Jump to content

Ny vinylsnurra i huset plus uppgraderade högtalare.


plind

Recommended Posts

Ser riktigt trevligt ut!

Elektrostathörlurar har ett speciellt ljud som till talar mig. Ägde ett par Koss, men som tyvärr fick membranen att gå sönder när man kopplade dem till alltför stark förstärkning. De krävde dock att de skulle kopplas in på högtalarutgångarna för att fungera.

Utvecklingen har uppenbart gått framåt, detta var 20 år sedan, minst.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kopplas hörlursförstärkaren in via linjeutgång på försteget eller är man beroende av hörlursuttag på försteget och därifrån in i steget?

Direkt in i förstärkaren från CD-spelaren, RCA. Just nu har jag separerat systemen tack vare en extra CD-spelare. Jag kan förstås använda samma CD/Dac som i huvudsystemet men då måste jag flytta signalkablarna så de går in i lurstärkaren istället för försteget.

Link to comment
Share on other sites

Har nu spelat på lurarna nonstop ett par dygn och det börjar låta bättre. Googlat fram att det mer eller mindre är ett måste att byta till bättre rör om Nirvana ska infinna sig.

Har kontaktat Roland på Tango Tubes och han kan nog lösa detta :63:

Igår hade jag ett par rutinerade öron här för en stunds lyssning på stora systemet. Ville få ett omdöme om mitt "sommarförstärkeri" innan det packas ner för säsongen.

Är nästan lite orolig för att det låter bättre än mitt ordinarie.. :tv18: Jag tröck ner Apex i sweetspot ett par timmar och han såg inte alltför missnöjd ut så min förtjusning är nog inte helt missgrundad :app:

Jag sitter gärna i denna sweet spot några timmar. Som jag skrivit tidigare har plind ett ljud som för det första är riktigt bra och dessutom passar det mitt ljudideal utmärkt.

Det var något år sedan förra gången och plind har inte legat på låtsiden. Ytterligare optimering av ström, jord och akustiken som nu är helt utan helt subjektiva blemmor. Rummet låter inte som den storlek det har utan det spelar långt utanför väggarna utan akustiska effekter som kladdar ner.

Jag kommer ihåg ljudet rätt bra och upplever nu en ytterligare snabbhet i anslag samt mer luft och klarhet i musiken. Det är bra egenskaper som gör ett i grunden varmt system mera närvarande, fritt med bättre släpp. Just släppet är i detta system ruggigt bra.

När man pratar om varma system märker jag att man ofta menar olika. För mig är varma system bra.

När jag pratar varmt system betyder inte det att det är mjukt och luddigt. Vissa system har en varm luddig slöja över all musik så att allt låter lika. Bra som dåliga inspelningar skiljer sig mindre åt då.

Men det jag menar är tex att det kan presentera brösttoner i sång där sångare har detta, tex Diana Krall och Gregory Porter som vi hörde. Det känns mer som människor. Man kan gå bort sig genom att missta brösttonerna för resonanser i systemet och det var det inte heller som jag menar. Utan stram fin återgivning, varm upplöst, snabb och holografisk. Också att de högre frekvenserna inte blir hårda men ändå upplösta och friska. Mycket frekvenslinjärt får man säga att det är. Bra botten med textur liksom toppen som är mjuk och skir.

Plind har en fin känsla i att tuna sitt system. Ett riktigt fint hantverk.

Detta resulterade i momentan avslappning för mig kom till rätta, föll in i musiken och nästan somnade av bra musik med bra återgivning. Det skulle inte hänt i ett system med egenskaper som leder till lyssningströtthet. Det paradoxala är att man inte blir trött när man blir lyssningstrött. Tvärt om men vill fly. Då kan man inte somna till musiken. Man måste därifrån. Man jag blev sittande långt efter att parkeringen gått ut.

Jag lyssnade på hörlurarna också. Jag har verkligen ingen vana att lyssna med hörlurar och tycker det är konstigt när sångaren står inne på min hypofys och sjunger. Jag kan inte bedöma ljudet men förstår det plind skriver. Jag kommer kanske själv att bli delvis hörlurslyssnare på kvällar när familjen önskar det. Så jag får väl vänja mig men jag får inte riktigt samma musikkick ännu när jag inte får orkestern framför mig.

