Jump to content

Min vandring i hifi-djungeln har lärt mig...


bigblue

Recommended Posts

Det hade varit intressant att höra från alla rutinerade hifi-rävar här på forumet, vilka är de bästa lärdomar som ni samlat på er under vandringen upp för Mount Hifi? Något ni skulle gjort annorlunda om ni redan från start hade den kunskap som ni besitter idag?

Link to comment
Share on other sites

Guest B-200

Bra ljud behöver inte vara dyrt.

Vintage är både bra och dåligt

Köp vad du vill ha från första gången annars blir det bara fel

Sätt upp tydliga mål OM du vill nå någonstans med din hobby annars är risken stor att du blir förvirrad halvvägs.

Placebo är också en godtagbar variabel vid mätning

Kablar gör skillnad

Ström gör STOR skillnad

Sinnet inverkar på ljudet är du glad och lugn låter det bättre

Anläggningen låter bättre på kvällen.

Dela med dig av dina erfarenheter hifi hobby behöver inte vara en EGO-sport

Hjälp till och var ärlig hör du ingen skillnad så finns det ingen skillnad. Du bestämmer!

Link to comment
Share on other sites

Det hade varit intressant att höra från alla rutinerade hifi-rävar här på forumet, vilka är de bästa lärdomar som ni samlat på er under vandringen upp för Mount Hifi? Något ni skulle gjort annorlunda om ni redan från start hade den kunskap som ni besitter idag?

jag skulle inte lyssna så mkt på andra som framhäver sitt märke eller ljudideal. Lyssna själv, det som du tycker låter bra, är bra, och det är det som är viktigt. Sätt en ekonomisk gräns,för annars finns det alltid nåt som låter bättre = dyrare.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Utan att göra anspråk på att vara någon "HiFi-räv" anser jag att man som nybörjare bör tänka på att:

-Akustiken i rummet är oerhört viktig, satsa mycket på den.

-Alla skivor låter inte bättre på en bättre anläggning, var beredd på nya favoritartister!

-Förbered dig mentalt på att din omgivning ännu inte har upptäckt det underbara med bra ljud!

-Blir du sågad/idiotförklarad på ett forum, prova ett annat. Det finns något för alla (men E-A är ju självklart trevligast :D )!

Jag instämmer med föregående talare: Tycker du att det låter bra, så gör det det!

Trevlig vecka allihopa!

Vänligen,

Wilhelm

Link to comment
Share on other sites

# Lyssna på mycket olika musik, fastna inte bara i en genre! Det är trots allt musiken som är referensen!

# Gå på konsert ofta och regelbundet, gärna en gång i veckan. Det behöver inte vara på Konserthuset eller arenarock, fredagslunchgratiskonserten i den lokala kyrkan är ett utmärkt tillfälle att justera öronen och stressa av!

# HA ALDRIG BRÅTTOM! Stress förstör den bästa av anläggningar! (© Timbre)

# Skaffa dig referenser! Ta chansen att lyssna på så många olika anläggningar/rum som möjligt! .. Man behöver inte skämmas för att bjuda hem sig till människor man får kontakt med på internetforan. En påse bullar eller en hembakt kaka är dock alltid uppskattat i det kaffetokiga HiFI-Sverige!

# Fråga! .. Ingen fråga är för dum för att ställas en tredje gång! .. Men använd sökfunktionen först, det kan ju vara så att någon redan fått svar på den frågeställning du har! Det är relevant att göra uppföljningar på gamla trådar!

# Var alltid öppen för möjligheten! Bara för att det inte går att mäta eller beskriva med vetenskapliga termer betyder det inte att det inte kan vara relevant för din upplevelse! Var också beredd på att (i internetsvängen) finns det dom som lever för att göra sig lustig över dig om du inte lärt dig rätt nomenklatur! Sådana personer försöker bara göra sig själva intressanta på andras bekostnad!

# Lita på dina öron! (Inspirerad av om.s!) .. Det är trots allt du som skall leva med återgivningen!

# Skrev jag; lyssna på mycket musik! Socialstyrelsen rekommenderar att man har 6 -8 musikupplevelser varje dag! ;)

/ptr

Edited by plundin
Link to comment
Share on other sites

Jag bortser från att jag inte betraktar mig som rutinerad hifi-räv. Jag svarar ändå på vad jag tycker jag lärt mig och vad som är viktigt!

- Att släppa på fördomar som tex att kablar inte kan påverka ljudet.

- Högtalarna gör klart mest för ljudet. Högtalarna bör vara bättre än övriga hifi komponenter.

- Utan kontroll på akustiken spelar uppgraderingar mindre roll.

- Att träningen/förmåga i att lyssna och bedömma spelar mycket stor roll för val av uppgraderingar och ljudresultatet av det.

