Jump to content

Tannoy och MBL demo


calle_jr

Recommended Posts

Även jag var där, och det rann snabbt iväg några trevliga lyssnings timmar på Caroli Musik & Bio :)

Som vanligt så var Mats, Jens och Johan på ett ypperligt humör, alltid lika trevligt att komma in i den butiken. :) Det bjöds då på ett komplett, gediget MBL system (jag är inte riktigt 100% på modell numren) bestående av cd driver MBL 1521 A, , DAC MBL 1511 , en integrerad förstärkare MBL 7008 samt ett par stativare MBL 121.

En samling mycket välbyggda och estetiskt tilltalande prylar. :mm:

Och det spelade fantastiskt, en härlig ljud bild, djup och bredd och en nästintill sanslös dynamik, massor med detaljer på rätt plats, anläggningen presenterade ett mycket bra och utomordentligt välordnat sound. :app:

Tannoy högtalarna (Glenair 10 med ST 200 tror jag dom hette) var ena goa rackare, och här körde man med lite rör stereo slutsteg (har rent tappat namnet :blush ), samt cd från Aurum Acoustics

Har snackar vi musik och glädje, en genuin själ presenterades parallellt med ett super naturligt ljud panorama med en ”lägga handen på" närvaro, ett mycket trevligt sound med högsta mysfaktor :):mm:

Man ber att få tacka för en mycket trevlig hifi och musik stund :):)

Alltid trevligt att träffa hifi nördar IRL, både gamla bekanta och en hel del nya ansikten :cool:

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

fin uppstart... :cool: :)

Det var perfekt. Jag har inte lagt märke till den tuffa skylten. Rörsjögatan 8 som butiken ligger på är belagd mitt i den malmöitiska smeten. Men det är ändå avskilt och tillhör inte en adress som man varit på så ofta tidigare. Det lär bli ändring på det nu :)

I rummet direkt innanför entre'n hade man kopplat upp två par högtalare från engelska Tannoy

DSC_8620.JPG

http://www.tannoy-speakers.com/

Link to comment
Share on other sites

Den ljusa modellen heter Revolution Signature DC6 T och har Tannoys karakteristiska bestyckning med koncentriskt kombinerade mellanregister och diskant, en 6" bas samt en framåtriktad port. Delningen sker vid 1.700Hz.

DSC_8620-.JPG

Specifikationer:

Känslighet 89dB (2,83V @ 1m)

Nominell impedans 8 Ohm

Frekvensomfång: 34Hz - 35kHz (-6dB)

Mått: 950 x 226 x 225mm

Vikt: 16,4kg

Rekommenderad förstärkareffekt 20 - 175 W RMS

Link to comment
Share on other sites

Den mörka modellen heter Glenair 10 och är byggd med ett kabinett av långsamväxande björk för tillverkning av snickeriplywood.

Även denna har en koncentrisk konstruktion, men här är det en 2-vägskonstruktion med 10" bas/mellanregister och en koncentriskt placerad 1" aluminiumdiskant.

Delningen är gjord vid 2.100Hz och 2 portar sitter på baksidan.

DSC_8626.JPG

Specifikationer:

Känslighet 91dB (2,83V @ 1m)

Nominell impedans 8 Ohm

Frekvensomfång: 38Hz - 25kHz (-6dB)

Mått: 1000 x 360 x 347.5mm

Vikt: 28kg

Rekommenderad förstärkareffekt 50 - 200 W RMS

DSC_8625.JPG

Link to comment
Share on other sites

Glenair 10 hade försetts med supertweetern ST100 som ingår i samma serie. Serien, som kallas Prestige, har för övrigt ett brett sortiment med 10 golvstående modeller och två superdiskanter. Diskanten har en känslighet på 95dB och spelar upp till 54kHz.

DSC_8624.JPG

Link to comment
Share on other sites

Intryck av supertweeters överhuvudtaget... :?:

Detta är en spännande tråd!

Jag för min del tyckte att supertweetern handlade om en känsla mer än att jag direkt hörde någon skillnad.

Jag upplevde ljudbilden som större och samtidigt mer distinkt och samlad med supertweetern.

Det är ju ibland svårt att sätt ord på en känsla, men jag tyckte helt klart att den tillförde något positivt, och med en prislapp på ca:9500:- så tycker jag att den får gå som privärd :)

Jag hörde att priset på Glenair 10 tillsammans med supertweetern låg runt 55 000:-, och med tanke på vad den kombinationen presenterade så ser jag det som mycket prisvärt :):mm::)

Men det ska ju betonas att det är ett högst personligt omdöme baserat på en butiks lyssning :app:

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Calle jr,

Fantastiska bilder ... som vanligt.

Känns nästan som att jag borde sälja min kamera (är fortfarande lite novis på det här med foto).

Fråga...

HUR I HELSIFYR ... får du till skärpedjupet i dina bilder :?:

(Ursäkta om frågan är lite OT) :blush .

Link to comment
Share on other sites

Denna läckra spelare från Aurum Acoustics användes som källa :mm:

DSC_8631-.JPG

DSC_8622.JPG

Den toppmatade Integris CDP med balanserade kretsar, dual mono aktiv volymkontroll, 5 digitalingångar etc. Det finns plats för ett riaa-kort och parametrisk EQ och faskorrektion står på programmet för kommande uppgraderingar.

