Jörgen_G Posted September 7, 2008 Share Posted September 7, 2008 Edit 08-07-11: 1 Keith Jarret - The Köln Concert 2 Pöntinen + Kroumata + Lena Nordin m fl och körer - kammarversion av Carmina Burana Haitink + London Symphony Orchestra - Beethovens 7:a 3 Pink Floyd - The dark side of the moon Wish You Where Here 4 Pink Floyd - The wall 5 Gergiev + Kirovorkestern vid Marinskij teatern - Stravinskijs Våroffer Markevich + Philharmonia Orchestra - Stravinskijs Våroffer 6 Haitink + London Philharmonic Orchestra - Shostakovich 7:a, Leningrad 7 Louis Armstrong - Samlingsskiva 8 Chris Barber - The Essentiel Arne Domnerus och Gustaf sjökvist - Antiphone Blues Arne Domnérus kvartett - Evergreens från Kaanans land 9 Gunilla von Bahr - Solflöjt Fleetwood Mac - Tusk (rem 2004) 10 Eurytmichs - Greatest Hits Edit 08-09-07: Dags att justera lite igen: 1 Keith Jarret - The Köln Concert 2 Haitink + London Symphony Orchestra - Beethovens 7:a 3 Pink Floyd - Wish You Where Here 4 Pink Floyd - The wall Roger Waters - Amused To Death 5 Markevich + Philharmonia Orchestra - Stravinskijs - Våroffer 6 Haitink + London Philharmonic Orchestra - Shostakovich 7:a, Leningrad 7 Louis Armstrong - Samlingsskiva 8 Arne Domnérus kvartett - Evergreens från Kaanans land 9 Fleetwood Mac - Tusk (rem 2004) 10 Eurytmichs - Greatest Hits Alltjämt kul tråd detta! /Jörgen G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted May 5, 2010 Author Share Posted May 5, 2010 Kände för att skaka liv i denna gamla tråden igen. Jag har suttit och funderat ut om det skett ändringar i mina livsnödvändiga skivor på en öde ö.Eller som originalfrågan löd= Ponera följande.ni hamnar på en öde ö med en bärbar cd-spelare och 10 valfria skivor!vilka 10 skivor är absolut nödvändiga att ha med sig? De nödvändiga skivorna byts ut med tiden.Har på senare tid botaniserat i material jag lyssnat mycket på tidigare och återfunnit en massa favoriter. Det svider att inte ha med Rage Against The Machine,Springsteen och en massa annat.Men vad annars ska man göra?10 skivor är 10 skivor. Min lista anno 5/5-10 är följande. Aimee Mann-Bachelor no.2-Nikka Costa-Cantneverdidnothin´ Radiohead-The Bends-Björk-Vespertine Radiohead-OK Computer Thom York-The Eraser-Chris Rea-On The Beach Lisa Loeb-Firecrackers-Mary Chapin Carpenter-Time*Sex*Love Bruce Springsteen-Born To Run-Robbie Robertson and the red road ensemble-Music For The Native Americans Steely Dan-Aya Loreena McKennit-The Book Of Secrets U2-Joshua Tree Tori Amos-Under The Pink Jobbiga men nödvändiga revideringar har gjorts.Over and Out. /n.o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Utan bestämd ordning.. joni mitchell - mingus radka toneff / steve dobrogosz - fairytales dmitrij Sjostakovitj - symfoni nr 13 (kirill kondrashin / moskvas po / vitalij Gromadskij, bas) steely dan - countdown to extacy walter becker - 11 songs of whack johann sebastian bach - h-moll mässan (soli / RIAS-Kammerchor / Akademie für Alte Musik, Berlin / rené jacobs) dmitrij sjostkovitj - stråkkvartetter 1 - 13 (Borodinkvartetten, orginalmedlemmar) gustav mahler - das lied von der erde (kathleen ferrier / walter berry / wiener po / bruno walter) gösta nystroem - konserter för stråkorkester (musica vitae / michael bartosch) dwight yoakam - hillbilly deLuxe sen finns det ju ett par hundra plattor till som borde få ha kommit med.. 5 bubblare : petr tjajkovskij - symfoni nr 1 (vinterdrömmar) / snöjungfrun (utdrag) / Romeo & Julia fantasieouvertyr (gso/neeme järvi) lars danielsson - libera me keb mo' - the door Yma Sumac - voice of xtabay (klassiker, måste höras!) elis regina - minha historia Det har hänt mycket sedan december 2003 när tråden skapades, det är väll ingen som på allvar använder bärbara CD-spelare lägre? men bärbart ljud på en öde ö är fortfarande en rolig ide, idag har jag inget av min lista inlagda på min mp3spelare (En Sansa Fuze som tack och lov mest får spela flac!) --- undrar om det finns någon solcellsladdare med usb-port, en sån måste