Tack för en fantastisk musikupplevelse och helt nya berikande kaffeupplevelser!

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tack för det fina omdömet :77: Synd bara att jag klantade till det lite vid Hariobryggningen.. Filtret ska naturligtvis sköljas ur med hett vatten först vilket även värmer upp tratten och uppsamlingskannan :icon_khoc: Jaja, du fick en hint i allafall om hur det smakar.

Link to comment
Share on other sites

Rörbyte :santagrin: Först byte av 6V6-röret och EL-84 rören till JJ. som jag hittade hos Akkelis.

 

imgp3440.jpg.1527a98c91411adbb8f949df5002e1f6.jpg

I de små kartongerna som syns finns ett exklusivare 6V6 av NOS modell av fabrikat Haltron plus 2 st.ECC-83 Genalex "Gold Lion".

JJ-rören verkar vara ett lyft mot de kinesiska som satt i från början. Ingenting är ju dock helt inspelat ännu så utförligare tester får nog göras om någon månad om det ska bli rättvist.

Edited by plind
Link to comment
Share on other sites

Synd bara att jag klantade till det lite vid Hariobryggningen.. Filtret ska naturligtvis sköljas ur med hett vatten först vilket även värmer upp tratten och uppsamlingskannan :icon_khoc: Jaja, du fick en hint i allafall om hur det smakar.

Kul med fler kaffeintresserade. Hemma varvar jag mellan V60 (från Hario, men de har ju redskap för andra bryggmetoder till salu också) och Aeropress. Jämnast kvalitet får jag med Aeropress helt klart, medan V60 är mer hit & miss av någon anledning. Det tycks vara mer känsligt för olika malningsgrader, samt är svårare att kontrollera genomflödet av vattnet, vilket oftare resulterar i överextraherat kaffe. Försöker kontrollera de ingående variablerna så mycket det går med vägning av kaffedosen, samma inställning på kvarnen (dock olika för V60 och Aeropress), samt vattentemperatur, men tycker ändå det är knivigt att få till ett jämnt resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Finputsningarna fortsätter:-)  Den här gången har Lebenförsteget fått nya utgångskondensatorer.

 

IMGP3144small.jpg.1e4c91d613c9ffbd26db1416eee32ce7.jpg

Originalkondingarna är de 2 gula klädda i något slags tygöverdrag.

 

imgp3468.jpg.b1787ca2b5d045b5b9a05e3ea491e06b.jpg

 

De nya Jupiterkondingarna är liiite större!  Originalen sitter kvar men är nu bypassade.

 

 

 

Det blev en utmaning att på på bottenplåten igen..  Den bågnar lite, men då sitter de å andra sidan rejält fast:-)  Viskoelastiskt lim och stark tråd håller dem på plats.

 

Länkar till lite tester och info om kondingarna;   https://www.dhtrob.com/impressies/jupiter_copperfoil.php

http://www.enjoythemusic.com/diy/0514/jupiter_copper_foil_paper_wax_capacitor.htm

 

Materialen i den lär vara kopparfolie,papper,bivax och silvertråd.

 

Låter det bättre nu då än innan?    Bajsar björnen i skogen??    Redan från början helt oinspelade hördes förbättringar!  Trots ett "mörkare" ljud var det luftigare och mer upplöst. Mer kropp och fyllighet runt röster och instrument kombinerat med större "tystnad" mellan tonerna.

Jag har nu spelat på försteget dygnet runt i en vecka och de övre registren har börjat öppna upp sig så den initialt tonala mörkheten nu närmat sig det neutrala.

Något som gett mig lite huvudbry är dynamiken och transienterna som jag tycker varit lite "artigare" än innan utom i basområdet där slag på stortrumman haft samma impact som innan. Tror det beror på att de övre registren varit lite återhållna nu i början.

Ytterligare en förklaring kan vara att drivrören i försteget sjungit på sista versen. De är i skrivande stund nyss bytta mot fräscha NOS General Electric 6CG7.

