Jump to content

Den moderna jazzens utveckling


calm

Recommended Posts

Ibland kan man göra lyckade misstag som när jag förväxlade denna Avishai Cohen med dennes mer namnkunnige basistkollega.

Båda jazzmusiker, båda födda i Israel, båda boende i NY :o

Jag hade reagerat om jag sett Avishai Cohen d.ä. på ett ECM-album, men aldrig gissat att det var en namne.

Ibland köper man lite oreflekterat. Det första albumet med trumpet-Avshai Flood, är utgiven på ett litet bolag som heter Anzicrecords men spelar numera in på ECM. Bas-Avishai kör på sitt eget bolag RazDaz Records som verkar inrikta sig på israeliska artister eller i vart fall sådana med judisk anknytning i USA.

Ibland gör man lyckosamma fel, annars hade man sannolikt aldrig upptäckt trumpetaren.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Trumpetaren A. Cohen har också en fantastisk musiker i systern Anat som är än mer hyllad i USA. I vart fall i jazzpressen. Jag har skrivit om henne tidigare i denna tråd

Desto bättre låter det med klarinettisten Anat Cohen. Hon har varit med ett tag men jag har aldrig blivit riktigt nyfiken på henne. Men hennes nya album Claroscuro läste jag om på DownBeat som gav den mycket högt betyg. Och med tanke på vad de skrev blev det ett köp. Hennes porträtt på omslaget drar också till sig blickarna :26:

Det finns mycket fördomar kring klarinett då instrumentet förknippas för många som ett instrument för tradjazz och gammal swing. Släng sådana tankar, för här är det helt annan musik som har mer likheter med en annan av dagens fantomer på klarinett, Don Byron. Modern jazz med rötter i blues och kabaret. Humor blandas med sväng och smäktande tryckare. Nya låtar blandat med gammalt men med spännande arrangemang för i huvudsak kvartett. Plattan växer hela tiden och kvalificerar sig som ett av årets bästa köp.

(Hon har en bror vid namn Avishai Cohen som också är jazzmusiker på frammarsch - det är dock inte basisten med samma namn. Den gemensamma nämnaren är endast namnet och att de kommer från Israel).

anatcohen.jpg

Musik: :D:D:D:D

Ljud: :D:D:D:D:D

Jag instämmer helt i Calms omdöme om Avishai's ECM-album. Jag har även några andra album med honom på andra bolag men de är inte lika lätta att ta till sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Under Jazzfestivalen i Stockholm häromveckan uppträdde blandannat denna trio på en konsert på Fasching. Blev samtidigt release för denna gruppens tredje skiva.

P1070155_zpsoak3lwng.jpg

Naoko Sakata Trio med Naoko Sakata p. Alfred Lorinius b. Johan Birgenius dr.

Naoko är uppvuxen i Japan men kom till Sverige och Göteborg 2008. Hon har vunnit ungdomstävlingar som lovande pianist.Hennes spelstil är lyriskt/harmonisk med både improvisation och egna kompositioner.

Konserten som jag bevistade innehöll förutom denna grupp även Mathias Laendelius med elektrifierat piano över dator, samt kanske kvällens klo nämligen min favorit pianist Bobo Stenson i en timmes solopiano med improvisation på låten Goodbye från plattan med samma namn. Alltså en helkväll i pianots tecken. Magiskt!

Naoto Sakatas Trio och plattan Dreaming tree ger jag:

Musik: :D:D:D:D

Inspelning: :D:D:D lite beroende på att den blir lite för bastung i mitt system. Men annars helt ok!

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

E.S.T är aktuella idag genom att svt2 sänder "Filmen om Esbjörn Svensson" sänds ikväll kl 20.05, tyvärr samtidigt med Så mycket bättre på 4:an. Tur att det finns tv-play idag.

I dagarna släpptes denna platta:

P1070215_zpsyeys3oel.jpg

E.S.T. Symphony ett projekt som jag förstår redan låg på projektstadiet under Esbjörns levnad och som nu fullföljs av de två återstående medlemmarna Daniel Berglund och Magnus Öström och som pianist Irro Rantala.

Inspelad i Sthlms Konserthus i juni i år med Stockholms Filharmoniska Orkester under ledning av Hans Ek som dirigent.

Alla stycken är från E.S.T. tidigare skivor.