man nog skaffa i händelse av att man strax lider skeppsbrott... :Nail Biting: Fuzen rymmer ju mer än tio album, men det som får mest rotation just nu är: Josh Rouse - 1972 (2003) & Nashville (2005) Cesar Franck - Komplett orgelmusik (Daniel Roth/Motette) David Halls - The Salisbury Sound (Blandade kompositörer/Griffin) Charles-Marie Widor - Orgelsymfonier 5 & 6 (Olivier Latry/BNL) Eels - Daisies of the Galaxy (2000) & End Times (2010) Johan Agebjörn - Mossebo - 2008 [Lotuspike; LSM 13] Gustav Mahler - Symphony No 9 (Rattle BPO @ EMI) David Sylvian - Manafon (2009) Sergei Rachmaninoff - Symphonic Dances (Philharmonia/Neeme Järvi @ Chandos) Säkert - Säkert (2007) Som synes har jag en period med mycket fransk orgelmusik just nu! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 (edited) Som synes har jag en period med mycket fransk orgelmusik just nu! /ptr Har varit sugen på orgelmusik av och till men aldrig kommit mig för att skaffa något. Är dessa du nämner en bra start Är helt novis i ämnet. Så pass novis att om du till äventyrs frågar vilken sorts orgelmusik jag skulle vara intresserad av så kan jag inte svara eftersom jag inget vet. //Richard Editerat pga skrivfel. Edited May 6, 2010 by Richard Andersson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 (edited) Har varit sugen på orgelmusik av och till men aldrig kommit mig för att skaffa något. Är dessa du nämner en bra start Är helt novis i ämnet. Så pass novis att om till äventyrs frågar vilken sorts orgelmusik jag skulle vara intresserad av så kan jag inte svara eftersom jag inget vet. bra att börja med, nja, kanske inte, kanske nån av dom... Men det hänger ganska mycket på vad du/man har för erfarenhet av klassisk musik generellt när man börjar att nossa på orgelmystiken... Fast vi skulle kanske avhandla ämnet i egen tråd? /ptr Edited May 6, 2010 by plundin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Min tio i topp 2008: Black Sabbath - Black Sabbath (LP) Clannad - Clannad in Concert (LP) Coughlan Mary - Tired and emotional (LP) Heather Nova - Wonderlust Live (CD) McKennitt Loreena - The Visit (CD) Oldfield Mike - Hergest ridge (LP) Pentangle - Sweet child (LP) Reinhardt Django - Coffret Souvenir (LP) Tangerine Dream - Green desert (LP) Tangerine Dream - Stratosfear (LP) Min tio i topp 2010: Vienna Teng - Dreaming through the noise (CD) Black Sabbath - Black Sabbath (LP) McKennitt Loreena - The Visit (CD) John Renbourn - Sir John Alot of (LP) Tangerine Dream - Green desert (LP) Tangerine Dream - Stratosfear (LP) Pentangle - Sweet child (LP) Reinhardt Django - Coffret Souvenir (LP) Tina Dico - A beginning, a detour, an open ending (CD) Oldfield Mike - Hergest ridge (LP) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted May 6, 2010 Author Share Posted May 6, 2010 Eels verkar vara intressanta.Lyssnade lite på spotify.Spännande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Eels verkar vara intressanta.Lyssnade lite på spotify.Spännande! Jäkligt bra tycker jag, missa inte "E's" soloplattor innan Eels, även dom har sin plats i musikhistorien! /ptr Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted May 6, 2010 Author Share Posted May 6, 2010 Jäkligt bra tycker jag, missa inte "E's" soloplattor innan Eels, även dom har sin plats i musikhistorien! /ptr Gillar gunget på Fresh Feeling.Bra låt.Spotify rockar när det gäller att hitta låtar! Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted June 24, 2018 Share Posted June 24, 2018 On 2010-05-05 at 22:41, new order said: Kände för att skaka liv i denna gamla tråden igen. Jag har suttit och funderat ut om det skett ändringar i mina livsnödvändiga skivor på en öde ö.Eller som originalfrågan löd= De nödvändiga skivorna byts ut med tiden.Har på senare tid botaniserat i material jag lyssnat mycket på tidigare och återfunnit en massa favoriter. Det svider att inte ha med Rage Against The Machine,Springsteen och en massa annat.Men vad annars ska man göra?10 skivor är 10 skivor. Min