Jump to content

Var e brudarna?


bigblue

Recommended Posts

Hur kommer det sig att det är så få tjejer som delar vårt intresse? För egen del sitter jag nöjd och har inga planer på att "uppgradera" :), utan frågan var mer allmän. Tjejer är ju lika intresserade av musik som killar, men känner väl ett tveksamt intresse för prylarna. Ska man bli filosofisk så kan man kanske säga att elektroniken är "vägen dit" och den delen intresserar inte kvinnorna lika mycket som slutdestinationen - i det här fallet musiken. Samma gäller med med bilar, sällan intressant men resmålet är de lika intresserade av. Timbre, hur många procent är tjejer på detta forum? Någon vilka andra orsaker kan det finnas till denna könsmässiga snedfördelning?

Link to comment
Share on other sites

Fram med kalkylatorn och svaret blir 0,0989%... :kiss: :unsure: :kiss: :)

Jag frågade min hustru som torrt konstaterade att "det räcker väl med att en är intresserad ... men jag har synpunkter på hur prylarna ser ut och sedan att det låter bra. Men varför är jag inte intresserad av" var hennes svar.

F ö har jag en överenskommelse med min bättre hälft att aldrig dra in McIntosh i vårt hus :)

Link to comment
Share on other sites

F ö har jag en överenskommelse med min bättre hälft att aldrig dra in McIntosh i vårt hus :)

Intressant, det har jag en överenskommelse med mig själv om :D

Överlag så känns det som om det är mer ovanligt att tjejer ens har en hobby? och om dom har det så blir de sällan såpass insnöade på en specifik grej.

Link to comment
Share on other sites

Intressant, det har jag en överenskommelse med mig själv om :D

Överlag så känns det som om det är mer ovanligt att tjejer ens har en hobby?

Det vet jag inte om jag håller med om. Konst, litteratur, smycken, kläder, resor, inredning, trädgård, antikviteter, katter, hästar ... är områden som det finns en hel del kvinnliga hobbyister kring.

Link to comment
Share on other sites

Ok jag får väl nyansera liiiiite iallafall det är alltid svårt att generalisera såhär.

I princip 100% av alla killar/män jag känner har någon form av hobby medans faktiskt de flesta damer jag känner inte har det?

Sen finns såklart undantag åt alla håll och kanter och jag har ingen aning om det är generell trend eller inte, bara något jag har noterat i min bekantskapskrets.

Edited by Ekman
Link to comment
Share on other sites

Det vet jag inte om jag håller med om. Konst, litteratur, smycken, kläder, resor, inredning, trädgård, antikviteter, katter, hästar ... är områden som det finns en hel del kvinnliga hobbyister kring.

Jag vet att jag inte håller med ;) , lägg till hundar på listan. Skulle kanske lägga till att jag inte känner någon HiFi- intresserad tjej....men sålde faktiskt på 80-talet ett par Magnepan MGIIa till en kompis (tjej alltså) till min sambo :)

Edited by Hasse
Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att vi inte direkt bjuder in tjejerna heller. Det är ju produkter som är framtagna av killar, för att tilltala killar, med väldigt få undantag. Skulle vara intressant att släppa in tjejerna på konstruktionsavdelningen hos några tillverkare av både elektronik och högtalare.

Link to comment
Share on other sites

Senast när vi här hemma skulle uppdatera bakhögtalarna i hembion så var det min kära sambo som stod för

val av tillverkare, modell och färg.

Om jag tänker efter så var det nog hon som t.o.m betalade :o:)

Så visst finns det en och annan intresserad kvinnlig ljudfantast (även om det inte handlar om rena 2-kanalssystem).

En kombination av Hi-Fi kväll och vinprovning kanske skulle locka fler damer :?:

...vad det var för högtalare ?

Mirage OS3 SAT

Link to comment
Share on other sites

Min fru är minst lika intresserad av både musik och att det låter bra som jag är.

Däremot lämnar hon med varm hand över det långa och "tråkig" provlyssnandet åt mig. Men när det gäller det slutliga valet mellan slutkandidaterna - då vill hon vara med. Det har hittills aldrig hänt att vi varit oense i vårt val.