Jag vet inte om detta kommer att bli min E.S.T favorit precis men bra är den och Irro Rantala axlar den tunga rollen som Esbjörns ersättare mycket väl.

Har lyssnat igenom den några gånger nu och den är inte i närheten av trions förtätade spel som jag tycker stundtals var magisk.

Men för den som gillar den här sortens musikform är den riktigt bra.

Musik: :D:D:D mycket beroende på att jag föredrar trions förtätade form

Ljud: :D:D:D 1/2. Man känner igen akustiken i Konserthuset och den är helt ok.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Robert Glasper tillhör de relativt unga pianisterna från USA som kommit i vågen efter Keith Jarret, Herbie Hancock mfl. Född 79 och uppvuxen i Houston Texas, men som många med musikaliska ambitioner, skolad i New York. Har givit ut ett antal bra album i sin akustiska trio med basisten Vicente Archer och Damion Reid. Men också med sin elektrifierade grupp Robert Glasper Experiment, som var här på Sthlms Jazzfestival i oktober. Gruppen har som grundsammansättning Derric Hodge bas, Mark Colenburg trummor, Casey Benjamin keyboards. I denna konstellation spelar Robert mestadels Fender Rhodesmen också piano. På denna platta som släpptes tidigare i år har man också adderat ett antal andra artister.

P1070680_zpshirhgjpi.jpg

Resultatet är en skön och bra funk/ fusion som jag verkligen gillar.

I botten en skön bas- och trumbeat som för tankarna till Christian Falks gamla Blacknuss. Till detta skall läggas diverse blås och klaviaturinstrument och du får en härlig och svängig musik med tydliga influenser från rap och 90-talsmusik.

För den som gillar den typen av musik en stark köprekommendation.

Musik: :D:D:D:D

Ljud: :D:D:D:D

Calm

Link to comment
Share on other sites

yodokiiii.jpg


Satan i helvete vilket bra fynd detta album var! Blir helt omtumlad, omskakad och euforisk efter att ha lyssnat på skivan.


Under tiden jag försöker jobba ihop min årsbästalista för 2016 dimper en skiva från 2015 plötsligt ner som en blixt från en klar himmel. Herrejösses vilket ös, från början till slut. Hektiska, stegrande drones och trummor på det i ett helvetiskt tempo. Kan inget annat än varmt, varmt rekommendera skivan IIII från norska trion Yodok (en av medlemmarna är Kristoffer Lo, som är med på årets bästalista i och med albumet The black meat). Har inte hört en bättre skiva än denna i år. Hade jag hört den förra året hade den toppat 2015 årsbästalista.


Den har någon sorts jazzgrund, men i dess friaste (inte mest spastiska dock) form, därför hamnar den i denna tråd.


https://yodokdrones.bandcamp.com/album/iiii (köp den fysisika utgåvan, den digitala går loss på $250)



Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

yodokiiii.jpg
Satan i helvete vilket bra fynd detta album var! Blir helt omtumlad, omskakad och euforisk efter att ha lyssnat på skivan.
Under tiden jag försöker jobba ihop min årsbästalista för 2016 dimper en skiva från 2015 plötsligt ner som en blixt från en klar himmel. Herrejösses vilket ös, från början till slut. Hektiska, stegrande drones och trummor på det i ett helvetiskt tempo. Kan inget annat än varmt, varmt rekommendera skivan IIII från norska trion Yodok (en av medlemmarna är Kristoffer Lo, som är med på årets bästalista i och med albumet The black meat). Har inte hört en bättre skiva än denna i år. Hade jag hört den förra året hade den toppat 2015 årsbästalista.
Den har någon sorts jazzgrund, men i dess friaste (inte mest spastiska dock) form, därför hamnar den i denna tråd.
https://yodokdrones.bandcamp.com/album/iiii (köp den fysisika utgåvan, den digitala går loss på $250)

Lyssnade till första spåret och det är onekligen esoterisk och annorlunda musik. Furiöst spel som börjar lite lugnare med tuba för att sedan stegras i en nästan galen energi med trummor och elektroniska instrument. Mina associationer går till harmageddon och apokalyps snarare än till gullviveäng och fjäderlätta sommarmoln. :)

Bör nog njutas i ett väl upplöst system eller varför inte ett par bra hörlurar. Man skall nog inte vara ensam ute på landet i mörker då kan säkert rädslan komma smygande.

