Jump to content

Bredbandare i köket


calle_jr

Recommended Posts

Bredbandare i köket

 

Jag har en hylla i köket som är 3.6m bred och rumshög. Jag förvarar klassisk musik här, men även böcker, pinaler, sprit mm. Böcker och pinaler trängs sakteliga bort i takt med att LP behöver mer plats.
Jag har även ett par bokhyllehögtalare för spelning av radio, tv, youtube och andra media med ljud. Tex Euphonia :)

Högtalarna funkar bra, men inte optimalt. Det blir ett slags dubbelt kabinett och de gör sig bättre fristående. Det behöver såklart inte vara optimalt och kommer aldrig bli det heller eftersom det inte handlar om den typen av lyssning. Men det är trevligt med bra ljud, och så var jag lite intresserad av att utforska bredbandare.

 

Efter diskussion och dividerande med en tålmodig Transientlasse så blev det ett par såna här:

 

DSC_4244.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

 

Diskussionen var inte så långvarig när det gäller val av driver. Lasse tyckte att jag kunde testa Supravox. Jag har inget emot den franska skolan. Mina slutsteg är konstruerade av Patrick Calmettes och högtalarna av Julien Pelchat.
Jag var självklart ute efter något hyfsat bredbandigt, och hyfsat lättdrivet.

Supravox 215 Signature Bicone är ett 9" bredbandselement som spelar 45 - 19000 Hz, känslighet 93dB och nom impedans 8ohm.

 

DSC_4236.JPG

 

DSC_4239.JPG

 


Här är föredömliga data på Supravox 215 Signature Bicone: https://www.supravox.fr/en/produit/215-signature-bi-cone-full-range-driver-unit-35w-93db-8-ohms/

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Det som diskussionen handlade mer om var hur jag skulle bygga kabinettet. Öppen baffel eller sluten låda, eller skulle jag porta framåt? Det är bra att veta det på förhand eftersom drivern i viss mån är anpassad för det ena eller det andra.

 

DSC_4241.JPG


För den som inte har träffat Lasse så kan jag säga att om han tar tillvara två minuter för att berätta om fårullens förträfflighet i kabinett, så tycker han verkligen det. Två minuter är väldigt lång tid när man pratar med Lasse.

 

Kabinettets invändiga volym är tänkt att bli 5.6 x 3.2 x 3.6 = 65 liter, men jag ville starta utan bakstycke och eftersom hyllan står 6cm från bakväggen så tillkommer där drygt 500 L volym :)

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Engelholm Audio said:

Bitumen för att dämpa upp? 

Stag?

Nej, inte i denna version :D

Man får börja nånstans, och så kan vi se hur det utvecklar sig.

Hyllan som denna sitter i blir mycket styv och väger flera hundra kg. Det kan inte röra sig.

Men "kabinettväggarna" är ju inte styva, så det skulle man helt klart kunna labba med.

 

DSC_4313.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Engelholm Audio said:

Ser bra ut. Gissar baffeln inte e så tjock? Är den mer än säg 15 mm rekommenderas läsning:

http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm

Helt logiskt! :app:

Jättebra artikel.

Baffeln är 21mm och det enda jag funderade på var att få så bra infästning som möjligt.

Det ser ut som att det är fritt runt den, men 21mm kanske är på gränsen :39:

Det är ganska enkelt att fasa hålet, men ett jäkla jobb att demontera och montera hyllan :D

 

DSC_4326.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

 

Här har vi andra kanalen:

 

DSC_4324.JPG

 

bond.jpg  martzy.jpg  hiromi.jpg

 

Det fungerar mycket bra.

Jag tror man kan höra i ovan exempel att det spelar helt tillräckligt i omfång, och klangen är det inget fel på.

Elementen är långt ifrån inspelade, men det är imponerande att man kan få det så bra med så enkla medel.

Köksakustiken är ju inte i närheten av ett lyssningsrum, men jag har inte ens tänkt tanken att föreslå HH och diffusorer i köket :D

Den enda jag känner som har bättre ljud i köket är nog Nyström (om vi räknar bort de som har integrerat kök o vardagsrum).

 

Jag tror att @Transient Design har ett par element också, men jag vet inte vad han ska göra med dem :unsure:

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Helt logiskt! :app:

Jättebra artikel.

Baffeln är 21mm och det enda jag funderade på var att få så bra infästning som möjligt.

Det ser ut som att det är fritt runt den, men 21mm kanske är på gränsen :39:

Det är ganska enkelt att fasa hålet, men ett jäkla jobb att demontera och montera hyllan :D

 

 

 

Jag har ett frässtål så man kan fräsa från utsidan. ? överkurs i detta läge. 

 

Funkar nivån/tonaliteten? Jag jade förväntat mig behov av dämpning av mellan å diskant. Kanske räddas av högt qts. Men ändå... 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag har ett frässtål så man kan fräsa från utsidan. ? överkurs i detta läge. 

 

Funkar nivån/tonaliteten? Jag jade förväntat mig behov av dämpning av mellan å diskant. Kanske räddas av högt qts. Men ändå... 