lista anno 5/5-10 är följande. Aimee Mann-Bachelor no.2-Nikka Costa-Cantneverdidnothin´ Radiohead-The Bends-Björk-Vespertine Radiohead-OK Computer Thom York-The Eraser-Chris Rea-On The Beach Lisa Loeb-Firecrackers-Mary Chapin Carpenter-Time*Sex*Love Bruce Springsteen-Born To Run-Robbie Robertson and the red road ensemble-Music For The Native Americans Steely Dan-Aya Loreena McKennit-The Book Of Secrets U2-Joshua Tree Tori Amos-Under The Pink Jobbiga men nödvändiga revideringar har gjorts.Over and Out. /n.o Nå, hur ser listan ut idag då? Bortsett från att de flesta av oss skulle ha huvudbry över hur man får en skivspelare eller R2R att trivas i öde-ö-solen! Eftersom jag själv inte skrivit i denna tråd tidigare: 1. Genesis - Seconds out 2. Pink Floyd - Animals 3. Bartok: Concerto for Orchestra and Strings 4. Tool - Aenema 5. Black Sabbath - Master of Reality 6. Deep Purple - Made In Japan 7. Massive Attack - Mezzanine 8. Nån cool jazz-platta med Lars Danielsson, kanske Libera Me 9. Yello - Stella 10. Pixies - Doolittle new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted June 24, 2018 Author Share Posted June 24, 2018 12 hours ago, AlfaGTV said: Nå, hur ser listan ut idag då? Bortsett från att de flesta av oss skulle ha huvudbry över hur man får en skivspelare eller R2R att trivas i öde-ö-solen! Eftersom jag själv inte skrivit i denna tråd tidigare: 1. Genesis - Seconds out 2. Pink Floyd - Animals 3. Bartok: Concerto for Orchestra and Strings 4. Tool - Aenema 5. Black Sabbath - Master of Reality 6. Deep Purple - Made In Japan 7. Massive Attack - Mezzanine 8. Nån cool jazz-platta med Lars Danielsson, kanske Libera Me 9. Yello - Stella 10. Pixies - Doolittle Oj. Det har kanske hänt en del. Trevlig lista förresten. Har lite annan prio nu. Radiohead måste vara kvar dock. Men minst två skivor. Så kanske nånting åt detta håll. Radiohead- The Bends Radiohead- In Rainbows. Så får man både med deras äldre och nyare material. Brian Eno- Apollo. Lite chill och atmosfär. Rage Against The Machine- den självbetitlade, för att headbanga. Marvin Gaye- What´s Going On. Världens bästa soulalbum. Ryan Adams- Love Is Hell Nikka Costa- Pebble to a Pearl Shelby Lynne- I am Shelby Lynne Dire Straits- Love Over Gold Pink Floyd- The Wall Skulle klara mig bra med dessa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 8 hours ago, new order said: Nikka Costa- Pebble to a Pearl Kollade upp henne igår baserat på din gamla rek. Blir dock inte riktigt klok på innehållet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted June 25, 2018 Author Share Posted June 25, 2018 7 minutes ago, AlfaGTV said: Kollade upp henne igår baserat på din gamla rek. Blir dock inte riktigt klok på innehållet... Hon är en en av Prince skyddslingar. Tycker att hon med Pebble to a Pearl lyckas med en riktig bra funk/soul skiva. Men smaken är som baken...? lindome and AlfaGTV 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 (edited) Denna tråd har jag missat helt och hållet, men har nu läst den från början till slut. Kul tråd tänkte jag direkt, men efter bara några inlägg så undrade jag om den är så kul? Fick nästan ångest över att behöva ta ut 10 CD för att ta med till en öde ö. När jag läste vidare så insåg jag hur många artister/skivor jag inte lyssnat till/på och inte ens visste att de fanns. Nu är tråden 15år gammal sedan start och flera har reviderat och reviderat och reviderat och jag förstår att så måste det få göras eftersom tiderna förändras och nya artister tillkommer och nya skivor släpps. Så jag funderade på om jag inte skulle försöka mig på att göra min lista ändå, men det tog tvärstopp för jag skulle säkert som många andra här vilja ha med många fler skivor om vi nu pratar om att vara fast på en öde ö för en lång tid. Jag hoppas att min lista på artister som har betytt allra mest för mig av olika skäl och för mitt fortsatta musikintresse får acceptans av trådskaparen och inte raderas? Jag börjar med artister från början (1959) och en