från Audio Research gjorde högtalarna ytterligare rättvisa trots rummets "fysiska" begränsningar :)

Det bör även nämnas att de mindre Sonus Faber högtalarna spelade med den äran!

Stort tack till Ludwig och Anders för en grymt bra demohelg!

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående talare i stora drag.

Det lät mycket bra och Chili Peppers svängde gott.

Kan ju vara så att elektroniken från Audio Research gjorde högtalarna ytterligare rättvisa trots rummets "fysiska" begränsningar :)

Det bör även nämnas att de mindre Sonus Faber högtalarna spelade med den äran!

Stort tack till Ludwig och Anders för en grymt bra demohelg!

Ja eller Krell cdn ;)

Men får hålla med det lät grymt bra, vi fick en liten mangling innan stängningsdags igår med Pantera på hög volym och det funkade hur bra som helst.

Link to comment
Share on other sites

"vi fick en liten mangling innan stängningsdags igår med Pantera på hög volym och det funkade hur bra som helst"

Det låter det...finns det bilder :mm:

När jag var där så var det ingen som fotade alls tyvärr, kanske kommer upp något från lördagens lyssningar.

Link to comment
Share on other sites

Ja eller Krell cdn ;)

Men får hålla med det lät grymt bra, vi fick en liten mangling innan stängningsdags igår med Pantera på hög volym och det funkade hur bra som helst.

Skön variation av musik. Med fallet Pantera blev jag förvånad hur lätt det var att följa med i sången(?) och förstå texten. Kan lätt bli grötigt i denna typ av musik.

På lördag blev det en dos av gruppen Morbid Angel. Som även fick radiohandlaren att titta in i rummet och undra över vad som pågick i hans butik :D

Link to comment
Share on other sites

"Det jag gillat med SF under alla dessa år är just ett uns av mjukhet och betoningar i frekvensområden där jag inbillar mig att musikens väsen skapas. Jag har aldrig förutom på rena rockkonserter med högt distade sologitarrer hört diskantljud som är i närheten av vad man ibland hör på demos av vissa högtalare."

Man kan ofta läsa att SF inte passar till tyngre rockmusik utan man blir begränsad till annan musik val. Upplever det inte så själv, men vad tycker ni om det?

"Robert Harley beskriver det hela som en skillnad i hur instrument konturmässigt tonar fram i ljudbilden. Ingen skarp bild, utan en som möjligen tar bort några uns av microdetaler. Som att gå från enbart sträng i en fiol till sträng och ljudkropp i fiolens resonans."

Detta citat sätter ord på det jag sökt efter.

Tjena.

Ludwig här. Ser till min stora glädje att mitt besök i Götet lett till ytterligare en fruktsam debatt här på forumet!

Idag är det söndag. Jag kom hem sent sent igår kväll efter sega timmar på motorvägen. Trött men glad.

Det var helt överväldigande att ni var så många som kom, och som la så mycket tid på att komma och höra på min föreställning. På fredagen hade vi ca 25 besökare. På lördagen räknade Anders till ca 65 intresserade! Och för första gången var vi tvungna att be folk komma tillbaka lite senare och försöka igen, pg a att det helt enkelt var proppfullt. Och hör och häpna - vi hade besökare av båda könen under hela lördagen! OK, kanske inte 50/50, men det är ändå en början! Jag och Anders är mycket nöjda med helgen, och det uppenbart stora intresse som finns kring musikåtergivningens fröjder. Så vårt största T A C K till alla som kom, eller som bidrog på annat sätt.

Nu till frågan som väckte mitt intresse i denna tråd. En gammal fördom, i viss mån välgrundad, som vaknade till liv igen...

Sonus Faber och rock - hur går det?

I början av Sonus Faber fanns alla grundidéer som även idag kännetecknar alla produkter som lämnar hyvelbänken på fabriken. Äkta trä, och kabinett som "sjunger med" i de olika frekvensregistren. Så är det än idag.

