Jump to content

Kamera funderingar


new order

Recommended Posts

Euphonia verkar vara ett ypperligt forum att få råd om vad för kamera man ska infärskaffa!

Jag har en gammal Canon kompakt kamera,men efter att en kompis varit förbi och fotat med sin systemkamera,så kände jag att

det började vara dags för kamera uppgradering.Antingen en bra kompakt kamera,typ Canon g-11 eller en ok systemkamera.

Får kosta ungefär 7 tusen.Vad ska man tänka på?Och vilket märke/modell ska man titta på?

Jag misstänker att det är ganska Nikon tungt här på forumet.... ;)

Tack på förhand.

/n.o

PS Hoppas bara att forumet inte lägger ner igen.DS

Link to comment
Share on other sites

Euphonia verkar vara ett ypperligt forum att få råd om vad för kamera man ska infärskaffa!

Jag är ingen vän av de kameror typ Canon G-11 (har en sådan på jobbet), Nikons Coolpix, Lumix eller motsvarande. Den enda fördelen de har är kompaktheten. De är långsammare, lägre upplösning (många pixlar men litet "negativformat"), man är låst till autofokus, exponeringsautomatiken är också sämre.

För mig är det systemkamera som gäller plus några vettiga objektiv. Vilken brännvidd man skall ha beror lite på vad man plåtar. Fördelen med att välja en Nikon eller Canon är att utbudet av tillbehör är större, inklusive objektiv. Det finns fler på begagnatmarknaden och om man vill köpa piratobjektv, så finns dom alltid till dessa båda.

Jag tycker Nikons kameror är enklare att förstå och hantera än Canons, men någon större skillnad är det förmodligen inte. Utöver dessa båda har ju både Pentax, Sony och Olympus bra kameror. Mitt tips är att Du håller dig till dessa men fördel för Nikon och Canon.

Link to comment
Share on other sites

Till Sony finns också en begagnatmarknad i och men Minolta A-mount. De objektiven passar på Sony alpha. Man ska helst leta efter objektiv gjorda på 80-talet - de är ofta riktigt bra.

Annars är det inte så stor skillnad - mer än att Sony gör allt för att kapa marknadsandelar. Det betyder att de försöker lägga sig bra till prismässigt.

Det mesta mellan 6 megapixel upp till 12 megapixel är fullt tillräckligt. För bästa bildkvalité/lågt brus, försök hitta en modell med CCD. De med CMOS har hård brusreducering vilket kan se jättefint ut till en början - men det håller inte i längden (tycker jag). Storleken på pixlarna ska vara stor för lägsta brus. Man kan se detta på t ex www.dpreview.com.

Gå in i närmsta kamerabutik och kläm på husen, fingra på rattar och knappar. Sedan är det bara att slå till på det som känns bra.

Edited by conan
Link to comment
Share on other sites

Utöver det som Bebop skriver så är det rätt smidigt att kolla vad ens vänner kör med för system om

du väljer att gå på systemkamera.

Då kan man lånbyta objektiv med varandra.

Själv valde jag Canon när jag köpte digital systemkamera, mest för att jag haft Canon tidigare och var van vid menyer etc.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fotat med Canon sedan 1991. Har aldrig funderat på att byta. Har väl haft 4 olika modeller. Alla har haft en 100% driftsäkerhet samt är användarvänliga. Finns allt man behöver i tillbehör nytt och begagnat.

Skulle råda till Canon eller Nikon.

Calle B

Edited by Calle B
Link to comment
Share on other sites

Verkar finnas en del modeller att välja mellan.Nikon har D3000 och D5000.Canon har EOS 1000,450D och 500D även om den sistnämnda börjar vara på gränsen prismässigt.

Pentax har sin K-x.Verkar verkligen inte bli lätt detta.Även om Nikon eller Canon verkar vara det säkraste valet.

Link to comment
Share on other sites

Världens minsta systemkamera med inbygd blixt - Panasonic GF1 - kanske kan vara något?

Kameran har ingen spegel och prisma, vilket gör den kompaktare än en SLR.

Storlek sensor ligger mitt emellan SLR och kompaktformat.

