Jump to content

Jag bygger om mina Acapella Violon


eliot

Recommended Posts

Det här är ju mycket intressant för mitt vidkommande.

Jag får väl också ta och skruva i sönder mina högtalare, undrar om det kan finnas utrymme för ytterligare konstruktionförbättringar när man ändå är igång liksom ;)

Vi får hoppas på en lugn höst med mycket regn :)

Måste verkligen försöka få till en resa till Uppsala!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag kan direkt säga att det var den mest välljudande hifi-eftermiddag jag varit med om. :app: Jag har aldrig tidigare upplevt vinylmediet så här: en upplösning utan dess like, en diskant där artisternas andningar och allt hördes ja, jag kunde höra näshåren fladdra :) Basen var torr och bra/snabb men framförallt var det upplösning/diskant som var rent skrämmande bra. :app::o Kusligt, haksläppet var totalt.

Som ni förstår låter det mycket bra efter ombyggnaden, men det lät även mycket bra innan, så hur påverkades ljudet :?:

En av högtalarnas styrkor är mellanregister/diskanten som har en upplösning som jag inte hört på någon annan högtalare och det är just det området som borde påverkas mest. Vad kan bli bättre frågar man sig innan man tar fram skiftnyckeln ;)

- Man upplever inte direkt att upplösningen blir bättre utan istället att placeringen i rummet - det som kallas spatial resolution - blir klart bättre och närvarokänslan ökar :mm:

Det är till och med så att jag upplever att basen går djupare och blivit distinktare.....

Det var kul att Iroise som förste medlyssnare fick uppleva det färdiga resultatet :app:

Det här är ju mycket intressant för mitt vidkommande.

Jag får väl också ta och skruva i sönder mina högtalare, undrar om det kan finnas utrymme för ytterligare konstruktionförbättringar när man ändå är igång liksom ;)

Det finns säkert plats för konstruktionsförbättringar men jag skulle vara försiktig med att modifiera delningsfilter o. dyl. ...

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd, har alltid funnit Violon intressant. Har bara hört dom en kort stund för många år sen på Stadshotellet i Luleå. :)

Har vi nån tråd som tar upp skillnader mellan Mk1..Mk3 och "High Violon" nånstans här på forumet? :blush

På hemsidan läste jag nåt om att den har som option en extra 25cm bas som kan monteras internt i lådan :o :cool:

Link to comment
Share on other sites

Mellanregisterhornet är monterat ovanför plasmadiskanten och värmen från plasmadiskanten stiger upp och värmer träet som håller mellanregisterhornet på plats. Detta blir med tiden uppluckrat och skall nu ersättas av flygplansaluminium :mm:

Plasmadiskant!!!!!?????

Jag har sett referenser till någon bygg-själv-sajt, hört talas om Ionofonen och har en beskrivning i AudioXpress hur man renoverar någon diskant (och drivkrets), men har aldrig hört talas om någon som kör med en.

Frågor infinner sig - problem med ozon?

Hur drivs de? Jag anar att det finns högspänningskretsar inne i låddan som matar själva elementet??!!

Link to comment
Share on other sites

Plasmadiskant!!!!!?????

Jag har sett referenser till någon bygg-själv-sajt, hört talas om Ionofonen och har en beskrivning i AudioXpress hur man renoverar någon diskant (och drivkrets), men har aldrig hört talas om någon som kör med en.

Frågor infinner sig - problem med ozon?

Hur drivs de? Jag anar att det finns högspänningskretsar inne i låddan som matar själva elementet??!!

Det finns fullständig beskrivning på http://www.plasmatweeter.de/ (engelska!). Enligt uppgift fungerar hornet - som är fräst ur ett stycke mässing - som katalysator så att ozonet aldrig lämnar högtalaren. :app:

Ion_beide.jpg

Acapella har producerat högtalare med plasmadiskant sedan 1978 men det dröjde länge innan man vågade sig över atlanten (man sålde mycket i asien!). Nyligen har Dagogo gjort hemma-hos-reportage hos den amerikanske generalagenten som i sitt lyssningsrum har Acapellas näst största modell Triolon Excalibur. Rummet är akustiskt behandlat och även lite speciellt utformat när det gäller strömförsörjningen :mm:

SYSTEM PROFILE #2, September 2007: 6 Days of Living with the $170,500 Acapella Triolon Excalibur

- detta är naturligtvis en extrem anläggning men på Audiogon finns en liknande som också besökts av Dagogo:

SYSTEM PROFILE #1, August 2007: Fred Crowder's system

Några tester:

Enjoythemusic2002: High Violon

Ultra Audio Product of the year 2003: High Violon

Audiophilia 2003: Campanile

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Hur skall man beskriva ljudet från en ljusbåge?