bit in i 70-talet. Ingen nämnd ordning förutom den första. Sedan tycker jag nog att tråden är rätt kul ändå och man får många förslag på artister och album som man kan googla på och se och höra om det är något som kan hamna på listan framöver. Utländska: Elvis Presley - lyssnade som 4-åring hos en 5 år äldre kompis Elvis vs. Steel och Elvis vann mitt hjärta. Beatles - något helt nytt på musikhimlen Queen - vill minnas att jag hörde dem redan 1972 på radio från Tyskland och blev helt tagen, fick vänta till 1973 när albumet Queen kom ut. Har sett nästan alla framträdanden i Sverige och även 1gg i Gbg Bob Dylan- föll först för hans persona och sedan musiken och därefter texterna. Styx - upptäcktes samtidigt med Queen och kallades melodiös hårdrock då. Creedence Clearwater - John Fogerty imponerade med sin röst och bandet stod för stampa-takten-musik Pink Floyd - också något nytt och eget, hur bra som helst Jimi Hendrix - en gitarrist som flummade på rätt friskt och var en idol till många kommande gitarrister, annorlunda mot dåtidens pop. Harry Belafonte - skön snubbe som kunde sjunga och hade en skön rytm i kroppen, alltid bra musiker och körer med sig Louis Armstrong - rösten var det som fångade mig först, sedan musiken och alla musiker runt om honom Duke Ellington - en orkesterledare, kompositör och pianist som hade en uppsjö av goa medmusikanter med sig, en artist som överlevt alla mina år. En salig blandning ser jag nu, men så blev jag allätare oxå! Svenska: Monica Zetterlund - en sångerska jag fastnade tidigt för och jag vill minnas att det var hennes sätt att sjunga som fångade mig, frasering e t c, lyssnar nog ett par gånger i månaden på någon låt av henne. Gunnar ”Siljabloo” Nilsson - en snubbe jag såg på Hylands Hörna (ett underhållningsprogram på TV på Lördagar för er som inte var med då) med en skön stil och inlevelse i sitt spelande Cornelis Vreeswijk - så jävla bra ABBA - med Agneta Fältskog som jag var kär i på avstånd sedan tidigare, Waterloo var något nytt och fräscht och de skrev många fina alster som står sig väl idag också. Alice Babs - Såg Swing it magistern på TV och sedan bar det iväg till skivbutiken, en egen stil som jag föll för. Povel Ramel - en ordvrängare av rang och många underfundiga och betydelsefulla texter Putte Wickman - så cool när jag träffade honom på en restaurang i början av 70-talet, jag bad om autograf men tackade nej till autograf av hans dåvarande fru Catrin Westerlund (skådespelerska) så skrattade han och sa - musik är din grej va? Spotnicks - min 5 år äldre kusin hade dem som sina idoler och vilka han senare fick spela med i replokalen Hepstars - Lelle Hegland bodde bara ett par kilometer från vår stuga och tomten bredvid en kompis, vi såg alla medlemmar vara där ibland och röja lite, ett kul minne och mina idoler ettag. Benny kan man väl aldrig sluta gilla, grym låtskrivare/musiker. Nationalteatern - proggen undgick ingen och jag fastnade där själv från och till. Salig blandning detta oxå! Men alla artister har för mig betytt att resan är och förblir rolig och alla minnen jag har, kul att tänka tillbaka ibland. Ur dessa så föddes det en nyfikenhet som tog mig till genrer och artister som fått mig att reflektera över massor av saker och som givit mig en väg i livet som jag kan stå för ,om än att den varit lite krokig. Skriver en ny lista som blir 70-80-tal när lusten infinner sig. /byZan Edited June 25, 2018 by byZan Kommentarer efter artist AlfaGTV and new order 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 Jag ser att även jag missat denna tråd så jag kastar väl in en brandfackla 10 plattor till en öde ö…. Funk: 1. Parliament – Mothership connection. Den ultimata P-Funk plattan med blås och inte en ballad så långt örat kan höra! 2. Funkadelic – Cosmic slop. P-Funk med Clintons andra uppsättning, mer gitarrer men ff ett grymt funkgung 3. Mandrill – Composite truth. Bröderna Wilson kunde spela de flesta instrument och här blandas funken med mycket percussion och latinrytmer 4. Trouble Funk – Saturday Night Live from Washington DC. Go-Go med huvudstadens hjältar. Långa låtar med mycket call/response. 