Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

För mig och säkert för andra får man favoritavsnitt i stora verk. Dessa spelar man för sig själva och det är inte så ofta man har ro att sätta sig och köra igenom en hel opera eller orkesterverk från början till slut. Ringen av Wagner är tex mint sagt mastig och är nästan ett livsprojekt att ta in. Men det är lite lättare att ta sig igenom andra stora verk, tex Carmen, som jag lyssnar fram och tillbaka på för tillfället. Jag har sett en del opera live, men hemma blir det mer sällan att jag sitter ner och kör igenom de antal plattor verket kräver från början till slut i ett svep. Det kräver viss uppladdning med fokus på att inte bli störd, men jag tycker verkligen det är givande när det då och då blir av. Jag gör det mer och mer ofta numera. Nu senast just Carmen eftersom jag hittat en gamal storslagen inspelning från -64 med bra ljud och nerv i hela inspelningen och ensemblen är världsklass. Jag upplever verkligen en dimension till på verket när jag ger mig denna tid. Carmen är verkligen bra alltså.

Den är så känd och "uttjatad" och kanske utnyttjad musikaliskt och lyriskt både seriöst och skämtsamt att den nästan blir en karekatyr av sig själv, som en aura runt "Carmen". Jag har fallit i den gropen känner jag. Men nu när jag eftertänksamt tagit mig igenom Carmen igen med extra fokus och engagemang är det klart för mig att det inte är så konstigt att Carmen är en av världens mest kända musikaliska historier, och det med all rätt. Musiken är strålande.

Skaumlrmavbild%202017-07-08%20kl.%2020.2

Jag har naturligtvis inte hört alla bra inspelningar som finns av Carmen och man kan naturligtvis få sina personliga favoriter, men denna är i vart fall mycket bra.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Apexorca said:

Ja. Ssom du var inne på är det ju smidigare om man har en spelare som gör allt bra! Frågan är ju om det går?

Allt bra - tveklöst! Allt bäst - knappast! Frågan är väl snarare om den kan göra allt tillräckligt bra och den frågan måste man nog besvara själv :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag använder mina armar/puppa-konstellationer på lite olika sätt. Jazz är favoritmusiken och triojazz i synnerhet. Pianot som är favoritinstrumentet kan antingen användas som kompinstrument eller som soloinstrument. Dynavectorn hanterar större musiksättningar bättre då blåset vanligen är dominerande. Clearaudion är bättre på de små nyanserna i triojazz, där klangerna mellan bas,trummor och pianot blir bättre beskrivet med mer dynamik, detaljer och klangkropp. Sedan är det skillnad på armarnas inverkan där Clearaudios Universal har mer stadga och pondus än Unify som har en ganska "sladdrig" unipivotupphängning. Universal har lager i både horisontal och vertikalled. Armarna förstärker skillnaderna i  pupporna.

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

Min tanke för framtiden ligger lite i linje med din Adagio. Jag är nyfiken på om det går att optimera för gamal Jazz som inspelats och optimerats för den tidens vinylspelare och vice versa. Kan en gamal renoverad spelare från den tiden med lämplig puppa och arm spela bättre med Jazz från 50-60-70-talet än min Balance???

 

Om du ska optimera för gammal jazz måste du även ha ett phonosteg som kan du ställa om för de olika inspelningskurvorna. Kan skilja en del på RIAA, Decca m.fl.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vox said:

Om du ska optimera för gammal jazz måste du även ha ett phonosteg som kan du ställa om för de olika inspelningskurvorna. Kan skilja en del på RIAA, Decca m.fl.

Det är endast intressant för LP före 1954 då RIAA-kurvan blev standard. Det förekom en del olika kompenseringar även efter men det är inte alltid så tydligt vilka då många kallade allt för RIAA under en period.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Bebop said:

Det är endast intressant för LP före 1954 då RIAA-kurvan blev standard. Det förekom en del olika kompenseringar även efter men det är inte alltid så tydligt vilka då många kallade allt för RIAA under en period.