Har haft den i 3 månader och är jättenöjd.

Har fingrat på en och är lite imponerad allt. Det som sänkte betyget på den för mig är allt blinkande i menyer och sånt. Det känns lite julgran över det hela. Annars - ett stort steg framåt för "billiga" kameror i stil med Leicas M-serie.

Link to comment
Share on other sites

Leicas lilla ser ju riktigt fin ut.Vet inte riktigt annars.Har kollat på blocket efter begagnat,men tycker att de som försöker sälja där har lite skev verklighetsuppfattning :) Prisbilden är lite hög om man säger så.

Vad kommer jag fotografera.Hifi såklart.Sen vet jag inte riktigt.Landskapsbilder verkar intressant med.Kompisens Nikon D90 är ju riktigt,rikitgt fin men den tillsammans med det objektiv han har är långt över budget.Skulle nog vilja ha en riktig sökare.där man kan se fokuspunkterna.Verkar vara praktiskt.Tack för all input.Allt emottages tacksamt! :app:

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Canon kompaktkamera, kanonkamera med kanonbilder. Utökat nu med Canon system kamera, köpt på media markt för 5500 kr och då ingick objektiv vidvinkel. Lätt att sköta.

Jag är övertygad om att Nikon ör lika bra plus en hel drös andra systemkameror som nämnts här.

Säljs ganska mkt på blocket för hyggliga pengar

Link to comment
Share on other sites

Var förbi den lokala elgiganten butiken och klämde lite på diverse modeller från Nikon,Canon och Sony.Försäljaren rekommenderade Sony mycket beroende på att man fick mycket för pengarna.Denna modellen tittade jag lite närmare på.Den skulle enligt försäljaren ha inbyggd anti-skak och AF motor.Har sett att den har inbyggd anti skak men har inte hittat att den har inbyggd AF.Letar jag dåligt? Stämmer detta så verkar man få ganska mycket för pengarna.Nikons billigaste modell med inbyggd AF motor är väl D-90.Vet inte Canon.

Link to comment
Share on other sites

Kolla gärna in dpreview.com innan du investerar i någon kamera!

Denna fotosite lusläses och kopieras av de flesta fototidskrifter och andra fotositer

världen runt för deras djupgående och seriösa tester.

Dpreview i London får t ex uppdrag från flera av de stora tillverkarna att mot betalning utvärdera nya modeller innan de går i produktion.

Sony-kameran du blev rekomenderad är en riktig lågodsare! :black:

Link to comment
Share on other sites

Att studera Ken Rockwells hemsida är aldrig fel. Som med alla s k experter så finns det delade meningar om hans omdömen, men för egen del har han betytt en del. Jag tycker hans omdömen har stämt överens med mina. Där kan man läsa om både Canon och Nikon men även den del andra märken. Man skall dock ha klart för sig att han är lite biased på just Nikons systemkameror (och Canons kompakter). Men han är rak i sina kommenater. T ex tycker han att Nikon D3000 är en av de sämsta systemkameror Nikon har släppt. Han rekommenderar i stället att leta efter en D40 eller D60 - bättre och billigare. Däremot får D5000 godkänt.

Link to comment
Share on other sites

Gå ner på stan och kläm på några olika kameror - både asdyra och svinbilliga. En god uppfattning om hur en kamera ska kännas är viktigt. Oftast har man en systemkamera en längre tid - köper lite nya objektiv - lite tillbehör - batterier - blixt osv.

Sonyn som ratats är naturligtvis inte toppklass - men rätt ok för pengarna. Jag har provat en likadan och tycker inte den är direkt dålig. Annars tycker jag Nikon gör bra grejer och har alltid gjort det - i stort sett. Canon har haft det lite för lätt i konkurrensen ända tills Sony gjorde motsvarande kameror för nära nog halva priset ...

Link to comment
Share on other sites

Jag pillrade på några olika kameror.Canon 1000,500.Nikon 3000,5000 och sony då.Inga jag direkt föredrog bara på att klämma på dem.Canon 1000 och Sony 3 serie kändes kanske aningen plastigare.

