Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

51 minutes ago, Apexorca said:

Men om jag inte fått saken helt om bakfoten så är det mer funktiner och lite mer avancerad rent tektniskt.

Så är det. T ex så kan man spela baklänges, justera hastighet "on the fly", flipbrytare för två olika bandtyper, programmerbart räkneverk typ "spela tillbaka till 01:30 och sedan "play", spara inspelningsnivåer, spela av med eller utan kalibrering, servostyrd bandtransport... osv. Detta är funktioner som styrs från ett microchip som är lätta att byta och/eller programmera om. Det är inte så mycket mekanik inblandad i detta. Och skulle de fallera just den kvällen du tänkt spela så är det ju bara att köra med grundfunktionerna. Om däremot servostyrningen slås ut blir det lite knepigare men det är ju inte annorlunda än om en rem eller fjäder går av i t ex B67. Då stannar den också. 

Om du valsar runt på nätet så kan du hitta mycket negativt även om B67. Ofta har de köpts billigt och inte lagt några pengar på att renovera spelarna. Man kan hitta en del spelare för ca 10-12,000 kronor som visar att de bytt kondensatorer. Ofta är detta hempulare och så mycket mer har de inte gjort. Det räcker inte, menar jag men det är upp till var och en. Jag lägger hellre upp en större slant för att veta vad jag får och där jag kan vara säker på att fel åtgärdas om olyckan skulle vara framme. Det är trots allt gamla maskiner så någon säkerhet kan man inte förvänta sig. 

Vad betyder t ex "Mycket fint skick och spelar utmärkt"? I min värld ingenting.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-05 at 01:52, Bebop said:

t o m ett sånt gammalt "skrälle" som calle_jr och köpt (Studer B62). :65: 

Reagerade lite. Är B62 ett skrälle eller är det just Calle Jr's B62 som är ett skrälle?

Studer B62 är en mycket välrenommerad spelare.

 

Edited by UffeZ
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

Om däremot servostyrningen slås ut blir det lite knepigare men det är ju inte annorlunda än om en rem eller fjäder går av i t ex B67. Då stannar den också. 

Det finns inga remmar i B67. Det finns inga remmar i varken Revox eller Studer mer än till de spelare som har ett analogt räkneverk. Typ Revox G36, A77, B77, B62 men det har inget med funktionen att göra. Räkneverket på B67 är digitalt.

Alla Revox/Studer-spelare drivs av tre (3) motorer. 2 stycken till spolarna. Fram, back och drift. Den andra (viktigaste) motorn är kapstanmotorn som ser till att bandet håller rätt hastighet över tonhuvudena. 

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte låta bli att ladda med servicemanualen till Studer B67. :D

En uppenbar uppdatering man skulle kunna göra är att byta den lätt ålderstigna operationsförstärkaren TDA1034 till något modernare med lägre brus och distorsion etc. Naturligtvis kräver sådana ingrepp lite noggrannare analys för att säkerställa stabilitet etc. Därtill skulle man kunna åstadkomma lite bättre följsamhet mot CCIR-kurvan genom att ersätta en del komponenter som har 5% tolerans mot 1% - sådant som kostade skjortan på den tid maskinen konstruerades, men som inte är märkvärdigt dyrt idag.

Schemabladet heter "reproduce amplifier", sid 147.

Link to comment
Share on other sites

Jag har stort förtroende för dig bebop. Det tror jag du vet. Din hängivenhet för det mesta inom HiFi är beundransvärd likaså dina kunskaper om detta och musiken. Jag har lärt mig otroligt mycket och blivit inspirerad av bla dig på detta forum. Men nu tappar du mig lite. Jag behöver fårstå helheten. Liksom du beskriver hur det inte betyder något för dig när det står "mycket fint skick" etc så blir jag lika osäker om det bara finns enstaka som klarar av att reparera eller serva Studer. Det låter inte rimligt för mig.

8 hours ago, Bebop said:

 

Om du valsar runt på nätet så kan du hitta mycket negativt även om B67. Ofta har de köpts billigt och inte lagt några pengar på att renovera spelarna. Man kan hitta en del spelare för ca 10-12,000 kronor som visar att de bytt kondensatorer. Ofta är detta hempulare och så mycket mer har de inte gjort. Det räcker inte, menar jag men det är upp till var och en. Jag lägger hellre upp en större slant för att veta vad jag får och där jag kan vara säker på att fel åtgärdas om olyckan skulle vara framme. Det är trots allt gamla maskiner så någon säkerhet kan man inte förvänta sig. 

Vad betyder t ex "Mycket fint skick och spelar utmärkt"? I min värld ingenting.

Det är klart det är så bebop. Men jag tycker du låter lite väl negativ om att köpa Studer av andra än Fabio. Kan det verkligen vara så att han nästan är den enda som kan detta? Jag menar inget illa, men det låter orimligt i mina öron. Har jag fattat fel så får jag ursäkta. Jag är här för att lära, men jag behöver också tänka själv om detta.

