Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

4 minutes ago, lindome said:

"Ok. Jag har bara rca-ut på Krell evo 202 så det är väl det jag får leva med då."

 

En god anledning att byta försteg kompis:icon_smile_cool:

 

Förtydligar att det är rca på tape out.

annars har jag så klart annat på utgångarna tex xlr, krell cast, rca....

Byta försteg är inte något jag tänker göra.

Är det vanligt med xlr tape out?

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

>Eller skall man gå direkt från riaa för bästa signal?

 

1 hour ago, calm said:

Hade jag valt så hade jag nog gått från förstegets bandutgång om du har ett sådan.

Så gjorde jag ett tag men jag provade att gå direkt från riaat och jag tycker det blev hörbart bättre. Man kommer ju närmre källans signal. 

 

Om man spelar in via förförstärkaren så får man följande schema: Vinyl -> riaa -> försteg -> bandspelare -> försteg (igen)

Om man går via riian så blir det:                                                              Vinyl -> riaa -> bandspelare -> försteg

 

Hur bra för försteg vi än har så kan jag inte se att det blir bättre ju fler gånger man går via försteget. Det är samma sak om man kopierar band. För bästa resultat går man från bandspelare till bandspelare, inte via försteg. Jag vet inte vilken output era riaa har men mitt maxar på 10 V och försteget 13 V (i båda fallen balanserad utgångar). Det är långt mer än vad bandspelaren behöver. När jag spelar in från RIAAT (balanserad utgång) så ställer jag ingångsrattarna på ca 50 % och om jag kör med RCA (från min andra bandspelare) så får jag skruva upp till ca 80%. Orsaken till det är att RCA-koppling i ena änden och XLR-koppling i andra ger ungefär 6 dB lägre insignal.

 

Något brus är det inte tal om, i vart fall inte här.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Apexorca said:

Är det vanligt med xlr tape out?

Nej, det är nog väldigt ovanligt. I ditt fall där du inte kan reglera inspelningsvolymen på bandspelaren så tappar du som sagt 6 dB via RCA. Det är inte katastrof men det är heller inte optimalt. 

Calle_jr och jag gjorde lite experiment och kopierade från hans Technics till en Studer utan inspelningskontroller. Vi hade full volym ut från Technics men även det räckte inte för att styra ut till den nivån vi ville. Men med volyminställning går det utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

 

1 minute ago, Bebop said:

Nej, det är nog väldigt ovanligt. I ditt fall där du inte kan reglera inspelningsvolymen på bandspelaren så tappar du som sagt 6 dB via RCA. Det är inte katastrof men det är heller inte optimalt. 

 

 

Snart kommer ju min A807, men tills dess kan jag väl reglera med denna?

 

_49U8275.jpg.4774ca97aaca5c06ff1cc3cf3527586f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Just now, Apexorca said:

Snart kommer ju min A807, men tills dess kan jag väl reglera med denna?

Det kanske går. Fick för mig att ni bara skulle använda VU-metern för avläsning. Använder ni den som utgångsförstärkare också? I så fall kan det ju funka. Då är det mer en fråga om kvaliteten på den.

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bebop said:

Det kanske går. Fick för mig att ni bara skulle använda VU-metern för avläsning. Använder ni den som utgångsförstärkare också? I så fall kan det ju funka. Då är det mer en fråga om kvaliteten på den.

 

 

Ja, den går att justera nivåerna på. Enligt Schubert var denna del i NADen riktigt bra. 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag får nog faktiskt vara glad över att det inte finns så mycket band att få tag på för min musiksmak då alla dessa trådar och bilder skapar ett visst mått av ha och köpbegär:o. Fantastiskt läckra maskiner och den fina ljudkvaliteten är suverän. Fick mitt livs musikupplevelse hos en rätt välkänd hifivän på Västkusten (var annars) när han började spela på sin Studer. Fantastiskt.

 

Är rätt ofta i Italien i jobbet så ett besök hos denna "The Recordman" skulle ju gå att planera in...nej, jag har ju inte ens plats i mitt musikrum...hmmm.

Stort grattis till dig och Christian!

mvh
Lasse   

Link to comment
Share on other sites

Tack LasseJ.

En sak är att dessa maskiner på flera sätt är läckra. Jag tycker de ser coola ut och känslan i detaljer och knappar är makalös. Men det viktigaste är faktiskt ljudet och MUSIKÅTERGIVNINGEN.

