Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

19 hours ago, Apexorca said:

Detta kan ju vara något i så fall.

:D Fungerar även som rumsbelysning...

 

Om jag är lite seriös så är en sådan spelare ett sämre ljudmässigt val än en 2-spårs spelare pga av spårbredd.

 

Ett vanligt 1/4-tumsband är översatt till mm 0,635 cm brett. Det innebär att varje spår kan maximalt vara 0,32 cm brett (avrundat). Till spelaren på bild används 2"-band vilka är 5,08 cm breda. Max spårbredd uppdelat på 24 kanaler blir därmed 0,21 cm breda. Signalen skall få plats på 34 % mindre yta. Detta kan kompenseras med dubbel hastighet istället (76 cm/sec eller 30"/sec). Men det kan man använda även för 1/4".

 

Men 24-kanals inspelning/mixning är i grunden ett sämre utgångsläge för optimalt ljud än att spela in med bredare spår. Lägg till detta all den utrustning och kompromisser med överhörning mellan mikrofoner och fasfel som måste fixas i efterhand. Det tror jag är en stor anledning till att de bästa inspelningarna finns på äldre band. Det är också skälet varför t ex Opus3 och Chesky spelar in på det "gamla" sättet.

 

En annan femma är att med många kanalar ökar de kreativa möjligheterna för annan musik. 

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Bebop said:

:D Fungerar även som rumsbelysning...

 

Om jag är lite seriös så är en sådan spelare ett sämre ljudmässigt val än en 2-spårs spelare pga av spårbredd.

 

Ett vanligt 1/4-tumsband är översatt till mm 0,635 mm brett. Det innebär att varje spår kan maximalt vara 0,32 mm brett (avrundat). Till spelaren på bild används 2"-band vilka är 5,08 mm breda. Max spårbredd uppdelat på 24 kanaler blir därmed 0,21 mm breda, Signalen skall få plats på 34 % mindre yta. Detta kan kompenseras med dubbel hastighet istället (76 cm/sec eller 30"/sec). Men det kan man använda även för 1/4".

 

Men 24-kanals inspelning/mixning är i grunden ett sämre utgångsläge för optimalt ljud än att spela in med bredare spår. Lägg till detta all den utrustning och kompromisser med överhörning mellan mikrofoner och fasfel som måste fixas i efterhand. Det tror jag är en stor anledning till att de bästa inspelningarna finns på äldre band. Det är också skälet varför t ex Opus3 och Chesky spelar in på det "gamla" sättet.

 

En annan femma är att med många kanalar ökar de kreativa möjligheterna för annan musik. 

 

 

Det är sant. Och som statussymbol för att bräcka grannen är den klockren. :D

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Passar på att tacka Bebop för din energi med att delge din kunskap och göra livet lättare för oss som inte kommit lika långt. 

Nu börjar jag få lite styrfart i rullbandsvärlden. :)

 

 

___________________________________________________________

 

Eftersom jag kommit till den slutsatsen att inspelningarna från studiorna ligger i en helt annan liga än det vi kan ta till oss från vinyl och än mer från det digitala mediet, så kliar det i fingrarna att förstå detta mer och det är kul att höra inspelningsteknikernas sida av saken.

 

Jag har haft turen att senaste tiden komma i kontakt med en del studiokillar (jag har inte stött på någon tjej i detta gebit ännu).

 

I går var det dags att hämta en vagn till min och Kristians B67a och detta skulle ske på en studio i Göteborg. Spännande.

Jag har bra kontakt med inspelningsansvarig sedan tidigare och det var i övrigt ett ungt gäng (20-30-åringar) som var där och de var analogfrälsta. Det beskrev det som att de sett ljuset och att inget slår det analoga. De spelade in på Ampex rullbandsmaskiner.

 

(Iphone bilder av tveksam kvalitet. sorry)

IMG_5014.jpg.46562f354d63fdadd6034e47754e52c1.jpg

 

Isopropanol i flaskor och Tops lite överallt.  Håll maskinen ren.

