Jump to content

Uppsalahifi


Timbre™

Recommended Posts

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det finns mycket mer trevligheter på detta hyllplan...  :mm:

Som vinylfans tittar vi naturligtvis även under "hyllplanet" - och vad finner vi där om inte samlingsboxar med klassiska skivor

vinylboxar.jpg

... och CD-skivorna är inte heller att förakta

- Längst till höger ser vi den externa nätdelen till skivspelaren (på keramikfötter).

En del av mina operaboxar har jag i en separat bokhylla

vy6.jpg

där vi ser allra överst, som på ett altare, en Thorens TD124 mkI utan tonarm.

- Den kommer jag nog att utrusta med en SME 3012 och en monopickup Ortofon SPU

Plexiglasröret som går att skymta mellan de båda bokhyllorna är ytterligare ett utjämningskärl där jag lätt kan se om det mot all förmodan skulle bildas kondensvatten i röret.

vy7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sneglar vi på förstärkarutrustningen hamnar eliots färskaste uppgradering i omedelbar fokus. Knappt uppackat och ännu mindre inspelat ser vi ett referensförsteg från Convergent Audio Technology. Ungefär 20 timmar har det här försteget haft på sig innan dagens lyssning.

Till höger bakom försteget ser vi en gavelstående moving coil stepup transformator (The Head TX4) av Tim de Paravicini (på tonarmen sitter en Lyra Clavis pickup).

Noggrant selekterade hifikomponenter skulle man kunna säga... :)

eliot010.JPG

Link to comment
Share on other sites

Denna nyanlända resenär har beteckningen Convergent Audio Technology SLI Ultimate Preamplifier Mk II och vi stötte även på föregångaren i huset... ;):)

Detta är ett försteg med separat nätdel och det var här som en VPI db-5 hade funnit sin plats.

magicbrick.jpg

Finns det något mer exemplar i Sverige... :?:

eliot004.JPG

Link to comment
Share on other sites

Förutom Shakti Innovations (absolut rätt plats att placera en Shakti Stone på) fick vi ögonen på något så exotiskt som Kable Jackets (observera stavningen... ;)) från the Cable Jacket Company. Läste i manualen och noterade att man lämpligen applicerar tre stycken Kable Jackets per kabel för optimal effekt.

Vad effekten blir av detta och hur de fungerar är det nog bäst att eliot reder ut... :)

eliot017.JPG

Link to comment
Share on other sites

Första gången jag träffade på Kable Jackets glömmer jag aldrig. Jag var hembjuden till René - min handlare (och guru) i Schweiz - och vi lyssnade på musik. Det lät fantastiskt som det alltid gör hos honom - med en oerhörd närvarokänsla. Då sa han att han skulle visa något och så tog han bort sina Kable Jackets som han hade monterat på högtalarkablarna. Hela ljudbilden blev med en gång fullständigt platt och allt blev livlöst. Han visade då att han använde de allra billigaste högtalarkablarna och när han monterade på sina KJ så kom rymden i ljudbilden.

Genom att sedan flytta sina KJ längs högtalarkablarna kunde han påverka ljudet. :o:mm:

Bruksanvisningen säger:

After wrapping the KJ around the mid-point of a cable, simply nudge the KJ in the direction of the arrow on the foil, you'll get an increase in the treble energy. By contrast, nudging the KJ against the direction of the arrow will increase the amount of low frequency.

Jag har 9st Kable Jackets och jag har haft dom liggande i en byrålåda men bestämde nu att helt enkelt applicera dom på rekommenderade ställen och ansluta aluminiumfolien till jord. Effekten var klart hörbar: en viss råhet i mellanregister försvann och man upplevde mer närvaro i röster :app:

Nu när jag var nere i Schweiz så experimenterade René med Bybee filter till sina högtalare och han menade att effekten var likartad Kable Jackets men Kable Jacket hade större effekt :mm:

- Jag har inte jordade uttag så jag har jordat i värmeelementet :cool:

jord.jpg

Link to comment
Share on other sites

Redan innan dessa Jadis JA 80 hade värmt upp var lyssningsövningarna och inte minst hifidiskussionerna igång. Här hanterar eliot sin luftlagrade tangentialtonarm och Peter Westberg är redo för nästa vinyldos. Mer om detta kan ni med största säkerhet läsa i något kommande nummer av HIGHfidelity.

eliot023.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dock behövs även ett par högtalare och här har vi dagens ljudalstrare. Tysk plasmadiskant kombinerat med hornladdat mellanregister och ett basreflexsystem som tillsammans väger 95 kg. En högtalarmodell som genomgått en del förändringar i lågfrekvensdelen och där dagens Mk III-variant serverar bas via en sluten låda.

Violon från Acapella Audio Arts.

eliot001.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vi lyssnade bland annat på Bizet: Carmen Suite, Royal Opera House Orchestra, Covent Garden, Dirigent Alexander Gibson, en RCA Living Stereo (inspelningen gjord av DECCA ;)) från 1960 som 45 varvsutgåva. :mm:

Här ser vi originalet som en Victrola 1A/1S och som 4 stycken 45 varvsskivor (bara graverad på ena sidan!) :mm:

45varv.jpg

På bilden ser vi också Belafonte at Carnegie Hall som en box med 8 stycken 45varvs skivor samt originalet och en vanlig Classic Records nyutgåva :app:

- Tyvärr räckte inte tiden till att spela den skivan då det är en oförglömlig upplevelse att få höra Harry Belafonte sjunga Jamaica Farewell :mm:

Sluter man ögonen så är det en kuslig närvarokänsla :cool:

Link to comment
Share on other sites

När plasmadiskanterna hade knäppt upp och eliot hade snurrat igång några av sina orkesterverk stod det synnerligen klart att vi rörde oss i djupbasregioner med en pondus och en kraft som jag normalt inte är van vid - i varje fall inte hemma i mitt eget lyssningsrum. Mellanregistret var oerhört detaljrikt (utifrån mina referenser nästan analytiskt) och diskanten var full av energi. I början lät det kall elektronik men allteftersom värmen steg bland både rör och lyssnare ökade mättnadsgraden och de olika registren smälte samman till en homogen enhet.

Ännu en gång bekräftades att den gamla uppfattningen om ett allenarådande snällt och gosigt "rörsound" är helt fel.

Ett system för den aktive lyssnaren och absolut ingenting att somna till i soffan framför... :)

eliot016.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det var en spännande tur att se Eliots anläggning.

Det skulle varit trevligt att hört den också.

När kommer ljud med i reportagen på Euphonia :D

När jag fick syn på Harry Belafonteskivan så var det omedelbart ut och beställa hem ett ex. Inte vinyl förstås, det får duga med en cdutgåva av denna inspelning. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...