Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Jan-Eric Perssons Opus 3 masterband vet man är äkta så genom honom vågar man köpa. Sedan vill säker den som har rullbandspelare köpa sina favorit album eller genres även på ett masterband. Här är väl det knepiga, men genom detta forum och den erfarenhet ni delar med er av så minskar ju risken avsevärt att köpa dåliga kopior. Kanske dags att lägga upp ett nytt "Forum" som heter Rullbanspelare :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört olika maskiner i olika system. Men utan undantag har de presterat i en egen liga. Dessutom går jag igång på det analoga handhavandet och känslan i kontrollerna. Lite som skillnaden mellan att fotografera med en Leica M4 och en iPhone. 

Det som i dagsläget talar emot att det skulle stå en liknande maskin hos mig är nog min relativt smala musiksmak. Kikade som hastigast på Discog och vad som erbjuds på R2R. Där hittade jag 0 st band med musik som jag äger på vinyl alt. har på min Discog "önskelista". Nu är säkert Discog inte den bästa platsen att leta, men jag inbillar mig att det skulle bli en del letande för att hitta önskat material. Och antalet band skulle vara så litet att det inte skulle kvalificera sig för att någonsin kallas bibliotek :-).

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AlfaGTV said:

Apex, du brukar verkligen uttrycka dig exemplariskt men här sätter du dig på väldigt höga hästar. Det är inte upp någon annan att avgöra om min smak är begränsad eller förfinad. Vissa gillar pizza, andra gillar gåsleverpaté, det ena är inte bättre än det andra för att det kostar mer eller är svåråtkomligare. :black: Nu är jag rätt övertygad om du inte menade att avfärda någon men uttrycket stack i mina ögon iaf. 

 

 

Aj då! Det var inte meningen.

Jag vet inte om du läste Sprudels fråga som jag hänvisade till?

Det var inte riktigt menat att tolkas som att Sprudel har begränsad musik smak och att jag har en bredare smak. I så fall har jag uttryckt mig otydligt.

Det jag skrev var mer tänkt att i skämtsam ton till enkom Sprudels exempel "David Bowie, Pink Floyd, Genesis, 10CC, Supertramp" som är en mycket begränsad del av all musik som finns och begränsad jämfört med min musiksmak och säkert även de flesta andras. I meningen som du inte citerat som är precis innan står det att mitt svar bara handlar om dessa begränsade exempel. Man lyssnar ju inte bara på dessa artister oftast, men skulle så vara har jag absolut inga problem med det. Det som berikar var och ens musikintresse har jag inga värderingar om. Mycket eller lite, vilka genrer eller om man lyssnar på inspelade ljud från golfslag. Allt är ok för mig.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

Jag har hört olika maskiner i olika system. Men utan undantag har de presterat i en egen liga. Dessutom går jag igång på det analoga handhavandet och känslan i kontrollerna. Lite som skillnaden mellan att fotografera med en Leica M4 och en iPhone. 

Det som i dagsläget talar emot att det skulle stå en liknande maskin hos mig är nog min relativt smala musiksmak. Kikade som hastigast på Discog och vad som erbjuds på R2R. Där hittade jag 0 st band med musik som jag äger på vinyl alt. har på min Discog "önskelista". Nu är säkert Discog inte den bästa platsen att leta, men jag inbillar mig att det skulle bli en del letande för att hitta önskat material. Och antalet band skulle vara så litet att det inte skulle kvalificera sig för att någonsin kallas bibliotek :-).

Som jag börjar förstå det får man luska lite utanför de vanliga kanalerna och då kommer det fram lite mer att välja på. Man får helt enkelt som läget är nu hitta sina egna kontakter/nätverk och hålla fast vid dem. Men såg du inte att Analogue Produktion har band?