 

Under den period jag nu spelat på mitt passiva TVC-försteg har jag imponerats av dess renhet och transparens men samtidigt saknat Lebens kontroll och slagkraft.

Förhoppningen nu med kondensatorbytet är att Leben ska närma sig TVC-stegets bästa egenheter:-)  Jag är optimistisk om detta!

imgp3466.jpg

imgp3470.jpg

Edited by plind
Link to comment
Share on other sites

Wow! Det var ju dom jag rekommenderade, så nu hänger mitt omdömme ute till allmän bedömning. 

Jag vet att de. Där är grymma, jag ska byta i mitt försteg också när jag får tid över. 

Jupiter OEM-tillverkar fö alla mina "grundämnen" för signalbärande komponenter. Har en nära och mycket bra kontakt med Chris. 

Ska bli kul att höra vad du tycker när de "mognar"

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Adagio said:

Wow! Det var ju dom jag rekommenderade, så nu hänger mitt omdömme ute till allmän bedömning. 

Jag vet att de. Där är grymma, jag ska byta i mitt försteg också när jag får tid över. 

Jupiter OEM-tillverkar fö alla mina "grundämnen" för signalbärande komponenter. Har en nära och mycket bra kontakt med Chris. 

Ska bli kul att höra vad du tycker när de "mognar"

 

Tack för bra tips Adagio:D

Är det månne Nick du åsyftar på HiFiCollective??  Kanske finns nån Chris där oxå.

Link to comment
Share on other sites

Nick på hificollective är också en hyvens kille, snabb service. Nej Chris är mannen som ÄR JUPITER  CONDENSER.

Jag gjorde en stor bestlling av mina OEM material igår faktiskt. Borde kanske be honom skicka med några kodningar också.....

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Rent allmänt, kan man sätta likhetstecken med bättre kondingar = bättre ljud? Finns det ingen koppling till övriga komponenter och konstruktionen som sådan?

Anledningen till min fundering är ett experiment som Engelholm visade. Han hade tre delningsfilter med samma värden på kondensatorerna från billigt till svindyrt. Det som lät bäst var den mellersta.

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat olika kondingar och lusläst större test son verkar stämma med vad jag själv upplevt. Men det handlar mer om karaktär och givetvis kvalitet. Priset är inte alltid avgörande, för en konstruktion kan sjilja sig ljudmässigt mot en annan i samma prisklass. Här är det nogran efterforskning och urvalsprincipen som gäller. Alla kondingar är ljudpåverkande och det gäller att försöka sluta sig till vilka egenskaper man uppskattar. Men generellt är dyrare bättre ur ljudperspektiv. 

Vissa typer av bra kondingar kan ju dock vara för avslöjande i en given konstruktion. Eller ha en karaktär eller ljudmässig egenskap som inte passar i sammanhanget. Då kan tex en högtalare låta hårt eller ljust eller mörkt eller osv.....

Så visst kan det bli sämre än orginal också. Som tillverkare tvingas man dock kompromissa mellan ljud och kostnad, det får oftast bli good enough. Prisskillnade på en riktigt bra konding  (metallfolie) vs bra standard (PP) kan vara 10ggr tom 100ggr då är lagerhållning mm vansinnigt dyrt, vilket kommer ge utslag på priset på produkten. Min erfarenhet är att det går att få ut mycket mer ur en produkt med bra komponenter oavsett hur väldesignad produkten än är från början. Om det blir bättre eller sämre är dock subjektivt.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Just nu tycks så kallade Stealth Capacitors vara lite mode. Om man uppgraderar t ex Aesthetix till deras mest excklusiva Eclipse så byter de till Stealth Capacitors. Samma sak med försteget  VTL's 6.5 mk II. Även Audio Research använder Stealth-kondingar i sina bästa steg.

Liknelsen som använd är att om man står och sjunger i en källargång i ett hyreshus så låter det olika beroende på hur långt ifrån lyssnaren står. Med Stealth försvinner denna skillnad :icon_smile_cool:.

Något lär de bidra med tanke på vilka som använder dem. Finns en del att läsa här. 