Jag tänker så här om detta.

Det vore nästan konstigt med så gamla maskiner och med alla defekta spelare som säljs för några tusenlappar om inte en stor del av dessa skulle vara rätt vissna. Det som är bra med sådana proffsmaskiner är att det faktiskt inte är raketvetenskap. Det går att fixa dem, de är gjorda för det, de är proffsmaskiner, inte slit och släng, och då blir de som nya igen när behörig personal renoverat. En tekniker som behärskar mekanik och elektronik inom detta område och som är lite om sig och kring sig, har stora möjligheter att gör en bra renovering till 100%. (tror jag) Det handlar om inställningen och hur seriöst man tar uppgiften mer än unika icke allmängiltiga kunskaper i elektronik och mekanik. Det är inte trolleri. Visst har alla maskiner sina egenheter som där erfarenheter etc  har stort värde. Min kontakt har runt 50 års eprofessionell erfarenhet av nästan bara Studer och Revox. Auktoriserad av Studer dessutom. Jag har en del uppfattningar om vad som kan vara negativt med många begagnade spelare däribland B67. Det är inget konstigt, naivt att tro annat tycker jag.

Om nu detta skulle vara en tävling (får lite den känslan, men jag kan ha fel, "vem är världens bästa Studer gubbe?"), så har jag ingen aning om vilka som är bäst i världen på att serva Studer. Jag är heller inte speciellt stressad eller orolig över denna fråga och även om min gubbe är långt ner på listan så ligger säkert ligger Fabio högt upp. Det är nog jättetryggt köp och man får mycket fina maskiner av honom, det är jag helt säker på. Men jag resonerar som så, att alla dessa gubbar ligger inom 99%-100% av "riktigt bra" och om min gubbe bara är 99% "riktigt bra" så är det nog ok med mig. Visst var Stenmark bättre än Strand, men Strand var j-kla bra han med.

För mig i detta läge har jag bestämt mig för B67 och jag har haft ett antal olika att välja på och alla är i toppenskick. Genomgångna, servade och renoverade i alla delar som är relevanta och lite till. (Be mig inte just nu precisera exakt vilka delar som är bytta. För det vet jag inte ännu). Mycket tyder på att jag inte kommer att bli lurad och att maskinen är exceptionellt fin och i toppenskick efter minutiös renovering. Visst kan man alltid bli lurad eller ha otur, men den risken får man nog alltid ta när man handlar gamla mekaniska och elektriska produkter. Jag kan leva med det. 

Vi pratar omkring de pengar du nämnde ovan.

Vi får se när den landar och om jag gjort en felbedömning. Men som jag sa, den risken får jag ta. Får väl ses som läropengar i så fall. 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket som är bytt i min. Exakt vad kan jag inte lista upp. Det arbetas också på en helt ny förstärkardel till bl a B67 och A80. Jagbstår i kö på en sådan. Om jag sen slår till beror på resultat och pris. Jag upplever inte att det saknas något i ljudet, men det finns säkert potential för att bli ännu bättre. Många av de rariter vi söker är inspelade med Studer C37, A80, Nagra 4s eller Ampex ATR och resultaten är ju strålande redan i grundutförande. En del maskiner är säkert moddade men knappast alla.

Link to comment
Share on other sites

Vem man kan lita på i olika sammanhang är nog mer en fråga om erfarenhet, kompetens och referenser. Vad som talar för den ena eller andra får man nog utröna själv. Men om man lyckas hitta en totalt genomgången maskin för ca 10-12.000 så låter detta lite för billigt i mina öron. Kan det vara rimligt att detta innefattar en totalt genomgången och restaurerad maskin? Vid min reparation av A77:an så kostade den 2.500 för byte av några kondingar, torkade gummidetaljer, men knappast en total genomgång eller restaurering  och efteråt konstaterade jag att den ändå inte funkade fullt ut utan måste gå ett varv till. Då pratar vi en erfaren reparatör som har lång erfarenhet av vad som brukar behöva bytas ut för att den skall fungera. Upplever att det då var andra fel som uppstod efter en kort tids användning. Dvs följdfel. Det är väl just den situationen man  inte vill uppleva och i vart fall om man köper en maskin på "distans". Om man går in på e-bay eller hifi-shark t.ex. så är prisspannet stort vad gäller samtliga maskiner och modeller om man håller sig till de vanliga av Studer och Revox. Finns också de som förefaller renovera och restaurera mer professionellt. En B67 grundmodell kostar hos t.ex. Studer Sweden 28-35.000 renoverad och mk II sannolikt mer, men det verkar inte som så många vet vilka som ligger bakom det företaget och dess företrädare. Men det innebär naturligtvis inte att de kan vara mycket bra och seriösa för den sakens skull. Då spelar nog referensen mer roll även om det i det korta loppet kostar mer. Så ser jag på det hela.

Calm

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, calm said:

Studer Sweden 28-35.000 renoverad och mk II sannolikt mer, men det verkar inte som så många vet vilka som ligger bakom det företaget och dess företrädare.