 

IMG_5016.jpg.d3ef9b6bd26f0c96e681cc165a58122a.jpg

 

När dessa gamla studiobandspelare snurrar dagarna i ända inser jag att de maskiner vi köper hem säkert kan bli långlivade med adekvat service. Vi spelar ju bara en bråkdel av vad dessa maskiner får utstå.

 

Ett gamalt mixerbord från SR och det var mest tal om vintage studiomaskiner.

 

IMG_5017.jpg.16979ca916aad8ef915e38e0035a157f.jpgIMG_5015.jpg.f419d2ecda8fa33cc171c4c02098e4d5.jpg

 

Uppfattningen om detta var att det inte spelade någon roll att det var gamalt för det var bättre och outslitligt. Min kontakt föredrar Ampex för att han gillar klangen i dessa maskiner bättre än Studer, men han menar att det är en smaksak på ljudet. Studer är än mer välbyggda och lättare att serva. 

 

Inom HiFi talas ofta om vad som är korrekt inspelning och korrekt ljud. Här i studion talas det mer om att det skal låta bra. Det är min syn på det också. Korrekt... finns det över huvud taget i detta sammanhang. Jag vet... det är nog at sticka ut hakan men jag tror korrektheten mer är en vision om hur det skall låta och att det skall låta bra. Återskapat ljud är enligt mitt synsätt aldrig korrekt. Musik är en helhet som skall upplevas. Skit samma om det låter exakt som det gjorde i studion en meter från violinen. Bara man gillar det och får en musikalisk närhet. Naturligtvis finns det parametrar vi kan hantera bättre eller sämre i kedjat som påverkar hur det sedan kommer fram till våra öron i soffan, men tanken om korrekthet tror jag kan bli begränsande på något vis. Härligt då med denna unga skara musiker och inspelningstekniker som bara vill att det skall låta GôTT, musikaliskt och med härlig klang i musiken.

 

Jag tänkte så här efter att vi varit där och deras synpunkter sjunkit in lite. Vi kan ta en konstnär, tex Lars Lerin som vars konst jag fullkomligt faller pladask för. Det finns ett tydligt inslag av socialrealism och det ser verkligt ut (Korrekt) men ändå inte, det är bättre än verkligheten. Motiven, ibland fula, hade intre blivit lika vackra i verkligheten som på bilden. så när jag lyssnar på musik vil jag att det skal berika mitt liv där och då i soffan och jag har ingen direkt längtan att veta exakt hur det lät där det spelas in. Bara studioteknikerna använder alla delar i inspelningen och skapar en inspelning som ger en stor upplevelse när den avnjuts hemma hos mig. 

Man kan nog vrida och vända på detta lite till men jag lämlar det för stunden.

 

Hittade en EMT-938 under en filt... Den hade varit kul att testa mot moderna spelare. Jag tror den är grymt bra. 

Tror det var en gamal Quad förstärkare bredvid till vänster. Studer cool... :D

 

IMG_5018.jpg.02d64fc05677abd5c1eba4aa84e5fa9b.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

_49U8351.jpg.4a08306db0fea905bd5f83b88cfc43a2.jpgPaket från Tyskland! Från Darklab.

 

 

 

En liten firma som levererar tillbehör till bla rullbandspelare. Vad jag förstår har de rätt gott rykte. De är inte kobrasnabba i vändningarna, men det kom ju ett paket som innehåll väntade varor i god kondition. 

 

_49U8352.jpg.77a1a072e253b85bb01b2813c08462c6.jpg

 

Efter användandet av kniv var det en "Dark" låda att öppna. Den var "Dark" inuti också. Med två skinande aluminiumcylindrar.

 

_49U8355.jpg.ed969ee5df7fb72b6be2d93c86765b3b.jpg

 

Känns som bra kvaliteten men själva fästena är i plast som på mina standardnav. Det är uppenbart mer känsla och utseende med dessa än funktion,_49U8359.jpg.8c08bd36335e83c4b48bccd209efff40.jpg

 

Skulle tro att nyttan av dessa jämfört med de mindre sexiga "NAB-standardnaven" mest är fåfänga. De ser mycket coolare ut. Klart värt det tycker jag.

