Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Det mesta har väl redan sagts vad gäller tekniken, men jag kan alltid komplettera med min högst personliga uppfattning om SUT vs MC-riaa.

För mig är en SUT bara en passiv "anpassare" för amplitud och impedans mellan en MC-pickup och ett MM-riaa.
En SUT kan omöjligt reparera en förstörd signal och den kan definitivt inte trolla fram något som pickupen inte har läst av från skivan. Den kan i bästa fall förmedla insignalen någorlunda intakt till utgången, fast med en annan amplitud. De flesta SUT'ar som jag har testat tillför dock en viss färgning som i och för sig kan vara ganska trevlig i vissa anläggningar.
Enligt mitt sätt att se på det är det en enhet som inte behövs om man bara har ett tillräckligt "välkonstruerat" MC-riaa med de inställningsmöjligheter som krävs för den aktuella pickupen.
Det är enkelt att testa:
Låter det bättre med en SUT och riaa't i MM-läge än med riaa't i MC-läget kan jag inte annat än att tolka det som att MC-steget är själva flaskhalsen.
Det är inte alls ovanligt att det är så och det kan handla om vad som från undermålig konstruktionslösning till missanpassning av pickupen.

Mina erfarenheter hittills säger att det tyvärr bara är ett fåtal MC-riaa som verkligen klarar av att handskas med dessa små signaler utan problem.
(Kanske är det därför SUT'en är så populär.)

Det verkar vara svårt att bygga ett aktivt MC-steg som kan förstärka upp dessa små signaler på <0,5mV utan att ge några större biverkningar. 
De flesta MC-riaa som jag har testat brusar oftast för mycket (och div. andra oljud), de "grumlar" nästan alltid de allra minsta detaljerna och de brukar upplevas som allmänt dynamikfattiga och trötta.

Det finns undantag, jag lovar. Jag har ännu inte provat en SUT som slår MC-steget i mitt riaa och jag har hunnit med att testat en hel del.

Som jag ser det är det en smaksak om man vill lägga pengarna på en SUT + ett MM-riaa + en extra signalkabel, eller på ett bra MC-riaa i stället.

Nu hoppas jag att ni läser detta som just mina personliga reflektioner baserade på mina erfarenheter och inte som en "sanning".


/PEO


 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Peo said:

Det mesta har väl redan sagts vad gäller tekniken, men jag kan alltid komplettera med min högst personliga uppfattning om SUT vs MC-riaa.

...

Nu hoppas jag att ni läser detta som just mina personliga reflektioner baserade på mina erfarenheter och inte som en "sanning".


/PEO

 
 

Tack PEO!

Jag börjar fatta tänket nu. Mitt Riaa är så vitt jag kan bedöma mycket tyst, inget brum. Jag hör det i alla fall inte. Jag upplever mitt Riaa som dynamiskt och speglatt. Det är ett dedikerat MC-Riia. Troligen är det bra konstruerat och jag behöver troligen inte kompensera för något med en SUT. 

Så bra... jag slipper nog köpa ett + diverse kablar... pengar över till annat således... nu kan sonen få ett trumset som bisyssla till gitarrspelandet istället... och där snackar vi dynamik.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Apexorca said:

 Det är ett dedikerat MC-Riia

Då är det ett annat skäl att lägga "problemet" åt sidan. Du kan inte ha en SUT till en MC-ingång, som jag skrivit tidigare. SUT är istället för ett MC-steg som sitter före MM-delen och har du ingen separat MM-ingång så kan du glömma SUT. Det du bör kolla är hur du har anpassat ditt riaa. Din pickup vill ha 600 ohms belastning och standard i riaa brukar vara 100 ohm vilket passar de flesta MC-pickuper som rekommenderar just omkring 100 ohm. Benz och EMT tillhör dem som vill ha en annan belastning. Vad jag kan se av Einsteins hemsida så går det anpassa belastningen men det står inte hur och med vilka värden. Om du inte kan belasta med exakt 600 så kan du kanske välja 500 eller 1000 ohm. Om du har den på t ex 100 ohm finns det mer upplösning och driv att plocka ut om du kan öka värdet enligt EMT's rekommendation.

Detta är viktigt om du vill få ut max...

Jag är tämligen övertygad om att Einsteins riaa är väldigt bra.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-07-04 at 19:51, Peo said:

Det mesta har väl redan sagts vad gäller tekniken, men jag kan alltid komplettera med min högst personliga uppfattning om SUT vs MC-riaa.

