Jump to content

Råd och synpunkter om pickuper?


kåbe

Recommended Posts

Hej alla,

Jag vore tacksam om jag kunde få ta del av erfarenheter samt få tips och råd kring några pickuper som står på min lista över tänkbara uppgraderingsalternativ till min vinylrigg.

Idag spelar spelar jag med en Clearaudio Symphony på en Avid Acutus med en SME V. Vill på sikt skaffa en riktigt bra puppa som passar till spelare och arm.

De som jag har på min lista är:

Benz Micro Ebony LP

Shelter 9000

Koetsu rosewood platinium signature.

Finns det andra som jag bör kolla efter, som spelar åt det varma hållet och passar till min rigg?

Det kommer att dröja ett tag innan jag uppgraderar men jag vill ha god tid att spana runt och skaffa bra underlag innan jag slår till.

Mvh/Kåbe

Link to comment
Share on other sites

Finns det andra som jag bör kolla efter, som spelar åt det varma hållet och passar till min rigg?

Jag tycker att en riktigt bra pickup behöver inte dölja oegentligheter genom att påverka klangen.

Men om du med varma hållet menar att de inte ska låta hårt och metalliskt så föreslår jag att du även kollar:

- ZYX R-1000

- Lyra Skala

- Jan Allaerts

- Dynavector DRT XV-1

Annars tycker jag det är fina kandidater du ställt upp, men jag undrar om Koetsun passar på SME V?

Link to comment
Share on other sites

Hej alla,

Jag vore tacksam om jag kunde få ta del av erfarenheter samt få tips och råd kring några pickuper som står på min lista över tänkbara uppgraderingsalternativ till min vinylrigg.

Idag spelar spelar jag med en Clearaudio Symphony på en Avid Acutus med en SME V. Vill på sikt skaffa en riktigt bra puppa som passar till spelare och arm.

De som jag har på min lista är:

Benz Micro Ebony LP

Shelter 9000

Koetsu rosewood platinium signature.

Finns det andra som jag bör kolla efter, som spelar åt det varma hållet och passar till min rigg?

Det kommer att dröja ett tag innan jag uppgraderar men jag vill ha god tid att spana runt och skaffa bra underlag innan jag slår till.

Mvh/Kåbe

MC pickuper låter lite olika beroende på hur de lastas. Därför så bör man ha möjlighet att lätt ändra belastningsimpedansen så att man kan justera ljudet. Det är även bra att känna till att de flesta MC förstärkare bara är modifierade MM steg. Ett MC steg har en ingång som gör om ström till spänning. En sådan ingång kan man ej koppla en MM pickup till.

En MC pickup behöver en tyngre arm än en MM.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att en riktigt bra pickup behöver inte dölja oegentligheter genom att påverka klangen.

Men om du med varma hållet menar att de inte ska låta hårt och metalliskt så föreslår jag att du även kollar:

- ZYX R-1000

- Lyra Skala

- Jan Allaerts

- Dynavector DRT XV-1

Annars tycker jag det är fina kandidater du ställt upp, men jag undrar om Koetsun passar på SME V?

Detta var intressant, Jag var hos en handlare i USA helt nyligen och lyssnade lite på en Koetsu Jade/SME V som monterats på en SME2/2. Enligt honom var Koetsu som gjord för SME armen tack vare dess stabila lagring.

Tackar för tipsen. Dessa pickisar skall jag undersöka närmare.

calle jr: Du har helt rätt, det är inte färgning som döljer dåliga egenskaper jag är ute efter. Jag vill inte att någon egenskap i ljudet sticker ut och stjäl fokus från musiken.

mvh/Kåbe

Link to comment
Share on other sites

Jag var hos en handlare i USA helt nyligen och lyssnade lite på en Koetsu Jade/SME V som monterats på en SME2/2.

OK,

Om det fungerade bra med en Koetsu Jade så bör det också fungera med en Rosewood Plat Sig.

Jag är inte bekant med Koetsu men tycker de verkar mycket intressanta.