Får jag gissa så kommer det bli mer band framöver. Men som någon skrev blir detta inte anat än en mindre grupp med specialintresse. De breda lagren kommer nog inte orka med detta. Men jag tror att det kommer bli bra drag efter rullbandare och rullband framöver ändå.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker der blir väldigt problematiskt för den här diskussionen när å ena sidan olika formats (CD, magnetband etc) begräsningar men å andra sidan tillkortakommanden (kompression i masteringledet tex)  i musikproduktionsledet blandas ihop - det är två helt diametralt olika ämnen. Att majoriteten av kontemporära populärmusikproduktioner låter illa har ingenting med begränsingar i systemen att skaffa.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Morello said:

Jag tycker der blir väldigt problematiskt för den här diskussionen när å ena sidan olika formats (CD, magnetband etc) begräsningar men å andra sidan tillkortakommanden (kompression i masteringledet tex)  i musikproduktionsledet blandas ihop - det är två helt diametralt olika ämnen. Att majoriteten av kontemporära populärmusikproduktioner låter illa har ingenting med begränsingar i systemen att skaffa.

Uppfattas det så håller jag med dig Morello. Ge gärna ett exempel. 

Jag är osäker på vem som adresseras denna synpunkt. Det kanske är så att denna synpunkt bör påpekas än mer tydligt, men jag har inte uppfattat det som nödvändigt.

Det är min tråd ;) så jag svarar för mig. Om jag inte har för stora luckor (vilket jag i så fall är omedveten om) så tycker jag inte det är så konstigt att inspelningen mixning och mastring osv har en avgörande betydelse för resultatet hemma i våra HiFi-fåtöljer. Det kan ju inte bli bättre än det som spelats in och sedan hanteras och bearbetas informationen till det lagringsmedia som väljs.  Därefter först, spelar våra utrustningar sin roll i hur det låter hemma oss oss. Men får systemet hemma bättre behandlad musik låter det bättre.

Jag upplever inte personligen någon sammanblandning av detta i dessa diskussioner. 

Det jag diskuterar och fascineras över, är vilken ypperlig signalkälla en duktig rullbandspelare är. Om man dessutom spelar med masterbandskopior av hög kvalitet är det överlägset allt annat jag hört. Så klart måste alltså rullbanden få bra inspelningar, mixar osv för att det skall bli bra. Som jag ser det har det framgått tydligt för mig kors och tvärs i dessa aktuella R2R trådar. Jag ha ringen avsikt att köpa rullband som inte låter bra. Då kan jag lika gärna spela från annat media hemma. 

Nu är det förtydligat. Hoppas det var något åt detta håll du menade Morello.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har forska lite bland mina vänner och kontakter på Sveriges Radio om rullband. De har tagit frågan på allvar och vänt sig till deras sakkunniga som lagt pannan i djupa veck och svarat.

Min fråga var hur gamla masterband/masterbandskopior kan hanteras. Går de att spela?

Det var inga lätta svar, men en synpunkt var att banden tar ofta upp fukt och blir dåliga och förstör maskinen om de spelas. Banden kräver en speciell och noggrann torkningsprocedur så var enda centimeter av bandet blir tort. Dessutom tror de inte att de skulle hålla för så värst många genomspelningar/koopieringar. 

Många bolag har varit slarviga med masterbanden på senare år. Dåligt arkiverade på många vis. 

Frågan är vilka band tex Analogue Production har använt och hur bra de är. Är det riktiga masterbandskopior. Är de samma band som de använt till sina nya fina pressingar av vinylen? Om vi tar tex en fin inspelning från slutet av 50-talet. Är det samma master man använder till ny mastingar för tex vinylen? eller är det kopior på kopior på kopior...?

Det skulle kunna förklara varför så många nya, iofs fina pressningar, låter instängda jämfört med orginalprssningar på vinyl.

Vad är vad?

Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-09 at 18:34, Apexorca said:

Som jag börjar förstå det får man luska lite utanför de vanliga kanalerna och då kommer det fram lite mer att välja på. Man får helt enkelt som läget är nu hitta sina egna kontakter/nätverk och hålla fast vid dem. Men såg du inte att Analogue Produktion har band?

Jo, jag kikade där och hittade några tänkbara kandidater. Dock har jag inte fallit in i den klassiska världen - än. Och där finns som synes ännu mer att njuta av i form av R2R produktioner. Även Groove Note har några fina inspelningar som jag vet låter toppen redan på vinyl. Men prislappen på 6000 kr per band göra att någon form av "pool-system" är ett måste för att det ska gå att lösa. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, bigblue said:

 Dock har jag inte fallit in i den klassiska världen - än. 