För mig är en SUT bara en passiv "anpassare" för amplitud och impedans mellan en MC-pickup och ett MM-riaa.
En SUT kan omöjligt reparera en förstörd signal och den kan definitivt inte trolla fram något som pickupen inte har läst av från skivan. Den kan i bästa fall förmedla insignalen någorlunda intakt till utgången, fast med en annan amplitud. De flesta SUT'ar som jag har testat tillför dock en viss färgning som i och för sig kan vara ganska trevlig i vissa anläggningar.
Enligt mitt sätt att se på det är det en enhet som inte behövs om man bara har ett tillräckligt "välkonstruerat" MC-riaa med de inställningsmöjligheter som krävs för den aktuella pickupen.
Det är enkelt att testa:
Låter det bättre med en SUT och riaa't i MM-läge än med riaa't i MC-läget kan jag inte annat än att tolka det som att MC-steget är själva flaskhalsen.
Det är inte alls ovanligt att det är så och det kan handla om vad som från undermålig konstruktionslösning till missanpassning av pickupen.

Mina erfarenheter hittills säger att det tyvärr bara är ett fåtal MC-riaa som verkligen klarar av att handskas med dessa små signaler utan problem.
(Kanske är det därför SUT'en är så populär.)

Det verkar vara svårt att bygga ett aktivt MC-steg som kan förstärka upp dessa små signaler på <0,5mV utan att ge några större biverkningar. 
De flesta MC-riaa som jag har testat brusar oftast för mycket (och div. andra oljud), de "grumlar" nästan alltid de allra minsta detaljerna och de brukar upplevas som allmänt dynamikfattiga och trötta.

Det finns undantag, jag lovar. Jag har ännu inte provat en SUT som slår MC-steget i mitt riaa och jag har hunnit med att testat en hel del.

Som jag ser det är det en smaksak om man vill lägga pengarna på en SUT + ett MM-riaa + en extra signalkabel, eller på ett bra MC-riaa i stället.

Nu hoppas jag att ni läser detta som just mina personliga reflektioner baserade på mina erfarenheter och inte som en "sanning".


/PEO


 

Jag delar din uppfattning, genom mina erfarenheter har jag kommit till samma slutsatser trots att jag naturligtvis inte besitter de djupa tekniska kunskaper. Just dynamiken, bruset och detaljerna var de faktorer som fick mig att testa SUT-lösningen. Jag har en ASR Basic Exklusiv Riaa som på många sätt är en alldeles förträfflig riaa. Batteridriven, men trots detta gav en i mina öron lite för hög brusnivå. Den logiska lösningen blev helt enkelt att förse riaat med en högre insignal för att minska förstärkningen i riaat  och därmed bruset. På köpet fick jag mer dynamik och detaljer precis som du skriver. Givet man har ett riaa-steg som i grunden klarar detta utan SUT så finns det ingen anledning att välja denna lösning. Den tillför egentligen inget i sig och skall vara helt neutral som en ren transformator. Men effekterna av en ökning av utspänningen från picupen kan få de just de förändringar jag beskriver. Beträffande färgning eller inte så kan man naturligtvis diskutera i all oändlighet om kablar och annat i signalvägen har en effekt beroende på vilket material som används. Koppar, silver eller annat. Jag tyckte att det var skillnad på olika SUT:ar och just Lundahls silverlindade gav för mig en annan ljudupplevelse som inte föll mig i smaken. De grundläggande anpassningarna rent elektriskt måste naturligtvis matcha annars uppstår oönskade effekter som beskrivs i Rothwells artikel på deras hemsida. http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/mc_step-up_transformers_explai.html  Men som allt annat så är det den ljudmässiga effekten som skall bedömas och där görs det slutgiltiga valet. I mitt personliga val fungerar det utmärkt och löste ett problem och fick ytterligare positiva effekter på köpet och till en rimlig kostnad dessutom. Så jag är nöjd med lösningen.

Calm

Edited by calm
tillägg länk Rothwell
Link to comment
Share on other sites

 

Lite OT men hoppas att det går bra att lag lånar din tråd @Apexorca eftersom jag inte har en egen tråd numera?

Jag sitter på ett Clearaudio Absolut Inside och gillar det och hör inget annat än musik. Hur det är konstruerat har jag ingen aning om:blush men att det kan leverera i min smak råder det inget tvivel om, det bästa jag har hört men det är ju ingen garanti för att det måste vara det bästa.