Nä,jag får åka till en annan handlare och kolla lite till.Den lokala expert butiken har ett ganska gediget kunnande.Måste åka till dom och höra vad de har att säga.

Link to comment
Share on other sites

Leicas lilla ser ju riktigt fin ut.Vet inte riktigt annars.Har kollat på blocket efter begagnat,men tycker att de som försöker sälja där har lite skev verklighetsuppfattning :) Prisbilden är lite hög om man säger så

/n.o

Leica´s lille er fin den, ser de har sluppet en D-Lux 4 nu, jeg bruker selv denne, D Lux 3 (m/pop up blitz), den har muligheter og kvaliteter som jeg setter pris på, men ett godt råd er å bruke stativ til den.

Disse burde man kunne få til en grei pris etterhvert, tror den lå på en ca 7-8000,- Sek i nypris, litt under halvpris burde jo være en akseptabel brukt pris.

Leica D Lux 3

dlux3-001.jpg

..og slenger man med denne kamera vesken er det jo riktig så vintage og stilig ;):D ...

41aeFjGeDnL._SL500_AA280_.jpg

Litt specs:

http://www.dpreview.com/news/0609/06091408leicadlux3.asp

mvh

Edited by om.s
Link to comment
Share on other sites

Inte lätt ...

Här kommer några tips. Först från Tradera:

D70 Kit Samma kamera som Timbre har.

En D-60 som Du kan lägga bud på eller köpa ut för 3,950:-

En D-40 som är en utmärkt kamera att starta med (se även Ken Rockwells omdöme). Det är bara ett kamerahus men objektet som följer är deras instegszoom som Du också skulle kunna bjuda på.

Engelska Digital Cameras är en bra sajt. Där kan man handla till bra priser. De har alltid något på gång. Jag beställde en ny glugg i fredags. Idag ringde dom och säkerställde att min adress är korrekt. Skickades idag med DHL och imorgon eller på onsdag får jag avisering via mobilen. Tar "alla" kort plus Pay Pal. Här en Nikon D-5000 för styvt 5,500 SEK inklusive moms o frakt.

Dom har mycket annat också. Dessutom ligger pundet lågt nu. Den objektivet jag har beställt är drygt 2,000 SEK billigare än hos Scandinavian Photo.

Link to comment
Share on other sites

Pentax K-7? Lite för dyr,men har magnesium hus,allvädersskyddad mm.Verkar trots priset vara mycket kamera för pengarna?!Vet inte riktigt.Lite föör dyr trots attcyberphoto har ett kit för ok pengar?

På Digital-Camera får Du ge ca 9,500 SEK med normalzoom plus ett par hundra i frakt (max). Se Pentax K-7 med normalzoom

En begagna D90, D200 eller Canon 50D är kanske det bästa rådet.

Nu skall jag inte plåga dig mer ...

Link to comment
Share on other sites

Inte lätt ...

Här kommer några tips. Först från Tradera:

D70 Kit Samma kamera som Timbre har.

En D-60 som Du kan lägga bud på eller köpa ut för 3,950:-

En D-40 som är en utmärkt kamera att starta med (se även Ken Rockwells omdöme). Det är bara ett kamerahus men objektet som följer är deras instegszoom som Du också skulle kunna bjuda på.

Engelska Digital Cameras är en bra sajt. Där kan man handla till bra priser. De har alltid något på gång. Jag beställde en ny glugg i fredags. Idag ringde dom och säkerställde att min adress är korrekt. Skickades idag med DHL och imorgon eller på onsdag får jag avisering via mobilen. Tar "alla" kort plus Pay Pal. Här en Nikon D-5000 för styvt 5,500 SEK inklusive moms o frakt.

Dom har mycket annat också. Dessutom ligger pundet lågt nu. Den objektivet jag har beställt är drygt 2,000 SEK billigare än hos Scandinavian Photo.

Lustigt! La igår kväll en beställning hos www.warehouseexpress.com i UK på en Panasonic Lumix DMC-LX3. Ok priser på kameror men dyra på frakt £35. www.digital-cameras.com verkar ha lite bättre priser men framförallt lägre frakt plus snabbare leverans. Jag drog iväg ett mail till warehouseexpress för att cancelera order, om det funkar beställer jag samma kamera från digital-cameras.com istället.