Precis... du har ju svaret själv där, troligen en tidsfråga. :D Skall jag ta med en spelare till dig med när jag reser bort och hämtar min? Jag har ju 2 armar. 

8 minutes ago, bigblue said:

Jo, jag kikade där och hittade några tänkbara kandidater. Dock har jag inte fallit in i den klassiska världen - än. Och där finns som synes ännu mer att njuta av i form av R2R produktioner. Även Groove Note har några fina inspelningar som jag vet låter toppen redan på vinyl. Men prislappen på 6000 kr per band göra att någon form av "pool-system" är ett måste för att det ska gå att lösa. 

Det finns ju en Ben Webster på AP. Det är väl mitt i prick?

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Apexorca said:

Det finns ju en Ben Webster på AP. Det är väl mitt i prick?

 

Helt rätt. Det blir ett band som får snurra flitigt. 

Kollade igenom alla R2R som någonsin lagts upp på Discogs, alltså även titlar där det inte finns något till salu idag. Och där hittade jag flera godbitar. 

 

The Modern Jazz Quartet ‎– European Concert

Atlantic ‎– ALP 1915

Reel-To-Reel, 7 ½ ips, ¼", 4-Track Stereo, 7" Cine Reel, Album, Small hub 

 

Ben Webster, Tete Montoliu Trio ‎– Gentle Ben

Analogue Productions ‎– RRAP 0002

2 × Reel-To-Reel, 15 ips, ¼", 2-Track Stereo, 10.5" NAB Reel, IEC (CCIR) 

 

Eden Atwood ‎– Waves - The Bossa Nova Session

Groove Note ‎– GRV1012-RTR

Reel-To-Reel, 15 ips, ¼", 2-Track Stereo, 10.5" NAB Reel, Limited Edition, NAB 

 

Vanessa Fernandez ‎– Use Me

Groove Note ‎– GRV 1501-RTR

2 × Reel-To-Reel, 15 ips, ¼", 2-Track Stereo, 10.5" NAB Reel, Limited Edition, NAB 

 

Jacintha ‎– Autumn Leaves: The Songs Of Johnny Mercer

Groove Note Records ‎– GRV1006-RTR

2 × Reel-To-Reel, 15 ips, ¼", 2-Track Stereo, 10.5" NAB Reel, Album, Limited Edition, NAB

 

Jacintha ‎– Here's To Ben: A Vocal Tribute To Ben Webster

Groove Note ‎– GRV1001-RTR

2 × Reel-To-Reel, 15 ips, ¼", 2-Track Stereo, 10.5" NAB Reel, Album, Limited Edition, NAB

 

Ella Fitzgerald ‎– Clap Hands, Here Comes Charlie!

Verve Records ‎– VSTC 265

Reel-To-Reel, 7 ½ ips, 4-Track Stereo, 7" Cine Reel, Album 

 

Miles Davis ‎– Kind Of Blue

Columbia ‎– CQ 379

Reel-To-Reel, 7 ½ ips, ¼", 4-Track Stereo, 7" Cine Reel, Album 

 

Paul Desmond ‎– Take Ten

RCA Victor ‎– FTP-1151

Reel-To-Reel, 7 ½ ips, 4-track 

 

Paul Desmond / Gerry Mulligan ‎– Two Of A Mind

RCA Victor ‎– FTP 1172

Reel-To-Reel, 7 ½ ips, 4-track 

 

The Dave Brubeck Quartet ‎– Time Out

Columbia ‎– CQ 437

Reel-To-Reel, 7 ½ ips, 4-Track Stereo, 7" Cine Reel 

 

Duke Ellington And Johnny Hodges ‎– Side By Side

Verve Records ‎– VSTC-237

Reel-To-Reel, 7 ½ ips, 4-Track Stereo, Album 

 

Stan Getz / João Gilberto Featuring Antonio Carlos Jobim ‎– Getz / Gilberto

Verve Records ‎– VSTC 317

Reel-To-Reel, 7 ½ ips, ¼", 4-Track Stereo, Album 

 

Dean Martin ‎– Dream With Dean - The Intimate Dean Martin

Reprise Records ‎– RS-6123

Reel-To-Reel, 7 ½ ips, ½", 4-Track Stereo, 7" Cine Reel 

 