Link to comment
Share on other sites

Mina första "riktiga" högtalare var ett par Danska Avance Epsilon 980, en 2,5 vägs golvare med fina Scanspeakelement.

Delningsfiltret bestod av "skräpkomponenter" och moddades efter något år med audiofilkomponenter av samma värde. Resultatet blev inte bra.. Diskanten och de andra övre registren blev alltför påträngande! Hög upplösning men snabb lyssningströtthet:-(   Fick lösa det genom att byta ut kondingarna till diskanten med enklare sort igen.

Så det är inte alltid givet att det blir bättre med dyrare/finare komponenter. När det gäller Leben så vet jag att konstruktören inte bara mäter utan även lyssnar fram vilka komponenter han ska ha. I det här fallet verkar det dock som om bytet lönade sig :-)

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, plind said:

Så det är inte alltid givet att det blir bättre med dyrare/finare komponenter.

Det är min erfarenhet också, bra framlyssnade grejor blir inte nödvändigtvis bättre med andra komponenter. Det kan bli lite som att förstöra en konstruktion men det kan också vara så att valet av billiga komponenter bara är en kompromiss som tillverkaren gjort av kostnadsskäl och då kan det bli ett lyft. Det är roligt att prova men lite försiktighet skadar inte när man börjar rota i dyrare grejor eftersom värdet oftast minskar efter ingrepp. Utgångskondensatorer är i regel inte så känsligt att byta eftersom syftet med dessa sällan är att förändra ljudet utan snarare att bevara så bra det går.

Jag är medveten om att jag kanske inte är rätt person att komma med förmaningar. :D

Link to comment
Share on other sites

Lite halvdyra grejer som man kanske köpt begagnade kan man ju experimentera med tycker jag. Nya saker eller prylar med extremt bra andrahandsvärde, hm finns det(?), ska man låta bli. Men om valet står mellan ett byte eller att sälja och köpa nytt vs om man verkligen gillar sin produkt men önskar lite nytändning är lite komponentoptimering en kul väg att gå. Det finns dock ingen garanti att det blir bättre. Jag har dock aldrig upplevt en försämring med kloka val av komponenter. Det finns dock potentiella risker till miss match, på samma sätt som tex fel kabel kan välta en välkomponerad anläggningen även om den är jättedyr och välrenommerad.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-25 at 17:29, Bebop said:

Rent allmänt, kan man sätta likhetstecken med bättre kondingar = bättre ljud? Finns det ingen koppling till övriga komponenter och konstruktionen som sådan?

Anledningen till min fundering är ett experiment som Engelholm visade. Han hade tre delningsfilter med samma värden på kondensatorerna från billigt till svindyrt. Det som lät bäst var den mellersta.

Hmm...Jag har för mig att jag endast jämförde 2 olika kondensatorer av (väldigt) olika kvaliteter. Sen gjorde jag nog också en jämförelse mellan 3 olika diskant-nivåer där jag hade "mitten" som det jag upplever som mest balanserat.

För motstånd/diskantnivå så handlade det om olika värden, inte olika komponentkvaliteter.

...eller tänker jag på fel test?

Link to comment
Share on other sites

Du borde ju ha rätt. Det var när vi lyssnade på en prototyp till stativare och en hornliknande golvare. Jag minns att du hade köpt svindyra kondensatorer och du hade också betydligt billigare och sedan lyssnade vi på tre olika inställningar men det kanske bara var 2 olika kondensatorer. Men jag har för mig att du skille skicka tillbaka de "svindyra". :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Bebop said:

Du borde ju ha rätt. Det var när vi lyssnade på en prototyp till stativare och en hornliknande golvare. Jag minns att du hade köpt svindyra kondensatorer och du hade också betydligt billigare och sedan lyssnade vi på tre olika inställningar men det kanske bara var 2 olika kondensatorer. Men jag har för mig att du skille skicka tillbaka de "svindyra". :Thinking:

Nått sånt va det nog ja. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Det handlar nog om preferens och sammanhang matchning. Det finns tex svindyra teflonkopparfoliekondingar som enl vissa är fantastiska återigen andra upplever dom som alltför ljusa och hårda. Jämför med tex PIO kopparfolie som vissa (undertecknad) älskar men andra tycker låter alldeles för mörkt. Men de har världens mest härliga mellanregister. Nu har JUPITER gjort sina kopparfolie i wax som ska ligga någonstans mittemellan. Det bästa av två världar, ganska lika DUELUND men med små skillnader. Jag kommer inte ihåg men jag vill minnas att de var bäst på lite olika saker. Så det som är bäst i den enas öron är inte bäst i den andres, dock tror jag att i en hyfsad rigg så gör sig vilken dyr konding bättre en en enkel, billig PP på samma plats. 