Men utveckling är utveckling, och musikpaletten har skiftat en hel del under de senaste trettio åren. I början stämdes varje högtalare av med kammarmusik. Rock - vad är det för något?, frågade man sig säkert i slutlyssningsfasen. Man jämförde med soloviolin och andra akustiska instrument.

Den gamle läromästaren hade en grupp lärlingar vid sin sida, som helt i hemlighet lyssnade på annat än kammarmusik när de åkte hem från jobbet på kvällarna. Särskilt starkt lysande var Paolo Tezzon, som idag står som huvudkreatör för THE Sonus Faber. Ett väl så stort geni som den gamle, och en som kommer att kommas ihåg i historieböckerna i framtiden som en av de allra största, spår jag.

Han gillar all sorts musik, och har väldigt bra koll på det mesta. Han har mycket rockmusik i sin portfölj.

Och idag går det alldeles förträffligt att lägga på sin mest diesel-osande rockplatta, höja volymen och sätta sig tillbaka och notera hur frisyren ändras och hur blodflödet vaknar upp i kroppen igen.

Det här skrikiga beteendet som finns i toppen på många "high end"-högtalare är en vanlig begränsning för att kunna njuta av rockmusik i fin-anläggningar. Den begränsningen finns överhuvudtaget inte hos moderna Sonus Faberkonstruktioner. De rockar FETT, som vi ungdomar säger. Ni hörde själv i helgen. Pantera på THE Sonus Faber.

Morbid Angel likaså. No Mercy. Många breda flin i publiken, även bland seniorerna, ska tilläggas!

Oscar i vårt glada Stylus-gäng är själv hårdrocksgitarrist, förresten. Det är han som lärt mig alla mina senaste kunskaper om smält-metall-musik. Han har själv, sin ringa ålder till trots, hunnit lyssna igenom en hel rad med högtalare. Det gäller att hitta den högtalare som kan kräma till bottenoktaverna och bita ordentligt i mellan och topp utan att falla i den analytiska high-end-fällan.

Hemma hos Oscar är det så mycket kropp och själ och tyngd i ljudet idag, att man förvånar sig själv när man ber om lite mera kaffe. Vad har hänt med rösten? Man säger: HARÖLITEMERAKAFFÖÖÖÖÖÖÖ...

...med growl-röst. Och gungar överkroppen framåt och bakåt. Och vänsterhanden åker upp och pekar snett framåt, med lillfingret och pekfingret. Jag vet inte hur det gick till. Men Oscars Amati rockar tyngre än något annat jag hört.

Även på lägenhetsvänlig volym, förresten.

Så jag vänder lite på frågan, och gör om den till retorisk:

-Sover Dolly Parton på rygg?

-Kunde Frank Sinatra sjunga?

-Kan Sonus Faber spela rock?

Svar:

- E du go ellörrr.

Det är i alla fall jag. Nu över till Formel 1-loppet och några koppar kaffe för min del.

Trevlig helg!

Ludwig

Link to comment
Share on other sites

Finns det några argument över till Wilson :?::D

Att de springer ur olika källor, SF och Wilson, är ju tydligt. Att de också närmar sig varandra tycker jag också är tydligt.

Så argumenten är väl nästan samma för SF och Wilson numera. I slutändan är det nog bara ståpälsens intensitet som avgör.

Edit: ändrar ut till ur.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Att de springer ut olika källor, SF och Wilson, är ju tydligt. Att de också närmar sig varandra tycker jag också är tydligt.

Så argumenten är väl nästan samma för SF och Wilson numera. I slutändan är det nog bara ståpälsens intensitet som avgör.

Haha - say no more.

Wilson och Sonus Faber. Vi är bortskämda, vi vet. Men Apexorca har helt rätt. De närmar sig varandra helt klart.

Wilson har blivit klangrikare och intimare eller varmare. Dynamiska har de alltid varit. Sonus Faber har fått dynamik och botten.

Varma, intima och klangrika har de alltid varit.