Nat "King" Cole* ‎– Love Is The Thing

Capitol Records ‎– ZW 825

Reel-To-Reel, 7 ½ ips, ¼", 4-Track Stereo, 7" Cine Reel, Album 

 

Art Pepper ‎– Meets The Rhythm Section

Contemporary Records ‎– TXA-3015

Reel-To-Reel, 7 ½ ips, ¼", 4-Track Stereo, 7" Cine Reel, Album 

 

Merparten verkar vara 7 1/2 ips (inte 15 som skulle vara önskvärt). Undrar om det är de "officiella" versionerna/hastigheterna som det aktuella verken givits ut i, eller om det bara är en av många variationer?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, bigblue said:

Undrar om det är de "officiella" versionerna

Ja, det är originalutgåvorna som normalt släpptes i samband med albumens utgivning eller i samband med lansering av nya bandspelare. Det är 4-track, så de är väl formatmässigt lite bättre än kassettutgåvan som var populärare i Europa.

Det skulle vara intressant att se en lista uppdelad per världsdel, årtionde och format för albumutgåvor. Ifpi har statistikunderlaget.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Min fråga var hur gamla masterband/masterbandskopior kan hanteras. Går de att spela?

Det är inte gamla band som säljs utan nya kopior på gamla masterband. Innan dessa gamla band (50-60-tal framförallt) hanterats av de seriösa bolagen typ EMI, Columbia, Capitol, Philips, DGG med flera så analyseras banden om de går att använda eller inte. Om de håller så har man helt enkelt gjort nya kopior av dem. Det handlar ofta om 1/2"-band men även 1/4"-mastrar. Samtidigt har man fört över dem till digitalt media. Om de har s k "sticky problems" så måste banden torkas som du är inne på. Det kallas för "baking". När detta är gjorts så har man ca en vecka på sig att föra över dem på färska band. De band som används idag är betydligt bättre än de gamla och beräknas hålla betydligt längre än originalen. Förutsättningen är naturligtvis att de förvaras korrekt.

De seriösa bolagen riskerar inte förstöra sina gamla band utan att först föra över dem på nya band innan de används. 

Hur vet jag detta? För ca ett år sedan var det ett par stora artiklar om detta i engelska HiFi News där de intervjuade de stora bolagen om både "bakning", digitalisering och säkerställning av gamla master. Capitol började med detta redan i slutet av 70-talet. Air studio (som förvarar många av EMI's bandskatter) berättade ca 90% av derss band har säkrats för framiden. Läs även här.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, bigblue said:

Merparten verkar vara 7 1/2 ips (inte 15 som skulle vara önskvärt)

Observera också att flertalet är 4-tracks. De kan du inte spela av på 2-spårsmaskiner. Jag skulle inte rekommendera att spela av dem överhuvudtaget och fylla tonhuvud och bandbana med oxidskikt som faller av, åtminstone inte på sin "finmaskin". Det är ju heller inget masterljud på dessa. De var ett komplement till de som köpte band istället för vinyl i LP-skivans barndom. Det är alltså band med över 50 år på nacken. "15-ipsarna" är helt nya masterbandkopior och något helt annat.

Jag har 12 månaders garanti på min renoverade maskin och vad jag förstått är de fler "renovatörer" som tillämpar samma villkor:

This warranty covers any breakdown or malfunctioning, exception made for those that are due to accidental causes (electric shock, knocks, floods and so on..) or improper and /or careless use of the recorder (among the most frequent we find: use of old tapes that have the problem of sticky tape, set up in humid and/or dusty rooms, bad or non-existent cleaning routine or cleaning with substances that are not fit and/or dangerous, tampering). 

När "Sticky tapes" går över tonhuvudet så är risken hög att det lägger sig avlagringar på tonhuvudet som näst intill etsas fast. Det får man inte bort med topsy och isopropanol. Tonhuvuden måste tas bort och poleras vilket är dyrt och det kräver ju ny kalibrering efteråt. Det är ungefär som att hälla lönnsirap på LP-skivor med vett och vilja.

Link to comment
Share on other sites

Om vi ändå snackar historia villket blir nödvändigt om man snackar rullband så fick jag lära mig lite av en kontakt jag har. 