Bra musik men kanske inte mitt förstahandsval. Stämmer priset 220 USD känns som en nolla för mycket? Eller extremt svår att få tag på?

Kul med annorlunda tips!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hej calm, det gläder mig att du lyssnade på tipset. Som du antyder är det kanske inte var mans musiksmak.

Än så länge har jag bara njutit av albumet via lurar, men hoppas kunna viga lite tid åt albumet i anläggningen till veckan som kommer.

Angående priset tror jag priset stämmer, då det endast är för nerladdningen det priset häller. Tror det bara är en strategi för att få folk att välja den fysiska utgåvan så länge den finns tillgänglig ($11). Något oortodoxt, men jag finner det lite roligt.

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
11 hours ago, figge said:

Dag för några nya tips?

Absolut!

 

Bara tiden medger så skall jag försöka skaka liv i tråden igen. Har naturligtvis köpt mängder av skivor sedan sist och kan redan nu rekommendera några av de senaste.

 

Bobo Stenson Trio; Contra la indecision, som jag tycker mer om ju mer jag lyssnar på den. Meditativ, förtätad "glesjazz" av bästa märke.

 

E.S.T; Live in London. Har inte hunnit lyssna så mycket på den än, men den bådar gott i synnerhet för den som gillar Esbjörn och hans kompisar. Noterar att hans gamla vapendragare Dan Berglund och Magnus Öström bildar ny grupp Rymden tillsammans med Bugge Wesseltoft den norske pianisten, med skivsläpp och spelning på Stockholms Jazzfestival i höst. 

Kan rekommendera Bugge Wesseltofts; It´s snowing on my piano. 

 

 

Ja lite tips i all hast.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2018-05-14 at 07:35, calm said:

förtätad "glesjazz" av bästa märke

:D

Bra beskrivning. Ska kolla upp Contra la indecision.

 

Jag märker att en angränsande downtempo subgenre har vuxit fram bland tonåringar som lyssnar på Mickey Cho, FloFilz, Shin-Ski, QSTN mfl som samplar Ellington och Basie. Man kan tro att det utövas främst av svarta konstellationer i Harlem, Compton och där hip hop växte fram, men detta är worldwide.

 

Link to comment
Share on other sites

On ‎2018‎-‎05‎-‎14 at 07:35, calm said:

Bobo Stenson Trio; Contra la indecision, som jag tycker mer om ju mer jag lyssnar på den. Meditativ, förtätad "glesjazz" av bästa märke.

Kan bara hålla med. För en vecka sedan hamnade jag i Karlskrona med min båt och med stor förtjusning såg jag att Bobo spelade i stan samma kväll. Vi gick dit och det var en mycket fin konsert med material i huvudsak från nya plattan. Det var i huvudsak en akustisk konsert men en hel del mickar på plats så vem vet, det kanske kommer en liveplatta från hans turné. Ett enda lite aber var Yamahaflygeln (ej fulloktavare) som lät lite dynamiskt klen men inget att gnälla över. Här en bild tagen med min mobil.

 

Bobo Stenson Karlskrona juni 2019.jpg

 

Idag kom nya HiFi News och de delar uppenbarligen Calms och mitt omdöme... :app: Jag har inget att tillägga.

 

Bobo Stenson ECM.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2018-07-13 at 15:56, Bebop said:

Kan bara hålla med. För en vecka sedan hamnade jag i Karlskrona med min båt och med stor förtjusning såg jag att Bobo spelade i stan samma kväll. Vi gick dit och det var en mycket fin konsert med material i huvudsak från nya plattan. Det var i huvudsak en akustisk konsert men en hel del mickar på plats så vem vet, det kanske kommer en liveplatta från hans turné. Ett enda lite aber var Yamahaflygeln (ej fulloktavare) som lät lite dynamiskt klen men inget att gnälla över. Här en bild tagen med min mobil.

 

Bobo Stenson Karlskrona juni 2019.jpg

 

Idag kom nya HiFi News och de delar uppenbarligen Calms och mitt omdöme... :app: Jag har inget att tillägga.