Du som värdesätter högst av allt att få ut så mycket information från inspelningen som möjligt med bibehållen musikglädje väljer Wilson. Du som vill maximera trevnaden från så stor del av skivsamlingen som möjligt, och dessutom gillar Riva-båtar och italienskt hantverk av högsta klass väljer Sonus Faber. Glad fru ingår.

OBS. Det finns förstås andra bra högtalartillverkare ute på marknaden också. Har jag hört.

Ludwig

Link to comment
Share on other sites

Ja nog närmar sig tillverkarna varandra vad gäller det ljudligga avtrycket. Även om det fortfarande, som tur är, har många olikheter.

Kul att höra er respons på att de fixar rockigare musik. Många recensioner kan ge sken av att allt är toppen och enda smolken i bägaren är att Sonus Faber inte passar till rockigare musik. Vilket jag kan tycka vore märkligt för är det någon gång som musiken kan vara illa remastrad och inte tänkt att spelas på i välupplösta system så är det tyngre rock. Och vore det något man kan önska sig då så vore det en högtalare som presenterar musiken på ett lite snällare sätt med lite avrundning och med en liten extra värme innehåll i midbasen. Ändå så framhävs allmänt att märken som har en mer markerad ljudbild och ljusare klang bättre passande till rock. Vilket känns motsägelsefullt?

Sen kan det vara att vissa modeller passar bättre än andra hos ett märke, hur är det hos Sonus Faber?

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra er respons på att de fixar rockigare musik.

...

Sen kan det vara att vissa modeller passar bättre än andra hos ett märke, hur är det hos Sonus Faber?

Rockers, med bibehållen grace och finess när stunden kräver det:

THE Sonus Faber

Amati Futura

Amati Anniversario

Guarneri Evolution

Cremona M

Liuto

Toy Tower

Tillsätt 1 st stabil förstärkare och en homogen kabeluppsättning. Dessa kan rocka tills kiosken välter.

Mer försiktiga ambassadörer:

Amati Homage

Guarneri Homage

Electa Amator

Minima

Concertino

...En liten kommentar som Herr Paolo Tezzon, ingenjören bakom THE Sonus Faber fällde lite i förbipasserande på Park Aveny-eventet när han fick syn på våra Minima Vintage var förresten:

-Ahh, Minima! I love these. I grew up with these, actually. I believe it is Serblins very finest moment. Up until today. This is his best work. Wonderful.

Själv ser jag på Minima som en italiensk LS3/5A. Med amore.

Ludwig

Link to comment
Share on other sites

Superhelg på Hifi-Stället ja det kunde knappast bli bättre trots rummet det fungerade alldeles utmärkt.

Satt verkligen och försökte hitta brister i denna högtalar-konstruktion men jag fick kapitulera det var en enda stor njutning.

Tack till Anders som anordnar sådana tillställningar och Ludwig som alltid kan få ett demo till att bli intressant.

För att va en 08 så är ju han nästan 100 ;)

Och han hade lite andra saker med sig som visade sig vara väldigt lyckat att peta in i mitt system ett par av Qv2 :mm:

som blev till ett av mina bästa tweaks under åren och jag som trodde att hade gjort allt för att få bort störningar på nätet

med separat slinga till anläggningen och med eget proppskåp och allt.

Men Ludwig det har betydelse om man har det som jag har utan vägguttag och nätkabel direkt till nätlisten som blir det bäst

att sätta Qv2 på första jacket du sa att det inte har någon betydelse.

En en gång ett tack till en väldigt lyckad demo

Link to comment
Share on other sites

Rockers, med bibehållen grace och finess när stunden kräver det:

THE Sonus Faber

Amati Futura

Amati Anniversario

Guarneri Evolution

Cremona M

Liuto

Toy Tower

Tillsätt 1 st stabil förstärkare och en homogen kabeluppsättning. Dessa kan rocka tills kiosken välter.