Det jag förvånas över är deras udda specar (tunga och styva) som på pappret gör det snudd på omöjligt att hitta passande arm.

Men det kan ha många förklaringar...

Link to comment
Share on other sites

Om jag gissar rätt (från Kusthifi-bildtråden) så ska kåbe spela med ett Passlabs Xono. Där är 256 olika laster att välja mellan för mc-pickup :o

xono.jpg

Foto: Passlabs

Vem säljer och marknadsför Passlabs i Sverige? Har hört genom en välunderrättad källa att Nelson Pass är bland de bästa Riia stegen man kan ha. Skulle vilja lyssna till ett sådant men ej funnit någon återförsäljare. Vet att de kan gå på ca 50' men man får visst superljud.

Link to comment
Share on other sites

Vem säljer och marknadsför Passlabs i Sverige? Har hört genom en välunderrättad källa att Nelson Pass är bland de bästa Riia stegen man kan ha. Skulle vilja lyssna till ett sådant men ej funnit någon återförsäljare. Vet att de kan gå på ca 50' men man får visst superljud.

Hasse Jonsson i Ö-vik har fortfarande agenturen!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Matching er vel så viktig innen vinyl som innen hifi for øvrig. Jeg har ikke hørt din spiller med din arm eller noen av pickupene du eller andre lister her,

men jeg har hørt SME20 med SMEV og Koetsu Onyx, Koetsu Urushi, Lyra Titan ”i’ og Lyra Parnassus.

De gangene jeg har hørt SME V med Koetsu (litt ulike set-ups) så låter det fyldig, varmt og behagelig.

Dette har en behagelig glød, flyt og vakker varme. Det kan imidlertid ikke match den dynamikken og speeden du får med f.eks Lyra Titan ”i”,

men så har da heller ikke sistnevnte kombinasjon den varmen og fornemmelse av ”honning” som SME V og Urushi har.

Jeg har ikke hørt ZYX-en du nevner, men jeg har hørt Universe og XV-1s på samme spiller,

riktignok med noe mellomrom (VPI SuperScoutmaster og Universe på VPI HRX) og disser har så langt jeg kan memorere en relativt lik klang.

Jeg skal være forsiktig med å si noe om forskjellene her. Men ZYX virker gode.

Jeg har samme spiller som deg, men med Dynavector DV507MKII. På denne hadde jeg en kortere periode en Koetsu Urushi på lån.

Dette låt igjen fyldig og vakkert men manglet, hos meg, dynamikk, detaljering, smack og presisjon som jeg fikk med XV-1s.

Jeg brukte ikke nok tid på å jobbe med førstnevnte kombinasjon, så ta den uttalelsen med en klype salt.

Jeg har også hatt en Dynavector Te Kaitora Rua, men i mitt oppsett var dette en mindre god kombinasjon enn XV-1s.

I en periode hadde jeg en Shelter 90X som backup, og selv om jeg vel aldri fikk til toppen til på denne pickupen så hadde den et trøkk og driv som var utrolig herlig.

Klangfull uten å være sedat på noen som helst måte. Men, den manglet raffinementet og oppløsningen som kom med XV-1s.

Nå vil jo dette igjen avhenge av hvilken step-up man velger/bestitter, og hvilken riaa man går for, så uttalelsen har ikke gyldighet ut over det system og den setting jeg brukte det i,

men det er kanskje bedre enn et skudd i blinde?

Link to comment
Share on other sites

Matching er vel så viktig innen vinyl som innen hifi for øvrig. Jeg har ikke hørt din spiller med din arm eller noen av pickupene du eller andre lister her,

men jeg har hørt SME20 med SMEV og Koetsu Onyx, Koetsu Urushi, Lyra Titan ”i’ og Lyra Parnassus.

De gangene jeg har hørt SME V med Koetsu (litt ulike set-ups) så låter det fyldig, varmt og behagelig.

Dette har en behagelig glød, flyt og vakker varme. Det kan imidlertid ikke match den dynamikken og speeden du får med f.eks Lyra Titan ”i”,

men så har da heller ikke sistnevnte kombinasjon den varmen og fornemmelse av ”honning” som SME V og Urushi har.