5. Zapp – Zapp 1. Skulle hamnat hos Clinton egentligen men Troutman bröderna släppte på Warner Bros. Innehåller världens tyngsta funklåt More bounce to the ounce! 6. Average White Band – Person to person live. Fantastisk live dubbel med funkhjältarna från Scotland. 7. James Brown – The Payback. Hallå - det är ju JB Jazz: 8. Sonny Rollins – Way out west. Valet stod mellan ett antal klassiker från Miles Davis, Dave Brubeck etc. Rollins levererar dock ett fantastiskt driv och punch på plattan som släpptes från sent 50-tal. Rock: 9. Pink Floyd – The Wall. Kunde lika gärna varit DSOTM, WYWH eller Animals. The Wall tycker jag drar det längsta strået ändå Synt: 10. Depeche Mode – Speak and spell. Glädje, lekfullhet, ungdom och en fantasisk partykänsla!!! Boys say go Apexorca and new order 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted June 25, 2018 Author Share Posted June 25, 2018 Nu har man lite ny musik att upptäcka via Spotify. Tack @lindome , @byZan , @AlfaGTV lindome and AlfaGTV 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 @lindome Att bara komma på ”bara sådär” att ta med till en öde ö inger respekt Själv tänker jag på den musik som betytt mest och något för mig genom åren, men några av dessa kommer nog tillslut att hamna bland de 10 CD som jag skulle ta med, vi får se om jag får till en sådan lista. Men först måste jag nog fortsätta ”lista” det som betytt något för min hobby. Återkommer med en lista så snart funderat klart /byZan AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wege Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 Svårt, men kul. 1. The Beatles: Abbey Road (Svårt att resa från denna) 2. Radiohead: OK Computer (Magisk, världen bästa album...) 3. Baby Huey: The Baby Huey story (Soulorgasm) 4. Herbie Hankock: Maiden Voyage (Lyssna i sträck och känn dig mörbultad) 5: Sufjan Stevens: Carrie & Lowell (Det finns ett före och ett efter man har lyssnat på den här skivan) 6: Pink Floyd: The Wall 7: Art Blakey and the Jazz Messengers: A Night in Tunisia (Min absoluta jazzfavorit) 8: Kent: Best of 9. Jacqueline du Pré: Dvorak/Elgar cello concertos (Högt, sent på natten) 10. Miles Davis. Kind of Blue. (fulländad) lindome and Apexorca 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted June 25, 2018 Author Share Posted June 25, 2018 9 minutes ago, wege said: Svårt, men kul. 1. The Beatles: Abbey Road (Svårt att resa från denna) 2. Radiohead: OK Computer (Magisk, världen bästa album...) 3. Baby Huey: The Baby Huey story (Soulorgasm) 4. Herbie Hankock: Maiden Voyage (Lyssna i sträck och känn dig mörbultad) 5: Sufjan Stevens: Carrie & Lowell (Det finns ett före och ett efter man har lyssnat på den här skivan) 6: Pink Floyd: The Wall 7: Art Blakey and the Jazz Messengers: A Night in Tunisia (Min absoluta jazzfavorit) 8: Kent: Best of 9. Jacqueline du Pré: Dvorak/Elgar cello concertos (Högt, sent på natten) 10. Miles Davis. Kind of Blue. (fulländad) Du har några jag ville ha med. Ganska många tom! Ok Computer är fantastiskt bra. Men det är även the Bends. Funderade även på Miles Davis och Beatles albumen du har med. Det intressanta med en sån här lista är att man får försöka komprimera sina favoriter och hitta kvintessensen i det hela. Och hitta tips från andra. Ligger albumen i topp 10 på någons lista är det intressant att upptäcka vad det kan vara, om man är obekant med materialet. wege 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wege Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 15 minutes ago, new order said: Du har några jag ville ha med. Ganska många tom! Ok Computer är fantastiskt bra. Men det är även the Bends. Funderade även på Miles Davis och Beatles albumen du har med. Det intressanta med en sån här lista är att man får försöka komprimera sina favoriter och hitta kvintessensen i det hela. Och hitta tips från