 

Bobo Stenson ECM.jpg

Här utan att hojta till? Jag får putsa på mina skills som värd... ?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ett tag sedan liv i denna tråd men måste slå ett slag för denna platta:

 

P1130117.jpg.acab571dc932332646db1b5d31352cd2.jpg

 

Det kommer nya grupperingar slag i slag och senast i veckan hörde jag en ny grupp som dock endast verkar löst sammansatt av Adam Forkelid, piano, Georg Riedel, Bas och Jon Fält på trummor. Adam Forkelid var den verkliga behållningen och allt finns dokumenterat på deras debutplatta Reminiscence. Jon Fält på sitt egensinniga sätt med lite ibland glyttiga inslag. Georg Riedel spelar lite avvaktande och det låter som han spelar efter noter vilket han gjorde på Fasching i måndags. Samtliga kompositioner gjorda av Adam Forkelid med melodisk harmoni som kännetecken. Skulle ge den :D:D:D 1/2  för både musik och ljud.

 

Skivan på bilden är vad jag förstår  släppt i dagarna. https://www.actmusic.com

Jag har hunnit spela den ett antal gånger och gillar den verkligen.

Konstellationen med Wollny, Danielsson, Haffner och Landgren, gör sig verkligen bra musikaliskt tillsammans, nota bene om man gillar trombon och Nisse Landgrens hesa och sensuella röst. De spelar en variation av olika jazzkompositioner från egna stycken till Sting, McCartney, Joel och Ph. Collins mer i popfacket.

 

Musik :D:D:D:D 1/2

Ljud    :D:D:D:D egentligen trots att Lars Danielssons bas låter lite väl resonant i mitt system och lite mindre upplöst, men övrigt mycket bra pianoljud och cymbalspel.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hittade en gammal monovinyl med Jan Johansson p., Georg Riedel b. och Egil Johansen dr., Innertrio, från 1962. Kanske någon skulle säga att  det inte är en typiskt modern jazz platta? Om man skulle definiera modern jazz på sättet som det som beskrivs i början av denna tråd, så definitivt. Det moderna skulle då vara att sättet att inkarnera svensk och nordisk folkmusik i både kompositioner och sättet att framföra, till skillnad mot den amerikanska jazzens mera bluesinspirerade och under 50-talet utvecklade spelstilar.

 

P1130128.jpg.9a7f429de92462968a531610d659f3c9.jpg

 

Här kommer det typiska spelsättet som Jan utvecklade med fraseringar, pauseringar och intonationen som är hans varumärke och som skiljer sig från mycket övrigt oavsett det handlar om låtar från Amerikanska Sångboken eller svenska folklåtar. Om jag skulle välja en svensk nutida pianist är det nog Jan Lundgren som ligger närmast. Annars är det nog oefterhärmligt.

 

Musik: :):):):)1/2

 

Ljud: :):) Vi pratar mono och raspig till tusen men ack så bra ändå. 

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-21 at 11:49, calm said:

 

 

Ljud: :):) Vi pratar mono och raspig till tusen men ack så bra ändå. 

 

Calm

 

Härligt @calm!

Det är så det skall vara när musiken är som bäst. Inte ens sprak och knaster kan förstöra bra musik... eller för den delen mono (blink blink)

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fortsätter med mitt dykande i Jan Johanssons jazzinspelningar med lite annorlunda musik än den rent folkmusikanknytna och det finns mycket att hämta in i skivinspelningar. Jan var flitig engagerad som studiemusiker men också som medlem i Radiojazzgruppen där många skivor finns utgivna utöver hans egna trios och andra konstellationer.

 

P1130129.jpg.e32b2e9f7fbaf962317e2e2136ddc8e9.jpg

 

Suget efter Jans skivor verkar öka, då prisnivån stiger till ganska höga nivåer, ca 400 kr + för dessa tre som knappast är ens är i närheten av Mint.

Lyckades också hitta den av @Bebop tipsade boken om Jan Johansson skriven av musikforskaren och professorn Erik Kjellberg. https://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_Kjellberg

och den tidigare refererade videon https://www.svtplay.se/video/19863554/jan-johansson-en-liten-film-om-en-stor-konstnar som @JWE tipsade om.

 

Nu skall jag läsa och lyssna och återkommer med intryck och reflexioner.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Blev naturligtvis sugen att köpa mer av Jan Johansson och efter ett besök i skivbutiken igår blev det lite mer.