Jag tror det är bra om vi kan lämna studersweden utanför dessa diskussioner då ingen, mig veterligen, har träffat eller haft en närmare kontakt med detta företag. Än mindre har jag hört att någon handlat eller renoverat något därigenom.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Apexorca said:

Men jag tycker du låter lite väl negativ om att köpa Studer av andra än Fabio. Kan det verkligen vara så att han nästan är den enda som kan detta?

Klart att det är fler än Fabio som kan renovera Studermaskiner. Nästa besök i Belgientråden är inte levererad eller renoverad av Fabio. Jag har nämnt att det finns flera i Tyskland. Det finns också i Schweiz, i Danmark, i Italien och säkert även i Sverige. Men jag kan ju bara prata om de jag har haft kontakt och erfarenhet av samt känner till och det är The Recorder Man och Analog Planet. Båda i Italien. De som har andra kontakter kan fylla på listan nedan.

De jag avser när jag pratar om billiga maskiner "i fint skick" är mycket av det du hittar på Ebay och via HiFi-Shark. Det kan vara så att de är i fint skick men det är svårt att veta när inga direkta referenser ges eller vad de har gjort med dem. Jag nappar inte på det. I Tyskland finns t ex en firma som heter Springair.de. De brukar ha flera bandspelare. De rengör dem och kollar att de funkar just nu. En sådan kan man köpa och sedan lämna in någonstans och få den fullt renoverad. Det är ett sätt men lite mer chansartat tycker jag. Här är några som jag vet har bra vitsord. De som har andra kontakter kan fylla på listan nedan.

  • Jens Viladsen i danska Nyköbing. Reparerar och renoverar bl a till DR. Har renoverade spelare på lager. Senaste listan som jag såg hade ett par A80 och ett B67. Dessutom Revox. Nås via mejl på Revox-Service@ hotmail.com Ligger närmast för mig om jag behöver service.
  • Jag har tidigare nämnt Revox-Online både för renovering, service och tillbehör. 
  • I Schweiz finns Jürg Schopper som kanske är mest känd för renoverade Thorensspelare men han är också duktig på bandspelare.
  • I närheten av Hannover finns Eternal Arts som renoverar spelare och tillverkar dessutom kringutrustning, t ex egna VU-metrar och förstärkare för anpassning mellan XLR och RCA. De har jag också haft kontakt med.
  • Utanför Kaiserlauten finns Tonbandgerätverkstatt men jag vet inte så mycket om dem
  • Analogplanet i Italien har jag visat upp i mitt reportage
  • Schubert i Stockholm är gammal i gemet. Han var jag kontakt med för ett par år sedan via Jan-Eric på Opus3 men det fanns inget som intresserade mig då. Jag vet inte hur aktiv han är idag. Han börjar komma till åren. Hans hemsida ser inte ut att vara igång längre. Nås via mejl gerhard.schubert@bredband.net 
  • Jag hört om en som heter Sven Perrils omkring Stockholm och att han skall vara duktig. Men jag vet inte vilken typ av jobb han tar på sig eller har spelare på lager. Jag har inga kontaktuppgifter på honom.

Jag vet också att det finns ett par i England men det är lite bökigare att handla därifrån. Frakterna kostar skjortan. 

Av din beskrivning av  tillvägagångssätt så gör du helt rätt. Undersök ordentligt. Det är det som är lite av min mission och det är i bästa välmening. Beträffande prislapp så brukar det sägas att man får vad man betalar för. Jag tror ofta att det är så men det är ju en bedömning var och en får göra. Jag redovisar min.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, UffeZ said:

Jag tror det är bra om vi kan lämna studersweden utanför dessa diskussioner då ingen, mig veterligen, har träffat eller haft en närmare kontakt med detta företag. Än mindre har jag hört att någon handlat eller renoverat något därigenom.

Jag fick ett pris därifrån för ett par år sedan på en B77 som de ville ha strax under 30,000 för. Förskottsbetalning och 4 månaders leveranstid trotsbatt de uppgav att det fanns på lager. Jag ställde lite kontrollfrågor. Bl a ville jag ha deras org.nr. men det var hemligt. Då drog jag öronen åt mig. Det är en helt virtuell sida utan någin verklighet. Många av de jag nämnt ovan har lagt beställningar där bara för att kolla. Standardsvaret lär vara att de är fullbokad. En utgav sig för att vara en studiokille som fått ett stort projekt där han behövde en A820. Han fick frågan om det inte räckte med en B77.... :D

Skicka inga pengar till den skojaren. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Klart att det är fler än Fabio som kan renovera Studermaskiner. Nästa besök i Belgientråden är inte levererad eller renoverad av Fabio. Jag har nämnt att det finns flera i Tyskland. Det finns också i Schweiz, i Danmark, i Italien och säkert även i Sverige. Men jag kan ju bara prata om de jag har haft kontakt och erfarenhet av samt känner till och det är The Recorder Man och Analog Planet. Båda i Italien. De som har andra kontakter kan fylla på listan nedan.