Jeg har ikke hørt ZYX-en du nevner, men jeg har hørt Universe og XV-1s på samme spiller,

riktignok med noe mellomrom (VPI SuperScoutmaster og Universe på VPI HRX) og disser har så langt jeg kan memorere en relativt lik klang.

Jeg skal være forsiktig med å si noe om forskjellene her. Men ZYX virker gode.

Jeg har samme spiller som deg, men med Dynavector DV507MKII. På denne hadde jeg en kortere periode en Koetsu Urushi på lån.

Dette låt igjen fyldig og vakkert men manglet, hos meg, dynamikk, detaljering, smack og presisjon som jeg fikk med XV-1s.

Jeg brukte ikke nok tid på å jobbe med førstnevnte kombinasjon, så ta den uttalelsen med en klype salt.

Jeg har også hatt en Dynavector Te Kaitora Rua, men i mitt oppsett var dette en mindre god kombinasjon enn XV-1s.

I en periode hadde jeg en Shelter 90X som backup, og selv om jeg vel aldri fikk til toppen til på denne pickupen så hadde den et trøkk og driv som var utrolig herlig.

Klangfull uten å være sedat på noen som helst måte. Men, den manglet raffinementet og oppløsningen som kom med XV-1s.

Nå vil jo dette igjen avhenge av hvilken step-up man velger/bestitter, og hvilken riaa man går for, så uttalelsen har ikke gyldighet ut over det system og den setting jeg brukte det i,

men det er kanskje bedre enn et skudd i blinde?

Hej igen,

Fantastiskt kul med denna kunskap som ni besitter och delar med er av. Måste undersöka Dynavector lite närmare, verkar vara en pickup i min smak.

Jag har dock inte släppt tanken på Koetsu eller Benz. Men jag är lite osäker på Benz och deras modeller. Det finns numera Ebony L och Ebony H samt Ebony LP med något som kallas för S-type. Vet någon hur dessa skiljer sig från den "gamla" Ebony LP?

Kan man säga att att Ebony L är samma pickup som den gamla EbonyLP?

MVH/kåbe

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Fantastiskt kul med denna kunskap som ni besitter och delar med er av. Måste undersöka Dynavector lite närmare, verkar vara en pickup i min smak.

Jag har dock inte släppt tanken på Koetsu eller Benz. Men jag är lite osäker på Benz och deras modeller. Det finns numera Ebony L och Ebony H samt Ebony LP med något som kallas för S-type. Vet någon hur dessa skiljer sig från den "gamla" Ebony LP?

Kan man säga att att Ebony L är samma pickup som den gamla EbonyLP?

MVH/kåbe

Hei..

Jeg bruker selv en Benz LP og den ligger over Ebony i produktskalaen hos Bens, deres største Benz LP S er ny utgave (ikke sikker på forskjellene her, så jeg skal ikke si så mye) av LP.

Ebony L(low) og Ebony H (high) (L=0.26mV/H=2.5mV/LP=0.35mV) Ebony L/H koster i US 1500$ mindre enn LP som er deres største, og beste(?) pick up. L & H sikter således til gain ut, på den givne pu.

Legger ved en link for å se noe av deres sortiment.

http://www.elusivedisc.com/products.asp?dept=245

Fant noe mer om hva S betyr:

The LP S Class incorporates a higher mass brass frame for improved coupling to tonearms, evolved ruby square plate generator and Ebony body. Brass, an alloy of copper and tin, complements Ebony materials used for building musical instruments. The LP S Class has 50% more mass than the previous model for enhanced vibrational and resonant characteristics, thus revealing greater dynamic contrasts, deeper bass and increased resolution from all records.

Introducing the Benz Micro S Class! The S Class furthers the performance, selection and value of the Benz Micro line. The continued evolution of the Benz cartridge line and the culmination of years of research and manufacturing refinements, the S Class incorporates new materials, advancements in moving coil and suspension design, and upgraded styli on the Benz Swiss hand-made moving coils.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Takker for hyggelig ord Kåbe

Benz er gode pickuper. Jeg har hatt Glider L2, L04 og Ruby3. Disse brukte jeg på en Michell Orbe SE.

