Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Min uppfattning är att man kan få det att låta bra både digitalt och analogt. Dock föredrar jag analog vilket klingar bättre i mina öron. Hur det nu än är med vilken signal som är mer rätt eller mindre distorsion här eller där så är upplevelsen avgörande. Jag skulle inte bli förvånad om man en dag hittar en faktor i det analoga ljudet som gör något bra i våra hjärnor som gör att vi gillar det bättre än från en digital ljudkälla. För mig är rätt eller fel nästan helt ovidkommande. Det är hur jag berikas av musiken som är allt. Vare sig det är analogt eller digitalt eller live. Jag har inga problem med att andra kommer till andra slutsatser, men jag delger ändå mina uppfattningar med respekt för att de kan vara i minoritet. Det viktiga är att var och en berikas av sin musikupplevelse hur den nu än blir till.

Jag lyssnar hemma, i bilen och på jobbet. Jag behöver inte lyssna på musik jämt, men när jag lyssnar gör jag det nästan alltid koncentrerat.  Men självklart är formatens användarvänlighet i förhållande till hur man vill lyssna en viktig faktor. Rullband har tex vissa praktiska begränsningar om man bil lyssna när man är ute med båten eller knappar i skogen. Då är nog ett digitalt media bättre. Men hemma där jag inte störs av lite tidskrävande handhavande för att få igång en låt är den analoga sidan bättre. Hemma är det nästan till 100% den musikalisk njutningen som styr.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

en dag hittar en faktor i det analoga ljudet som gör något bra i våra hjärnor

Hjärnan har väl från dag 1 utbildat sig att främst "lyssna" till analogt ljud. Jag har t.ex aldrig träffat någon homo sapiens som utan hjälpmedel talar digitalt ;)

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Morello said:

Jag håller med om det där förutom den sista meningen; det är inget som hindrar att digital lagring kombineras med produktionsteknik av den gamla skolan, dvs utan autotune och hundratals klipp.

Visst är det så. Men handen på hjärtat när hör man en inspelning där alla musiker är närvarande samtidigt i studion? Egentligen bara när man gör tagningar live från någon scen. Annars är det nog sällsynt. Jag har varit på studie/o-besök i gamla Cheiron-studion i Stockholm och där fanns inte plats för några större ansamlingar av musiker tillsammans. Pianostudio i en skrubb, likaså trummor, sång osv. Allt verkade läggas tillsammans i kontrollrummet digitalt. Musikerna verkade snarast spela till varandra än med varandra. Finns naturligtvis andra studios i världen där det är annorlunda, men sådana studios som den berömda Abba-studion i gamla Sportpalatset på Kungsholmen finns knappt kvar. Benny Andersson sitter vad jag förstår i en ministudio på Skeppsholmen. Möjligen är den gamla studion på Karlbergsvägen fortfarande kvar? http://www.atlantisstudion.se/Atlantis/Historik.html Det är det jag menade med en annan musikalisk kvalitet, då man inte längre har ögon- och öronkontakt med sina medmusikanter och eftersom bl.a. jazz bygger på improvisation så är detta en viktig komponent för det som ibland kallas för flow, där musiker förlorar sig i musiken till 100% och allt flyter. Kanske svårare om man bara hör sina medmusiker i hörlurar, vad vet jag?

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, YYZ said:

Hjärnan har väl från dag 1 utbildat sig att främst "lyssna" till analogt ljud. Jag har t.ex aldrig träffat någon homo sapiens som utan hjälpmedel talar digitalt ;)

Det är precis det jag är inne på. Kan det vara så att den distorsion som finns i den analogan världen är lättare att hantera och acceptera för skallen. Medans distorsion som kommer från den digitala världen även om den nus skulle vara bara bråkdelar av den analoga distiorsionen skitar ner upplevelsen mer och hjärnan har svårare att hantera den? Den hypotesen hade varit rolig att testa.

Link to comment
Share on other sites

Tidsaspekten/fasfel är också en bov i dramat och det blir ju inte lättare med en skog av mickar och diverse delays och andra boxar. Bara på ett trumset kan det ju sitta 7-10 mickar. Sedan skall allt detta mixas ihop från 24, upp till 96 kanaler till en enda enhet i två kanaler där man lägger på t ex konstgjord ambiens och där man rensar bort oönskad överhörning. Bolag som t ex Opus 3, Chesky och i viss mån ECM spelar in med få mikrofoner i studion och det låter alldeles förbannat bra och de är inte helt digitalbefriade. Jag menar att hantverket är en större bov än tekniken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lindome hade ingen bra tråd för detta så jag skriver i min. Det passar dessutom här.