Finns det någon här på forumet som har lyssnat eller som kanske har ett Absolut Inside och kan komma med inputs? Jo ni kan vara ärliga i era intryck etc jag tål allt även om jag blir otroligt ledsen;)

@Peo skulle vara intressant att få dina synpunkter på själva konstruktionen m m, du verkar besitta en större kunskap och erfarenhet gentemot mig själv?

/byZan

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

Då är det ett annat skäl att lägga "problemet" åt sidan. Du kan inte ha en SUT till en MC-ingång, som jag skrivit tidigare. SUT är istället för ett MC-steg som sitter före MM-delen och har du ingen separat MM-ingång så kan du glömma SUT. Det du bör kolla är hur du har anpassat ditt riaa. Din pickup vill ha 600 ohms belastning och standard i riaa brukar vara 100 ohm vilket passar de flesta MC-pickuper som rekommenderar just omkring 100 ohm. Benz och EMT tillhör dem som vill ha en annan belastning. Vad jag kan se av Einsteins hemsida så går det anpassa belastningen men det står inte hur och med vilka värden. Om du inte kan belasta med exakt 600 så kan du kanske välja 500 eller 1000 ohm. Om du har den på t ex 100 ohm finns det mer upplösning och driv att plocka ut om du kan öka värdet enligt EMT's rekommendation.

Detta är viktigt om du vill få ut max...

Jag är tämligen övertygad om att Einsteins riaa är väldigt bra.

Klart jag vill få ut max! :icon_smile_cool:

Jag skall berätta lite om det. Jag har nog maxat det rätt bra tror jag. 

Brinkmann rekommenderar ca 600 Ohm till EMTti. Einstein The Turntables Choice levereras med ett gäng olika laster men bara upp till 300Ohm.

_49U0157-1.jpg

Innan EMTti landat lät jag Einstein specialbygga 2 extra laster. 500 och 700 Ohm, så jag kunde testa lite. (Av någon outgrundlig anledning tog jag inte just 600Ohm???)

Jag testade detta när allt var relativt nytt och fastnade för 500 Ohm. Men nu är det mer inspelat och jag borde nog testa700Ohm också, men vad jag kommer ihåg var det inga milsvida skillnader mellan 500 och 700Ohm. 

_49U6366.jpg

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Apexorca said:

Innan EMTti landat lät jag Einstein specialbygga 2 extra laster. 500 och 700 Ohm, så jag kunde testa lite. (Av någon outgrundlig anledning tog jag inte just 600Ohm???)

Jag testade detta när allt var relativt nytt och fastnade för 500 Ohm. Men nu är det mer inspelat och jag borde nog testa700Ohm också, men vad jag kommer ihåg var det inga milsvida skillnader mellan 500 och 700Ohm. 

Låt Einstein specialbygga ett på 600 Ohm då? Klart och betalt som Patrik Larsson skulle ha sagt.:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, new order said:

Låt Einstein specialbygga ett på 600 Ohm då? Klart och betalt som Patrik Larsson skulle ha sagt.:thumbsup:

Visst! Specialbygga låter pretentiöst egentligen. Det var billigt och är säkert lätt att göra för dem. Frågan är om det är någon större skillnad. vad jag förstått är det marginellt. och det är det redan mellan 500 och 700Ohm. Ingen kvalitetsskillnad ljudmässigt mer en tuning. Men nu triggar du mig. Jag kanske borde...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte du hör skillnad inom spannet 600 - 1,000 ohm. Det är normalt värre att gå under det rekommenderade värdet. På Koetsu och Ortofon, t ex hör du en tydlig skillnad om man går ner från 100 till 50 ohm men om du går över 100 kan jag inte höra någon skillnad alls.  Min erfarenhet är att det primära är att nå upp till det rekommenderade värdet. Om du går över det märks i de flesta fall inga skillnader. Det kan säkert finnas undantag.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Jag tror inte du hör skillnad inom spannet 600 - 1,000 ohm. Det är normalt värre att gå under det rekommenderade värdet. På Koetsu och Ortofon, t ex hör du en tydlig skillnad om man går ner från 100 till 50 ohm men om du går över 100 kan jag inte höra någon skillnad alls.  Min erfarenhet är att det primära är att nå upp till det rekommenderade värdet. Om du går över det märks i de flesta fall inga skillnader. Det kan säkert finnas undantag.

Bra! Testar 700Ohm igen då...