Mer försiktiga ambassadörer:

Amati Homage

Guarneri Homage

Electa Amator

Minima

Concertino

Amati Homage mot Toy Tower!? Skulle välja Amati Homage för rock och all annan musik för den delen alla dagar i veckan. Måste varit något väldigt galet på kringutrustningen eller kanske inte en homogen kabeluppsättning vid denna jämförelse :(;)

Edited by sker
Link to comment
Share on other sites

Amati Homage mot Toy Tower!? Skulle välja Amati Homage för rock och all annan musik för den delen alla dagar i veckan. Måste varit något väldigt galet på kringutrustningen eller kanske inte en homogen kabeluppsättning vid denna jämförelse :(;)

Haha - jag förstår din reaktion. Får förtydliga lite, tror jag:

Min uppradning är ganska grovskalig. Varje modell är tänkt att jämföras i sin respektive kategori.

Toy Tower bör jämföras med andra högtalare i tjugotusenkronorsklassen och så vidare.

Faktum är att Amati Homage är försiktigare dynamiskt än Amati Anniversario och Futura, och att den är mer mellanregisterorienterad än de två, som är lite stöddigare och stadigare i sin återgivning. Men den är fortfarande en alldeles underbar återgivare av i princip all musik, och ett av de allra bästa begagnatköpen som går att göra idag.

Den bör jämföras med andra högtalare i samma prisklass. Där står den stark!

Den är ju inte precis strykful heller...

Tack för engagemanget och god lyssning önskar Ludwig

Link to comment
Share on other sites

Går det att säga något (trots olika rum) om hur förstärkeriet, Krell vs ARC, påverkade ljudet?

Under en förberedelselyssning föregående fredag kom även signalkällan från Audio Research och med en väl inlyssnad CD kan jag bara konstatera att detta var något av det mest omtumlande jag har upplevt i hifisammanhang. Efter att ha beskådat the Sonus faber på Park Aveny och med tidigare upplevelser av lyssningsrummet, kunde jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig att detta skulle vara möjligt. Förmodligen sammanfaller mitt eget klangideal med ARC :mm: men jämförelser blir inte seriösa då det spelades helt andra musiktyper med Krellmaskinen under lördagens tillställning. Dessutom var det fullsatt i rummet vilket naturligtvis också påverkar. En gång för alla är det dock bevisat att överraskningarnas tid inte är förbi... :o

Perfekt läge att sträcka ut benen i självvald sweet spot... :icon_smile_cool::)

stylus037.JPG

Även Radiohandlarn fick upp öronen för Songs & Stories och fler exemplar är på väg över Atlanten. Tyvärr finns den inte på vinyl men CD:n räcker sju dagar i veckan och George Benson hade nog själv blivit rörd.

benson043.JPG

Link to comment
Share on other sites

Snacket om att stora högtalare inte kan spela i så små rum var HELT fel. Det hade lite att göra med var man satt. Jag satt nästan i sweet spot långt fram och hade INGA basproblem.

Ute på högerflanken, snett bakom sweet spot, kom den basförstärkning jag hade förväntat mig redan vid första lyssningen. Det måste vara ett helt naturligt fenomen som även kan upplevas i kraftigt akustikbehandlade rum.

Fotoövningarna fick stå tillbaka denna lördag men är det fullpackat inomhus blir det mer plats på utsidan :icon_smile_cool: och här kommer en serie våghalsiga positioner i lördagens oktoberljus.

stylus063.JPG

Givetvis svingar Ludwig en Sonus faber Musica och en dylik kreation tappar man nog bara en gång... :D Av egen erfarenhet vet jag att den faktiskt upplevs tyngre än vad bilden förmedlar.

stylus065.JPG

Då Musica numera har kvalificerat sig för vintage-divisionen finns det förmodligen även ett visst samlarvärde att ta hänsyn till... :) Entusiasternas skara tycks vara inne i en expanderande fas och det finns nog inte många platser på vår jord där man kan avnjuta Guarneri evolution, Amati futura och the Sonus faber i samma rum med samma elektronik.

stylus068.JPG

Link to comment
Share on other sites

Under veckan tänker jag smyga in på Hifistället och lyssna på lite pensionärsmusik... :) Det skall bli spännande att höra hur the Sonus faber fångar upp känslan av plyschröda gardiner i väl insutten miljö.

