Jump to content

3:e gången gillt? Min tredje Kuzma arm 4-point 9”


Adagio

Recommended Posts

Väldigt trevligt sätt att kontrollera VTA på. Kan tänka mig att tornet inbjuder till optimering på varje skiva. Men det är sjukt nice att kunna ställa in det kontrollerat. 

VTA på StabiS med Stogi S eller Stogi ref var alltid svårt att göra kontrollerat. 

Har märkt att denna arm är sjukt mycket mer responsiv till graden av inställning än ref som liksom köpte läget oavset. Det spelade över smuts och annat som om det inte fanns.

Denna är kinkigare, det hörs verkligen, men å andra sidan är varje justering som att vrida fokus på en kamera, det blir lite mindre suddigt för varje steg i rätt riktning.

detaljeringsnivån är nu skränande hög. Man undrar lite, har allt detta funnits där nere i spåret och bara väntat på att jag ska gräva fram det?

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Grattis Adagio, till en mycket bra arm.

Jag hade såklart sett det redan på förstainlägget, men jag hann inte se tråden i tid :)

 

8 hours ago, Adagio said:

har allt detta funnits där nere i spåret och bara väntat på att jag ska gräva fram det?

Svårt att smälta.

 

De två avgörande skillnaderna mellan Stogi Ref och 4P är lagringen och dämpningen.

Fyrpunktslagringen är genial eftersom den inte är en kompromiss. Respektive lagringsriktning har optimalt utförande.

Som syns är effektiv längd lite olika, den är ett par cm längre för rotation i armens vertikalled.

Det var 4P som fick mig inse att monteringsmåtten inte är viktiga - att man kan montera arm och pickup så att effektiv längd blir så lång som möjligt.

Det viktiga är att nålen blir ortogonal i spåret och att man inte får lägstaresonans på fel ställe.

De där måtten kom till när man var tvungen att använda schablonmallar. Det kan man strunta i när man kan mäta.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Grattis Adagio, till en mycket bra arm.

Jag hade såklart sett det redan på förstainlägget, men jag hann inte se tråden i tid :)

 

Svårt att smälta.

 

De två avgörande skillnaderna mellan Stogi Ref och 4P är lagringen och dämpningen.

Fyrpunktslagringen är genial eftersom den inte är en kompromiss. Respektive lagringsriktning har optimalt utförande.

Som syns är effektiv längd lite olika, den är ett par cm längre för rotation i armens vertikalled.

Det var 4P som fick mig inse att monteringsmåtten inte är viktiga - att man kan montera arm och pickup så att effektiv längd blir så lång som möjligt.

Det viktiga är att nålen blir ortogonal i spåret och att man inte får lägstaresonans på fel ställe.

De där måtten kom till när man var tvungen att använda schablonmallar. Det kan man strunta i när man kan mäta.

Ja, lagringen och förmågan att hantera resonanser.

jag tror att Zero play lagret är det som gör mest. För maken till stabilitet har jag aldrig hört.

Raka motsatsen till tangentialarmar jag hört, vilka ger ett mycket distortionsfritt, behagligt ljud men oprecist och taktlöst i jämförelse med likvärdiga gimbalarmar. Unipivot kan låta vackert och stabilt men saknar generellt driv och dynamik i jämförelse. Kraftiga generaliseringar såklart men det är mina erfarenheter. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Adagio said:

Ja, lagringen och förmågan att hantera resonanser.

jag tror att Zero play lagret är det som gör mest. För maken till stabilitet har jag aldrig hört.

Raka motsatsen till tangentialarmar jag hört, vilka ger ett mycket distortionsfritt, behagligt ljud men oprecist och taktlöst i jämförelse med likvärdiga gimbalarmar. Unipivot kan låta vackert och stabilt men saknar generellt driv och dynamik i jämförelse. Kraftiga generaliseringar såklart men det är mina erfarenheter. 

 

Precis mina erfarenheter/förutfattade meningar också. Nu är inte det något större problem då min religion förbjudet mig att använda unipivot. Tangetialarmar är jag mera av den åsikten att det är ett vanligt fel men att det finns möjligheter att komma runt det.

Balansgången mellan mjukt ljud och lite färglöst är hårfin och mycket sitter i anpassningen mekaniskt till vald pickup. 

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Adagio said:

Man undrar lite, har allt detta funnits där nere i spåret och bara väntat på att jag ska gräva fram det?

:D Ja, visst är det en härlig och lite svindlande känsla när vinylspelandet tar ett kliv och skivsamlingen förnyas, igen!

Grattis till en fantastisk arm och givetvis spelare! Jag tror det är svårt att knäcka Kuzmas produkter med produkter i samma prisklass...