De jag avser när jag pratar om billiga maskiner "i fint skick" är mycket av det du hittar på Ebay och via HiFi-Shark. Det kan vara så att de är i fint skick men det är svårt att veta när inga direkta referenser ges eller vad de har gjort med dem. Jag nappar inte på det. I Tyskland finns t ex en firma som heter Springair.de. De brukar ha flera bandspelare. De rengör dem och kollar att de funkar just nu. En sådan kan man köpa och sedan lämna in någonstans och få den fullt renoverad. Det är ett sätt men lite mer chansartat tycker jag. Här är några som jag vet har bra vitsord. De som har andra kontakter kan fylla på listan nedan.

  • Jens Viladsen i danska Nyköbing. Reparerar och renoverar bl a till DR. Har renoverade spelare på lager. Senaste listan som jag såg hade ett par A80 och ett B67. Dessutom Revox. Nås via mejl på Revox-Service@ hotmail.com Ligger närmast för mig om jag behöver service.
  • Jag har tidigare nämnt Revox-Online både för renovering, service och tillbehör. 
  • I Schweiz finns Jürg Schopper som kanske är mest känd för renoverade Thorensspelare men han är också duktig på bandspelare.
  • I närheten av Hannover finns Eternal Arts som renoverar spelare och tillverkar dessutom kringutrustning, t ex egna VU-metrar och förstärkare för anpassning mellan XLR och RCA. De har jag också haft kontakt med.
  • Utanför Kaiserlauten finns Tonbandgerätverkstatt men jag vet inte så mycket om dem
  • Analogplanet i Italien har jag visat upp i mitt reportage
  • Schubert i Stockholm är gammal i gemet. Han var jag kontakt med för ett par år sedan via Jan-Eric på Opus3 men det fanns inget som intresserade mig då. Jag vet inte hur aktiv han är idag. Han börjar komma till åren. Hans hemsida ser inte ut att vara igång längre. Nås via mejl gerhard.schubert@bredband.net 
  • Jag hört om en som heter Sven Perrils omkring Stockholm och att han skall vara duktig. Men jag vet inte vilken typ av jobb han tar på sig eller har spelare på lager. Jag har inga kontaktuppgifter på honom.

Jag vet också att det finns ett par i England men det är lite bökigare att handla därifrån. Frakterna kostar skjortan. 

Av din beskrivning av  tillvägagångssätt så gör du helt rätt. Undersök ordentligt. Det är det som är lite av min mission och det är i bästa välmening. Beträffande prislapp så brukar det sägas att man får vad man betalar för. Jag tror ofta att det är så men det är ju en bedömning var och en får göra. Jag redovisar min.

Bra lista Bebop. Nu är jag på banan igen. Känner till några sedan tidigare. Tack! 

Man får vad man betalar för. Det håller jag helt med om. Det är i en mogen marknad. Men just i detta läge med rullbandare så är marknaden i mina ögon just nu i ett trevande omoget skede. Man kan hitta liknande objekt med riktigt stor spridning på priset. Varken alla köpare eller säljare vet vad marknadsvärdet är just nu. Jag har pratat med säljas som i alla fall renoverar maskiner till ok nivå som nästan frågar vad de skall ta betalt. - Är XXXXkr ett ok pris??? Alldeles nyligen var det nästan gratis med rullbandare och de slängdes på tippen. Nu börjar efterfrågan komma igång och var skall priserna hamna i en snar framtid? Marknaden håller på att mogna. Det intressanta är med dessa rullbandspelare är att de inte görs nya. Det finns bara en begränsad mängd och efterfrågan ökar. Sky is the limit. Men det är nog relativt långsam process under några år kanske.

Nya liknade spelare tror jag skulle landa på minst 100.000kr och några gånger det uppåt. Så klart blir då de gamla unika Studer spelarna mer och mer eftertraktade. Har man väl hört detta mediets potential i våra fina system så kan man ju strunta i att köpa en, men man komma inte undan upplevelsen och den kommer att bita sig fast. Jag lovar.

För mig är det en serie händelser som fått mig att fastna för intrycken från rullband. Münchenmässans enorma utbud av rullbandsdemonstrationer, några demonstrationer på Mässan i Göteborg och hos Akkelis, hemma hos bebop och käftsmällen kom och jag gick ner för räkning hos JR. 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Morello said:

Shuberts bandspelarservice - finns han kvar?

Honom fick jag liksom bebop också kontakt med bla via Jan-Eric på Opus3. Blev snuvad på en Studer mitt framför näsan pga min för långsamma reaktionsförmåga. Någon annan mer förberedd typ nöp den. Så Jan-Eric satte mig i kontakt med Schubert. Närmar sig de -80, men det kan man inte gissa, ffa inte när man språkas vid. Vet inte hur aktiv han egentligen är. Men know how besitter han fortfarande. Utan tvekan.