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en Benz Lukaschek till min Benz LP. Tyst fint, i det närmaste perfekt. Inget stack ut, jag var nöjd, tills jag provade RIAAt i mitt JJ-försteg. Helt plödtsligt fick allt liv men det var lite låg nivå på mc, inte optimalt. Det var svårt att kora en vinnare mellan de två kombinationerna. Jag provade flera olika SUTar utan framgång. Tills den lilla Allnic AUT2000 trillade ner, då djäklar blev det annat ljud i skällan. Den är flexibel och kan matcha ganska många olika pickuper. Den kunde nästan matcha min LP ändå lirade kombon utmärkt, Lukascheken fick se sig omkörd. Smaken är olika likaså är behovet av olika ljud, dvs matchning med resten av anläggningen viktig. 

För min del blev ett relativt billigt MM-rör-RIAA+ ALLNIC en mycket trevlig kombo. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått lite feedback från en del gamla HiFi-rävar, som inte är så aktiva på detta forum, men som jag har stort förtroende för och de tror inte jag skall ha en/ett SUT till min rigg med de prylar jag redan har. Jag är ju redan inne på detta och det stärker min slutsats. Einstein har inte hört av sig ännu...

Jag är dock övertygad om att det i andra uppsättningar kan vara bra. 

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Bebop said:

Återigen... du KAN inte ha en SUT till din Einstein.

Men oaktat det tror jag du är rätt på det med tanke på den höga utsignalen och inre impedansen från din pickup. Svårmatchat med en SUT.

Svårmatchat, onödigt och i stort sätt meningslöst. 

Med en annan PU och annat RIAA skulle saken kunna se annorlunda ut. 

Det är OT men en av fördelarna med att ha rör i sin rigg, är ett det finns alltid utrymme för små och stora investeringar i nyfikenhetens namn.

Ibland går ljudupplevelsern i stå, man vill uppleva något nytt. Då börjar man kika på div mer eller mindre bra snilleblixtar man får, oftast faller dessa på att de kanske inte var just helt genomtänkta. Men då finns ju alltid div spännande rör, både NOS och nya att köpa hem och rulla lite. 

En annan sak med Tube Rolling är att en rörkombo man tidigare valt bort kan bli högaktuell när en annan ny komponent( tex ny puppa)  gör entré i anläggningen. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Återigen... du KAN inte ha en SUT till din Einstein.

Men oaktat det tror jag du är rätt på det med tanke på den höga utsignalen och inre impedansen från din pickup. Svårmatchat med en SUT.

Jag är klar över detta. Tackar bebop för förtydligande och alla andra för goda synpunkter och information som gör att jag så smått börjar förstå det här med SUT. 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, bigblue said:

Jag tror att en ny puppa ärvägen framåt ...

JA! Det kan säkert bli bättre, men jag har några timmar kvar på EMTti. Jag gillar den dessutom. Feta puppor har kommit fler och fler av de senaste åren. Zyx skall också ha en i samma härad som skall vara galet bra. 

Jag har funderat lite på matchning hos mig med en fet Lyra puppa. Jag tror att om jag skulle ha en fet Lyra puppa skulle jag kanske köra med 12 tumsarmen ihop med den. Tror det skulle matcha bra, ännu bättre än med min 10.5 armen.

Men som sagt, jag är jäkligt nöjd som det är nu och kommer att njuta av det ett tag till. 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

EMT-puppan är jättefin och det är väl den Brinkmann har matchat sin spelare med. Min nästa blir förmodligen Windfelds nya Ti men det dröjer ett tag till. Jag har spelat 870 LP med min nuvarande Windfeld på ca 1,5 år så det dröjer förmodligen ett par år till. Eventuellt renoverar jag den Windfeld jag har vilket kostar ungefär 2/3 av en ny. Jag har dessutom en nyrenoverad Koetsu Rosewood (ny nål, ny nålarm och innanmäte i huset), så jag är egentligen väl försörjd i åtminstone 5 år. 