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calle_jr said:

Det var 4P som fick mig inse att monteringsmåtten inte är viktiga - att man kan montera arm och pickup så att effektiv längd blir så lång som möjligt.

Det viktiga är att nålen blir ortogonal i spåret och att man inte får lägstaresonans på fel ställe.

De där måtten kom till när man var tvungen att använda schablonmallar. Det kan man strunta i när man kan mäta.

..swooosshh... 

Det där citatet svepte över huvudet på mig, kan man säga. :)

 

Kan du utveckla vad du menar? Att du inte intresserar dig för Lofgren/Stevenson/Baerwald då du monterar en puppa utan mäter in den elektroniskt sedan?

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, AlfaGTV said:

..swooosshh... 

Det där citatet svepte över huvudet på mig, kan man säga. :)

 

Kan du utveckla vad du menar? Att du inte intresserar dig för Lofgren/Stevenson/Baerwald då du monterar en puppa utan mäter in den elektroniskt sedan?

Precis.

Jag har sagt det tidigare, men du är den förste som reagerar :app:

Det är ganska stort om man är vinylfreak, och antingen har alla redan fattat det eller så har det svept förbi.

 

Alla dessa schabloner är beroende av att man har fixa parametrar. Annars stämmer inte schablonerna längre. Men med mätning behövs inte schablonerna.

En sak är Lofgren/Baerwald/Stevenson, det anger bara var man vill ha nollpunkterna. Men bara det faktum att det finns tre olika visar att några millimetrars radie hit eller dit spelar inte så stor roll.

Den andra saken är effektiv längd som startar med hur man monterar tonarmen och därefter pickupen. Med schabloner får man ibland inte till monteringen eftersom nålens läge längs pickupen varierar från pu till pu. Strunta i detta! Montera armen och pickupen så att du får så stor effektiv längd som möjligt. Om bara pickupen sedan är ortogonal vid två nollpunkter (L/B eller S) så har man minimerat vinkelfelet med aktuell arm.

 

Link to comment
Share on other sites

Men, det är bra och tillräckligt svårt att göra en riktigt bra set up med hjälp av mallar mm.

It goes a long way, tycker iaf jag.

Jag satt uppe till två igår natt och lyssnade på skiva efter skiva, finjusterade lite här o lite där. 

I eftermiddags satte jag på Yello, the race album, höll pp att trilla ur soffan. Där var den igen, DYNAMIKEN!!! Med stort D.

Man vet att någonting är väldigt rätt när Boris Blank eller är det Dieter Maiers (?) mörka röst inte blandas ihop med de mörka mäktiga bastonerna. Båda definieras extremt tydligt var och en för sig. Detta kunde inte Ref mäkta med i samma utsträckning,

det blev lite grötigt. Nu ligger allt klart definierat och djupa lager som jag inte ens anat tidigare framstår som helt nya, givetvis har jag skivan på CD också. 

Oj oj! Detta blir spännande, antar att hela min samling ruvar på hemligheter jag inte tidigare kännt till.

 

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Efter att ha levt med 4-point någon månad måste jag säga att jag varje dag blir överraskad när jag spelar någon gammal skiva för första gången. Någonstans efter 2 veckor kunde jag sakna ref armens lite avrullade ytterområden och framför allt liteflörtigare basområde.

Men det var kortvariga känslor, denna arm är superneutral, detta blev väldigt påtagligt när jag testade olika pickuper.

Skillnaden mellan Benz LP och Kuzma CAR-30 var mycket större än innan med ref.

Båda pickuperna tilläts göra sitt allra bästa och visa sina främsta kvaliteter. Detta är ju extra kul då det är löstagbart huvud/ fäste på 4-point. Eftersom LPn inte är helt optimal med min SUT, Allnic AUT-2000, så sålde jag den till en behövande som suktade efter en bättre Benz. Tanken är att jag när jag tar mig råd kommer köpa en Benz Ebony TR eller ev Koetsu, inget är spikat. Det låter ju fantastiskt bra med CAR, jag upplevde dock att Benzen levererade lite mer känsla och innerlighet. Det skulle vara kul att Batra kunna skifta smidigt efter humör.

Åter till armen, det är nästan löjligt hur exakt den spelar, det finns ingen osäkerhet här, ljudbilden är som huggen i sten, de alra finaste utklingningarna och detaljerna återges med extrem finess. Samtidigt som den allés närvarande dynamiken bara levererar utan excesser.

på skiva efter skiva förvånas jag över den enorma renheten och frånvaron av färgning. Det låter som om basen går spikrakt och rent ner till 20hz. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...