Magnetisk inspelning på tråd uppfanns av dansken Waldemar Poulsen omkring år 1900 men togs då inte riktigt på allvar. Tyskarna utvecklade senare Poulsens principer och hade fungerande magnetband i mitten av 30-talet men använde tekniken i princip enbart för radio. En idé var att spela in Hitlers tal och sedan distribuera banden till olika radiostationer runt om i landet så lyssnarna fick intrycket av att Führern var överallt samtidigt. Efter kriget tog sig bandtekniken över till USA och utvecklades av Ampex. Bing Crosby som satsat pengar i tekniken ville hellre spela golf än sända live i radiostudio så han lät förinspela sin radioshow på band 1947. Kompisen Les Paul imponerades av Crosbys Ampexmaskin och undrade vad som hände om man kopplade bort raderhuvudet. Då kunde man spela in flera gånger ovanpå varandra vilket Les Paul sedan utnyttjade till max. 
1949 var Börje Ekberg i USA och köpte en trådspelare. Den användes sedan för att spela in Gösta Theselius orkester live i Konserthuset. Siesta hette låten som blev skivbolaget Metronomes första utgåva. Metronome gick snart över till band och blev pionjärer för bandinspelning i Sverige. 
Till en början spelade man in en låt från början till slut, live precis som tidigare men istället för vax eller lack använde man det mer lätthanterliga bandet som dessutom kunde rullas tillbaka och raderas utan extra kostnad. Sedan gick allt ganska fort. När tvåspårsbanden dök upp kom man på att det gick att lägga exempelvis sången separat vilket gjorde att samma musikbakgrund kunde användas för olika sångare språkversioner etc. Tvåspår och i vissa fall trespår innebar att man 1953 kunde börja spela in i stereo. Stereo var dock inget nytt. Stereotekniken hade patenterats 25 år tidigare av den engelske ingenjören Alan Blumlein. 
Skivbolagen gav ut kommersiella stereoband från 1954. Det fanns dock ingen riktigt vettig metod att gravera stereo på skiva förrän 1958. Les Paul och Ampex utvecklade åttakanalsbandspelaren 1955-57. Åttakanal blev sedan raskt standard i USA. I Europa nöjde man sig med fyrkanal till ca 1968. Beatles Sgt Pepper 1967 är ett övergångsexempel, inspelad på två synkroniserade fyrkanalare. 1968 gavs den första plattan inspelad på 16 kanaler ut i USA, det kan ha varit  Sagittarius - Present Tense som släpptes i juli '68 som var först ut. Innan gravering mastrade man ner flerkanalsbandet till ett mono eller stereospår. 24 kanalsinspelning och fyrkanalsstereo dyker upp ungefär 1972 då även digitaltekniken ser dagens ljus i Japan Det rikigt coola är att rullbandstekniken fortfarande är så stabil och bra, kanske bäst till och med, fortfarande.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag håller på att rippa en Decca Cd-box "The Analogue Years". I huvudsak handlar det här om 60-70-talsinspelningar. Deccas klassisk inspelningar från den här tiden (och även tidigare) klassas mycket högt både vad gäller musik och dess audiofila kvaliteter. I häftet, eller snarare den lilla boken som ingår står en hel del intressant även kring själva inspelningarna.

För de första stereo-inspelningarna användes Ampex portabla 351. I mitten av 60-talet gick man över till Studer C37 som var en rörbestyckad rullbandare. Senare gick man över till B62 som var den första heltransistoriserade rullbandaren från Studer. Man kan faktiskt fråga sig om det hänt så mycket sedan dessa. De här inspelningarna låter fantastiskt bra. Någon större debatt om kablar och äggkoppar på väggarna var inte aktuella men la mycket stor vikt vid inspelningsrummets akustik. Man panorerade snarar med att flytta och rikta mikrofoner, musikers placering och dämpning/diffuseringsytor. Idag försöker man lösa detta digitalt. De har lite att jobba på...

