Jump to content

Squeezebox Showdown -08


stargazer

Recommended Posts

Det där lät intressant. Kan du berätta mer om den nätdelen från Harmony Design?

Jag talade med Mattias Stridbeck, (Harmony Design) om mina önskemål att få till en bättre nätdel än den som följer med SB:n som standard. Mattias visste vad det handlade om och känner mycket väl till SB och vad som får den att låta bättre. Han har modifierat den nätdel som han har till sin hörlursförstärkare EAR90. Lådan som han har använt är densamma som till DA9, stilrent och snyggt. Mellan nätdelen och SB:n har han gjort en skärmad kabel.

Skillnaden mellan standard nätdelen och Mattias är stor. Inte enbart i pris utan framför allt ljudmässigt. Ett större lugn och en bättre botten och djup.

Mitt förslag till Mattias är att börja marknadsföra den här nätdelen. Det säljs ju en hel del SB och fler än jag lär väl bli sugna på att få ut mer av systemet.

Annars är det väl Welbornes nätdel som är ett alternativ.

Ha det!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Själv kör jag ju med en BC moddad (enbart digitalmodd) i vardagsrummet samt en orginal i köket. Har inte krypit till korset och inhandlat någon DAC än, men det

kommer väl ske i framtiden. Även nätdel är ju intressant att uppgradera. Vox, har du lust att berätta vad Stridbeck skulle ha för sin nätdel?

Edit: fick med en quote innan... var ju inte riktigt meningen. Dock kan jag väl säga att jag kör en 750GB Mybook som Backup för musik och bilder.

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag ju med en BC moddad (enbart digitalmodd) i vardagsrummet samt en orginal i köket. Har inte krypit till korset och inhandlat någon DAC än, men det kommer väl ske i framtiden. Även nätdel är ju intressant att uppgradera. Vox, har du lust att berätta vad Stridbeck skulle ha för sin nätdel?

hehe svarade du på fel inlägg nu :D

Själv kör jag ingen backup... :blush:

Link to comment
Share on other sites

Vad använder ni för backup? Bränner ni DVD, eller har ni en extra hårddisk nånstans?

Backup har jag för familjens övriga dokument, men ännu inte helt och hållet för musiken.

De Album som man redan ägeri CD-form (fysisk), har man ju kvar på skiva redan = musiken förloras ju inte.

De Album som man inte har i fysisk form, får man hitta på något bra till. Tänkte nog kanske ha en extradisk för dessa att ha säkerhetskopior på.

Link to comment
Share on other sites

Tar mig friheten att svara på mitt eget inlägg :)

Att rippa om sin musiksamling vore faktiskt aptrist, för att uttrycka sig milt. Så nog ska jag fixa backup till all FLAC-ad musik.

Idag har jag bara backup på hustruns skolarbete - om den informationen skulle komma bort vore det katastrof :o - så den prioriteras högre än mina FLACade skivor just nu.

Fast 1 TB disk kostar nu bara ca 2000 spänn.... borde räcka ett tag :D

Backup har jag för familjens övriga dokument, men ännu inte helt och hållet för musiken.

De Album som man redan ägeri CD-form (fysisk), har man ju kvar på skiva redan = musiken förloras ju inte.

De Album som man inte har i fysisk form, får man hitta på något bra till. Tänkte nog kanske ha en extradisk för dessa att ha säkerhetskopior på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag talade med Mattias Stridbeck, (Harmony Design) om mina önskemål att få till en bättre nätdel än den som följer med SB:n som standard. Mattias visste vad det handlade om och känner mycket väl till SB och vad som får den att låta bättre. Han har modifierat den nätdel som han har till sin hörlursförstärkare EAR90. Lådan som han har använt är densamma som till DA9, stilrent och snyggt. Mellan nätdelen och SB:n har han gjort en skärmad kabel.

Skillnaden mellan standard nätdelen och Mattias är stor. Inte enbart i pris utan framför allt ljudmässigt. Ett större lugn och en bättre botten och djup.

Mitt förslag till Mattias är att börja marknadsföra den här nätdelen. Det säljs ju en hel del SB och fler än jag lär väl bli sugna på att få ut mer av systemet.

Hej!

Har precis tagit hem en SB3 för att testa och är inte helt övertygad om att den är bättre än den gamla Rotel-cd:n (kör sb3 analogt, har ingen da). Men är övertygad om att strömmatningen gör skillnad - frågan är hur mycket? Skulle du kunna exemplifiera? Ge lite jämförelser...