 

P1130132.jpg.17c5360be171c4d7731f9f0c4a33f4bb.jpg

 

Lika bra att tömma facket i butiken så att man inte grämer sig i efterhand att någon sålts vidare.

Alla vanliga Jan Johansson som Jazz på Svenska, Ryska och Ungerska samt Musik genom fyra sekler, har jag sedan tidigare. Det saknas några LP för att samlingen skall bli komplett, men det är lite spännande att ge sig ut på jakt efter dessa.

Nu börjar det roliga att spela musik av och med en svensk jazzlegend.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Här kan du pricka av dina inköp och inspireras till fler...

 

https://www.discogs.com/artist/277539-Jan-Johansson?page=1

 

Han spelade rätt mycket med Stan Getz under 50-talet och bodde under långa stunder här. (Han gifte sig med svenskan Monica Silfverskiöld). Det finns en del utgåvor på Verve från denna tid (även med Bengt Hallberg) som jag tycker är kul att ha i hyllan. De är också bra. Jag har köpt mina från Japan.

 

R-4223050-1358977149-4391.png.jpg

 

R-9611659-1510164568-9099.jpeg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips!

Mitt projekt Jan Johansson blir förhoppningsvis lite en förlängning av mina tidigare studier i ämnet musikmedier. Jag tänkte mig att försöka hålla mig till LP-album för att fånga inte bara en bra musikers musik, utan också fånga tidsandan i inspelningen också med full analog kedja. Jag noterar redan den speciella klangen i pianot som uppkommer genom mikrofonuppställningen och inspelningsmediet i sig. Lite i kontrast till många 50-talsinspelningar från andra sidan Atlanten och framåt. Det fanns en del riktigt bra svenska inspelningstekniker som även om de kanske lärdes upp i utlandet, kom att bli så skickliga att de bildade egen skola. Förhoppningsvis kan man undersöka även den sidan av Jans arbeten. Vi får se var det landar. Ser på Discogs lista som jag också kollat att det finns några fåtal album kvar att hitta. Tänker mig ett besök på Andra Jazz i Vasastan som brukar vara välsorterade med lite äldre jazz.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Bebop said:

Här kan du pricka av dina inköp och inspireras till fler...

 

https://www.discogs.com/artist/277539-Jan-Johansson?page=1

 

Han spelade rätt mycket med Stan Getz under 50-talet som bodde under långa stunder här. (Han gifte sig med svenskan Monica Silfverskiöld). Det finns en del utgåvor på Verve från denna tid (även med Bengt Hallberg) som jag tycker är kul att ha i hyllan. De är också bra. Jag har köpt mina från Japan.

 

R-4223050-1358977149-4391.png.jpg

 

R-9611659-1510164568-9099.jpeg.jpg

Jans tid i Köpenhamn har säkert satt intressanta avtryck också. Har inte hunnit så långt i boken än, men det kommer säkert en del skildringar om den eran som hade mycket kopplingar till jazzklubben Monmartre mfl. Många Amerikanska musiker fann ett tillfälligt hem där under tiden efter Andra Världskriget. Lite spännande när man börjar nysta!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, calm said:

mycket kopplingar till jazzklubben Monmartre

Glöm inte bort Nalen - kallades ibland för Swedish Harlem av amerikanerna. Jag vill minnas att det finns ett album också med den titeln.

 

Japanarna ovan finns även på vinyl.

Link to comment
Share on other sites

Jättekul med sådana här trådar. Här spelas nu Jan Johansson med Stan Getz eller tvärtom. När det gäller vinyl så har jag de "standardalbumen" som du räknade upp. Skall bli intressant att läsa vad du kommer fram till med de övriga.

 

Jag hittade ett album till med Jan Johansson och Stan Getz i hyllan. Den köpte jag 1991. Såvitt jag vet finns det inte på någon vinyl. Musiken är mycket bra. Ljudet är så där charmigt live à la 1959. Inspelad i Köpenhamn med Jan Johansson på ca hälften av numren.