 

R2R-viriset sprids fort på Västkusten. 

 

(ursäkta Iphone bildernas kvalitet)

IMG_4896.jpg.4f05f1049801d1de392424a1c471dbe2.jpg

 

Otari MX5050 spelar här. Lite goa masterbandskopior och nog låter det magiskt även här. På med lite vinyl också, det låter bra men inte som Otari MX5050. 

 

IMG_4897.jpg.b0b4135c6c8e1afdbc29a108197917b3.jpg

 

Jag fortsätter att bli imponerad över detta format. Musiken låter bättre än någonsin hos Lindome. Enda problemet är priset och tillgången på musik. Vinyl är ju fortsatt bra och det finns ju mycket att lyssna på till mycket lägre pris.

Bortsätt från transienterna, upplösningen och dynamiken känns det som att hela systemet och återgivningen växer. Det klingar ut mer i hela rummet och lämnar anläggningen bättre. Lyssnade på en Cyndee Peters rulle som hade en enormt intressant ljudbild i djup och bredd bortsätt från alla andra toppenegenskaper. Dock vill jag betona att det är inte i dessa petitesser man fastnar när man lyssnar här. Det är ren och skär musik ända i i själen.

 

Hoppas på en stor marknad för detta format. Mer musik behöver prånglas ut.

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Apexorca said:

R2R-viriset sprids fort på Västkusten.

Värstkusten? Bästkusten? 

Cyndee Peters är en bra sångerska, låter bra på vinyl. Måste varit än bättre på rulle.

Edit: Såg dina senaste inköp. Antiphone Blues är verkligen en speciell kombination, den gillades här också!

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

Tack för att du delade med dig av ditt besök hos mig!

Som sagt, detta var ett lån från en schysst kompis som dessutom släpade med sig ett antal fina band från Tape project och Opus3:icon_smile_cool:

Det lät mycket bra efter att vi avmagnetiserat maskinen.

Musik från bl a Robert Cray, Yello, Eric Bibb, Staple Singers etc. Ett annat roligt band var med filmmusik från Star Wars, Hajen och några andra filmer - riktigt kul:)

 

Då detta var mitt första test med bandspelare så var jag lite orolig för själva hanteringen, men det gick galant:mm:

 

Otari känns som ett tryggt val om man nu skulle vilja gå vidare.......

Idag skall den återlämnas till sin ägare tyvärr:black:

 

Edited by lindome
Link to comment
Share on other sites

Tänkte slå ett slag för det öppna sinnet. Att inte låsa fast sig i sina gamla invanda banor utan att utmana, ffa sig själv. Men visst är det kul att utmana andra också! Eller vad säger du, Frank Zappa?

 

Min son utmanar sig själv och mig. Jag köpte en hel hög med blandade Zappa plattor för några år sedan eftersom jag ser ffa Zappas musikaliska storheter,  men även hans fria, kreativa och utmanande sida på flera plan. Jag försökte, men fastnade inte med den slutsatsen att det är begåvat på flera plan, men jag fastnade inte med hjärtat. 

När nu min son plötsligt för några månader sedan började visa mig låtar med Zappa som han lyssnar till, uppskattar och som han lär sig på gitarren, (delar av... svårt att spela som Zappa även för fullfjädrade proffs) , så måste jag säga att jag ändrat mig. Zappa har gjort fantastisk musik, svår så klart, men man kan faktiskt lära sig att förstå den och gilla den även om man inte fattat den först. Musikstunden hos bebop i somras innehöll lite Zappa och det gillade jag. Det växte på mig. Mycket berikande måste jag säga. Sonen satte dock in nådastöten efter att han spelat "Little dots" för mig. Jäklar vilka musiker. Hur sonen, 17 år, började lyssna på Zappa vet jag inte faktiskt. Det var inte mitt fel i alla fall. 

 

Varför skriver jag detta? Dels för min anledningen av min inledning och dels för sammanträffandet med en dokumentär där säkert några fördomar kommer på skam och andra stärks om Frank Zappa i denna dokumentär på SVT i kväll.