Är inte Sven Perrils lite upplärd av eller jobbat med Shubert eller har jag fått det om bakfoten? I alla fall skall han var av yppersta klass och en som kan göra det som behövs med en Studer.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Apexorca said:

Alldeles nyligen var det nästan gratis med rullbandare och de slängdes på tippen

Helt rätt och prisbilden går stadigt uppåt. När det gäller t ex Studer, Nagra 4s och Ampex så har det varit en marknad hela tiden av service och nyrenoveringar. Vad som händer nu är att det är andra kundgrupper typ oss som träder in på marknaden och plockar bort Studermaskinerna från studiorna, s a s. På så vjs kan vi faktiskt påskynda en digitalisering av hela studiovärlden. Enligt Fabio skickas det tonvis med Studer och Ampex till framför allt Kina, Ryssland och Japan. Även länder som Vietnam är i Europa och i USA och köper upp spelare. Priserna kommer att ta stadigt att gå uppåt och ju bättre skick och kondition desto mer.  Liknelsen med sportbilar typ Jaguar E-type och Morgan är slående.

Men någon stor produkt tror jag inte det blir. Det skall ju till musik också och tillgång på masterband är begränsad och de är dyra. Och köpa en proffsbandare för att spela in från Spotify eller Tidal tror jag inte på. Även tomband kostar en hel del. Jag har svårt att tro att det skall slå igenom till en publik som vant sig vid att musik skall vara gratis. Det här är nog för de tokiga få. 

Det där med stor spridning för liknande produkter är jag inte helt med på. Utseendemässigt, ja, men sen handlar det mycket om hur de ser ut inuti och vad som gjorts med dem, hur många drifttimmar de har, var de använts, serienummer osv. De är lika och olika som begagnade bilar av samma årsmodell. Om du tittar på t ex Eternal Arts hemsida så kostar deras B67 kring 70,000. Men titta vad de gjort med dem. Där ingår lckså speciell anpassningsförstärkare. Det är bara utanverket som är lika. 

Link to comment
Share on other sites

Gerhard Schubert är still going strong och 78år. Han jobbar nog mer när han har lust och har dragit ner på märken som han reparerar. Hans tyngdpunkt ligger på Studer och Revox sannolikt därför att han har reservdelslager för dessa. Trevlig herre som jag träffat men ibland svår att nå per telefon då han även är en aktiv flygare bl.a. engagerad i brandflyget. 

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Jag har svårt att tro att det skall slå igenom till en publik som vant sig vid att musik skall vara gratis. Det här är nog för de tokiga få.

Det är ju tur att det finns några tokiga som håller igång det hela. :D

En annan invändning mot bandspelare är att de är hopplösa när man vill zappa mellan låtarna och det tror jag begränsar antalet intresserade en del också.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Morello said:

Kunde inte låta bli att ladda med servicemanualen till Studer B67. :D

En uppenbar uppdatering man skulle kunna göra är att byta den lätt ålderstigna operationsförstärkaren TDA1034 till något modernare med lägre brus och distorsion etc. Naturligtvis kräver sådana ingrepp lite noggrannare analys för att säkerställa stabilitet etc. Därtill skulle man kunna åstadkomma lite bättre följsamhet mot CCIR-kurvan genom att ersätta en del komponenter som har 5% tolerans mot 1% - sådant som kostade skjortan på den tid maskinen konstruerades, men som inte är märkvärdigt dyrt idag.

Schemabladet heter "reproduce amplifier", sid 147.

Måste rätta mig själv. Jag har även grävt lite i manualen till Fostex E2 och blandade ihop OP-kretsarna. TDA1034 är inte alls en tokig OP - ålderstigen men mycket bra. Det är mer eller mindre samma krets som 5534, som tyvärr blivit "utskälld" i diverse audiokretsar, men sådant ska man inte bry sig om!

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calm said:

Gerhard Schubert är still going strong och 78år. Han jobbar nog mer när han har lust och har dragit ner på märken som han reparerar. Hans tyngdpunkt ligger på Studer och Revox sannolikt därför att han har reservdelslager för dessa. Trevlig herre som jag träffat men ibland svår att nå per telefon då han även är en aktiv flygare bl.a. engagerad i brandflyget. 

Calm

Ja precis.

Flera gånger vi talats vid har han ursäktat sig för att han står intill något skriande flygplan efter just en brandflygningsrunda. Kul att vår äldre genaration blivit så mycket friskare och vitala än för ca 15 år sedan. Det är en otrolig skillnad och det märks mycket i mitt yrke. Schubert är ett lysande exempel och mycket glädjande, ganska vanligt numera.

 

Link to comment
Share on other sites

Så du hänger på bandspelartrenden. Låter ju intressant med välljudet men hur begränsat är urvalet av musik?

Missförstå mig rätt men hur kul är det att sitta och lyssna på något som ljudtekniskt låter perfekt men musiken...

Kunde man få tag i mina stora, David Bowie, Pink Floyd, Genesis, 10CC, Supertramp osv från Masterband är jag också på, men går det?