Min mamma som är en livemusiklyssnare av rang jag sällan skådat och som dessutom är rätt duktig på piano själv har varit svårflirtad med hur bra det låter med musik på hifi. Det är live som gäller för henne. Hon njuter av musik från stereo hemma också men LIVE IS THE SHIT.

Hon saknar alltid något när hon lyssnar via HiFi tycker hon, men i dag med min B67a... hon bara gapade och sa att hon känner igen den nakna rena dynamiska återgivningen och klangen från sina livereferenser och hon skulle inte säga detta för att vara snäll i detta sammanhang. Hon menade det och var lite förbryllad, hon trodde inte det var möjligt. Jag kan ärligt säga att det betyder något. Jag litar på det lika mycket eller tom något mer på det än min egen uppfattning och jag håller med. Hon har extremt stor erfarenhet av livemusik som åhörare ffa från jazz och klassiskt. Hon styrs inte något av produkters namn eller estetik i dessa sammanhang.

 

Jag vidhåller att Masterbandkopior uppspelade från vältrimmade studiomaskiner är det bästa jag hört med bred marginal. Det jobbiga eller kanske mer rätt, det tydliga, är när man backar tillbaka till enklare medier och vet hur det kan låta från rullband.

Men visst kan jag njuta till fullo av både min CD och och vinylspelare då det inte låter sämre nu än innan. De låter fortfarande mycket bra i mina öron och jag kan njuta till 100 % både av det och av andra anläggningar. Musiken är ju det viktiga. Det är bara det där med Einstein ... "Allt är relativt".  Närmare live här hemma har jag aldrig varit och det med bred marginal.

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

@Apexorca, häftig reflektion från din mor! Jo, jag har ju själv haft nöjet att lyssna på en en Studer, på Västkusten, i fint skick som jag nämnde  tidigare och jag bara hålla med dig om att det lät fantastiskt bra. Håller med dig om att musiken alltid är det viktigaste och även jag kan njuta av musiken oavsett media men jag tilltalas även i detta fall av tekniken mekaniken m.m. i dessa maskiner. Jag är ju maskiningenjör så det går ju inte att låta bli att beröras. 

Gläds verkligen med dig att du är så nöjd!

mvh
Lasse 

Link to comment
Share on other sites

Tack igen LasseJ!

Jag vill inte att det uppfattas som att det bara är hos mig jag tycker det låter bra med R2R. Det är bara ett bra exempel bland många jag fått senaste tiden. Jag är nöjd med hur det låter från min maskin och det återkommer med samma känsla av sprudlande musikåtergivning hos de flesta jag lyssnat hos med R2R.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ägnat en tanke återigen åt något som varit flitigt återkommande i mina texter om ljud sedan många år. Det är vikten av dynamik för musiken. R2R har gjort detta aktuellt och jag blir än mer övertygad. Det blir väldigt tydligt för mig nu. 

När man lyssnar på HiFi från CD och vinyl så skiljer sig dessa åt kanske mycket. Men dynamiken är förhållandevis lik. Jämför man dynamiken i HiFi med riktiga instrument, som jag gjort i åratal, så har min slutsats alltid varit att det är en helt annan sak än återgiven musik och att dessa inte kan jämföras. Jag har dragit slutsatsen att klang och upplösning mm ofta ligger närmare originalet live upplevelsemässigt än dynamiken. Dynamiken är den sämsta faktorn i reproducerad musik.  Därför har jag i mitt eget system jobbat för att få en så bra dynamik i balans med övriga faktorer som jag kunnat. 

Med hjälp av en bättre grundprodukt, masterbandskopian och spelaren Studer B67, så närmar sig live och reproducerad musik sig varandra i både klang, dynamik och andra faktorer på ett sätt jag inte hört tidigare. Kanske är det just dynamiken som är den största förbättringen. Den är otvungen och jag kan höja otroligt mycket utan att det distar eller låter pressat. På låga volymer är det samma klangbalans, dynamisk balans och kropp i ljudet som när jag spelar starkt. Det upplever jag inte i samma utsträckning från andra medier.

 

Jag misstänker att fler än jag som gillar att lyssna på reproducerad musik skulle uppskatta dessa egenskaper. Det får mig att undra hur detta inte fått större genomslag redan för 40-50 år sedan. I alla fall ökat långsamt . För mig är detta känt sedan länge, men utan att verkligen ha testat och känt på det i invanda system går det inte att fatta den fulla potentialen. Så var det för mig. Men nu vet jag.