andra. Ligger albumen i topp 10 på någons lista är det intressant att upptäcka vad det kan vara, om man är obekant med materialet. Håller med dig där, har hittat mycket nytt intressant i den här tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shifts Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 Blir helt svettig av tanken. Tror jag långsamt backar ut från tråden… PS. En eloge till er som trots viss ångestladdning fått ihop en lista! new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 22 minutes ago, shifts said: PS. En eloge till er som trots viss ångestladdning fått ihop en lista! Jag håller med /byZan new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted June 25, 2018 Author Share Posted June 25, 2018 1 hour ago, shifts said: Blir helt svettig av tanken. Tror jag långsamt backar ut från tråden… PS. En eloge till er som trots viss ångestladdning fått ihop en lista! Släpp ångesten och dela istället med dig av dina guldkorn! byZan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted June 25, 2018 Author Share Posted June 25, 2018 @wegeSufjan Stevens: Carrie & Lowell lyssnade jag genom på spotify. Bra! Tyckte att de påminner lite om Jose Gonzales- In Our Nature. Lågmält och vackert. wege 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shifts Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 (edited) Gör ett försök då, men det blir med en massa disclaimers om hur få skivor 10 är, hur smaken ändras/förflyttas, osv. osv. Tänker taktiskt att långa skivor är bra. Samt skivor som är svårgreppbara, så jag inte tröttnar för fort. Samt skitbra. Mount Eerie - Ocean's Roar Älskar i princip allting Phil Elverum släpper ifrån sig (nåja, det finns en del bös också, men det mesta håller hög klass). I dag köpte jag Ocean's Roar, så den får hamna på listan, men det skulle ha kunnat vara 5–6 andra album han gett ut som Mount Eerie eller The Microphones. Coil - Black Antlers Supersuggestivt. Det här hoppas jag att jag aldrig tröttnar på. Swans - The Seer Swans skivor är med fördel både långa och svårtillgängliga; de kräver sin sittning för att ta sig genom, inte minst innehållsmässigt. Tack och lov brukar det vara en insats som belönas rikligt. The Seer är nog favoriten om jag måste välja. Autechre - NTS Sessions Autechre är en av storfavoriterna och de har successivt släppt längre och längre album. NTS Sessions kom ut i år och spänner över inte mindre än 12 LP-skivor (jag snålade lite och skaffade bara CD-versionen på fyra skivor). Behöver nog en öde ö för att verkligen hinna lägga ordentlig tid på hela. Phill Niblock - Touch Food Jag gillar långsam musik, väldigt, väldigt långsam musik. Phill Niblock är den långsammaste. Kate Bush - Aerial Går inte att vara på en öde ö utan minst en Kate Bush-skiva, så det blir den längsta från hennes katalog, den magnifika Aerial. Det är faktiskt min favorit med henne, så på inget sätt vald just för att den är lång. Nine Inch Nails - The Fragile Det måste nog med en tonårsfavorit också för att få vara lite nostalgisk på ön, och då passar Nine Inch Nails in fantastiskt bra. Kunde ha valt The Downward Spiral också, men The Fragile är ett dubbelalbum så det vinner dragningen. Arve Henriksen - Cartography Så vacker att den gör ont, tröttnar aldrig. PJ Harvey - Let England Shake Så bra att den gör ont, tröttnar aldrig. Fat Tulips - Where's Clare Grogan Now? Allt kan ju inte vara mörker och svårmod så avslutar med en 7"-singel som fortfarande efter alla år är helt fantastisk: Edited June 25, 2018 by shifts new order and byZan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 Tackar för input till samtliga! Mycket spännande! En del bekant och massa nytt att upptäcka new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 52 minutes ago, shifts said: Coil - Black Antlers Supersuggestivt. Det här hoppas jag att jag aldrig tröttnar på. Oväntat, men kul...! shifts 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 (edited) Nu är vi inne på 70-80-talet och artister