Edited by sprudel
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, sprudel said:

Kunde man få tag i mina stora, David Bowie, Pink Floyd, Genesis, 10CC, Supertramp osv från Masterband är jag också på, men går det?

Inte vad jag vet, i vart fall inte via några officiella kanaler. Det finns många skojare därute. Man kan hitta de som påstår sig ha masterband från rock o pop men mycket av det är gamla radiokopior eller kopior i många led som man inte har koll på.

På de officiella kanalerna är det i huvudsak jazz och klassisk musik från ca 1955 fram till omkring 1980. Därefter är det mesta inspelat med PCM någonstans i ledet och det ärbrätt ointressant att köpa på masterband även om de finns de som menar annorlunda. Masterband handlar om att lyssna på musik som är analog hela kedjan. Jag tror det är också så att pop o rockfantasferna inte är så intresserad av band (?)

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, sprudel said:

Så du hänger på bandspelartrenden. Låter ju intressant med välljudet men hur begränsat är urvalet av musik?

Missförstå mig rätt men hur kul är det att sitta och lyssna på något som ljudtekniskt låter perfekt men musiken...

Kunde man få tag i mina stora, David Bowie, Pink Floyd, Genesis, 10CC, Supertramp osv från Masterband är jag också på, men går det?

Det är ett riktigt bra ifrågasättande och skepticismen är säkert befogad. Det behöver faktisk belysas och det är inte gjort. Nu har jag nog lite bredare musiksmak än dina exempel ovan och gillar musik ur nästan alla genrer förutom dansband. Därför här nog chansen att jag hittar musik större än om jag var så begränsad. Tur för mig.

Urvalet av musik är just nu rätt sparsmakat, men det kommer att bli bättre i framtiden. De finns redan tydliga tecken på det.

Det finns minst 2 st mycket graverande och stora och logiska argument för varför det är en dålig ide att göra stora insatser för att börja spela rullband..

    - Det är helt riktigt att det är svårt att få tag i masterbandskopior och de man får tag i är snuskigt dyra. Så det är en dålig anledning att ha en rullbandspelare av den anledningen. Alltså är det få album och svindyra rullband!!!

    - Det finns inte nya rullbandspelare som har en rimlig prislapp, så man måste leta begagnat och då är det en massa osäkerhetsfraktorer som Bebop (och några till men i mindre grad) varit inblandad i och på ett mycket bra sätt beskrivit i flera just nu aktiva trådar.

Det finns också några mycket bra argument för att ha en rullbandspelare. Dessa argument är inte logiska, men mer känslomässigt positivt laddade för mig. Men det finns något lite logiskt i detta som man kan" lura sig med" för att få ekvationen att gå ihop.

   - LJUDET!!!  MUSIKÅTERGIVNINGEN!!! Med masterbandskopior, hur svåra de än är att få tag på och hur dyra det än är, så finns det verkligen inget som kommer i närheten av musikalisk själ och känsla i musiken. Detta är den sanning för mig, som jag brutalt knockats av ,och det hade sin början för minst 3-4 år sedan. Ffa Münchenmässan år efter år har en stor del i detta och besöket hos JR avgjorde saken.

    - Jag gillar proffsprodukternas känsla. Bara att trycka på knapparna ger mig gåshud. Det känns som om man gör en historisk och "teknik-kulturell" gärning genom att ta tillvara på dessa unikt fina tekniska produkter.

    - Det kommer inom ganska snar framtid att bli otroligt mycket mer kostsamt med rullbandspelare. "Trenden", som du beskriver Sprudel, har precis börjat och kurvan pekar brant uppåt. Trenden är, som det är just nu, en mycket marginell företeelse totalt sätt (tex på Euponia, för det är här det händer... :icon_smile_cool:), men den kommer spridas. Tro mig.

    - Det finns sätt att få tillgång till fina masterbandskopior med mycket gynnsam ekonomiskt insats. Det finns egentligen mycket musik på masterbandskopior men de har inte varit till salu, så har varit mycket begränsat och tillgången har varit lite svår. Men redan nu har tillgången ändrats och kommer att bli bättre på lite sikt. Jag tror det var Analogue Production som håller på med rullband nu va?

Först ställer du frågan om tillgången på musik och sedan, i nästa mening , svarar du själv på den med  ett tydligt ställningstagande till musiken som du tror finns på rullband och att den är TRÅKIG, men till äventyrs låter bra. Tolkar jag dig rätt när jag tror att du menar att det mer är grejen med maskinen än musiken som intresserar mig?  Jag kan inte bedöma din personliga uppfattning av bra musik. Men jag har njutit av bra musik till rullband. Och jag skulle ALDRIG trotsa mitt intresse och njutning av musik och spela musik jag inte berikas av bara får att det låter bra. Det är inte min grej. Jag har en del sådan musik och den blir aldrig spelad har jag märkt. Känns därför meningslöst. Jag vet personer som demonstrerar musik mer med avseende på teknisk effekt i system än musiken men så upplever jag inte mig själv.  