 

_49U8365.jpg.6fa6df423a6515c6bd8907a15cdfe13a.jpg

 

Sedan var en avmagnetiserare kvar längst ner i lådan också. Betydligt enklare förpackning. Så enkel att jag börjar tvivla på om den fungerar. Tänk så löjlig man kan vara, men det spelar ju viss roll för känslan av produkten och det är inte oviktigt. 

 

_49U8361.jpg.85a126d28cd9cc6150c006acb4680569.jpg

 

Nyttan av denna är ffa när man spelar in. Då blir tonhuvuden och detaljer där ikring magnetiserade vilket inte är bra får banden och återgivningen varför de bör avmagnetiseras rätt ofta. Jag vet en studiokille som gör detta varje morgon, men det menar han själv är mycket överdrivet. Han vill vara på den säkra sidan. 

Allt handlar så klart om hur ofta du spelar in. Jag har hört mycket olika åsikter om hur ofta det skall göras och har ännu inte bestämt mig själv för hur ofta.

Även hur det skall göras skiljer sig åt. Det viktiga är att starta avmagneticeraren ca 1 m från bandspelaren göra klart avmagneticeringen och ta den igen till ca 1 meter därifrån innan man stänger av. Hur man skall röra den vid tonhuvuden etc har jag således sett lika många varianter på som utövare. Minst 8 st tror jag det är. Alla gör lite olika... men alla menar att sitt sätt är bäst... så klart.

Att inte röra rullbandaren med avmagneticeraren verkar dock vara viktig. Att hålla någon cm ifrån verkar lämpligt och sedan sakta föra den rakt eller i små cirklar runt det man vill avmagnetisera tex tonhuvuden och rullar etc.

 

 

 

 

_49U8357.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Apexorca said:

Att inte röra rullbandaren med avmagneticeraren verkar dock vara viktig. Att hålla någon cm ifrån verkar lämpligt och sedan sakta föra den rakt eller i små cirklar runt det man vill avmagnetisera tex tonhuvuden och rullar etc.

Mitt tips är att kolla de videoinstruktioner som finns på Youtube. 1 cm ifrån tycker jag låter lite mycket men jag vet inte exakt var gränsen går. Även om man skulle komma åt tonhuvud så är det ingen större fara eftersom du har en skyddsplast över pinnen. 

 

Observera att en "demagnetizer" kan även användas för att magnetisera så var noga och följ de rekommendationer som Youtube visar. Här är ett exempel: https://youtu.be/PrEFrZy6JQo

 

Det är också viktigt att den "demagnitizer" man använder kan skapa tillräckligt starkt magnetfält. Proffsmaskinerna ställer större krav här och den apprataen jag har har jag fått höra är för vek för min maskin så jag har bara använt den på Tandbergaren. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

 

 

Det är också viktigt att den "demagnitizer" man använder kan skapa tillräckligt starkt magnetfält. Proffsmaskinerna ställer större krav här och den apprataen jag har har jag fått höra är för vek för min maskin så jag har bara använt den på Tandbergaren. 

 

Det var den känslan jag fick när jag öppnade det veka paketet. Kan denna funka? Jag får kolla upp detta bättre märker jag.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Apexorca said:

 

Det var den känslan jag fick när jag öppnade det veka paketet. Kan denna funka? Jag får kolla upp detta bättre märker jag.

 

Hmmm.... den hade jag också tänkt beställa! Visste inte att det fanns för proffsspelare och hemmaspelare :39:

Tur Bebop delar med sig. Hade varit tråkigt om man trodde man gjorde rätt och har man fel verktyg som inte gör jobbet :diss:

Link to comment
Share on other sites

Sprid nu inte osäkerhet bland de som använder rullbandspelare.

Den avmagnetiseringsapparat som Apexorca har köpt är den som används på proffs-spelare och konsumentspelare. Ingen skillnad och jag förstår inte varför det skulle vara olika heller.

Om ni nu är oroliga för att det finns kvar magnetism så är det bara att köpa en Gauss-mätare. Finns billiga som mäter fullt tillräckligt. Den skall visa 0 när det inte finns någon magnetism kvar.