 

I sammanhanget är dessa produkter billiga, ( bävar dock för vad en nyproducerad R2R skulle kosta) men musiken kostar fortfarande en del, men det finns det pengar över till om man jämför med annat i HiFi-produkter som man kan köpa men borde avstå ifrån och köpa rullband istället. Hehe.

 

Jag inser att R2R inte kan bli vardagsmaten i musiklyssningen men hoppas att marknaden växer och att tillgången ökar och kanske priser går ner. Jag tror det.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle banda mellan två spelare skulle jag nog också gå direkt med kabel mellan. Då kan man köra XLR förutsatt att de har studiostandard vilket i princip alla verkar ha. När det gäller S/N på bandspelaren så ligger de betydligt lägre än försteg och riaa. Ca 75 db jämfört med riaa och försteg som kan ligga kring 100 db. Att koppla till försteg har nog knappast någon inverkan på vare sig brus eller dynamik. Bättre är nog att ha en hög insignal i bandaren.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det är ett phonosteg och där är det inte så ovanligt med XLR-utgång bland bättre steg. Men för försteg med tape monitorfunktion (tape out/tape in) där man kan växla mellan source och tape är det inte vanligt med XLR. Jag kan inte minnas att jag sett något.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Bebop said:

Det är ett phonosteg och där är det inte så ovanligt med XLR-utgång bland bättre steg. Men för försteg med tape monitorfunktion (tape out/tape in) där man kan växla mellan source och tape är det inte vanligt med XLR. Jag kan inte minnas att jag sett något.

 

Tror Taxmannen menar denna : http://www.arcdb.ws/REF2/REF2.html 

Link to comment
Share on other sites

Jag har XLR in och ut på mitt ASR riaa, men tyvärr bara en XLR ingång på förstegsdelen, där kör jag Studern nu..  Tape out endast via rca. Har ännu inte fått något tomband så jag kan inte testa vilket som ger bästa inspelningskvaliteten. Direkt ut från riaat eller via förstegsmodulen? Skall bli spännande att jämföra! Testa olika varianter är ett måste annars kan man inte veta med säkerhet.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Det är ett phonosteg och där är det inte så ovanligt med XLR-utgång bland bättre steg. Men för försteg med tape monitorfunktion (tape out/tape in) där man kan växla mellan source och tape är det inte vanligt med XLR. Jag kan inte minnas att jag sett något.

Inte jag heller. Förutom Taxmannens då.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Bra! Bara att köpa bandare då. :D

 

:D

 

8 hours ago, JWE said:

 

Tror Taxmannen menar denna : http://www.arcdb.ws/REF2/REF2.html 

 

Nej, jag menar faktiskt Ref Phono 2SE som är ett phonosteg med balanserad ut (jag var otydlig med beteckningen) men även mitt försteg Reference 5SE har balanserad tape ut. Kollade deras LS28Reference 6, Reference 10, Reference Phono 3 och Reference Phono 10 och även de förstegen/phonostegen har balanserat ut, så det verkar vara ganska vanligt hos ARC.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

Det är ett phonosteg och där är det inte så ovanligt med XLR-utgång bland bättre steg. Men för försteg med tape monitorfunktion (tape out/tape in) där man kan växla mellan source och tape är det inte vanligt med XLR. Jag kan inte minnas att jag sett något.

 

Kanske skall förtydliga att det inte är monitorutgångar/tape-loop det handlar om utan en tape-out med fast nivå.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Taxmannen said:

en tape-out med fast nivå.

Det är väl en vanlig output med fast nivå, en RCA och en XLR som man kopplar till försteg aller t ex till en bandspelare för inspelning. Har de en benämning som verkligen heter Tape Out (som inte är en Tape monitor)? Det är ju samma utnivå man använder till en bandspelare som till ett försteg vid fast utspänning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är det bästa eftersom du du går från xlr till xlr och kan tillgogöra dig 6dB högre insignal och därmed lägre brusnivå eftersom du inte behöver skruva upp inspelningsförstäkaren så mycket (de potetetiometrar som sitter på bandspelaren)

 

Jag har samma baksida på min VTL-riaa och använder enbart XLR (både till försteg och bandare)

pha2-back_orig.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...