Benz har en varme og fylde som kan minne litt om Koetsu, men jeg har ikke gjort noen direkte sammenligning.

Benz har det jeg vil karakterisere som en litt "våt" klang. De har fin flyt, men mangler smack og sting i bassen slik man finner hos en del andre kanditater.

(Jeg overdriver for å poengtere forskjellene.) Jeg synes vel heller ikke de har siste ordet når det kommer til dynamikk (slik du finner hos f.eks Titan og XV-1s)

Jeg har nå hatt en Benz Reference 3 på besøk i Dynavectorarmen (siden igår) og den virker ha en del av de samme karaktertrekkene som man finner hos øvrige modeller av Benz,

men kanskje noe mindre enn Ruby3 og L04.

Har selv stor sans for Benz, bare så det er nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Matching er vel så viktig innen vinyl som innen hifi for øvrig. Jeg har ikke hørt din spiller med din arm eller noen av pickupene du eller andre lister her,

men jeg har hørt SME20 med SMEV og Koetsu Onyx, Koetsu Urushi, Lyra Titan ”i’ og Lyra Parnassus.

De gangene jeg har hørt SME V med Koetsu (litt ulike set-ups) så låter det fyldig, varmt og behagelig.

Dette har en behagelig glød, flyt og vakker varme. Det kan imidlertid ikke match den dynamikken og speeden du får med f.eks Lyra Titan ”i”,

men så har da heller ikke sistnevnte kombinasjon den varmen og fornemmelse av ”honning” som SME V og Urushi har.

Jeg har ikke hørt ZYX-en du nevner, men jeg har hørt Universe og XV-1s på samme spiller,

riktignok med noe mellomrom (VPI SuperScoutmaster og Universe på VPI HRX) og disser har så langt jeg kan memorere en relativt lik klang.

Jeg skal være forsiktig med å si noe om forskjellene her. Men ZYX virker gode.

Jeg har samme spiller som deg, men med Dynavector DV507MKII. På denne hadde jeg en kortere periode en Koetsu Urushi på lån.

Dette låt igjen fyldig og vakkert men manglet, hos meg, dynamikk, detaljering, smack og presisjon som jeg fikk med XV-1s.

Jeg brukte ikke nok tid på å jobbe med førstnevnte kombinasjon, så ta den uttalelsen med en klype salt.

Jeg har også hatt en Dynavector Te Kaitora Rua, men i mitt oppsett var dette en mindre god kombinasjon enn XV-1s.

I en periode hadde jeg en Shelter 90X som backup, og selv om jeg vel aldri fikk til toppen til på denne pickupen så hadde den et trøkk og driv som var utrolig herlig.

Klangfull uten å være sedat på noen som helst måte. Men, den manglet raffinementet og oppløsningen som kom med XV-1s.

Nå vil jo dette igjen avhenge av hvilken step-up man velger/bestitter, og hvilken riaa man går for, så uttalelsen har ikke gyldighet ut over det system og den setting jeg brukte det i,

men det er kanskje bedre enn et skudd i blinde?

Jag har spånat lite på nätet och tillsammans med er information här så har 2 pickuper trätt fram som jag skall försöka lyssna in vid tillfälle.

Dynavector DRT XV-1 / Shelter 9000.

Shelter verkar extra intressant då man tittar på prislappen.

Fosse: Vilket riaa användes med Shelter 90X?

Link to comment
Share on other sites

Med Shelter 90X og XV-1s benyttet jeg Hovland HP-100 med innebygget riaa, MM uten innebygget step-up.

Av eksterne step-uper brukte jeg Lundahl (home-made), Dynavector PHA-200, ZYX CCP-1, Lyra Erodion og Thorhauge Step-up.