Link to comment
Share on other sites

Kul att det tycks finnas en återväxt i fråga om användandet av analog teknik i studios igen. Unga som inser ljudets kvalitet och inte bara digital teknikfaschination.

Skulle vara kul att lyssna på slutresultatet. Vilket bolag är det som producerar?

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, UffeZ said:

Sprid nu inte osäkerhet bland de som använder rullbandspelare.

Det är bra om det är så som du säger. Jag har blivit osäker eftersom uttalander lär komma från den mest kända och välrenomerade Studer/Revox-verkstaden i Danmark. Det gör mig lite osäker. Jag skall kolla från min handlare också så kan vi kanske få bort osäkerheten helt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Bebop said:

Det är bra om det är så som du säger. Jag har blivit osäker eftersom uttalander lär komma från den mest kända och välrenomerade Studer/Revox-verkstaden i Danmark. Det gör mig lite osäker. Jag skall kolla från min handlare också så kan vi kanske få bort osäkerheten helt.

 

 

 Så här skriver Darklab själva om avmagnetiseraren. Det är kanske inte så avancerade produkter. Priset är några hundralappar. Känns ok.

 

"Degausser to demagnetise tape path and heads in tape-recorders cassette decks or other magnetically recording devices. 230 Volt AC operated"

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag kontaktade Fabio i Italien om hans åsikt och refererade till de enklare varianter som finns för en billig peng. Han svarar så här:

 

Yes, it's true, for professional recorders the demagnetizer shown by your link is insufficient, as its magnetic field isn't enough strong for the mechanical structure of a professional recorder.    In audio-pro field, the best one and the most famous is this:

https://www.ebay.com/itm/HAN-D-MAG-international-studio-tape-head-demagnetizer-115-or-220-volt-BRAND-NEW/221248600430?epid=1231415512&hash=item338371b96e:m:mhz4QIBKXccRbGuI3SzmHXw

 

Det är samma modell som Mr D rekommenderar i Calms rullbandstråd. Jag chansar inte. Jag beställer en sådan. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Bebop said:

Jag kontaktade Fabio i Italien om hans åsikt och refererade till de enklare varianter som finns för en billig peng. Han svarar så här:

 

Yes, it's true, for professional recorders the demagnetizer shown by your link is insufficient, as its magnetic field isn't enough strong for the mechanical structure of a professional recorder.    In audio-pro field, the best one and the most famous is this:

https://www.ebay.com/itm/HAN-D-MAG-international-studio-tape-head-demagnetizer-115-or-220-volt-BRAND-NEW/221248600430?epid=1231415512&hash=item338371b96e:m:mhz4QIBKXccRbGuI3SzmHXw

 

Det är samma modell som Mr D rekommenderar i Calms rullbandstråd. Jag chansar inte. Jag beställer en sådan. 

 

Vad skiljer det i data mellan de två avmagnetiserarna som har varit uppå på tapeten?

Det finns ingen data på någon mer än att Han-D-Mag skriver att de tillverkar den bästa och starkaste :41: och eftersom din handlare Fabio säger att den är bäst så är den absolut med största sannolikhet det. Att ens försöka argumentera mot det ser jag som lönlöst. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, UffeZ said:

Vad skiljer det i data mellan de två avmagnetiserarna som har varit uppå på tapeten?

Det som skiljer är att Fabio och Mr. D rekommenderar Han-D-Mag obereoende av varandra plus att Viladsen i Danmark säger ungefär samma sak som Fabio. Jag har också kollat runt lite på vad som skrivs på forum och även där pratas det väl om Han-D-Mag. Det utgör ett tillräckligt bra beslutsunderlag för mig.

 

Var och en får fatta och redogöra för sina beslut. Det kanske är så att även andra fungerar väl så bra men jag går på dessa rekommendationer och känner mig trygg i det.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Det som skiljer är att Fabio och Mr. D rekommenderar Han-D-Mag obereoende av varandra plus att Viladsen i Danmark säger ungefär samma sak som Fabio. Jag har också kollat runt lite på vad som skrivs på forum och även där pratas det väl om Han-D-Mag. Det utgör ett tillräckligt bra beslutsunderlag för mig.