T.ex. funderar jag på att köpa en Advance Acoustic MCD203 II för 4500:-...men en SB3 tillsammans med strömlådan från Stridbeck är samma pengar. Hur skulle en jämförelse mellan dom te sig?

Jag kommer antagligen behålla SB:n mest för att den är så smidig - och man lyssnar mer på musik nu än tidigare...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej!

Har precis tagit hem en SB3 för att testa och är inte helt övertygad om att den är bättre än den gamla Rotel-cd:n (kör sb3 analogt, har ingen da). Men är övertygad om att strömmatningen gör skillnad - frågan är hur mycket? Skulle du kunna exemplifiera? Ge lite jämförelser...

T.ex. funderar jag på att köpa en Advance Acoustic MCD203 II för 4500:-...men en SB3 tillsammans med strömlådan från Stridbeck är samma pengar. Hur skulle en jämförelse mellan dom te sig?

Jag kommer antagligen behålla SB:n mest för att den är så smidig - och man lyssnar mer på musik nu än tidigare...

Hej hultin,

Ja jag tycker att en analog strömmatning gör en stor skillnad. Man får en mer detaljerad ljudbild, bättre botten och mer "kropp" i musiken. En jämförelse kan väl vara att jämföra mp3 med ett bättre ljudlagringsformat t. ex Flac.

Om jag skall rekommendera en ordning att uppgradera sin SB3 så blir det först en bra dac, i mitt fall en Lavry DA10 - helt kanon. Sen en bra digitalkabel mellan SB3 och din dac, därefter bra signalkablar mellan dac:en och förstärkaren och sist en bra nätdel.

Om jag haft en bra kamera kunde jag lägga ut en bild, tyvärr kan jag inte lösa det just nu i alla fall. Nätdelen är i samma låda som Harmony Design DA9 http://www.harmonydesign.se/da9.htm

//Shamrock

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Tänkte liva upp tråden lite igen....

Efter att ha bestämt mig för att vänta tills efter sommaren med ett inköp av en bra DAC så dök den upp mitt framför näsan på mig...en två veckor gammal Harmony Design DA9.....till ett pris som inte gick att motstå.... Så hastigt och lustigt, natten före semestern (frun var inte glad att några timmar las på detta istället för sömn inför +70mils resa med barn i bilen...)blev jag med DAC igen....

Väl hemma igen så kopplades den in...och det var en stor skillnad, till och med frun som inte delar intresset på samma sätt sa att det var stor skillnad...så nu är man glad igen...och börjar fundera på nästa steg......(jag vet - man är ju inte klok egentligen.....men eftersom DAC:en blev billigare så fick jag ju pengar "över" som kan läggas på något trevligt....)

Så min fundering just nu är vilken digitalkabel som är att rekommendera mellan SB och DAC (koaxial)? Pris - under 2k iaf. I dag har jag en Supra Trico som i alla fall är bättre än den Belkin jag köpte till DVD:n för nåt år sedan...

Förslag?

Mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jag kör både Supra x-Zac optiskt och Supra DAC mellan SB och DA, vill inte påstå att x-Zac är överlägsen men DAC-kabeln sitter bara kvar där för att jag inte brytt mej om att fjärna den...

/ptr

Aha...jag trodde att den koaxiala anslutningen var den "bästa" av de två? Åtminstone verkar en del tillverkare anse det.. (ex. Musical Fidelity)...och jag var inne på att köpa en bra koaxial kabel och koppla om den mellan CD och SB3 beroende på vilken källa jag för tillfället lyssnar på (har bara koax ut från CD:n).

Att det är skillnad på koaxiala kablar kan jag på något sätt förstå (skärmning osv) men en på en optisk kabel? Är det skillnad mellan en billig för 69:- på CO/Kjell/Biltema eller en ex. Supra X-Zac? Någon som lyssnat och jämfört?

Mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Att det är skillnad på koaxiala kablar kan jag på något sätt förstå (skärmning osv) men en på en optisk kabel? Är det skillnad mellan en billig för 69:- på CO/Kjell/Biltema eller en ex. Supra X-Zac? Någon som lyssnat och jämfört?