Man kan ju fasa mellan skruvhålen, men låta godset vara 21mm där skruvarna ska sitta. Bra att veta till nästa gång.

 

Tonalitet fungerar bättre än jag väntat mig, i rummet. 215 Signature Bicone har högre Qts (0.8) och är enligt Supravox bättre lämpad för öppen låda än deras andra bredbandare med wizzer-kon. Det verkar vara bra spridning också. Jag reser nu, men till helgen kan jag mäta.

 

Jag tog mig en funderare om jag skulle vilja laborera eller låta det vara. Jag landade på det senare, och annars skulle jag gjort både baffel och driver demonterbar och monterbar framifrån. Jag prioriterade att göra den tät och robust framifrån och med dold infästning.

 

Min tanke angående lådans styvhet var att limma plywood på ömse sidor på utsidan, och dra stag rakt igenom. Svårt att bedöma om det är positivt eller negativt med tanke på att den spelar öppet? Visst låter det lite bokhylla och hela hyllan vibrerar när jag spelar, men det gör iofs kylen också :)  Jag kanske skulle sätta 4mm plywood som bakstycke i stället?

 

Link to comment
Share on other sites

Snygg hylla Calle! Jag kommer mer än gärna förbi vid tillfälle och lyssnar på detta. 

 

Jag köpte också hem ett par Supravox samtidigt för att själv få möjlighet att labba lite mer med dem. Nästan exakt samma modell som Calle_JR men utan "Signature" i namnet och 96 dB känslighet. Kastade i dem i ett par äldre Snell E2 lådor som jag har här (300kr på loppis med trasiga gummikanter på original 8" element från Vifa) och det verkar fungera bra direkt trots att den inte alls är avpassad till detta elementet. 

 

De spelar ännu in sig men gisses vilket klipp och tryck det är i sax och trumpet och vissa elgitarrer (Muddy Waters Folk Singer!). Röster är givetivs bra men kan ibland upplevas lite nasala på inspelningar, kanske det försvinner med mer inspelning? Vi har provat lite olika förstärkare (alla med rör givetvis) men just nu så spelar jag med 845 -rör single ended på 22W (LM-219) och då fick de plötsligt en djupbas och kontroll som inte alls fanns där innan. Det känns mer som ett par större horn-högtalare än nåt annat när man lyssnar... På lite glesare Jazz och Blues så är det helt klart rysningar och ett ljud som tar befälet och dominerar rummet på ett sätt jag inte kan minnas jag har hört innan. 

 

Min modell av drivern ligger på ca 3000kr /st med moms. Calles är ca 1000kr /st dyrare då det är en mer påkostad /förbättrad variant. 

 

Och jag beklagar om jag lät stressad när du ringde mig Calle, men jag var blodig upp till armbågarna och höll just på att slakta lamm hemma på gården... 

Supravox2.jpeg

Supravox.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 2018-08-17 at 08:34, Double A said:

Fel formulerat av mig, står hyllan mot bakvägg eller finns det en luftspalt mellan hylla/vägg? :)

Aha, ok. Hyllans bakkant står med 7cm luftspalt från en dubbelgipsvägg.

 

 

On 2018-08-17 at 14:53, Transient Design said:

Nästan exakt samma modell som Calle_JR men utan "Signature" i namnet och 96 dB känslighet.

Jag spelar nu med Yellowtec PUC2 och Mark Levinson #29, och det är en sjujäkla output.

 

 

On 2018-08-17 at 14:53, Transient Design said:

jag beklagar om jag lät stressad när du ringde mig Calle, men jag var blodig upp till armbågarna och höll just på att slakta lamm hemma på gården

Oj, sorry.

Vi får ta diskussionen om Delignit vid annat tillfälle.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Engelholm Audio said:

För normal låda hade jag testat aperiodisk låda, dvs en portad låda med ”fluff” i porten så att impedanstoppar minimeras. Hade givit supersnäll impedans mfl fördelar. 

Först behöver man i så fall dimensionera porten och i detta fall skulle man väl behöva porta framåt? På alla andra håll blir det ju en port i porten.

 

Här finns högkvalitativt fluff, tvättad okardad fårull: https://ullbutik.se/product.html/varmlandsk-ull-3?category_id=73

 

IMG_4168.PNG

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Engelholm Audio said:

Med fluff i porten skapas flödesresistans som reducerar resonansen. Ett lätt att empiriskt testa fram rätt lösning. 

Ok!

 

 

9 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag e dock inte säker på om ull vore mitt förstaval för porten. 

Den matchen får du ta med Transientlasse. Tänk på att han blodar ner sig upp till överarmarna för att promota fårull.

 

 

Jag lovade ju att mäta i helgen, så här kommer en mätning av frekvensgång.

Det ser inte så jättevackert ut, men som ni vet kommer jag inte göra någon akustikreglering i köket :)

Det finns ingen specifik LP heller, och micken är placerad på köksbordet, ca 3m från högtalarna.

 

audacity.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...