Link to comment
Share on other sites

Det finns också ljudtekniker som varit med längre som tycker det var en befrielse att komma ivåg från de analoga magnetbanden och dess problem. Tex Neil Dorfsman - han tog med sig Dire Straits hela vägen till Air studios på Montserrat (studion förstördes sedermera av en orkan) för att kunna spela in på en helt ny digital rullbandare från SONY. Han menade att det som ut från analogbanden aldrig lät som det man faktiskt spelade (dvs hörbara artefakter) samt att ljudkvaliteten inte degraderades i takt med antal avspelningar. Jag vill minnas att även vår överdängare på hemmaplan - Bertil Alving - sagt något liknande.

Jag har ända  sedan jag var liten och senare i hela mitt yrkesliv arbetat med analogelektronik (inte bara audio - mest annat) och jag har alltså ingenting emot det analoga -tvärtom är den analoga domänen den mest spännande och utmanande. Däremot är jag ytterligt skeptisk till lagring av analoga signaler av den enkal anledning att det är ohygglgit svårt att matcha ett digitalt system på samtliga paramtrar som tex: bandbredd, distorsion, störnivå, svaj, konsekvens från avspelning till avspelning, kompabilitetsproblem etc.  

Lik förbannad blir man ju sugen på en rullbandare!

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Morello said:

Han menade att det som ut från analogbanden aldrig lät som det man faktiskt spelade (dvs hörbara artefakter) samt att ljudkvaliteten inte degraderades i takt med antal avspelningar.

Jo, det var ju i tidens andra. Jag har i annan tråd beskrivit hur t ex Philips och Deutsche Grammophone var "tvungna" att marknadsföra sina skivor från mitten av 80-talet med "Digital Recording". Tiden krävde detta och var väl också ett försök att stå emot CD'ns framfart antar jag.

Den gode Neil Dorfsman tycks inte fått förnyat förtroende att döma av en 4-sidig artikel i HiFi-News i september numret "Tape, tubes and hi-Tech - Barry Fox meets and engineer helping top artists record the analogue way".

Några axplock:

  • The analogue revival has created a thriving market for .... old analogue recording studio equipment... has also created a demand for engineers who can make old studio gear work, interface old with new and keep it all working. Most of the engineers doing this are those who "graduated" around 50 years ago from the 3 unofficial universities of audio engineering - EMI, Decca and the BBC
  • British Grove,  the high tech modern studio complex in West London which Dave Harris built for Mark Knopfler who is known in the industry as an analogue recording and vinyl enthusiast. This is somewhat ironic because it was Dire Straits 1985 album Brothers In Arms that kick-started the CD revolution.
  • When Mark Knopfler records he uses an armaoury of old analogue gear that he has been collecting for British Grove. For his recent solo album Tracker, he used two 16-track Studer A800 with 2" tapes... He then mixed down to stereo on a range of formats, 1/2" 30ips, 1/4" 15ips, 1" 15ips and digital through Apogee 192 kHz and Prism 96 kHz converters and chose what sounded best.
  • Musicians like Eric Clapton and Rolling Stones and producer Glyn Johns, who want to work the analogue way, book British Grove to use the old gear.
  • I Went there (to Mark Knopfler) just to build the studio in 2002 and we did our first mix 2004 - and I'm still here. Mark is very much an analogue man. He sees digital recording as too harsh a mirror.
  • I wonder what some of the companies are doing when they reissue old recordings on vinyl. Some of them just think "a master is a master"...
  • In the early Days of CD, people were using LP masters to cut CD's and getting over-bright sound. If they are using CD-masters to cut LP's they are getting the reverse effect.
  • I have a theory that the reason LPs sounds more spacious is that the ear is getting extra transient information from the higher frequencies (that are not in the CD's). And the transient timing is different for different instruments. The ear is all about timing. It all goes back to our ancestors who needed to hear when a lion was creeping up on them.

 

31 minutes ago, Morello said:

Däremot är jag ytterligt skeptisk till lagring av analoga signaler av den enkal anledning att det är ohygglgit svårt att matcha ett digitalt system på samtliga paramtrar som tex: bandbredd, distorsion, störnivå, svaj, konsekvens från avspelning till avspelning, kompabilitetsproblem etc.  