 

Var och en får fatta och redogöra för sina beslut. Det kanske är så att även andra fungerar väl så bra men jag går på dessa rekommendationer och känner mig trygg i det.

 

Som redan sagt så är det helt lönlöst att argumentera mot detta. Att du dessutom lägger in ett "kanske" gör det än mer omöjligt.

 

Link to comment
Share on other sites

Min minnesbild är väl densamma, dvs  att Fabio visade just Han-D-Mag vid mitt besök och eftersom han levererat maskin tillMr D så är det väl troligt att han gått på Fabios rekommendation. Det enda sättet att få veta vad som är rätt i sammanhanget är väl som föreslogs tidigare att skaffa en Gaussmätare också. Då kan man vara helt säker på att både defluxern och arbetsmetoden ger önskat resultat. Jag avstår dock det senare inköpet, har tillräckligt med prylar ändå.:D:thumbsup:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bebop said:

Fabio har inget med Mr. D's Studer att göra  Den är inköpt i Frankrike från en studio och helrenoverad av en Studerspecialist i Belgien.

Ok! :blush  Kunde lätt få det intrycket då dina besök i Belgien skedde samtidigt med Fabios leverans. Men desto bättre med två oberoende källor, angående val av defluxer. Båda rekommenderar uppenbarligen samma fabrikat. Det stärker min beställning.:thumbsup:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, calm said:

Kunde lätt få det intrycket då dina besök i Belgien skedde samtidigt med Fabios leverans.

Jo, den kopplingen var lätt att göra. Fabio levererade en spelare till andra killen som introdcerade sin kompis som vi också besökte (Mr D).

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Vox said:

Tyska Revox-Online rekommenderar och säljer den här avmagnetiseraren.

Den är möjligt att den är fullt tillräcklig. Men Revox och Studer är inte samma sak. Studer arbetar med kraftigare magnetfält (flux) än de halvprofessionella spelarna. När jag inte vet eller har tillräckligt med kunskap själv går jag på branschens rekommendation för studiobandspelare. 

 

Jag har luskat lite på nätet också. På forumet Tapeheads ställs följande fråga av en medlem:

I am thinking of putting a Han-D-Mag on my Christmas list. I already have a cheap wand type demagnetizer but I am convinced it does not do anything. Is the Han-D-Mag a worthwhile investment or a waste of money??

 

Han får bl a följande svar:

YES, YES, YES INDEED!!!
BUT
These are essential for PRO R2Rs but please don't use one on a cassette deck. The fields are so strong that wile they would demagnetise the head okay they could cause serious damage to rest of the deck, especially small capstan motors etc.

 

Är det rätt eller fel? Jag vet inte. Vi får fatta de beslut vi tror på.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Bebop said:

Den är möjligt att den är fullt tillräcklig. Men Revox och Studer är inte samma sak. Studer arbetar med kraftigare magnetfält (flux) än de halvprofessionella spelarna. När jag inte vet eller har tillräckligt med kunskap själv går jag på branschens rekommendation för studiobandspelare. 

 

Jag har luskat lite på nätet också. På forumet Tapeheads ställs följande fråga av en medlem:

I am thinking of putting a Han-D-Mag on my Christmas list. I already have a cheap wand type demagnetizer but I am convinced it does not do anything. Is the Han-D-Mag a worthwhile investment or a waste of money??

 

Han får bl a följande svar:

YES, YES, YES INDEED!!!
BUT
These are essential for PRO R2Rs but please don't use one on a cassette deck. The fields are so strong that wile they would demagnetise the head okay they could cause serious damage to rest of the deck, especially small capstan motors etc.

 

Är det rätt eller fel? Jag vet inte. Vi får fatta de beslut vi tror på.

Låter rimligt och logiskt! Kommer att använda min gamla Ferrograph defluxer till Revoxen och möjligen till mitt kassettdäck men definitivt inte den nya som jag beställt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...