 

Zappa är stor i musiken, men Zappa själv är mycket större än bara musiken.

 

Frank Zappa på SVT.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Nu rullar jag/vi igång en Reel to Reel resa!

 

_49U8154.jpg.e1631b2b1f5fa29903179c7a11bf9712.jpg

 

Jaha... Vad gör man när när den analoga sidan av hobbyn tränger sig på och det på ett övertydligt sätt? Kapitulerar så klart... heheh.

 

Det finns de i denna hobby som säger att källan/signalkällan är allt. Först nu fattar jag vad de menar. Självklart kan inte slutresultatet bli bättre än den lagrade signalen och signalkällans förmåga att föra denna information vidare. Det har jag också fattat. Men att lägga alla pengar på källan och "skita" i resten har jag inte fattat.

Det jag inte håller med om är att signalkällan är allt inom samma härad produkter inom samma media. Tex två CD-spelare för 15-tusen kronor. Visst är det skillnader, men inte avgörande. Då kan andra delar i anläggningen vara lika viktiga. Kanske bättre att byta högtalare??? Tar vi däremot större kliv och dessutom byter media, ja då kan det bli större skillnader. Digitalt av äldre snitt till modern DAC till analogt via vinyl till masterbandkopior på proffsmaskiner... då börjar det bli större skillnader. Senaste åren har analogtrenden glädjande nog ökat och då har även bla. gamla studiomaskiner dammats av och när man kör dessa med de masterbandkopior som senare blir masterband till både digitalsidan och vinyl så inser man ju att detta är det närmaste man kommer inspelningen på ett rimligt sätt. Det är också så det låter. Makalös upplösning, dynamik som är grym, anslag, klang, luftighet eller vad du än vill och allt i bästa klass. Det är på en ny nivå. Varken vinyl eller digitalt har jag hört vara i närheten. Skall bli spännande att se om det är samma hemma hos mig. Det är högst troligt, vi får se...

Att studio bandspelare med masterbandkopior har exceptionell ljudkvalitet har många insett och därför har det demonstrerats rätt mycket under flera år redan. Pga mässor, goda vänners demonstrationer, andra sociala aktiviteter i den reproducerade musikens namn och goda råd, så är vi nu bara en resa från Stockholm med fyra män i sina bästa år och starka armar för att hämta tunga snurrande möjligheter till analogt välljud. Beställningarna regnar in ända in på slutet och jag inser att vi inte får med oss allt hem. Plan B för en del maskiner således.

Egentligen borde vi haft enheterna här redan, man allt skall klaffa för alla samtidigt, varför det dragit ut någon månad på tiden. Det är ju roligare att göra detta ihop.

Rullbandssjukan har drabbat delar av västkusten hårt.  Stödgruppen för rullbandssjukan växer. Snart får vi ta inträde. 

Alltid bäst att behandla orsaken och rullbanssjukan behandlas så klart med rullbandspelare som laddas med musik på band. If you can't beat them, join them. Så får det bli.

Efter timmar av diskussioner vänner emellan, har de flesta av oss i vårt gäng fastnat för Studer. Vi tror nog inte märket eller modellen är avgörande. Tex B62, B67, A807, A810 kommer bli bra. A80 mfl är så klart helt grymma men också grymt mycket större. Viktigare att hitta fina exemplar till bra pris. Visst tillhör Studer det översta skiktet av Reel to Reel-maskiner, men det finns fler mycket bra märken runt om i världen, men i Sverige finns kunskaper om Studer i breda lager och hjälp finns att få för att sparka liv i de gamla legendariska klenoderna om det inte fungerar. Man skall komma ihåg att bara Sveriges Radio hade många hundra maskiner och andra myndigheter hade otroligt många också. Dessa maskiner behövde så klart servas på olika sätt. Sveriges Radio visste vad man ville och hade höga krav. Visst är detta extrema produkter men det är inte "raketvetenskap" att serva dem. Det behövs ffa kunskaper om elektronik och även någon som förstår mekanik om det nu skulle haverera, men mekaniken är som på stridsvagnar. Minst sagt. Få mekaniska prylar i dag har denna kvalitet vill jag påstå. 