Svårt men inte omöjligt... Det fattas ju inte utgåvor direkt. Om vi pratar enkelhet så har förmodligen inte den analoga vägen en chans att matcha den digitala, men om det skall bli lika bra så är jag inte så säker att den digitala vägen är så enkel. Jag har heldigitala inspelningar som låter otroligt bra. Jag anser att tekniken missbrukas och det är för lätt och billigt att spela in idag. Plus att det är andra krafter som har för mycket att säga till om vilket skapat överkomprimerade inspelningar. Många är kallade men få hanterar hantverket. Det är också en kostnadsfråga. Inspelningar i t ex Jesus Christus Kirche i Berlin låter sig knappas göras idag. När Karajan spelade in Beethovens 9:a där mitt i vintern så fick kyrkan värmas upp i flera dagar innan och relativa luftfuktigheten kollades minutiöst för att inte skada gamla instrument. Det var en utmaning redan då men Karajan insisterade. Det finns liknande historier om Kingsway Hall i London som EMI och Decca använde för många inspelningar av klassisk musik.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Jag håller på att rippa en Decca Cd-box "The Analogue Years". I huvudsak handlar det här om 60-70-talsinspelningar. Deccas klassisk inspelningar från den här tiden (och även tidigare) klassas mycket högt både vad gäller musik och dess audiofila kvaliteter. I häftet, eller snarare den lilla boken som ingår står en hel del intressant även kring själva inspelningarna.

För de första stereo-inspelningarna användes Ampex portabla 351. I mitten av 60-talet gick man över till Studer C37 som var en rörbestyckad rullbandare. Senare gick man över till B62 som var den första heltransistoriserade rullbandaren från Studer. Man kan faktiskt fråga sig om det hänt så mycket sedan dessa. De här inspelningarna låter fantastiskt bra. Någon större debatt om kablar och äggkoppar på väggarna var inte aktuella men la mycket stor vikt vid inspelningsrummets akustik. Man panorerade snarar med att flytta och rikta mikrofoner, musikers placering och dämpning/diffuseringsytor. Idag försöker man lösa detta digitalt. De har lite att jobba på...

Det är onekligen en stor skillnad på inspelningstekniken nu och då. Då var man att tvungen köra mer "live" i den meningen att alla musiker fanns på plats i studion samtidigt och då mer "mixning i rummet" om man skall använda en term som Didrik DeGeer brukar använda.. Dvs att styrkeförhållandet mellan instrumenten reglerades genom placering både i rummet och med mikrofonplaceringen. Sedan kom dubbningstekniken som gjorde det möjligt att lägga "lager på lager"för att sedan övergå i flerkanalsinspelningar med i princip ett instrument per kanal och mixning av det hela till en fungerande helhet. Idag kan man med den digitala tekniken till och med reparera felaktiga toner i datorn och på så sätt skapa något som egentligen inte varit eller att instrumenten är helt artificiella och endast skapade digitalt. Då känns den analoga tekniken mer äkta även rent musikaliskt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Måste skratta lite för mig själv. När många har på forumet kör vinyl och rullband, är jag fortfarande kvar på de digitala plattformarna. Och om jag varit religiös skulle jag bett till högre makter att hjälpa Spotify att få tummen ur och leverera sin lossless version. Gubben mot strömmen. Det är jag det;)

Har skaffat en blutooth spelare till bilen och kan nu köra spotify där och är överlycklig! Det låter skitbra trots ett pris på 900 spänn på komplett. Allt är ju relativt. Men för 900 kr får man förbluffande mkt välljud faktiskt. Det viktiga är att man kan lyssna på sin musik med behållning var än man befinner sig tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Just now, new order said:

Det viktiga är att man kan lyssna på sin musik med behållning var än man befinner sig tycker jag

Det är faktiskt en nykter inställning, tycker jag. Det är musiken som är det som binder samman allt eller borde vara så. Men du vet hur det är. En del tycker det är OK med en Renault Clio andra vill ha en fullutrustad Mercedes. Båda ta dig från A till B men våra prylar är så mycket mer än så... 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Bebop said:

Det är faktiskt en nykter inställning, tycker jag. Det är musiken som är det som binder samman allt eller borde vara så. Men du vet hur det är. En del tycker det är OK med en Renault Clio andra vill ha en fullutrustad Mercedes. Båda ta dig från A till B men våra prylar är så mycket mer än så... 