- Att vid utvärdering av ljudet krävs det tid. Att snabbt flippa mellan det ena och det andra kan vara förädsikt. Jag behöver längre tids lyssning och mycket olika musik för att säkert höra det mesta och "känna" vad som är bäst.

Jag skulle utan tvekan påverkat mina akustiska förutsättningar tidigare i processen. Det förutsätter ju också att man tror att man skall bo där man är ett längre tag.

Sedan tror jag att detta är en process man måste igenom. Om man nu av någon hifiräv får all tips han har är det nog bra att lära sig det själv av erfarenhet också för att veta vad man gillar. Om jag från börjabnhade haft den anläggning jag har i dag hade jag inte kunnat uppskatta den för vad den kan. Man behöver lite uppgraderingar på vägen för lärdom etc. Sedan är ju själva uppgraderingsprocessen en upplyftenade tid som jag inte hade velat vara utan.

Calle B

Edited by Calle B
Link to comment
Share on other sites

En sak som jag tycker att man lär sig mer och mer under hifi-resans gång är vilken typ av ljud man själv tycker om. Det är ju lätt att köpa utrustning som låter imponerande i äffär, men det är ju inte säkert att det är detta ljud man egentligen vill leva med. Jag tycker därför att det viktigt att lyssna på så många olika högtalare/apparater som möjligt för att på så sätt komma fram till vad man egentligen gillar.

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag tycker att man lär sig mer och mer under hifi-resans gång är vilken typ av ljud man själv tycker om. Det är ju lätt att köpa utrustning som låter imponerande i äffär, men det är ju inte säkert att det är detta ljud man egentligen vill leva med. Jag tycker därför att det viktigt att lyssna på så många olika högtalare/apparater som möjligt för att på så sätt komma fram till vad man egentligen gillar.

"Bo I" har helt klart en poäng här! Det är nämligen just detta, som jag själv tycker mig ha kommit fram till: Karaktären på ljudet som apparaterna producerar är viktigare än parametrar som ex. upplösning. För att komma fram till vilken karaktär man föredrar, och vilka produkter som representerar detta krävs, att lyssna till flera olika anläggningar. Mässor kan vara bra, men snäppet bättre är att åka runt till olika hifi-butiker med egna skivor. Då kan dessutom butiken sätta ihop ett system som passar din ekonomi också.

das Boot

Link to comment
Share on other sites

Det finns måååånga vägar till Rom! Bra musik förhöjer resan MER än något annat.

Släng ett öga då och då till hur de som spelar in musiken jobbar, så går du inte allt för vilse.

Öronen är kung! Principer, teorier och fysikböcker kommer på andra plats.

Dåliga inspelningar ska låta bättre i en bra stereo, men fortfarande dåligt. Stereon få aldrig begränsa musikutbudet.

Ingen produkt är fulländad, det finns inget som inte kan ifrågasättas. (utom upplevelsen)

Om någon ser en tillverkare som ett hockylag d.v.s ska hållas på och försvaras i vått och torrt är det något annat än välljud som driver och där med rätt ointressant.

Att återge musikalisk konst är oxå en konstform och kan därför inte alltid sättas in i rent tekniska nyckeltal. Men det skadar inte att ha koll på grunderna och sen bygga på med det som är svårare att tekniskt säkerställa.

Var beredd på att all den kunskap & principer du samlat på dej under åren kan raseras av 30 sekunder lyssning, om öron är öppna :)

Link to comment
Share on other sites

-Älska musik framför teknik. Du kommer ändå aldrig uppnå den tekniska fulländningen.

-Lita på dina öron och din upplevelse. Det är ändå du som skall lyssna framöver.

-Lyssna på så många anläggningar som du kan. Det ger dig rutin att bedöma och analysera.

-Skaffa dig live-referenser så ofta du kan. Då vet du hur instrumenten bör låta.

-Skaffa dig en bra hifihandlare som är lika intresserad av musik som affärer. Då kan du bygga ett förtroligt samarbete som gör det möjligt för dig att låna hem utrustning. Priset är inte allenarådande!

-Fundera kring dina ljudpreferenser. Analytisk skärpa eller musikalisk värme?

-Bygg sytematiskt upp ditt system i etapper. Byt inte allt på en gång. Gör en långtidsplan.

- Ha ett öppet sinne! Lås dig inte i förutfattade meningar och statustänkande.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha tänkt så mycket skriver jag följande:

Jämför inte så mycket prylar.

Rankingar är ganska ointressanta

Bara för att något är bäst behöver det ju inte vara speciellt bra.

Använd dej av ditt eget omdöme istället för att jämföra apparater.

Rummet och högtalarna bildar en enhet. Denna enhet är mycket mer problematisk än de väldigt små problemen med elektroniken.