DSC_8630.JPG

DSC_8631.JPG

http://www.aurumacoustics.com

skärpedjupet i dina bilder :?:

Sälj inte kameran! :D

Ljus, bra optik, ljus, stativ och ljus. Det är det viktigaste. Jag glömde väl inte säga ljus? ;)

Link to comment
Share on other sites

Sälj inte kameran! :D

Ljus, bra optik, ljus, stativ och ljus. Det är det viktigaste. Jag glömde väl inte säga ljus? ;)

Får väl lägga till att inte använda allt för lång brännvidd men heller inte för kort (eftersom det förvränger perspektivet), blända ner till 5.6 - 11 beroende på objektiv. Längre slutartid kan också ge bättre djup och Du får med mer av det naturliga ljuset. Välj rätt fotograferingshöjd (fågel, fisk eller mittemellan). Nämnde Calle_jr ljusets betydels :?::)

Link to comment
Share on other sites

Ljus, bra optik, ljus, stativ och ljus. Det är det viktigaste. Jag glömde väl inte säga ljus? ;)

Måste hålla med om att detta är fantastiska bilder. Klarheten och skärpan är enastående :mm:

Kör du med en eller flera blixtar?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Klart..lite inverkan har väl ochså kvaliteten på kameran, jag till exempel har bra ljus med ljusår ifrån kvaliteten som presenteras på denna tråd..Delvid beroende på att jag har två tummar i varje hand och detta tillsammans med en medioker kamera blir väl ingen hit om man säger..

På önskelistan står en ny Nikon..men sen var det det här med tummarna...

Hur som..fruktansvärt fina bilder...kul

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte reflektorn - för den använder du väl :?:

- Du måste starta en workshop där du lär ut att fotografera HiFi-anläggningar ;)

Eliot!

Åja dina bilder går heller inte av för hackor! :cool:

Så låt oss snövita amatörer komma först!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte reflektorn - för den använder du väl :?:

- Du måste starta en workshop där du lär ut att fotografera HiFi-anläggningar ;)

Ja, men jag har sällan någon autonom reflektorbärare, vilket skulle vara en fördel i många lägen.

Någon workshop tror jag inte det blir :)

Det var Glenair 10 som kopplats upp med Leben CS660P

Revolution Signature var kopplad till den retrostylade Leben CS300

DSC_8629.JPG

DSC_8634.JPG

DSC_8629-.JPG

DSC_8637.JPG

Link to comment
Share on other sites

Så låt oss snövita amatörer komma först!

Calm

Vi skall alla upp på den här nivån även om det just nu kan kännas lite avlägset... :)

Foto handlar mest om ljus så det är bara att experimentera vidare.

Lebendesignen ger verkligen en äkta feeling av japansk retro... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Härligt med kunniga fotografer.

Jag får tacka för alla "liljeholmens" .

Micro hi-fi för skrivbordet är ju alltid lite kul så...

vad är det för en liten rörstärkare till höger om Leben ?

///Pan

Link to comment
Share on other sites

Micro hi-fi för skrivbordet är ju alltid lite kul så...

vad är det för en liten rörstärkare till höger om Leben ?

///Pan

är inte det den rördrivna lilla "Fatboy" som är framtagen för att kopplas ihop med iPod ? Tycker mig känna igen den..Anses tydligen väldigt bra..

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Stort tack till alla besökare samt Mats, Jens och Johan för en mycket trevlig tillställning. Även om stora delar av Malmö skulle göra annat denna helg - som t.ex att gifta sig mm :-) - så var besökarantalet över all förväntan. Caroli är en riktigt trevlig butik, smakfullt inrett och de erbjuder en avslappnad atmosfär - utmärkt för upptäcktsfärd - och slutstation för den seriöst hifi-sökande.

Som vanligt är - brukar en kamera vara en utmärkt reskamrat - och perfekt för att, mer än med tusen ord berätta hur det verkligen var/är där. För egen del så har tung systemkamera bytts ut mot en lätt liten sak från Fuji. Den kan en hel del, vilket man upptäcker varje gång man på nytt bestämmer sig för att gå genom instruktionsboken. Det senaste funktionen jag hittade var "Face Recognition"....När man tittar på bilderna efter att ha tagit dem så kommer det upp en text som säger " This face belongs to Pelle"... Kanske inte riktigt så. Skall prova funktionen vid något lämpligt tillfälle…

Dock är kvaliteten sällan den samma som från tyngre modeller - men framför allt - varför skall man ta bilder överhuvudtaget längre när Calle, Timbre, Eliot m.fl finns i området :-) Jag är helt säker på att Claes har en klump i halsen varje gång han ser bilderna av Leben förstärkare som i övrigt spelade utmärkt tillsammans med Tannoy.

Bild från MBL-rummet

caro.jpg

Vi är väldigt glada för att Caroli har valt att arbeta med produkter från MBL, Tannoy - produkter som vi känner väl och är säkra på kommer att göra många glada i Malmö-området. Lägg därför din nästa hifi-utflykt till Caroli, lyssna till några av marknadens bästa produkter - och få nya hifi-vänner.

Mvh, Audio Concept (Claes och Robert - förra helgens hifi-resenärer)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...