Även om RIAA-kurvan blev en standard under 50-talet så spelades det in skivor senare som inte följde standarden. En del amerikanska och brittiska skivbolags inspelningar skiljde sig något från standarden. Så för att kunna få till en så realistisk återgivning som möjligt bör phonosteget kunna anpassas för olika kurvor.

Link to comment
Share on other sites

Det finns nog som sagt inga avvikande standarder efter det att RIAA-kurvan blev standard men det finns avvikelser från den. När jag har simulerat RIAA-förstärkare har jag labbat lite med brytpunkterna och sett att det är väldigt enkelt att få trevliga tonkontrollfunktioner på det sättet. Jag har även lekt lite med ett iFi-RIAA och tycker att de olika "standarder" som finns där är rätt användbara.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vox said:

Även om RIAA-kurvan blev en standard under 50-talet så spelades det in skivor senare som inte följde standarden.

Det var just det jag skrev men hur avvek de? Det är inte alldeles tydligt eftersom ofta hänvisades till riaa.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Bebop said:

Det är endast intressant för LP före 1954 då RIAA-kurvan blev standard. Det förekom en del olika kompenseringar även efter men det är inte alltid så tydligt vilka då många kallade allt för RIAA under en period.

Ja, men vad jag förstår är det svårt att veta när "alla" började använde RIAA-kurvan fullt ut. Troligen fortsatte vissa bolag med sina egna kurvor en bit in på-70 talet har jag förstått. Kurvorna skiljer sig åt men inte så mycket och det kanske inte är som natt och dag om man spelar med "fel" kurva?

Link to comment
Share on other sites

Yes, men vilken kurva skall man använda då? Det ges ingen annan information än RIAA. Skillnaden mot före 1954 är att t ex RCA's, Deccas och Columbias kurvor var kända.

Sentec gjorde (gör?) ett par riaa där den ena har fördefinierade val för olika standarder och på den andra kan man ställa hur man vill, ungefär som en tonkontroll. Det kan ju vara något för den som vill ha full flexibilitet. Om de låter bra för övrigt vet jag inte.

downloadfile.jpg

sentec-eq10.jpg

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Bebop said:

vilken kurva skall man använda då?

Precis. Risken är att man i stället gör dubbelfel.

Om man vet hur skivan är modulerad så är ju eq definierad. Men för album efter senare delen 50-tal känns det som ovanligt struligt att hålla på med. Både Columbia och RCA låg hyfsat nära riaa. Decca en bit ifrån i toppen, men inte alarmerande.

Bild från vinyltråden;

Pre-RIAA.jpg

 

Bebops bild #2 på Sentec EQ10 är inställd med brytfrekvenser efter riaa.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Decca en bit ifrån i toppen, men inte alarmerande.

Om man dessutom betänker vilket frekvensregister inspelningarna hade så är det än mer ointressant. På många jazzalbum från mitten 50-talet och framåt, t ex Contemporary skrevs på konvuluten att de är graverade från 30-15,000 Hz. 

Link to comment
Share on other sites

Det är alltså för att skydda produktionsutrustningen och lägger man då till vilka nålslipningar som skall kunna spåra uppåt 50kHz så är jag osäker på om ens VdH1 kommer upp i det. Med en Shibata så hackar man snart sönder eventuell högfrekvent gravering så vad som händer överst när man spelar av är kanske mindre än man tror.

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Bebop said:

 

Sentec gjorde (gör?) ett par riaa där den ena har fördefinierade val för olika standarder och på den andra kan man ställa hur man vill, ungefär som en tonkontroll. Det kan ju vara något för den som vill ha full flexibilitet. Om de låter bra för övrigt vet jag inte.

 

 

Hehe! Der får mig att reflektera... Gör man ett Phono-försteg som kan klara av alla olika kurvor, så klart för at det handlar om purister som vill optimera och få det superbra,  och som sedan i grunden ändå inte låter bra. Vad är det då för vitts över huvud taget? Klart den måste låta bra... finns inget annan rimlig gissning.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Apexorca said:

Vad är det då för vitts över huvud taget? Klart den måste låta bra... finns inget annan rimlig gissning

Man ska ha i bakhuvudet att man måste ha någon form av eq till vinyl (och band). Det är fysiklag (Faraday's induktionslag) att magnituden ökar med 6dB per oktav eftersom en magnetisk transducer ger en elektrisk output som är proportionell mot hastighet. Det innebär att om man skulle gravera en skiva med helt rak magnitud så skulle den ge en mycket svag output vid 20 Hz, och ökande med 6dB per oktav till en output som är 1000 gånger större (+60dB) vid 20 kHz.

