Jump to content

Arkenmässan 2010


eliot

Recommended Posts

Kan det vara så enkelt så ber jag om ursäkt, men ingen reagerade på mina försök att komma in. Jag brukar inte vara så blyg att jag låter en låst dörr utgöra ett hinder ;)

Får väl satsa på nästa gång med risk att dörren ramlar in. ;)

Calm

Jag gjorde samma miss...och var på väg bort när någon innanför skjöt upp dörren och gick ut.... :-)

Förövrigt ett av de rum som jag tyckte fått till det bra....jag hörde enbart Thiel.

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag gjorde samma miss...och var på väg bort när någon innanför skjöt upp dörren och gick ut.... :-)

Förövrigt ett av de rum som jag tyckte fått till det bra....jag hörde enbart Thiel.

\\K-man

Och jag gjorde samma miss, nästan så att det skulle funnits en utförlig manual hur man kom in i rummet. Jag lyckades komma in och tur var det, riktigt bra ljud.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde samma miss...och var på väg bort när någon innanför skjöt upp dörren och gick ut.... :-)

Förövrigt ett av de rum som jag tyckte fått till det bra....jag hörde enbart Thiel.

\\K-man

Instämmer! Thiel lät bra när jag var därinne,,, Spelades iofs lugn och lite lättare musik,,

All kredits till demaren, som hade en behaglig volym. Inte så många störande rum intill kanske ?!

Dörren var lite öppen när jag var där, så å gick det lätt att slinka in,,,

Och jag lämnade den likadant :)

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde samma miss...och var på väg bort när någon innanför skjöt upp dörren och gick ut.... :-)

Förövrigt ett av de rum som jag tyckte fått till det bra....jag hörde enbart Thiel.

\\K-man

Här har ni till som får erkänna att jag inte kom in i rummet förrän en person på insidan drog dörren i sidled. :blush

Trodde först också det var låst.

Väl inne så får jag säga att det lät bra. Det spelades inte heller på så hög ljudnivå som det gjordes hos andra.

Link to comment
Share on other sites

Guest HighEnd-Perra

Hej!

Ingen som har ett par bilder på Bladelius nya prylar som visades på mässan?

Jag hittade ca: 3st bilder på faktiskt.se

Och på den ena bilden såg det ut som en Tyr Mk2 men om det

verkligen var en Tyr kunde jag inte se då kortet nästan bara var

taget på knapparna på fronten.

Jag kunde tyvärr inte vara med på mässan men har Bladelius själv

så det skulle vara kanon om ni kunde lägga upp några bilder:)

Tack så länge!

Mvh Perra

Link to comment
Share on other sites

Hej alla,

Efter att ha varit på min första mässa "på andra sidan" d.v.s. som hjälpreda skulle jag vilja berätta om mina upplevelser. Jag var själv enbart på Arken denna gång men fick mycket tid i varje rum och lyssnings hörnor. Har varit på många ljud-mässor och vill inleda med sanningen om att alla utställarna alltid har ett litet eller stort bekymmer med sina rum. Vadå, tänker ni... Jo.. mycket få rum på en mässa är bra ur ljud-utställarsynpunkt och att fixa till det så att det passar och låter bra kan ofta krävas trolleri och mirakel. På Arken hittade vi alla möjliga och omöjliga rum, små städskrubbar eller ombyggda "bar-hörnor" som helt plötsligt skulle förvandlas till perfekta ljudåtergivningsställe, eller rum som hade alla (!) sina fyra väggar uppbyggda med glas etc. Väldigt få rum lät riktigt bra... något lite fler rum lät ok men de flesta rummen skulle nöjt sig med att demonstrera hörlurar och hörlursförstärkare. Låter en utrustning bra på en mässa låter den oftast fantastisk i ditt hem, enkelt men sant. Låter den mindre bra på mässan så får man ta det lite med en nypa salt och kanske inte dömma så hårt. Sen kan man ju alltid säga att utställarna ska vara så pass duktiga (professionella) att de ska lyckas få allt och låta bra i alla läge, men så är det tyvärr inte ställt med ljud-mässor på hotel.

En kort sammanfattning från mina upplevelser:

Bästa ljud: Burmester rummet lät ju bra men jag tyckte även att Christensen lyckades utmärkt med sina JBL Everest och ML elektronik.

Näst bästa ljud: Audio Nord (wilson - krell) samt Focal högtalarna hos PL Audio

Positiv ljudöverraskning: 1 Peter Bremens ovala v'ägg' högtalare. 2 Duevel Planets högtalare (ska köpas direkt)

Största frågetecken: Transparent högtalar kabel för ett antal hundra tusen... (OPUS MM SC)

Bästa kommentar: Någon som vill köpa min Krell EVO hördes det ifrån publiken när det lyssnades på Yellowtec's PUC2

Trevligast: Alla nya vänner och bekanta man fått :-)

Besvikelse: Nästan inga FM-tuners :-(

mvh

/B

Link to comment
Share on other sites

Rummet med Embla, VTL, Burmester samt Thiel 3.7 och Vienna demades av mig. Det var många som inte uppfattade att det var skjutdörrar och jag hade full sjå med att skjuta upp dom när folk inte fattade hur dom skulle ta sig in...Sorry.