Det samma optiska skitfiber i nästan alla, men den är i princip betydleselös i sammanhanget, utan det som gör skillnad på optiska kablar är hur den termineras, på billiga optiska kablar suger termineringen, medan på tex. x-Zac så har du högkvalitativa metallkontakter i ändarna, överlägset mycket bättre! (Skillanden mellan bra och dålig terminering är att den dåliga termineringen läcker ljus, vilket påverkar negativt)

Sen gäller det ju att tillverkaren av din källa tagit den optiska utgången på allvar och monterat en bra sändare, vilket inte alltid är fallet! Min Duett verkar i alla fall ha en ganska bra sådan. en meter x-Zac kostar 10ggr mer än dina budgetkabelförslag, det är ju ändå ganska lite i jämförelse med vad en bra koaxialkabel kan kosta! vilket kanske gör att du kan testa bägge varianterna (både optisk och koaxial menar jag)...

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att det i sammanhanget inte handlar om så mycket pengar...en X-ZAC kostar runt 600:-...men jag hittade en optisk kabel från Real Cables med glasfiber i, och med metallkontakter...för rimliga 900:-. http://www.hifihuset.se/catalog/product_in...roducts_id=2517

Någon som testat?

Jag får helt enkelt knalla ner på Hifiklubben och se vad de har för kablar där som man kan testa.

Återkommer i frågan!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tja...det tog ett tag att återkomma i frågan... har kört på den billiga optiska utan att riktigt komma till skott med att lyssna på lite olika alternativ.

Igår såg jag en annons på ett annat forum om en AudioQuest Hawk Eye, en koaxial digital kabel med deras DBS-teknik. Jag blev nyfiken - och säljaren fanns i samma stad som mig så då slog jag till (tänkte att även om den inte tillför något större mervärde hos mig så tar jag ingen större risk...den kan ju alltid gå att sälja vidare).

Skillnaderna mellan Supran och AQ? Tja - som jag uppfattar det just nu, efter några timmars spelande med AQ är att den är mer detaljerad - man hör mer av de olika instrumenten, utan att det grötar ihop sig.

Ska väl testa med att gå tillbaka till de andra kablarna...även om det just nu inte känns som att jag vill det.....

Nästa steg blir då en strömmatning.....

Link to comment
Share on other sites

Det samma optiska skitfiber i nästan alla, men den är i princip betydleselös i sammanhanget, utan det som gör skillnad på optiska kablar är hur den termineras, på billiga optiska kablar suger termineringen, medan på tex. x-Zac så har du högkvalitativa metallkontakter i ändarna, överlägset mycket bättre!/ptr

Samma principer tycks gälla för CAT5/CAT6-kablar mellan transport och processor.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag har dock fått lite erfarenheter.

Även en moddad SB, åtminstone med den PSU jag har, behöver en DAC.

En riktig highend-CD är fortfarande väldigt väldigt bra men man måste upp ordentligt i pris.

Parar man ihop BC-klämlådan med en värsting-DAC så når man absolut referensklass på återgivningen.

Vad kommer det här att sluta för min del då?

Jo, jag lånar hem en Xindak DAC-5 till helgen :)

Det känns alltmer som att CD-spelare är ett överspelat kapitel för min del. Om bara Xindak-DACen presterar klart bättre än utan (BC-boxen standalone) börjar det bli tillräckligt bra för att sitta nöjd lång tid framöver.

Hur presterade Xindaken?? :mm:

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden och slänger in en liten fråga här, som någon kanske kan svara på?

Hur får jag till bild på CD-omslaget i SqueezeCenter när jag spelar musik?

Har lagt in en bild i aktuell albummapp och kallar den cover.jpg.

Gått in i SqueezeCenter under inställningar/albumomslag

och skrivit in cover.jpg i rutan för albumomslag.

Men icke sa nicke, ingen bild dyker upp! :o

Någon som kan ge en hint? :)

/muffin

Link to comment
Share on other sites

Tittade lite snabbt under Settings/Advanced/Formatting (där gör man inställningar för bland annat omslag)

Det står såhär om omslagen

Images of album artwork, when available, are displayed when viewing an album or song information. Artwork images are found in the ID3 tags for individual songs or can reside in the same folder as song files. By default, images named "cover.jpg", "folder.jpg", "album.jpg", or "thumb.jpg" are used. You can specify an additional file name to use for album art images. You can specify different file names for thumbnail or full size images. Prefix the option with % and you can follow it with any string made up of the same elements available for Title Formats (eg %ARTIST - ALBUM, will look for Artist - Album.jpg to fit the artist and album information found.

Så det borde ju fungera med cover.jpg som du skriver.

Har du testat med en rescan?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...