Jump to content

Transmission Audio


gravalter

Recommended Posts

står nån antydan till pris på "snikmodellen" i texten: Nyteknik
Tack för länken!

Intressant att Transmissionaudio har listat (med länk) alla högtalarfabrikat som enl. T.Audio är sämre än egna märket...:black:

Ganska vågat vill jag säga... speciellt med tanke på att de listar 80-90 fabrikat.

Om inte annat så presenteras en bra länklista om man letar högtalare. :)

http://www.transmissionaudio.com/home/audiolinks.html

Link to comment
Share on other sites

Jag tog kontakt med Bo när artikeln dök upp för ett tag sedan. Han berättade då att all produktion går på export f.n. och att efterfrågan vida överstiger produktionskapaciteten. Det går dock fint att beställa, men det kan ta ett tag. Alla modeller finns i produktion.

Prislistan som gällde då, i början av September förra året:

Här kommer listan: (Priser i dollar per par) inkl moms och frakt.

M1....................: $2,800

M2....................: $3,200

M3i...................: $10,000

M3 Pro..............: $27,800

M5....................: $40,600

M5 Signature....: $43,000

M6....................: $46,000

Jag fick även en länk till en test av föregångaren till M3 Pro, den finns här.

Link to comment
Share on other sites

Har varit i kontakt med hans äldre konstruktioner som Audiotronic Cm2 , Cm3 och Cm3pro.

cm3.jpg

Dessa har jag haft själv.

En nära kompis till mig har även haft hans mycket häftiga Megatrender med athena diskant.

själva högtalaren består av 21 8" tumsbasar i varje högtalare dipolärt. Sa ja 21 jo det är sant.

De är närmare 2 meter höga och Athena diskanten är i en separat låda viket också är lika hög och är av banddiskant.

audiotronic2.jpg

De var lite kul att lattja med. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jag tog kontakt med Bo när artikeln dök upp för ett tag sedan. Han berättade då att all produktion går på export f.n. och att efterfrågan vida överstiger produktionskapaciteten. Det går dock fint att beställa, men det kan ta ett tag. Alla modeller finns i produktion.

Prislistan som gällde då, i början av September förra året:

Jag fick även en länk till en test av föregångaren till M3 Pro, den finns här.

Underbart! Tackar, PEO!

Det Du, Ni, Euophonia inte vet...

Mailade lite frågor till Bo i natt. Skall bli intressant att se svaren :mm::mm::mm:

Link to comment
Share on other sites

Jag är faktiskt lyklig ägare till M3:an :D Är så nöjd med den och kommer förmodligen aldrig byta. Kommer jag byta så blir det en annan av Bo´s högtalare. Har dreglat lite över M3 PRO den ska tydligen vara något i hästväg men tyvärr kostar den därefter :dead: Sist jag kollade så låg den på 28000dollar men har jag förstått rätt så ska de ha ett introduktionserbjudande på just den modellen till slutet av mars.

Link to comment
Share on other sites

det är vi alla på forumet som gör helheten!! Alla har vi något att tillföra...som någon annan "saknar"...

\\K-man

Härligt, HÄRLIGT !!!

Jag skall erkänna att innan jag blev medlem i detta (mitt första) forum, talade lite föraktfullt om forumsfolk.

Såhär lät det :

-Folk som sitter på forum dagar å nätter igenom har förmodlingen varken vänner eller liv.

MEN...här kom en omvändning av sällan skådat slag !!!

Vilket FANTASTISKT sätt att umgås!

Prata hifi med män i skor å slippa suckar som antyder : Hur i helvete han köpa en kabel för tiotusen...

Som en liten present till er,

kommer jag att i en ny tråd tipsa om ett ställe i USA där man kan (jag har handlat där två gånger) köpa

begagnade kablar + en hel hög med tweaks. Flera av er känner säkert till den redan men jag vill ändå tipsa...

///

Link to comment
Share on other sites

-Folk som sitter på forum dagar å nätter igenom har förmodlingen varken vänner eller liv.

Det finns en stor portion allvar i det påståendet och någonstans gäller det att försöka hitta balansen. Har inte helt lyckats och man får nog vara uppmärksam hela tiden för klockan tycks gå på en annan växel över Internet... :o:)

För övrigt jättetrevligt att du hittade hit!

//Timbre

Link to comment
Share on other sites

Jag är faktiskt lyklig ägare till M3:an :D Är så nöjd med den....

Hej.

Trevligt att läsa ditt inlägg!

Här följer ett gäng framfusiga frågor:

Att diskant och mellanregister är i särklass är lätt att förstå men hur är basen?

Om Du är riktigt kritisk...

Hur hög är högtalaren?

Har M3 samma kabinett som M3i? Det kanske är nya M3i Du har?

Vilken elektronik använder Du?

När köpte Du dem och (om man får fråga) vad fick Du betala?

Kan Du posta en bild från "verkligheten"?

Var bor Du nånstans?

Skulle vara otroligt intressant att få en provlyssning...