Koetsu låter väldigt annorlunda mot Windfeld. Koetsun är ingen rockare men med klassisk musik och små jazzgrupper är den magisk, men det är Windfeld också men då på ett annat sätt... ungefär som att välja mellan två konsertarenor som båda låter bra men annorlunda. Så hur gör man... ? Jo, en tonarm till. Jag grunnar lite på det.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Vill man optimera och alternera kan man alltid antingen ha olika pu-skal som snabbt kan bytas på befintlig arm eller också kan man göra som jag gjort köra två armar med olika puppor på.:)

Calm 

Så tänker jag också. Även om jag får lyfta av varje arm så kan inställningarna vara kvar.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller avspelning från vinyl så har jag testat och haft lite olika konstellationer genom åren. En SME 30 med en SME V arm och MM och MC puppor på denna. Simply Black med lite olika armar och puppor allt har låtit bra men inte ”perfekt” enligt mina öron. Jag hade spelarna samtidigt och kunde därför jämföra med färskt ljudminne mellan dessa uppsättningar. Klart att det lät olika och bra och mindre bra beroende på skivval. Till sist tog jag beslut om att jag nog skulle få kompromissa lite för att slippa ha flera skivspelare uppställda i mitt redan trånga utrymme. Beslutet blev att jag skulle lite eftersom inhandla efter plånbokens tjocklek till det jag nu sitter på, Clearaudio Master Reference skivspelare med en Clearaudio TT2 arm och på den en Clearaudio Goldfinger Diamond pu och Clearaudio Absolut Inside riaa. Detta blev en kompromiss som jag inte ångrar! Visst skulle det kanske kunnat låta än bättre med en viss annan pryl för att få ut mer behagligt referensljud (min referens) men jag har slutat försöka hitta det alltigenom ”perfekta ljudet", nu lyssnar jag bara på musiken och njuter i fulla drag.

Men hobbyn som sådan kan ju vara att testa nya saker och som iofs är roligt och berikande, men jag har som sagt slutat med det och får därför mer tid till att bara njuta av all fantastisk musik som har gjorts world wide.

/byZan

Edited by byZan
Glömt ett ord
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, byZan said:

När det gäller avspelning från vinyl så har jag testat och haft lite olika konstellationer genom åren. En SME 30 med en SME V arm och MM och MC puppor på denna. Simply Black med lite olika armar och puppor allt har låtit bra men inte ”perfekt” enligt mina öron. Jag hade spelarna samtidigt och kunde därför jämföra med färskt ljudminne mellan dessa uppsättningar. Klart att det lät olika och bra och mindre bra beroende på skivval. Till sist tog jag beslut om att jag nog skulle få kompromissa lite för att slippa ha flera skivspelare uppställda i mitt redan trånga utrymme. Beslutet blev att jag skulle lite eftersom inhandla efter plånbokens tjocklek till det jag nu sitter på, Clearaudio Master Reference skivspelare med en Clearaudio TT2 arm och på den en Clearaudio Goldfinger Diamond pu och Clearaudio Absolut Inside riaa. Detta blev en kompromiss som jag inte ångrar! Visst skulle det kanske kunnat låta än bättre med en viss annan pryl för att få ut mer behagligt referensljud (min referens) men jag har slutat försöka hitta det alltigenom ”perfekta ljudet", nu lyssnar jag bara på musiken och njuter i fulla drag.

Men hobbyn som sådan kan ju vara att testa nya saker och som iofs är roligt och berikande, men jag har som sagt slutat med det och får därför mer tid till att bara njuta av all fantastisk musik som har gjorts world wide.

/byZan

Ja det var onekligen en kompromiss som heter duga!:D:thumbsup: Varför inte gå på det bästa direkt?

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Så tänker jag också. Även om jag får lyfta av varje arm så kan inställningarna vara kvar.

Jag kan ha upp till tre armar på min Clearaudio, men känns lite overkill. Skulle då vara att man snöar helt in på mono och vill ha en monopuppa också. Känns knappast aktuellt. Min tanke var att ha en enbart Clearaudio-konstellation, arm-puppa, och en Clearaudio-Dynavector-konstellation. Clearaudio-konstellationen ger ett mer distinkt och dynamiskt intryck, medan Dynavectorn är mer sofistikerat-innerlig till sin karaktär. Båda utomordentliga musikförmedlare men olika till sin karaktär, vilket var syftet med den ytterligare armen och puppan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha provat en ny PU för första gången på väldigt länge, sist lånade jag en ACE av en kompis när min var på renovering. Då kända jag bara att ACEn var rolig på ett annat sätt än LP. Lite sugen blev jag då på att skaffa två armar, sen dog suget ut liksom.