Du antyder att mastebanden som vi lyssnat till mest är en slags "show off" för HiFi men att musiken inte håller måttet. Skulle jag tycka det skulle jag inte bry mig om detta. Men det är inte min uppfattning.  Visst finns en viss fascination för produkten i sig, men det räcker inte för mig. Det är snarare en krydda.

 

Var och en som har intresse av att förstå hur detta funkar och jagar rullbandsupplevelser, får naturligtvis själva bilda sig en uppfattning om hur det skall hanteras.

För mig är saken klar. Jag vill var rimligt tidigt ute med rullband i detta race om spelare innan de blir svårare att hitta och dyrare.

Missförstod jag dig rätt nu? :)

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Om jag själv skulle uttrycka något om min egen musikaliska och audiofila resa så är det nog återgång till det basala och enkla och som jag har förutsättningar att begripa och sätta mig in. Bandspelartekniken är en väl beprövad teknik för att spela in och lagra musik i. Där har jag varit tidigare i mitt audiofila liv. Den har förutsättningar att ge den bästa och kanske mest verklighetstrogna återgivningen om bandmaterialet ligger nära inspelningen i kedjan och därmed sannolikt den mest kvalitativa återgivningen sett ur ett dynamiskt perspektiv. Den digitala tekniken borde ha samma förutsättningar men har hamnat i ett marknadsmässigt och kommersiellt dilemma genom att anpassas till någon form av medelmåttig återgivningskvalitet, vanligen den som ger störst volym räknat i antalet nedladdningar och lyssningar. Alltså inriktad på volym istället för bästa kvalitet. När jag köper ny musik t.ex. Veronica Maggio som jag gillar, så slås jag av hur dåligt inspelningen är gjord, ingen ljudscen utan allt hopgrötat i mitten och rösten drunknar i ett hav av elektroniska finesser. Det spelar ingen roll om det handlar om CD eller vinyl. Jag tror att det är gjort för en hörlurslyssnande medelkonsument, men jag har aldrig lyssnat på det sättet, så jag kan inte säga med säkerhet. Men illa låter det men jag kan ändå till viss del njuta av musiken men kommer på mig själv att reta mig på kvaliteten. Inom jazzen är det annorlunda här har man ett annat förhållningssätt till musik och återgivning som liknar den som finns i den klassiska musiken. Framförande och kvalitet hänger ihop på ett bättre sätt. Jazz har aldrig varit volyminriktad och därför i mindre utsträckning fallit för de rent kommersiella krafterna att producera för volym.

Jag står inför ett vägval att vidareutveckla den digitala tekniken för nedladdning och lagring eller återgå till någon form av ursprunglighet och kanske äkthet. Valet är nog enklare eftersom den digitala tekniken går bort pga bristande intresse för teknik och frustration för tekniska ofullkomligheter och veritabelt fikonspråk som jag har svårt att sätta mig in i. CD och vinyl är på något sätt mer greppbart rent tekniskt även om CD, om man skall sätta sig in i tekniken har samma komplexitet som streaming har. Valet mellan digital teknisk utveckling och analog blir då ganska enkel om man ser det ur ett kunskapsmässigt perspektiv. Jag har som Bebop brukar säga tillräckligt med musik för en återstående livstid och kan därför med egentligen slå mig till ro med det jag har. Men det skulle nog innebära en stagnation och om man är ute efter nya musikaliska upplevelser så varför inte gräva där man står och försöka fördjupa de musikalisk stunderna rent kvalitetsmässigt och innehållsmässigt. Så för mig skulle nog valet vara enkelt att välja den analoga stigen och då egentligen med hänsyn till urvalet av analoga källor traska lite bakåt i tiden rent musikaliskt. Vi får se var detta landar men nyfikenheten är definitivt väckt!

Calm

Link to comment
Share on other sites

@Apex. Jo, du "missförstod" mig nog ganska rätt där. Om vi extrapolerar ytterigheterna med Spotify i ena ändan med ett överdåd av musikurval men begränsad kvalitet och masterband i den andra med inverterade komponenter landar ju CD, högupplöst, vinyl någonstans på skalan. Jag har valt Spotify, CD o högupplöst, men det vore nog kul att leka med en annan ytterlighet också.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Därför här nog chansen att jag hittar musik större än om jag var så begränsad. Tur för mig.

Apex, du brukar verkligen uttrycka dig exemplariskt men här sätter du dig på väldigt höga hästar. Det är inte upp någon annan att avgöra om min smak är begränsad eller förfinad. Vissa gillar pizza, andra gillar gåsleverpaté, det ena är inte bättre än det andra för att det kostar mer eller är svåråtkomligare. :black: Nu är jag rätt övertygad om du inte menade att avfärda någon men uttrycket stack i mina ögon iaf. 