Kristallnålar och keramiska pickuper har inte denna inneboende egenskap, och det hänger alltså därför ihop med tekniken att man måste använda eq ihop med en magnetisk transducer om det ska bli nån jävla reda.

Sedan tweakade skivbolagen och RIAA till förhållandet mellan magnitud och frekvens så att det förvisso blev olinjärt men lite bättre anpassat för gravering av musik. För RIAA innebar det att man skulle gravera med konstant hastighet (6dB/okt) 50-500Hz och över 2122Hz, samt med konstant magnitud under 50Hz och mellan 500-2122Hz.

Men den grundläggande eq:n är där pga fysiklag.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Klart den måste låta bra... finns inget annan rimlig gissning.

Det är alltid en förhoppning för hugade kunder. Men som du många gånger varit inne på finns ingen automatik att bra/korrekta mätvärden per automatik låter bra.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Kristallnålar och keramiska pickuper har inte denna inneboende egenskap

Du tar upp en grej jag funderat på ett antal gånger. Så hur möter de riaa-graveringen? Har de motstånd och kondingar i skalet/huset för att kompensera. Det skall ju både sänkas och förstärkas...:unsure:

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bebop said:

hur möter de riaa-graveringen?

Hmm. Jag har aldrig tänkt mig att sådana pickuper används för vinyl post microgroove :unsure: Det är mycket större amplituder pre microgroove. Men det är helt rätt, de boostade basen och skar diskanten även då, även om registret var smalare. Och vad jag vet fick man eq:a i förstärkaren även då för att få rak frekvensgång.

Link to comment
Share on other sites

Som ni säkert fattat vid det här laget gillar jag dynamiken i musiken, liksom klar, ren och naket luftig presentation. Gärna djup ren hård fyllig och artikulerad  bas också. Detta går före en del andra sk hifiparametrar. Dessa behövs iofs också som krydda för att göra det komplett, men bara en bra klang eller "ofärgad" återgivning i ett system räcker inte. Det är som att äta krydda utan köttet.

Jag fastnar ofta för tempo och rytm i musiken. Sedan barnsben har jag trummat hål i knäna på byxorna och stampat takten med fötter till det går hål i sockorna och nickar huvudet i takt till musiken så frisyren blir oigenkännlig. Det rycker lite överallt (övertolka inte detta nu). Jag fascineras över folk som sitter helt stilla på konsert eller demos med bra musik. Upplever de bara musiken med hjärnan utan att det blir något eget uttryck? Inte ens vaggar med, med en enda kroppsdel, till synes... 

Jag kan helt enkelt inte sitta still. Det skickas signaler till kroppens alla hörn och de vill då vara med.

Jag har alltid svårt att sitta still när det är musik jag gillar. Kan det vara därför jag gillar att dansa mig svettig? Detta gäller allt från klassiskt till Jazz och vidare ut bland massa olika genrer. Det måste finnas något med tempot eller rytmen som jag fastnar för. Det kan var komplicerat och intelligent gömt i massa toner och "förvillande" i andra tempon och rytmer, men återkommer igenkännande hux flux i musiken och man får ett slags välbefinnande i hela kroppen när det hamnar rätt. Det hade varit roligt att maximera detta, och krypa in i rytmen och dynamikens själ. 

Jag vill utforska och njuta av detta lite vidare, varför jag tänkte väcka en gammal tanke till liv. 

Jag såg ljuset, fick ett tillfälle, så det fick bli en investering...

_49U7208.jpg

_49U7209.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, AlfaGTV said:

Wilson Benesch Torus?

Riktigt bra gissat! Förstår hur du tänker men det är fel.

 

1 minute ago, bigblue said:

Rullbandare?

Också riktigt bra gissat. Förstår även hur du tänker, jag tänker också så, men just nu är det fel. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...