Så nog finns det intresserade kvinnor. Bara det att de har bätre saker för sig än att hänga på olika forum...

:cool: /Jörgen G

Link to comment
Share on other sites

Tanten är fruktansvärt intresserad av bra ljud o musik, har ett gott öra, hör minsta falskton, till skillnad mot mig, samma sak om det spelas på en mindre bra stereo hör hon det direkt..Men hon är inte ett smack intresserad av "maskiner" "stora åbäken". Skall helst inte synas..Lite dubbelbottnat där..Att hon står ut med mina "åbäken" beror endast på att hon tycker ljudet är bra...men ändock under en viss prottest..

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att släppa in tjejerna på konstruktionsavdelningen hos några tillverkare av både elektronik och högtalare.

Då skulle de märka att på konstuktionsavdelningen är det i princip bara herrar, men ute på produktionsavdelningarna på fabriksgolvet är det klar övervikt av damer!

Jag har noterat detta faktum på ett antal ställen - Audio Research, Theta, Aesthetix, och TILL OCH MED PÅ KRELL!!!

Sist jag var på fabriksbesök var jag tvungen att fråga om detta. Vi var hos en kretskortstillverkare i Los Angeles som licenstillverkar en del av kretskorten till Aesthetix, och chefen (en han) på stället svarade mig att:

"-Vi har noterat att kvinnor har ett annat sinnelag än män. De accepterar på ett helt annat sätt att sitta vid sin arbetsstation och utföra i princip samma uppgift dag efter dag efter dag. Män är mer egocentriska och karriärsinriktade. De blir galna redan efter ett par veckor här, och börjar hitta på egna special-lösningar på saker, vilket alltid resulterar i ojämnhet i produktionen. Kvinnor har dessutom visat sig ha en större fingerfärdighet och snabbhet när det är mycket små detaljer och parametrar att hålla reda på. Vi har en stor kompisgrupp av kvinnor här - det är uppenbart på kafferasterna, då hela stället lever upp. Killarna sitter hellre med en kopp kaffe och bläddrar i en tidning, dock."

Någon som känner igen sig?

Link to comment
Share on other sites

Någon som känner igen sig?

Visst stämmer det!

Jag är i stort tveksam till att det behövs "tvingas" in brudar i vår hobby, och då menar jag inte att dom är ovälkomna! ... men att min erfarenhet av förhållanden där man "måste dela alla intressen" är att dom blir väldigt stolpiga och ganska ohållbara! (om inte den ena parten är Lille Fridolf och fogar sig ... ni vet vem jag menar brukar få underkasta sig!!) ... Dessutom har jag träffat väldigt få kvinnor som i hemma miljö sätter sig ner och koncentrerat lyssnar på musik (som om det vore en konsert) om dom inte "tvingas", nej, dom brukar oftast ha någon sekundärsyssla! ... Detta betyder ju inte att man inte delar/kan dela intresset för musik, och som Jörgen skrev ovan, ointresset för teknologin som förmedlar musikupplevelsen är i många stycken ganska uppfriskande!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Kvotering är nog bra , Varje medlem skaffar fram en Quinna ( Hur nu det ska gå till ??? )

MVH

Lech

:D:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Män söker kvinnor:

"Söker dig välformade quinna som har en bestämd uppfattning om den optimala VTA-vinkeln på SME V, Airtangent, Kuzma Stogi och Naim Aro, och som vill delta i oändligt långa sessioner och jämföra faspositionen på strömsladden och skillnaden på en och samma låt i 32 olika utgåvor. Är du bra på att beställa pizza är det ett plus.

Svar till "Aldrig mer långpromenad".

Link to comment
Share on other sites

:D:D :D :D

Män söker kvinnor:

"Söker dig välformade quinna som har en bestämd uppfattning om den optimala VTA-vinkeln på SME V, Airtangent, Kuzma Stogi och Naim Aro, och som vill delta i oändligt långa sessioner och jämföra faspositionen på strömsladden och skillnaden på en och samma låt i 32 olika utgåvor. Är du bra på att beställa pizza är det ett plus.

Svar till "Aldrig mer långpromenad".

:):D:) :cool:

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att intresset bland kvinnor för god ljudåtergivning ökar. Kanske i takt med högre utbildning och bättre ekonomiska förutsättningar?