Acapellas nyckelord är dynamik, snabbhet, upplösning, kontroll, pinpoint, närvaro och klang.

Ljudet är väldigt lättflytande och mycket musikaliskt, en av de stora vinstrna jag upplevde när jag köpte dessa högtalare var att fler skivor i min skivsamling blev njutbara. Man kan höra att det är en dålig inspelning, men det blir ändå sällan så att man blir irreterad av ljudet.

Närvaron gör att jag upplever musiken levande och mycket naturlig. Allvarligt talat så är högtalarna den komponent i min anläggning som jag är mest nöjd med.

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Hur skall man beskriva ljudet från en ljusbåge?

Acapellas nyckelord är dynamik, snabbhet, upplösning, kontroll, pinpoint, närvaro och klang.

Ljudet är väldigt lättflytande och mycket musikaliskt, en av de stora vinstrna jag upplevde när jag köpte dessa högtalare var att fler skivor i min skivsamling blev njutbara. Man kan höra att det är en dålig inspelning, men det blir ändå sällan så att man blir irreterad av ljudet.

Närvaron gör att jag upplever musiken levande och mycket naturlig. Allvarligt talat så är högtalarna den komponent i min anläggning som jag är mest nöjd med.

Tack för den förklaringen! Finns det möjlighet att lyssna till dessa en dag hos dig?

Link to comment
Share on other sites

Hur låter dessa vackra Acapella Violon??

Jag hörde Acapella Violon hos min handlare i Zürich i början på 90-talet och jag blev ögonblickligen förälskad men de förblev en ouppnåelig dröm tills jag köpte mitt par år 2000. Det är flera av mina vänner i Schweiz som har ett par så jag har hört dom i många olika konstellationer och de kan vara rena kameleonterna så att i vissa anläggningar har de hornlik dynamik medan i andra är de mer laidback - precis efter ägarens preferenser. Det som genomgående är lika är den fantastiska diskanten, upplösningen och närvarokänslan :mm:

- Jag tänker faktiskt inte så mycket på diskanten utan saknar den istället på andra anläggningar som jag ofta upplever som beskurna i diskanten ;)

Högtalaren är mycket väl integrerad och man kan gå nära högtalaren utan att höra de olika elementen. Det som slår de flesta som lyssnar hemma hos mig är hur bra basen är: snabb och torr och den hänger fint med mellanregisterhornet. Av naturliga orsaker skiljer sig basen rätt mycket från anläggning till anläggning och att det fungerar fint med stora transistorslutsteg har jag hört hemma hos Audionet. Annars verkar de flesta använda rör till Acapella Violon och de demonstreras ofta tillsammans med rörförstärkare från Einsten. Det är många som driver högtalarna med Jadis och det är en i mitt tycke mycket lyckad kombination :mm:

Mvh,

Eliot

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
- Jag tänker faktiskt inte så mycket på diskanten utan saknar den istället på andra anläggningar som jag ofta upplever som beskurna i diskanten ;)

Allt för många anläggningar är så idag. Visserligen handlar det om vad man har för kriterium när det gäller ljud, väldigt individuellt. Diskanten ska finnas där, inte för vass, inte för hög men inte heller avsaknad av den

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd, har alltid funnit Violon intressant. Har bara hört dom en kort stund för många år sen på Stadshotellet i Luleå. :)

Har vi nån tråd som tar upp skillnader mellan Mk1..Mk3 och "High Violon" nånstans här på forumet? :blush

På hemsidan läste jag nåt om att den har som option en extra 25cm bas som kan monteras internt i lådan :o :cool:

Violon MK III finns i tre varianter:

The Violins' come in three versions, the basic version, with the three drivers noted above, the "high" version, reviewed here, which incorporates a 30 lb heavier and better braced woofer cabinet, as well as Acapella's proprietary ceramic coated silver wiring throughout (the same wire as in their $2,000 loudspeaker cables), and higher quality crossover parts. There is also a "sub octave" version which incorporated another woofer per cabinet for deeper bass extension.