Love Come Rescue Me, Misty Morning och Searching For My Love går annars inte av för hackor... ;)

stylus083.JPG

Link to comment
Share on other sites

Under en förberedelselyssning föregående fredag kom även signalkällan från Audio Research och med en väl inlyssnad CD kan jag bara konstatera att detta var något av det mest omtumlande jag har upplevt i hifisammanhang.

De nya REF250 är nog inte helt fel ;)

Link to comment
Share on other sites

Även Radiohandlarn fick upp öronen för Songs & Stories och fler exemplar är på väg över Atlanten. Tyvärr finns den inte på vinyl men CD:n räcker sju dagar i veckan och George Benson hade nog själv blivit rörd.

http://euphonia-audioforum.se/timbre/music/benson043.JPG

Jag antar att den högen kommer snart att växa i det Timbreska palatsen med följande helt nya platta som kom med posten idag.

Bensonfront.jpg

Bensonback.jpg

Och du kan vara helt lugn, även Joe Sample är med... :)

För övrigt skickas samma tips som din bild förmedlar med i förpackningen.

Bensonreklam.jpg

Jag saknar Songs & Stories så den hamnar även i min nästa inkorg.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att den högen kommer snart att växa i det Timbreska palatsen med följande helt nya platta som kom med posten idag.

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...Bensonfront.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro.../Bensonback.jpg

Och du kan vara helt lugn, även Joe Sample är med... :)

Det verkar helgarderat och Guitar Man landar på vinyl och CD vilken dag som helst... :mm::)

Link to comment
Share on other sites

...

Perfekt läge att sträcka ut benen i självvald sweet spot... :icon_smile_cool::)

...

stylus037.JPG

...

Nej, nu pallar jag snart inte längre :o :o :o . Flyttlasset nästa gång kan mycket väl gå mot Västkusten.

Ni i Götet verkar ha lagt beslag på Hifins Himmelrike :mm: :mm: :mm: :mm: :mm: !

Grattis till alla som kunde delta på detta Event!

// stargazer, redo att byta namn till "Kålle" och odla ny dialekt :)

Link to comment
Share on other sites

Nej, nu pallar jag snart inte längre :o :o :o . Flyttlasset nästa gång kan mycket väl gå mot Västkusten.

Ni i Götet verkar ha lagt beslag på Hifins Himmelrike :mm: :mm: :mm: :mm: :mm: !

Grattis till alla som kunde delta på detta Event!

// stargazer, redo att byta namn till "Kålle" och odla ny dialekt :)

Ha ha. Du är varmt välkomen Kålle! :6:

Och ja! Sveriges HiFI huvudstad är det nog.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha. Du är varmt välkomen Kålle! :6:

Och ja! Sveriges HiFI huvudstad är det nog.

Nja nu skall vi väl inte förhasta oss! :Shame On You:

Minns jag rätt så var våra norrländska vänner på besök i huvudstaden och avlyssnade ett par kompetenta system. :)

Finns bla ett MBL-system som inte går av för hackor. Världsklass. :mm::mm: För att inte nämna Focal Grande Utopia, YG och naturligtvis Ktêma. :D:D

Glöm inte heller att Stylus har sitt säte i Stockholm. De har säkert finfina grejor på kontoret. Vem vet?

Calm

Tillägg

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Nja nu skall vi väl inte förhasta oss! :Shame On You:

Man skulle ju nästan kunna tro att Sveriges hifiregioner håller på att positionera sig... :D Hur som helst är det kul att det anordnas så mycket tillställningar runt om i landet och Sverige är visserligen avlångt men förmodligen ganska litet i ett internationellt hifiperspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...