Så sant. Har faktiskt gjort en uppgradering i billjud förutom att jag bytt bilradio. Jag skaffade mig nyligen en gammal Audi A6, och den är så mkt behagligare och tystare och med bättre originalhögtalare än vad min förra bil hade. Så nu helt plötsligt är det skoj att lyssna på musik i bilen också.

Tillägg. Jag hade nog passat mig för en gammal Renault Clio. Den ger hörselskador! En fullutrustad Mercedes är ganska så mycket bättre för våra öron!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Det är onekligen en stor skillnad på inspelningstekniken nu och då. Då var man att tvungen köra mer "live" i den meningen att alla musiker fanns på plats i studion samtidigt och då mer "mixning i rummet" om man skall använda en term som Didrik DeGeer brukar använda.. Dvs att styrkeförhållandet mellan instrumenten reglerades genom placering både i rummet och med mikrofonplaceringen. Sedan kom dubbningstekniken som gjorde det möjligt att lägga "lager på lager"för att sedan övergå i flerkanalsinspelningar med i princip ett instrument per kanal och mixning av det hela till en fungerande helhet. Idag kan man med den digitala tekniken till och med reparera felaktiga toner i datorn och på så sätt skapa något som egentligen inte varit eller att instrumenten är helt artificiella och endast skapade digitalt. Då känns den analoga tekniken mer äkta även rent musikaliskt.

Calm

Jag håller med om det där förutom den sista meningen; det är inget som hindrar att digital lagring kombineras med produktionsteknik av den gamla skolan, dvs utan autotune och hundratals klipp.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, new order said:

Måste skratta lite för mig själv. När många har på forumet kör vinyl och rullband, är jag fortfarande kvar på de digitala plattformarna. Och om jag varit religiös skulle jag bett till högre makter att hjälpa Spotify att få tummen ur och leverera sin lossless version. Gubben mot strömmen. Det är jag det;)

Har skaffat en blutooth spelare till bilen och kan nu köra spotify där och är överlycklig! Det låter skitbra trots ett pris på 900 spänn på komplett. Allt är ju relativt. Men för 900 kr får man förbluffande mkt välljud faktiskt. Det viktiga är att man kan lyssna på sin musik med behållning var än man befinner sig tycker jag.

Med risk för att bli tjatig - det stora problemet med Spotify, Tidal och andra liknande tjänster är inte snålkodningen, utan det faktum att man ofta bara erbjuder remastrade (läs svårt komprimerade) utgåvor av framförallt populärmusik. Av den enkla anledningen bojkottar jag Spotify & Tidal till förmån för väl valda utgåvor på CD eller LP.

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Morello said:

Med risk för att bli tjatig - det stora problemet med Spotify, Tidal och andra liknande tjänster är inte snålkodningen, utan det faktum att man ofta bara erbjuder remastrade (läs svårt komprimerade) utgåvor av framförallt populärmusik. Av den enkla anledningen bojkottar jag Spotify & Tidal till förmån för väl valda utgåvor på CD eller LP.

Må så vara. Jag köper mina favoritartister på cd fortfarande. Men Spotify eller Tidal i bra upplösning är ett bra verktyg att hitta ny musik. Direkt. Och man kan lyssna med behållning.

Ser inget fel i det utan snarare tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Jag håller på att rippa en Decca Cd-box "The Analogue Years". I huvudsak handlar det här om 60-70-talsinspelningar. Deccas klassisk inspelningar från den här tiden (och även tidigare) klassas mycket högt både vad gäller musik och dess audiofila kvaliteter. I häftet, eller snarare den lilla boken som ingår står en hel del intressant även kring själva inspelningarna.

För de första stereo-inspelningarna användes Ampex portabla 351. I mitten av 60-talet gick man över till Studer C37 som var en rörbestyckad rullbandare. Senare gick man över till B62 som var den första heltransistoriserade rullbandaren från Studer. Man kan faktiskt fråga sig om det hänt så mycket sedan dessa. De här inspelningarna låter fantastiskt bra. Någon större debatt om kablar och äggkoppar på väggarna var inte aktuella men la mycket stor vikt vid inspelningsrummets akustik. Man panorerade snarar med att flytta och rikta mikrofoner, musikers placering och dämpning/diffuseringsytor. Idag försöker man lösa detta digitalt. De har lite att jobba på...

Jag gör samma reflektion som du...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...