Men det är stor skillnad mellan teknik och musik.

Gå på en konsert så är könsfördelningen helt annorlunda mot en hifimässa.

Men antalet kvinnor som går på hifimässa har ökat under senare år, vilket jag också noterade vid mitt besök i Denver.

Överlag är det tekniska intresset lägre hos kvinnor. Om man t.ex jämför andelen kvinnliga studenter på KTH jämfört med Musikhögskolan så hittar man säkert stora skillnader. Det kanske är stor skillnad mellan olika grenar inom KTH också. Kemi intresserar fler kvinnor än mekanik och elektronik?

Så skulle man generalisera grovt så skulle man kunna säga att kvinnor är intresserade av musik och musikutövande men inte av de tekniska förutsättningarna för att skapa god musikåtergivning.

Man behöver inte vara en bra vinproducent eller veta framställningsmetod och apparatur för att njuta av ett gott vin.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Så skulle man generalisera grovt så skulle man kunna säga att kvinnor är intresserade av musik och musikutövande men inte av de tekniska förutsättningarna för att skapa god musikåtergivning.

Tjejerna är intresserade av snygg hifi också. På Sheratonmässan var det tjejer som gillade små söta hornhögtalare - de ville de ha hemma! :kiss:

Jag har också haft fler tjejer på besök som gillat mina Quad ESL:er än mina fd Audiovectorboxar ... man kan mynta en ny variant på samma tema som "ska vi ta en kopp te hos mig" ... vilket blir "ska vi lyssna till <välj tjejens favoritplatta> på mina ESL:er från 1964" ? :app:

Link to comment
Share on other sites

Tjejerna är intresserade av snygg hifi också. På Sheratonmässan var det tjejer som gillade små söta hornhögtalare - de ville de ha hemma! :kiss:

Jag har också haft fler tjejer på besök som gillat mina Quad ESL:er än mina fd Audiovectorboxar ... man kan mynta en ny variant på samma tema som "ska vi ta en kopp te hos mig" ... vilket blir "ska vi lyssna till <välj tjejens favoritplatta> på mina ESL:er från 1964" ? :app:

Bra raggningstips!

Får själv tänka ut lämplig danskvällsreplik!

Kanske "Vill du kolla mina Supercharger!? " :kiss: ;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Har en tjejkompis som inspirerades av min set up och köpte en likadan i mitten på 90-talet. Coolt!

Hon har inte uppgraderat och är nöjd fortfarande. Hur många killar hade varit det?

SOM TUR ÄR SKILJER VI OSS ÅT, KILLAR OCH TJEJER.

Jag saknar inte hos "brudarna" att de inte grottar ner sig i intressen som "vi" gör. Det är nog typiskt manligt.

Och ja Bigblue! Jag kan tipsa om var de är. Jag kan skicka ett pm.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bernt
Överlag så känns det som om det är mer ovanligt att tjejer ens har en hobby? och om dom har det så blir de sällan såpass insnöade på en specifik grej.
Min fru är rent fanatisk vad gäller svamp, svampplockning osv. Hon och svärmor är båda svampkonsulenter för skojs skull och är drivande i en svampklubb som ordnar utställningar och utflykter. Så nog kan tjejer ha en hobby alltid. Vill jag träffa henne på hösten så får jag gå ut i skogen.

Hon delar musikintresset också, men är bara aktiv medlem i ett ljudforum så långt, hififorum.nu

Link to comment
Share on other sites

Nu vill jag inte gå så långt som att säga att jag förstår mig på kvinnor till fullo, men jag tycker mig ändå skönja ett mönster baserat på era inlägg. Tjejer gillar hundar, hästar, katter, trädgården, svampar etc. Alltså levande saker. Vi killar gillar mer.... döda saker ;)

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Nu vill jag inte gå så långt som att säga att jag förstår mig på kvinnor till fullo, men jag tycker mig ändå skönja ett mönster baserat på era inlägg. Tjejer gillar hundar, hästar, katter, trädgården, svampar etc. Alltså levande saker. Vi killar gillar mer.... döda saker ;)

Vissa killar gillar saker som dödar saker. tex hajar ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...