Med vänliga hälsningar Oskar

Link to comment
Share on other sites

Hörde att par Megatred på Expert i Visby i början av 90-talet och det var en mäktig upplevelse, tyvärr har minnet av vad dom drevs med höljts i historiens dunkel.. Bosse Bengtsson har alltid gjort intressanta högtalare!

FWIW, Bosse är semiaktiv på ett av våra systerforan www.faktiskt.se, antingen kan du söka upp honom där eller så kanske vi kunde bjuda in honom hit?

/ptr

Link to comment
Share on other sites

SÅHÄR LÖD SVARET PÅ MITT NATTLIGA MAIL TILL MR. BO

-------------------------------------------------------------------------------------

Tack för trevligt mail! Se mitt svar i blått nedan.

Mvh /Bo

-----------

At 00:20 2007-02-09 +0000, you wrote:

Hej.

I ny teknik och Hifi&Musik har jag läst om Er nystart i Söderhamn och att stativaren M1i kommer att kosta ca 20000:-

Hur är M2:an bestyckad och klarar de spela 30Hz ?

M2 är besatyckad med 1 st. 6,5" baselement i ljudledning och klarar 30Hz yes.

Hur kommer prisbilden att se ut?

Ungefär så här:

M1....................: $2,800

M2....................: $3,200

M3i...................: $10,000

M3 Pro............: $27,800

M5....................: $40,600

M5 Signature: $43,000

M6...................: $46,000

Hur är M3i bestyckad och klarar de spela 30Hz ?

M3i är bestyckad emd 8 st. 6,5" woofers i multipla basreflexkammare.

Ja de klarar 30Hz. Lätt.

(Jag ber om ursäkt. En ren kortslutning här...

At 21:03 2007-02-11 +0000, you wrote:

Tack för snabbt svar.

"M3i är bestyckad emd 8 st. 6,5" woofers i

multipla basreflexkammare."

Är inte ovanst. högtalare med två baselement?

Du har helt rätt....)

Hur kommer prisbilden att se ut?

Se ovan :)

Skulle även vara intressant att veta när man kan köpa dessa högtalare.

Du kommer inom kort att kunna köpa dem via svensk hifi-fackhandel.

Och naturligtvis, var kan man provlyssna?

Förhoppningsvis i butikerna.

--------------------------------------------------------------------------------------

KOMMER ATT I VÄNDANDE MAIL BJUDA IN BO TILL EUPHONIA

///

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Trevligt att läsa ditt inlägg!

Här följer ett gäng framfusiga frågor:

Att diskant och mellanregister är i särklass är lätt att förstå men hur är basen?

Om Du är riktigt kritisk...

Hur hög är högtalaren?

Har M3 samma kabinett som M3i? Det kanske är nya M3i Du har?

Vilken elektronik använder Du?

När köpte Du dem och (om man får fråga) vad fick Du betala?

Kan Du posta en bild från "verkligheten"?

Var bor Du nånstans?

Skulle vara otroligt intressant att få en provlyssning...

Med vänliga hälsningar Oskar

Blev lite fel:)

Mvh

David

Link to comment
Share on other sites

Då ska vi se om jag inte kan ge svar på något. Är ingen expert så ni får ursäkta.

Basen är fullt tillräcklig för mig men den allra djupaste basen kanske du saknar. Men har man inte ett allt för stort rum så är det inte några problem, tycker jag. Den har en otroligt snärtig mellanbas eftersom banddiskanterna delar så långt ner. Vad det gäller kabinetten eller vad de kostade så har jag inte en riktig M3:A. Det är samma bestyckning som i en M3:a men skalet är från ett par centara allegro. Jag uppgraderade alltså ett par gammla högtalare till full M3 Status. Vad som finns i de nya I som skiljer sig från mina kan jag tyvärr inte svara på. Högtalarna är 183 cm och jag bor i skåne.

Just nu har jag en Zeberg och en Berendsen cd-spelare. Har precis nedgraderat lite. Hade Muse grejer innan men jag har börjat studera och då kändes det som lite väl mycket pengar som stod på stereobänken. Men det låter förträffligt ändå. Det är det som är tjusningen med dessa högtalare. Man behöver inte ha elektronik för flera tusentals kronor för att det ska låta bra. Har t.o.m provat med en gammal nad förstärkare och det lät skrämmande bra. Tänkt nu på att detta är vad jag tycker men där finns fler som delat min uppfattning.

Har du vägarna förbi så är du mycket välkommen! Kan lova att du inte blir besviken:) Hoppas du blev lite klokare av detta. Något annat du undrar över så bara fråga, kan jag så svara jag:)

Mvh

David

Link to comment
Share on other sites

SÅHÄR (GRÖNT)SVARADE MR. BO PÅ MITT VÄNDANDE MAIL

-------------------------------------------------------------

...vill dessutom tipsa Dig om att dina högtalare i skrivande stund diskuteras och undras över på

Euphonia Audioforum. Där kan Du passa på att smida medan järnet är varmt!

Jag, med flera hälsar Dig välkommen dit!

Tackar! Det låter trevligt. Har tidigare gått med i Faktiskt.se men upptäcker att det inte blir så mycket tid över till att bidraga med inlägg tyvärr... Hoppas detta accepteras...

Mvh /Bo

/// Gravalter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...