Jag tyckte själv att vi fick till rummet bra trots ljudet av spaanläggningen ovanför och dom trevliga lila väggarna.. ;)

// Jonas

Link to comment
Share on other sites

Största frågetecken: Transparent högtalar kabel för ett antal hundra tusen... (OPUS MM SC)

Dom låg på sidan av anläggningen och var inte inkopplade, utan skulle bara visas upp när vi ändå hade med dom. Jag tog med dom till hotellrummet på kvällen och sov sked med dom :blush

// Jonas

Link to comment
Share on other sites

Kommer ni ihåg vad jag skrev innan mässan :?:

Jag tänker i år inte göra ett stort reportage utan överlämnar det gärna till andra - jag vet inte ens om jag tar med kameran ;)

Är det någon som tänker fotografera :?:

Det är fritt för alla att lägga ut bilder från arken här ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är fritt för alla att lägga ut bilder från arken här ;)

Min kamera fick nästan stanna hemma den också. Det blir ju inte så mycket eget lyssnande när den hänger med

på mässor men den bet sig fast ändå som ni märkt. Däremot blev det inte mycket plåtat av andra skäl.

Den sociala biten tog överhand denna gång. Ett tag tyckte jag att man sprang på bekanta utanför varenda dörr

man passerade och då blir det ju lätt att man umgås.

Dessutom kom jag väldigt sent till Arken på söndagseftermiddagen så det blev väldigt få rum jag hann besöka.

Här kommer i allafall ett quickstop från Lindell Audio...

e0953293.jpg

fc7c0d67.jpg

Säkert en populär stol att sitta i och rummet var inte direkt det största jag sett på Arken men det var nog högtalarna :mm:

Med en något höger eller vänstervriden position framför dessa bjässar så tyckte jag att det ändå lät riktigt bra.

a714e57f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Min kamera fick nästan stanna hemma den också. Det blir ju inte så mycket eget lyssnande när den hänger med

på mässor men den bet sig fast ändå som ni märkt. Däremot blev det inte mycket plåtat av andra skäl.

Den sociala biten tog överhand denna gång. Ett tag tyckte jag att man sprang på bekanta utanför varenda dörr

man passerade och då blir det ju lätt att man umgås.

Dessutom kom jag väldigt sent till Arken på söndagseftermiddagen så det blev väldigt få rum jag hann besöka.

Här kommer i allafall ett quickstop från Lindell Audio...

e0953293.jpg

fc7c0d67.jpg

Säkert en populär stol att sitta i och rummet var inte direkt det största jag sett på Arken men det var nog högtalarna :mm:

Med en något höger eller vänstervriden position framför dessa bjässar så tyckte jag att det ändå lät riktigt bra.

a714e57f.jpg

Håller med om lyssningsintrycket. Lät riktigt bra trots sämsta möjliga förutsättningar.

Missade tillfället i höstas vid Euphonia-besöket i studion pga sen progamändring. Förstod att det var något speciellt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Patrik var en riktig entertainer!Roligt att se honom i action.Jag har lite svårt att bedömma PUC enskilt men den skämde sig definitivt inte i Kuzmans sällskap.Och det är ett betyg som borde vara gott nog.Tyvärr hade han inte det mest tacksamma rum att arbeta med men det funkade ändå med den äran.

Link to comment
Share on other sites

Patrik skulle precis börja sin presentation när jag dök in i rummet. Allt jag hann med var en "snabbtitt" innan min

skjuts tillbaka till stan påminnde mig om vad klockan var :(

Motljuset och tiden till trots så fastnade det ändå några bilder...

8a01debc.jpg

d7f91aac.jpg

10d09e3b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kuzman är lite av en våt dröm för den som ännu inte mognat till vinyl än. Min bedömning är att det lät betydligt bättre än datauppkopplingen med PUC-en. Men då inskränkte sig min lyssning till relativt kort tid. Det stora systemet spelade helt ok.

Kuzman mötte jag första gången på Malmö-mässan för några år sedan och jag kan säga att det var en upplevlese som jag än idag kommer ihåg. Ett operastycke spelades och man kunde faktiskt känna rummet i denna inspelning som var fylld av nackhårsresande välljud. Här väcktes ett habegär som ännu inte stillats.

Akustiken var lite av Patrics problem och det är ett understatement. Det blev inte bättre av att jag "snodde" med mig de Vingar som han lånat av Matts O. Men då var mässan överstånden.

Patric för dagen diskret klädd i helvitt med matchande "Foppatofflor". Något för salige Bengt Grive att recensera om han levat.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Euphonia uppslutningen till middagen på Arken var ju inte överväldigande :)

Tror jag och FZA var de ända?

Men det var en trevlig tillställning med en excellent förrätt,

kass middag(tur att man för-åt sej på förrätten). Och en riktigt god efterrätt.

Live spelade någon gitarrist som jag hört spelas på alla mässor

dock aldrig lärt mej namnet på. Men det var intressant att höra live

det man hört spelas i så många rum på mässan.

Förste pristagare upp på pall var Ingvar Öhman, som vann folkets röst.

När han fick den stora statyetten av rostfritt stål höll han upp den men

ställde den snabbt på en stol bredvid och sa att den var alldeles för tung

för en klen ingenjör. I hans korta tal sa han att det var kul att ha varit en

nagel i ögat på branschen i 32års tid och sedan få stå och ta emot ett sånt

här pris. Det hedrar branschen tyckte Öhman, som verkade stolt att ta emot

priset.

Näste pristagare var Leif Häggmark från Audionord som fick ta emot

"lifetime achievement award" för sina insatser i branschen. Och därmed väljas

in i den kommitté som skall utse nästa pristagare om två år.

Sen så kom det fram att alla inte var nöjda med ljudet när gitarristen spelade

och frågan var: finns det någon i salen som kan ratta liveljud? Självklart föll

ansvaret på Jan från Opus3.

En trevlig avslutning på första mässdagen.

Edited by kansas
Link to comment
Share on other sites

Jag var inne hos DLS en liten stund. Det spelades då på de små stativarna R50 och den lilla förstärkaren. Mitt spontana intryck var att det lät mycket bra. Ingen jobbig imponatordiskant, utan ett totalljud som känndes naturligt välbalanserat.

Bo I

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...