Om man inte känner för att slanta upp the full monty så kan man sätt en liten bypass konding 0,1uF eller 0,01uF parallellt med huvudkondensatorn för att få karaktären av den lilla men nyttan av den stora. En del tycker detta påverkar fasen medans andra tycker det sprider/motverkar resonansproblem och även resistansen. Lite olika skolor där.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-27 at 21:09, Adagio said:

Det handlar nog om preferens och sammanhang matchning. Det finns tex svindyra teflonkopparfoliekondingar som enl vissa är fantastiska återigen andra upplever dom som alltför ljusa och hårda. Jämför med tex PIO kopparfolie som vissa (undertecknad) älskar men andra tycker låter alldeles för mörkt. Men de har världens mest härliga mellanregister. Nu har JUPITER gjort sina kopparfolie i wax som ska ligga någonstans mittemellan. Det bästa av två världar, ganska lika DUELUND men med små skillnader. Jag kommer inte ihåg men jag vill minnas att de var bäst på lite olika saker. Så det som är bäst i den enas öron är inte bäst i den andres, dock tror jag att i en hyfsad rigg så gör sig vilken dyr konding bättre en en enkel, billig PP på samma plats. 

Om man inte känner för att slanta upp the full monty så kan man sätt en liten bypass konding 0,1uF eller 0,01uF parallellt med huvudkondensatorn för att få karaktären av den lilla men nyttan av den stora. En del tycker detta påverkar fasen medans andra tycker det sprider/motverkar resonansproblem och även resistansen. Lite olika skolor där.

Fast att bara byta kondingen är ju lite trångsynt (no offence). Med olika kondingar får man olika signaturer, precis som du skriver. Om t.ex. teflonkopparfolien låter för ljust och hårt, så måste man också testa att dämpa diskanten och försöka balansera tonaliteten mot upplösningen, så att säga.

Fast å andra sidan kan man säkert lägga sin tid på andra göromål. :)

Link to comment
Share on other sites

Och vill man verkligen veta vad det blev för skillnad så bör man ha två testobjekt där man gör modifieringen bara på den ena. Min erfarenhet efter att ha haft möjlighet att lyssna till en hel del moddade apparater på 80-talet och jämföra med omoddade är att lyssningsintrycken inte alltid stämmer med vad man tror att man åstadkommit. Kan faktiskt t.ex. inte påminna mig att jag hört en enda skivspelare som blivit bättre av att blivit fylld med klet och massa. När det gäller kondingbyte så tyckte vi oss också höra stora skillnader som oftast försvann då vi jämförde med originalet. Sen skall man ju undvika uttalat dåliga komponenter men likvärdiga värden på komponenter som byts är verkligen inte lätta att höra skillnad på.

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Hmm.... harryupp> det finns ju ganska omfattande kondensator-test-trådar på nätet. De som är mest seriösa sätter ju in om kopplare och löder in 4-5 stycken som kan kopplas om med en enkel veidomkopplare. Snabbare än så går det ju inte att byta. 

Ja Engelholm det är lite Trångsynt att bara byta en komponent och tillskriva resultatet till en enskild komponent. Men det är ju så man får göra som tweakare annars måste man ju designa om hela produkten. Ang dämpning av diskant måste ju ändå en diskant ha mindre förluster om den inte dämpas med tex motstånd. Men det känns som en annan fråga, för i detta fall lrävs en kondensator för att uppnå rätt funktion, då ser jag inget fel med att hitta en kondensator i signalvägen som passar användarens ljudideal. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...