Timbre™

Fototråden

Recommended Posts

Hur var det nu; fixade forumet automatisk förminskning av foton man lade in eller skulle man fixa det från början? Det finns ju en tråd som svarar på den frågan men jag är för stressad för att kolla just nu.

Inspirerad av min son skaffade jag ett par plastiga objektiv från Holga. Det är lätt att tänka "leksaker", men det sitter säkert folk med bautastora RAW-filer och jobbar med dessa i Lightroom och Photoshop för att få samma effekter som jag råkar få med 100-kronorsobjektiven.

Sedan är jag så förvånad att just dessa två obektiv faktiskt fanns till Canon EOS-M :thumbsup: .

Här är två bilder tagna med hållinsen, alltså ett objektiv utan lins men med ett synnerligen litet hål istället. Man ska ha oändligt fokus, säger man så, men resultatet blir som det blir. Ena bilden tagen med solen kommande in snett framifrån.

euphon-012.jpg

euphon-013.jpg

Alla inställningar får göras för hand. EXponeringstider runt 1/5 - 1/3s. Det är dock lätt att se att det fokuserar bättre på närmre håll.

Det andra objektivet har en enkel plastlins. Det fanns dessutom en skiva som drog ner ljusinsläppet och skapade "vaselinkänsla" men den är bortpillad.

euphon-014.jpg

euphon-016.jpg

euphon-018.jpg

Tja, har börjat framkalla lite smått och vissa bilder fungerar t o m.

Olympus OM-2n, Tri-X

1f21cc26-d94e-4db1-8a1d-456b6e687f60.jpg

Inte så mkt att vara nöjd över men jag gillar verkligen den här, nästa skott skall jag skjuta så jag får lite mer skärpedjup.

CNV000021.jpg

Ingen post production, möjligtvis har jag beskärt lite...

Edited by Ampalang

Ni som reser och fotar mycket, hur gör ni för att geotagga era foton tagna med systemkamera utan inbyggd GPS? Det finns ju GPS-tillbehör till kameran, och lösa GPS:er som man skall kunna synka med bilderna, men det smidigaste verkar ändå vara att använda en tracking-app på telefonen där man sen med tidstämplingen på bilderna kan få exakt position i t ex Lightroom. Frågan är bara vilken app som funkar bra/bäst? Någon som gör detta?

On 8/28/2017 at 22:48, Taxmannen said:

hur gör ni för att geotagga era foton tagna med systemkamera utan inbyggd GPS?

Jag fotar en vägskylt. Har byggt upp en ansenlig samling bilder av vägskyltar :)

Haha, ja det är ju en idé :)

Problemet kvarstår ju dock att man manuellt måste gå in och geotagga sina bilder, vilket jag också gjort med en stor mängd bilder genom att markera bilder -> söka upp rätt plats på karta -> dra/släpp bilderna på rätt plats. Mitt problem är egentligen inte att jag inte vet var dom är tagna, utan att jag vill att processen sker med så mycket automatik som möjligt. Det är i nästa steg sökfunktionen utifrån geografiskt område/plats jag i första hand är ute efter!

20 hours ago, Taxmannen said:

jag vill att processen sker med så mycket automatik som möjlig

Det finns ju små enheter som man sätter på kameran och som kopplar sig till en gps-enhet med blåtand:

IMG_3303.JPG

Ovanstående Blue2Can är den minsta jag hittade och kommer från Red Hen Systems.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now