När det gäller kamerorna du listar ovan så har jag själv en D70. Jag skulle inte köpa en sån idag. Ger OK bilder men du får mkt mer i ny kamera för bara lite mer pengar. Framförallt är det den lilla displayen som irriterar, kan vara skönt att ha åtminstone 2,5 tum eller gärna 3, du kan då snabbt utvärdera om bilden på plats om den blev bra eller inte. På D70 är displayen så liten att det är nästintill omöjligt. Det är hem till datorn och ladda in för att veta hur bilden blev. Sen så sägs det att ganska mkt har hänt med sensorerna från D70. D70 är en Nikon kamera två generationer tillbaks, dessutom har nuvarande D90 ca. 2 år på nacken så möjligt att det kan komma en uppgradering där inom kort också.

Nikon eller Canon? Linn eller Naim? Smaken är som baken, själv gillar jag Nikon. Tror också att andra märken är bra, speciellt när det gäller konsumentmodellerna. Idag skulle jag själv slå till på en D90 om jag skulle köpa ny DSLR, ca. 6000 från UK är riktigt bra pris för en riktigt bra kamera. Som lins jag rekomendera Nikon 35mm med bländare 1,8. Den går att få för under 2000 i Sverige och är riktgt prisvärd och bra optik (har en själv). Zoom kan man många gånger klara sig utan, fast optik ger oftast bättre bilde, plus att de har bättre ljusstyrka. Riktigt bra zoomar är svindyra. Behöver du komma närmare det du fotograferar är det bara att ta ett par steg framåt, på samma sätt kan man ta ett par steg bakåt oxå ;) Eller beskära bilden i datorn efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Lustigt! La igår kväll en beställning hos www.warehouseexpress.com i UK på en Panasonic Lumix DMC-LX3. Ok priser på kameror men dyra på frakt £35. www.digital-cameras.com verkar ha lite bättre priser men framförallt lägre frakt plus snabbare leverans. Jag drog iväg ett mail till warehouseexpress för att cancelera order, om det funkar beställer jag samma kamera från digital-cameras.com istället.

Gick bra att cancelera hos warehouse, nu är kamera beställd hos digital-cameras. £325 för Panasonic Lumix DMC-LX3! I Sverige ligger den på 4500-4600 inlusive frakt hos de flesta handlare. Den ska skeppas med DHL, förhoppningsvis får jag den imorgon...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm - jag skulle inte köpa en kameramodell som jag inte haft möjlighet att klämma och känna på.

Anledningen är att jag tycker det absolut viktigaste när man väljer systemkamera är hur den ligger i händerna och mot ansiktet när man fotograferar. Dessutom att knappar och andra reglage sitter bra till så att man inte behöver flytta händerna eller får konstiga greppställningar under fotograferandet. Det har nämnts i tråden, men jag tycker att den aspekten kommit lite i skymundan för mycket.

Ett annat råd är att inte köpa något om man inte är säker på att man vill ha. Vänta hellre och köp det du vill ha när du får råd än att köpa något billigt som du kanske inte trivs med. Det kan ta döda intresset. Har själv varit där när jag valt fel kamera. Här är det egentligen fråga om samma sak som hifi med andra ord.

För en nybörjare tror jag att det ur bildkvalitetsynpunkt inte spelar någon roll vilken systemkamera man väljer. Som tidigare nämnts så har emellertid de två stora, Canon och Nikon, fördelen att det finns gott om objektiv och tillbehör i alla prisklasser.

:cool: /Jörgen G

Edited by Jörgen_G
Link to comment
Share on other sites

Ska bli intressant å se vad karln skaffar sig, jag har ju som sagts tidigare varit till New_Order så han kunde få klämma på D90 med 14-24/2.8

Det är inte lätt att välja kamera, själv var det nära att jag köpte en Olympus E-520 men ändrade mig och skaffade en D90 istället, mycket pga greppet och den större sökaren. Då jag skaffade D90 så kostade den dubbelt så mycket som Olympus kameran...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...