 Vi testar således lyckan på hemmaplan. Det finns, som bebop mycket inspirerande och riktigt beskriver, en marknad för High-End servicekillar och försäljning av dessa maskiner nere i Europa och det är så klart så bra det blir med servicen, med kundvård och ansvar för den "begagnade eftermarknaden". Det finns ett fint värde i detta och trygghet när man handlar maskiner som är upp mot 40 år gamla. Här chansar vi alltså lite och hoppas att de av Studer auktoriserade svenska servicekillarna gör sitt jobb även om de går med käpp... Så detta bli ett reportage om en inhemsk inköpsresa för rullbandspelare med diverse andra musik och hifi- kryddor på resan.

Häng med...

 

_49U8155.jpg.9e67b4b8093757b33e41f3fbdf0ae7d5.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

@Apexorca -

 

Du vet väl att man har infört en s.k "magnetiserings-tull" vid Stockholmsgränsen.

Riksantikvarieämbetet ansåg det nödvändigt då det under det senaste kvartalet framkommit att utförseln av gamla rullbandare med tillbehör ökat mångfaldigt.

Skickar du ett p.m kan jag kanske hjälpa dig att hitta en smitväg förbi tullstationerna :D

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om R2R-febern sprider sig!:D Vi får se vem som faller härnäst?:?: Har man hört skillnaden så trillar man lätt dit. En helt annan upplevelse kan jag lova. Har nyligen hört ett utsnitt ur en operaföreställning av Barberaren i Sevilla och blev helt hänförd, det bästa jag någonsin hört i reproduktionsväg.:mm: Outstanding är nog mer ett understatement.

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Tidig lördagsmorgon lastar vi en B62  och en B67, 4 killar + lite packning och ett späckat schema. Färd mot Stockholm. 

 

_49U8156.jpg.6db79f98c533819573f301e5b1ebacf9.jpg

 

_49U8156.jpg.c9b3e57e17d2652aac51f7b4446af9a6.jpg

 

Knappt halvfull bil, men förhoppningsvis är bilen full med lite olika Studer på väg tillbaka.

 

 

Första anhalt var hos Sven Pernils där B62 och B67 skall få lite service. Av Sven fick vi veta att det är et jäkla drag på bandspelare nu, NO SHIT!!! Han har renoverat 20 stycken Studer senaste halvåret bra och han märker en ökning. Dessutom åker han runt till studios mm och servar. 

 

 

_49U8158.jpg.ef9a57b465f0e008fdd53734cf9dfbd7.jpg

_49U8157.jpg.5abe615734b34832188d8d90a683b577.jpg

_49U8159.jpg.77da1e57d2b23f26d69091c3f1587bae.jpg_49U8160.jpg.b13f9ba61497dd5fe54400ae8c47db5c.jpg

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Sedan blev de besök hos hos Gerard Schubert. En äldre gentleman. Pilot och auktoriserad Studer-reparatör sedan urminnes tider. Vi släpptes in i det allra heligaste, men vi var tvungna att borsta av skorna noggrant innan vi klev över tröskeln till verkstaden. 

 

_49U8161.jpg.e4b74ed0a54da42453b89ac0eada45f8.jpg_49U8162.jpg.89f319d05a6d65f08e6339470ee3c6f5.jpg

 

 

 

Gerard lyfte fram maskin efter maskin och provspelade och jo då, Studerljudet var bekant. Bra drag i dynamiken.

 

Jag tror detta var Kristians maskin som testades för oss på denna bild.

_49U8166.jpg.65287fcd749052ed9e6b4120059918f5.jpg

 

Här är korten som lätt kan bytas vid behov.

 

_49U8168.jpg.f3732cd86377637b9536d5bc7d410d1b.jpg

 

 

2 glada och friska Studer-sherpas... Kristian och UffeZ.

 

_49U8169.jpg.07bb84824486efb36a8e2e2cbac04fca.jpg

 

Jag är lika glad men skadad Studer-intressent och kan inte bära. Behöver hjälp av vännerna ovan.

 

_49U8177.jpg.34272c3316b44319b8486a24288da6d8.jpg

 

Lite litteratur.

_49U8173.jpg.b76a58bde8641d456b7e866a2c64afc4.jpg

 

Jag eftersökte lite VU-mätare. Då fixade Gerard en gammal NAD-bandspelare och använde VU-mätarna till den. Han sa att elektroniken i denna NAD var mycket bra. Funkade perfekt. Mycket snabb respons med dioder istället för vanlig mätare. Så jag tänkta koppla in den vid inspelning och ha den bortställd vid uppspelning.