Tills nu när jag fick den stora glädjen att få prova en Kuzma CAR-30, till en början var min tanke att Benz LP kunde dra något gammalt över sig. Men igår slog det mig att jag iaf borde gå tillbaka minst en gång o lyssna. Efter någran genomgång/rengöring samt lite högre nåltryck än tidigare ( slutade på 1,9g mot tidigare 1,8g) insåg jag att LPn hade andra egenskaper än CAR, kanske finns en PU med bådas förmåga, vilket jag betvivlar. Tjusningen ligger just i skillnaden i presentationen, vilket leder mig in på konklusionen att två armar inte är någon dum idé, ev en arm med olika "skal", men två armar ger ytterligare möjlighet att skapa två olika ljudiversum.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Adagio said:

Efter att ha provat en ny PU för första gången på väldigt länge, sist lånade jag en ACE av en kompis när min var på renovering. Då kända jag bara att ACEn var rolig på ett annat sätt än LP. Lite sugen blev jag då på att skaffa två armar, sen dog suget ut liksom.

Tills nu när jag fick den stora glädjen att få prova en Kuzma CAR-30, till en början var min tanke att Benz LP kunde dra något gammalt över sig. Men igår slog det mig att jag iaf borde gå tillbaka minst en gång o lyssna. Efter någran genomgång/rengöring samt lite högre nåltryck än tidigare ( slutade på 1,9g mot tidigare 1,8g) insåg jag att LPn hade andra egenskaper än CAR, kanske finns en PU med bådas förmåga, vilket jag betvivlar. Tjusningen ligger just i skillnaden i presentationen, vilket leder mig in på konklusionen att två armar inte är någon dum idé, ev en arm med olika "skal", men två armar ger ytterligare möjlighet att skapa två olika ljudiversum.

Tänker du att du vill ha olika ljud bara rent allmänt eller att du vill optimera för en viss typ av musik? Min erfarenhet rent allmänt av att försöka få med två egenskaper från två produkter i en, ofta kräver en betydande investering, kanske dubbla. Det hat jag märkt ofta är fallet i andra HiFi-produkter. Med puppor är det ju intim matchning med hela den analoga signalkällans produkter så klart, men det är en viktig del som sätter en del färg på karaktären.

En annan sak jag märkt med signalkällor, om man har ett system, som i övrigt är upplöst och avslöjande, är att om signalkällan blir bättre blir inspelningen och själva vinylskivan avslöjad på gott och ont. En enklare puppa kan bli mer "lättlyssnad" då den slätar över information som annars skulle bli uppmärksammad. Gräver den djupt i spåret får du även med lite mer knaster och defekter... Men generellt tycker jag en "bättre"puppa spelar bättre på det mesta.

Min tanke för framtiden ligger lite i linje med din Adagio. Jag är nyfiken på om det går att optimera för gamal Jazz som inspelats och optimerats för den tidens vinylspelare och vice versa. Kan en gamal renoverad spelare från den tiden med lämplig puppa och arm spela bättre med Jazz från 50-60-70-talet än min Balance??? Det jag framför allt undrar är om Balance sida vid sida med optimerad vinylspelare från förr får srtryk på de egenskaper som det ofta talas om med mellanhjulspelare. Driv, klapp och klang, stampa takten, dynamik, breda leenden, kort och gott spelgladhet??? Och att min Balance har mer ordning och reda upplysthet, svärta mm, mm.

Jag har ju testat noga mot Technics 1210 som är direktdriven och då vinner inte Technics på något. Den är fortfarande kul att spela på jämfört med mycket annat, men den är gråare, grumligare med mindre pundus och tryck ffa i botten än Balance. men så klart har den det analoga ljudets charm, naturlighet, musikalitet och karaktär, vilket slår väldigt många riktigt dyra digitala riggar i mina öron. Det är mellanregister och ffa uppåt mot diskanten som det digitala sällan hänger med i. Där blir "alltid" ett frasigt oorganiskt "skrik" som i mina öron tar udden av musikupplevelsen eftersom den i den analoga världen är otroligt onaturlig. Tills mänskligheten avlats (digitalt !!! :icon_smile_cool:) mot den digitala tekniken kommer det nog den analoga signalkällan i stort vara bättre.

Detta tänkte jag försöka hinna med att utröna under hösten. Gamal/gamla vinylspelare mot Balance/Bardo/ev fler.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Adagio said:

Det är många som väljer att ha två helt olika spelare pga nöjet att få musiken presenterad på lite olika sätt efter humör/musik mm.

 

Ja. Som du var inne på är det ju smidigare om man har en spelare som gör allt bra! Frågan är ju om det går?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...