som berörde mig då och många än idag. Listar bara rätt upp och ner och m a o ingen egentlig ordningsföljd. Eva Cassidy - gillar det mesta av henne Doors - rock som gillades Who - tyckte de var galna men gjorde många bra låtar Madonna - vem dansade inte till hennes låtar Michael Jackson - en entertainer med medryckande låtar Queen - började använda syntar men det var inget som gjorde dem sämre David Bowie - blev en klar favorit BB King - skulle nog ha varit med på den förra listan Muddy Waters - skulle nog ha varit med på den förra listan Kate Bush - gillade rösten Sara Vaughn - upptäcktes i den här vevan Bruce Springsteen - mycket p g a hans liveframträdanden som ofta blev riktigt långa och musiken gillades såklart också Cat Stevens - kunde man undgå honom då Chicago - har satt sina spår hos migEagles, Dire Starts, Eric Clapton, Frank Zappa, Black Sabbath, Nazareth, osv osv osv…………………………………………* Svenska: Anna-Lotta Larsson Louise Hoffsten - kom med blues vilket jag tyckte var häftigt m.fl såklart Klassisk musik - började jag faktiskt under den perioden att lyssna till, började med de vanligaste styckena och gillade det jag hörde, sedan blev det lite opera och långt senare barockmusik Jazz - blev det mer och mer av till mina föräldrars stor belåtenhet. Ben Webster, Oscar Peterson , Bill Evans m.fl. orkar inte räkna upp alla. *………………..orkar inte längre, slutar här med att säga att det finns så jäkla mycket bra musik och artister som berör mig på flera olika plan och passar på att tacka för tips på all musik jag aldrig hört förut, ska lyssna in mig på dessa och hittar nog säkert guldkorn som kommer att beröra mig, tack! Började göra en lista på 10 stycken CD men jag får inte till det, det blir nästan bara låtar, så svårt med hela album kan jag tycka. Jag skulle nog rippa ca 5 st CD så det blev samlingsskivor av det hela om trådskaparen godkände det men jag tror han ogillar fusk? /byZan Jäklar vad album jag har som är bättre för min själ än de jag räknat upp, det är väl dessa man ska ta med sig för att kunna stå ut på den jäkla Öde Ön!? Edited June 25, 2018 by byZan new order, JWE, AlfaGTV and 1 other 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 Hmm, inte alls lätt. Hade varit svårt att plocka ut 30st men ok, 10 då. Jag tar med en blandning av skivor som har betytt/betyder mycket för mig och skivor som bara är...just det, bra! 1. 10cc "Live and let Live" 2. Beatles "Abbey road" 3. Dire Straits "Communiqué" (skulle lika gärna kunna vara alla med DS) 4. Supertramp "Breakfast in America" 5. David Knopfler "Wishbones" 6. Katie Melua "Collection" 7. Heather Nova "Redbird" 8. Alan Parson Project "Turn of a friendly card" 9. City Boy "The day the earth caught fire" 10. Electric Light Orchestra "A new world record" 11. To...nej, just det. Inte fler...finns ju dock så mycket mer än dessa... new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 Jag skulle blanda friskt. Det blir lite av en chansning och stundens ingivelse. Det kan nog bli olika beroende på vilken dag jag tänker till om detta. Jag vill nog ha rätt olika musik som appellerar till olika sinnesstämning och passar till olika sysslor. Mer känsla och eller mer intellekt. Det blir mer en representativ blandning av vad jag gillar att lyssna på än en topplista. Kan nog tycka att välkomponerad klassisk musik håller längre utan att man tröttnar och att man efter lång tid kan komma på finurligheter i kompositionen som man inte alls tänkt på tidigare villket bidrager till den långa bäst före datumen- Utan inbördes ranking. 1- Wagner- Nibelungens ring. Den håller en sysselsatta så länge man önskar och är bra. 2- Shostakovitch- 2a Cellokoncert. 3- Gustav Mahler- 5e Symphoni. 4- Camille Saint-Saiën-2a pianoconcert 5- U2- Joshua tree 6- Depeche mode- Black Celebration 7- Miles Davis- Kind of Blue 8- Daft Punk- Random Access memories 9- Nina Simone- Little girl blue 10- Pink Floyd- The Wall new order and byZan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.