Thorhauge vs Lyra Erodion: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=12484.0

PHA-200 vs ZYX CCP-1, XV-1s vs Shelter 90X: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=19227.0

Lundahl vs PHA-200 og Te Kaitora Rua vs XV-1s: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=9369.375

Urushi vs XV-1s: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=9369.255

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant läsning! :app:

Att ställa upp en Thorhauge jämte Erodion - Det trodde man inte skulle bli så jämnt, men här ser man att det är prio1 att få till rätt last.

Annars kan man lika gärna glömma att utvärdera finlir.

Det kräver en hel del för att genomföra ett sådant test.

Tack för det, Fosse!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hej !

Får man ansluta sig till diskussionen med nya frågor. Jag vill uppgradera min pic up - jag har nu en Dynavector Karat 17D3. Grammofon SMR Arezzo - Arm The Conductor från The Cartridge man (parallell)- kablar Icognito, Phonoförstärkare Set up transformer Wright Sound Signature serie, förstärkare Tube Technology Synergy ppm,Högtalare MBL 121.

Mina funderingar är

ZYX 4D MC

DV XX-2 MC

Cartridge Music Maker Classic (MM)

Jan Alm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hej igen, efter en tids funderande så har jag gjort en investering i en ny puppa. Det blev ekonomin som till slut fällde avgörandet. Jag hittade en kraftigt nedsatt

Shelter 9000 så jag slog till. Jag tror dock att Dynavectorn spelar väl så bra om inte bättre, men nu fick priset avgöra.

Har monterat och justerat armen väldigt noggrant och nu låter det gudomligt. Det är inte klokt hur känsligt det är med justeringar av armen. Jag har nu insett att min Clearaudio symphony aldrig var rätt justerad. Jag fick aldrig till den, tyckte att cd lät bättre. Nu regerar vinylen. Den slående skillnaden är ljudbilden, vinyl spelar så mycket större, framförallt bredden.

Tycker inte det är rättvist att jämföra med clearaudion då den aldrig hade rätt förutsättningar. Jag gjorde en koll innan jag bytte och såg att överhänget var fel (1,5 mm), skivspelaren var inte i våg och jag tror att jag lastade pu för högt. Jag är övertygad att jag hade kunnat gå ner i last om övriga fel var fixade. Nu lastar jag 120 ohm och skall prova 100 ohm då sheltern är inspelad. En sak är i alla fall säker, sheltern är inte lika stinslig på VTA och nåltryck som Clearaudion.

Min lärdom av det här är att man måste ha tålamod och vara ytterst noggrann vid montering och justering om man vill komma till vinylnirvana.

mvh/kåbe

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej eft som mina tekniska kunskaper ligger på latsidan o jag mest anv öronen så undrar jag

Vad skall man tänka på i val av pu o riia att ljudet skall passa öronen och att båda skall lira ihop det förstår jag men..

Skall man titta på typen av skivspelare,arm,högtalare,musik smak vad är viktigast frågar eft som jag länge har funderat på att byta pu o riia till min Rega P3 men mer o mer har funderingar på att helt enkelt byta hela biten.Det finns väl ingen anledning att köpa jätte bra pu ex vis till en till en billigare spelare,samt detta med att ställa in arm o pu som ex vis Kåbe skriver om Rega är väl enklare där än vissa andra antar jag men får man ut lika mkt..??

Det är ju inte helt lätt att lyssna sig igenom massa olika pu,eller spelare en kunnig handlare är ju givetvis att föredra

Hoppas att det inte vart för mkt OT men :blush ,hela biten hör ju ihop så att säga samt att ljudet haltar jämfört med CD´n o jag har ju trots allt en del Lp skivor :)

Link to comment
Share on other sites

Hej eft som mina tekniska kunskaper ligger på latsidan o jag mest anv öronen så undrar jag

Vad skall man tänka på i val av pu o riia att ljudet skall passa öronen och att båda skall lira ihop det förstår jag men..

Skall man titta på typen av skivspelare,arm,högtalare,musik smak vad är viktigast frågar eft som jag länge har funderat på att byta pu o riia till min Rega P3 men mer o mer har funderingar på att helt enkelt byta hela biten.