Min modell som heter Violon 1 (se tysk test) ersattes av Violon 2001 som sedan bytte namn till MK III. De skiljer sig på så vis att den senare har sluten låda medan min har en basreflex - skillnaden lär vara minimal och mindre än vad olika slutsteg påverkar ;)

- En MK IV är på gång och kommer då att ha samma nederdel som LaCampanella dvs. 4st 6,5"

Acapella_32.gif

Min modell fanns också i "High Violon"-utförande men den var mycket dyrare och använde sig av silverkablar och min handlare var/är inte så förtjust i detta ;)

- I och med MK III fanns också möjlighet att köpa High Violon med extra (suboctave) bas och i somras frågade jag min handlare vad han tyckte om den

modellen. Han menade att där stämde inte klangbalansen längre :black:

Man kan också köpa till en extra basmodul till Violon och får då en Violoncello :D

vcello3.jpg

- men det blir en rätt hög skapelse (220cm) ;)

Min handlare föreslår då att istället komplettera med en bra aktiv subwoofer som t.ex. Audiodata Soutien ....

Link to comment
Share on other sites

Virker som du har stor kjennskap til Acapella eliot. I sommer kjøpte jeg nye LaCampanella mk2 fra den norske importøren. Jeg vet lite om teknik osv når det gjelder denne høyttaleren. Har forstått at det er et bredbandselement som gjengir alle toner fra 700Hz og opp til nærmare 30kHz. Det er store hemmeligheter omkring dette elementet og den norske importøren vet også lite. Kjenner du til noe om dette element? Vet du noe om kabler som blir brukt innvendig i LaCampanella?

Er meget fornøyd med høyttalerne. De lyder som en stor fulltone, og man tenker ikke diskant eller bass, man bare nyter lyden. De har også stor tyngde og ro i lyden.

Er klart de beste høyttalere jeg har hatt, men det tok litt tid og få dem til å spille på sitt beste. Tok også litt tid for å virkelig forstå hvor gode de er.

Men jeg synes at de er store i min lille stue. De må ut i rommet for å få god bass, og da får man dem nærme seg.

Vurderer derfor mindre høyttalere, men har ikke tatt avgjørelsen enda. Er litt redd at jeg skal angre meg i ettertid.

Her et bilde av høyttalerne mine:

sndagshifi014.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara meddela för dem som har intresse (och kanske vägarna förbi) att det nära Helsingfors (90km) här i Finland finns ett par Acapella Triolon, drivna av ett par Audio Research Ref.210 monoblock eller Burmester 911 (varierar). Javisst, de är kompletterade med en subwoofer, Velodyne 1812... :D

Lönar sig absolut att besöka ifall man av någon anledning befinner sig i landet.

www.tlaudio.fi

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara meddela för dem som har intresse (och kanske vägarna förbi) att det nära Helsingfors (90km) här i Finland finns ett par Acapella Triolon, drivna av ett par Audio Research Ref.210 monoblock eller Burmester 911 (varierar). Javisst, de är kompletterade med en subwoofer, Velodyne 1812... :D

Lönar sig absolut att besöka ifall man av någon anledning befinner sig i landet.

www.tlaudio.fi

Mvh,

RKL

:mm: Det räcker ju som orsak att besöka finland :blush

- Vem hänger med :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

"värmen från plasmadiskanten stiger upp och värmer träet som håller mellanregisterhornet på plats. Detta blir med tiden uppluckrat och skall nu ersättas av flygplansaluminium"

Hej Eliot,

Rolig tråd med en väldigt raffinerad mod!

Jag undrar: genom att ersätta trädistansen med aluminium, leder Du då inte direkt all värme väldigt effektivt in i mellanregistrets (trä?)låda?

/kasra

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar: genom att ersätta trädistansen med aluminium, leder Du då inte direkt all värme väldigt effektivt in i mellanregistrets (trä?)låda?

/kasra

Så varmt blir det inte och tittar man på träbitarna som nu ersatts av aluminium så måste man titta noggrant för att upptäcka någon åverkan.

Utifrån okulär besiktning så skulle man nog bedöma detta som ett onödigt ingrepp men ljudmässigt blev det ett lyft

- Man upplever inte direkt att upplösningen blir bättre utan istället att placeringen i rummet - det som kallas spatial resolution - blir klart bättre och närvarokänslan ökar :mm:

Det är till och med så att jag upplever att basen går djupare och blivit distinktare.....

Det är inte så mycket värme att aluminiumbitarna blir riktigt varma ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...