Fullregisters-dipoler kan lösa mycket av problemen med resonanser och otydligt ljud.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att något är bäst behöver det ju inte vara speciellt bra.

Detta för tankarna direkt till det engelska motorprogrammet Top Gear (en favorit). I ett avsnitt sitter Jeremy Clarkson i en Toyota och säger "den här bilen har vunnit pris för att vara Årets Bästa Familjebuss. Men vad är det att skryta med, det är ju som att säga: jag har gonorré, det är den bästa könsjukdomen".

Link to comment
Share on other sites

Utan att vara någon HIFI-räv vågar jag mig ändå på att komma med mitt inlägg.

Låna hem och prova hemma!

Prova med olika typer av den musik du gillar.

Prova på olika ljudnivåer, det skall fungera även på låg ljudnivå.

Det är dina öron som bestämmer, (men ta hjälp av någon neutral medmänniska om du vill).

Ingenting är bäst på allt, förvänta dig någon kompromiss.

Låna hem och prova hemma! Det gör du med tapeter - detta är mycket viktigare. Och roligare.

Link to comment
Share on other sites

Rummet och högtalarna bildar en enhet.

Det är alltid lätt att vara efterklok - men vid omstart på ruta ett hade även jag lyssnat betydligt mer på det tilltänkta rummet. Det är förvisso intressant med tester, utlåtanden och produktblad, men samverkan rum-högtalare kommer man inte runt och det är en bra startpunkt för att sedan vandra signalvägen motströms fram till signalkällorna. När lämpliga högtalare är inringade (idag hade jag nog varit mer uppmärksam på verkningsgrader och impedanskurvor) blir ju valet av drivelektronik betydligt lättare. Resterande matchning på linjenivå brukar inte vara så omständig och med lugnet som bundsförvant brukar det mesta falla på plats. När plånboken väl har hämtat sig kan det slutligen vara dags för kabeljämförelser, nätfilter och annat som sätter fart på finjusteringsådran.

Det största hotet jag kan skåda vid horisonten stavas adressändring... :angry: :)

Link to comment
Share on other sites

-Älska musik framför teknik. Du kommer ändå aldrig uppnå den tekniska fulländningen.

-Lita på dina öron och din upplevelse. Det är ändå du som skall lyssna framöver.

-Fundera kring dina ljudpreferenser. Analytisk skärpa eller musikalisk värme?

Calm

Nybegynnerens (og den viderekomne´s for den del) ABC, amen til dette!! Veldig kloke ord i sammenhengen! :D

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det största hotet jag kan skåda vid horisonten stavas adressändring... :angry: :)

Dette er også meget kloke ord å merke seg, man kanskje flytter endag og har optimalisert anlegget for ett givet rom, ved neste rom man kanskje ikke er like heldig, dessverre har man erfart dette noen ganger! :dead::D ..

mvh

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt bra och nyanserade inlägg! Tänk om man haft dessa tips när man köpte sin första anläggning.

Jag försöker också:

Glöm inte bort musiken!

Men erkänn att det finns ett sug efter fina prylar också. Det är inget att skämmas över. Bara man vet varför man gör ett köp.

Bra ljud når man ganska snabbt. Superbt ljud däremot kräver en livslång resa. Dessvärre är det dessutom individuellt vad detta är.

Och till nybörjare:

Du kan få väldigt bra ljud för ganska liten peng, men det blir aldrig superbilligt.

Måste du prioritera: se till att lägga pengarna på högtalarna. Och sedan på något som orkar driva dessa. Resten är lyx. Vilken CD/DVD som helst klarar av att leverera vettig signal och kablar är verkligen sista putsen.

Kan du göra något åt rummet så det inte är fullständigt kalt och symmetriskt är det bra. Att göra en bra akustikreglering är dock en stor vetenskap och konst.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag egentligen har dåligt självförtroende har jag fått lära mig att tro på vad jag hör, och när jag inte gjort det har det blivit dyrt.

I slutändan betyder grejernas utseende och stil väldigt mycket också.

Och för att kunna jämföra med verkligheten har jag börjat hasa runt på spelningar. Det har gjort mig gott.

Link to comment
Share on other sites

Som "nyfödd" i hifi-världen tackar jag för all input. Av naturliga skäl har jag begränsad erfarenhet i ämnet men jag skulle ändå vilja bidra till diskussionen med rådet att lägga längre tid på lyssning innan första köp än vad du först tänkt dig. Jag vet inte om jag är unik, men jag upplevde att jag svängde friskt vad gällde ljudmässiga preferenser under flera månader innan det började lugna ner sig. Jag tänkte att jag lyssnat in mig på någon månad eller så, men det tog nästan ett halvår av sökande innan jag kände att jag "landat" tillräckligt mycket för att göra mitt första högtalarinköp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...