 

_49U8172.jpg.71d9e7cb231eb4c81b6fb4ee4793b8db.jpg

 

Dags att fylla bilen. Listen to Music tar i med ett brett leende och bär iväg på sin A810. 

_49U8237.jpg.03f89b35cae8b36fd492328da95a2d5d.jpg

 

Kristian är sååå nöjd.

 

_49U8240.jpg.0803f04e78c499a72d71209976dc0220.jpg

 

Studer-Sherpas och övervakare av min B67. Nu ser det lätt ut eftersom det är starka killar, men de är riktigt tunga prylar faktiskt.

 

_49U8233.jpg.255c6c94a4251aea7d1664b9d5cb1574.jpg

 

Gerard: - Men grabbar! Hur har ni tänkt få med allt???

 

_49U8231.jpg.4f7b0d3e328b8c2461c3c44971f16821.jpg

 

- Går det inte att knö??

 

_49U8234.jpg.dd9433be30fc65db98b1fb911c066a17.jpg

 

Just det ja. 2 vagnar också. En får bli kvar i Stockholm tills vidare.

 

 

_49U8239.jpg.9179462f284ada692c3ddfe764975114.jpg

 

Vi får knö mer.

 

_49U8242.jpg.40646967e7ee08f49de56690ca3729e3.jpg

 

 

 

Vi hade trevligt med Schubert och han var glad över att vi skulle ta hand om dessa maskiner nu.

 

Men vi hade varit på ett ställe till. Hos en studiotekniker som bara spelade in analogt och älskade rullbandare. Han hade några nyrenoverade på lager och jag skulle egentligen bara köpt vagnen av honom, men som av en slump stod en nyrenoverad B67a toppenskick bredvid och blängde på mig, också den med vagn, så jag och Kristian bara titta på varandra och sa: - Lasta in det också då da... Det var den vagnen som inte fick plats. Den kommer ner till Götet senare.

 

_49U8201.jpg.bfb2a1e547d0c4a7b6baa25afc2e59e9.jpg

 

Resultatet blev 2 x Studer A810 (Kristian och Listen to Music) och 2 x Studer B67 (Jag tog Schuberts. Kristian och jag delar den andra B67an som reservspelare från studio-killen). Alla i mycket gott skick. Visst finns det en och annan repa. Där ju använda professionellt och det är ju vintage-prylar men med full funktion, servade och renoverade.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Väl hemma med ena armen och alla fingrar på nämnda arm utom tummen i paket var det inte lätt att koppa in det, men ett stort tack till UffeZ som hjälpte mig.

Började med spelaren vid sidan om stereon.

_49U8243.jpg.a58f3f3201b56120c78599b182e02870.jpg

 

Sedan framför förstärkaren.

 

_49U8247.jpg.4f89c0b074c1f6a8182436e7cdc25d2a.jpg

 

Jag kan rekommendera vagn. Lättare att ladda när man lutar bak stativet och mycket bra att kunna rulla runt maskinen i rummet, för mitt behov i alla fall.

 

_49U8244.jpg.da52e5ab671c9e5fb3a520b403852e1d.jpg

 

Det funkar bra kan jag säga. Spelar Opus3 blandband. Klang, rymd, dynamik ni vet... bra är det, grymt bra till och med. :D

 

Det är något som händer med rullbandsljudet jämfört med annat. Det är känslan av naturlighet och närhet till instrument och röster som är det första jag tänker på, sedan blir det fascination även av den snabba oåterhållsamma dynamiken både i micro- och makroperspektiv.

 

Allt detta är svårt att förklara. För den som är intresserad av vad som händer med ljudet borde försöka få en demo någonstans på tex CD, vinyl och rullband. Det är klar skillnad till rullbandarens fördel. Förtydligar att det måste som alltid vara bra grundmaterial inspelat på banden annars blir det som vanligt inte bra. 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, JWE said:


Fastnat med handen i rullen? Ajaj! :black:

Måste varit en trevlig resa, kul att ni alla kom hem med någonting. Grattis!

Tack!

 

Hehe... nej inte fysiskt rullbandskadad, bara mentalt. 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...