Jag vill inte på något sätt hävda att jag kan allt om detta. Det finns för många pickuper och kombinationer som jag inte har hört helt enkelt.

En pickup som rätt ofta lyfts fram till Rega armen är Benz Ace, som jag vill minnas kostar ca 5-6,000:- En annan är Ortofons Rondo serie som har 3 olika varianter som startar i samma prisnivå. Båda dessa är utmärkta pickuper som jag menar inte på något sätt är för "fina" för Rega. Ett par andra från Ortofon är Kontrapunkt A eller H (i grunden samma pickup och nål men där H har en konstruktion som ger lite mer kontroll i basen). Båda dessa levererar mer bas och kanske inte har samma neutralitet som Rondo. Kontrapunkt upplevs som lite varmare med mer tyngd. Benzen betonar mellanregister lite mer än Ortofon och gräver inte riktigt lika djupt, men det är ganska hårfint.

En fördel med både Benz och Ortofon är att dom har ett inbytessystem som ger dig ca 25 % rabatt när Du byter upp dig.

Lyra Dorian bör också passa fint till din skivspelare och arm. Hur det är med Dynavector, Shelter, Clearaudio med flera vet jag inte.

Project gör prisvärda RIAA i lite olika prisklasser som säkert funkar bra. Själv gillar jag skarpt deras Tube Box SE II som har ett överkomligt pris. I senaste Fidelity (norsk) fick Trigons Vanguard II väldigt fin recension. Den kan dessutom uppgraderas senare med separat nätdel. Dynavector har en RIAA till vettigt pris som många är lyriska över. Hur den passar till ovanstående pickuper vet jag dock inte. En sak Du bör tänka på med RIAA är att kunna ändra belastning om Du kör Benz som oftast trivs bäst med en last på 200 ohm eller mer. Ortofon och Lyran klarar sig med 100-200 vilket är fabriksstandard i de flesta RIAA.

Ett annat vägval är naturligtvis att byta allt, men Du får vara beredd på att det kostar en rejäl slant att ta nästa steg. Så bra är P3:an.

Link to comment
Share on other sites

Hej eft som mina tekniska kunskaper ligger på latsidan o jag mest anv öronen så undrar jag

Vad skall man tänka på i val av pu o riia att ljudet skall passa öronen och att båda skall lira ihop det förstår jag men..

Skall man titta på typen av skivspelare,arm,högtalare,musik smak vad är viktigast frågar eft som jag länge har funderat på att byta pu o riia till min Rega P3 men mer o mer har funderingar på att helt enkelt byta hela biten.Det finns väl ingen anledning att köpa jätte bra pu ex vis till en till en billigare spelare,samt detta med att ställa in arm o pu som ex vis Kåbe skriver om Rega är väl enklare där än vissa andra antar jag men får man ut lika mkt..??

Det är ju inte helt lätt att lyssna sig igenom massa olika pu,eller spelare en kunnig handlare är ju givetvis att föredra

Hoppas att det inte vart för mkt OT men :blush ,hela biten hör ju ihop så att säga samt att ljudet haltar jämfört med CD´n o jag har ju trots allt en del Lp skivor :)

Hej,

Har själv Clearaudios Classic Wood till Min Audio Note - som har Rega 250-arm. Lite olika princip eftersom AN har fjädrad akryltalrik, men ändå.......

Jag är i alla fall jättenöjd. Vinylspelaren åker åttor kring min Marantz-CD. Mer finlir än bastryck, vilket jag är nöjd med, men kan inte svara i vilken utsträckning det beror på upphängningen. Dock är denna PU ett billigare alternativ att pröva först - om du inte går på dyrvarianterna förståss.....

Skall tillägga att min tonarm har Clearaudios motvikt med låg tyngdpunkt vilket också kan hjälpa up det hela.....

Kolla med Mirre på Veteran HiFI - köpte spelaren där med den PU:n på hans rekommendation. (får man säga så utan att det är reklam?) :blush

Lycka till

Toobs

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...