 

R-4920309-1379446792-9039.jpeg.jpg

Link to comment
Share on other sites

När man bläddrar i Erik Kjellbergs bok Jan Johansson tiden och musiken som är skriven mer som en populärt hållen skildring av hans musikaliska gärning, så lyser det naturligtvis igenom att det är en musikvetenskapsman bakom pennan i fråga om noggrannhet och omfattning. Det finns naturligtvis riktigt bra och användbara register både vad gäller persongalleri, låtregister och en kronologisk diskografi som sträcker sig från de privata inspelningarna hemifrån 1951 till sist inspelningen som är gjord dödsåret 1968. Diskografin omfattar ca 60 sidor i boken och man inser vidden av hans musikaliska gärning. Det har tillkommit en del tidigare inte publicerat material som getts ut på CD under senare år, men boken sätter stopp vid utgivningsåret 2009. Det finns alltså hur mycket som helst så här får man lägga en egen begränsning till just den analoga tiden och de verk där Jan är ledare för musikaliska konstellationer. Alla "sitting inns" och bootlegs faller utanför projektet då.      Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Var ett varv till på mina favoritbutiker vad gäller äldre jazz nämligen Nostalgipalatset http://www.nostalgipalatset.com/se/  och Andra Jazz https://hitta-oppna.se/stockholm-stockholm/andra-jazz-70792  deras egna hemsidan går tyvärr inte att öppna. Andra Jazz bytte ägare förra året och då nya ägaren är betydligt yngre så det kanske innebär förhoppningsvis att butiken kommer att leva kvar ytterligare år. Ett veritabelt paradis för jazzälskare med ca 35.000 skivor av företrädesvis äldre datum.

Här hittade jag de sista pusselbitarna av Jan Johansson skivutgivning under eget namn.

 

P1130133.jpg.df915421d4e8b4ad93c1c0e1d31d1025.jpg

 

Den högra skivan är den mest udda, en liten kurs i jazzbalett. Dansa med TV.

 

P1130134.jpg.f6908dfda1649b946b04a802a92d09c2.jpgP1130135.jpg.fa7903c35a8c5d344afaf0a8f16675d5.jpg

 

Med bilder på koreografin till musiken av Lia Schubert, grundare av Balettakademin och dansaren Walter Nicks i 10  illustrerade lektioner. Får se om musiken lockar till att dra på sig de svarta trikåerna och ta plats vid stången?:D

Annars ligger nog närmare till hands att satsa på en annan klassiker i gengren  "Träna med TV"  https://www.oppetarkiv.se/video/1942212/trana-med-tv-nu-blir-vi-spanstiga

från 60-talet.:thumbsup:

Att fånga tidsandan är också något  som Erik Kjellberg försöker göra i sin bok för att sätta Jan Johanssons musik i sitt sammanhang.  Att t.ex. blanda jazz och folkmusik var inte helt okontroversiellt med kritiska röster i båda lägren och vållade en kulturell debatt på den tiden. Den hade startat före Jan Johansson med bl.a. Lars Gullins Dannys Dream som var en låt med stark anknytning till det nordiska vemodet och  traditionell folkmusik. Sedermera fick det epitetet "Fäbodsjazz" som också är titeln på en samling Lasse Gullinplatta. http://gullin.net/musiken/om-dannys-dream/ Och detta skedde 1954 alltså tio år före "Jazz på svenska.

 

Det finns mycket att gräva i svensk jazzhistoria och dess storhetstid under 50-60-talet särskilt kring Nalen-epoken som @Bebop skriver om.

 

Calm

 

 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

I o m tråden tagit riktning till Jan J', är hans bidrag till Chalmersspexen värda nämnda, även om det är OT m a p modern jazz.  

Men "Livet är härligt" ( Katarina II,  1959) är ju Jan J musik*, som kommer till praktisk användning med viss regelbundenhet, och då skall det ihågkommas.

 

* var kanske fler än Jan J inblandade i den 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-04-04 at 13:22, kjohan said:

I o m tråden tagit riktning till Jan J', är hans bidrag till Chalmersspexen värda nämnda, även om det är OT m a p modern jazz.  

Men "Livet är härligt" ( Katarina II,  1959) är ju Jan J musik*, som kommer till praktisk användning med viss regelbundenhet, och då skall det ihågkommas.

 

* var kanske fler än Jan J inblandade i den 

Jazz På Ryska är ju traditionella ryska folkvisor utan sång, men både det albumet och Jazz På Svenska är spexarrangemang av Jan Johansson. De är soundtracks kan man säga.

Jag tror det fanns delade meningar om inblandning av folkmusik i jazzen på 50-60-talet. Jag antar det, men ovan album blev ju populära.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...