För övrigt håller jag med @sprudel om att utbudet är större om man gillar jazz o klassiskt av äldre snitt. Även om jag uppskattar dessa genrer ibland är mitt intresse också riktad mot populärmusik, prog och rock från 60-tal o framåt. Jag skrev nåt om detta tidigare också men har sedermera blivit informerad om att det faktiskt finns en hel del pop, rock och liknande att få fatt på, ända in på 80-talet. Däremot verkar det inte gå via gängse handelskanaler utan det verkar kräva en del nätverkande och konversation med andra invigda. Lite som någon form av "rullbands-illuminati"... :)

Jag fick i samband med detta ett antal exempel på vad som fanns tillgängligt och som av en händelse nämndes Madonna - Like A Virgin... Det fick mina varningsklockor att ringa ordentligt då detta är en av de allra första album som spelades in (delvis) digitalt! Det betyder ju inte att det INTE finns ett analogt masterband på denna men det verkar ju i stort sett omöjligt att kunna verifiera någon "pedigree" på materialet och då är detta öppet för bedrägeriverksamhet. Än mer så eftersom utbudet inte direkt hittas på CDON o Ginza...

Njae.. Återigen, jag imponeras av möjligheterna rullebanden ger men nackdelar som kostnad, tillgänglighet och utrymmeskrav gör att det aldrig kommer bli en "publik-sport" så att säga... (tror jag)

Det är oavsett mycket skoj att läsa om era vedermödor och äventyr inom området så sluta för all del inte att rapportera och berätta! :thumbsup:

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Apexorca said:

Ja precis.

Flera gånger vi talats vid har han ursäktat sig för att han står intill något skriande flygplan efter just en brandflygningsrunda. Kul att vår äldre genaration blivit så mycket friskare och vitala än för ca 15 år sedan. Det är en otrolig skillnad och det märks mycket i mitt yrke. Schubert är ett lysande exempel och mycket glädjande, ganska vanligt numera.

 

Ja, han är pigg, glad och passionerad. Fixade min PR99 mk 2 nyligen. 

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag fick i samband med detta ett antal exempel på vad som fanns tillgängligt och som av en händelse nämndes Madonna - Like A Virgin... Det fick mina varningsklockor att ringa ordentligt då detta är en av de allra första album som spelades in (delvis) digitalt! Det betyder ju inte att det INTE finns ett analogt masterband på denna men det verkar ju i stort sett omöjligt att kunna verifiera någon "pedigree" på materialet och då är detta öppet för bedrägeriverksamhet. Än mer så eftersom utbudet inte direkt hittas på CDON o Ginza...

Ja, det hela hamnar i en helt annan dager när det inte verkar helt omöjligt att få fram masterband i flera genrer, och egentligen - varför skulle det inte göra det? Mycket av musiken jag går igång på har skapats långt innan den digitala eran. Samtidigt borde det ju vara möjligt att få fram fantastisk musik på band även den i något läge har varit digital. Betänk också i sammanhanget att det mesta som släppts på vinyl från ~'85 och framåt har gått genom en digital delay vid graveringen, så det är inte så analogt som man kan tro. Men, som jag ser det så behöver inte digitaliseringen i sig vara ett problem när det gäller dynamik och annat, utan problemet kommer när man väljer att mastrar för CD, streaming eller såklart även vinyl, så jag (vill) tro att det finns mycket att hämta även inom Rock!

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Taxmannen said:

Ja, det hela hamnar i en helt annan dager när det inte verkar helt omöjligt att få fram masterband i flera genrer, och egentligen - varför skulle det inte göra det?

Ett problem är möjligen att många bolag har helt enkelt slängt sina band, även skivpressarna har gjort av med tonvis av band efter det att bolagen fört över det mesta till digitala media. Men några har blivit kvar och det är mycket av detta som nu cirkulera på marknaden. Det är också en del frågetecken kring rättigheter. I Europa finns en 50-årsgräns, i USA tror jag det är 70 år. Det är också en problematik vad den gäller rättigheter till t ex originalmastern på 1/2" kontra kopian på 1/4" eller vinylmastern? Dessutom två olika rättigheter, upphovsrätt och äganderätt. De olika aktörernas rätt? Jag kan förstå försiktigheten. Men det förekommer också rent bondfångeri.

Jag köpte en s k masterbandkopia av John Coltranes "A Love Supreme". Jag lovar, en kopia från LP'n överspelad på kassettband på en kassetspelare från Luxor låter bättre alla dagar i veckan. Pris ca 2,000 kronor. Jag köpte också "masterbandkopia" av Charles Mingus "Ah Um". Ena bandet låter rätt bra men det andra pumpar ljudet upp och ner och brusar betänkligt. Där åkte jag på ett par tusenlappar till. Jag är ganska säker på att han fått tag i s k radiobandkopior. Bl a saknades ett par låtar och det gör det inte på en masterkopia.

Jag köper hellre färre band med där jag är säker på vad det är man får. Banden är så pass dyra att det lockar fram skurkar som gärna skor sig på andras entusiasm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...