Jump to content

Svart kubism skakar om.


Adagio

Recommended Posts

Länge sedan jag hade något kul att tillföra. Nu är det iaf dags, efter att ha varit en stark motståndare till i stort sätt allt vad subwoofers hette har jag ändrat min syn på dessa. Jag har hört dåliga integrationer så många ggr. Jag var skeptisk som jag redan nämt då jag tidigare ägt en Velodyne utan att ha fått den att försvinna.

subbarna har alltid hörts i form av karaktärsförändring. Så det var med stor skepsis jag köpte ett par REL T7i.

Link to comment
Share on other sites

Ja, en grym chansning. Fick flera bra indikatorer på att just T7i skulle kunna matcha i fråga om snabbhet och musikalitet. 

Så många pålitliga personer som utrycker ungefär samma sak kan ju inte ha helt fel. Alternativet var någon DIY lösning men då hade utgången varit högst oklar och vid försälning jag knappast fått igen pengarna. Detta kändes ändå som att det var värt ett försök. 

Jag måste säga att mina förhoppningar infriades+ mer.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Det hela började med att jag efter mässan i Jönköping blivit så van vid fullregister att jag bara var tvungen att prova. I det stora hela är jag riktigt nöjd med maggisarna men det saknads en hel oktav och lite av det där goa, fysiska. 

Jag ville dock inte att det skulle låta sub.

Link to comment
Share on other sites

Mätningar är ju en sak men hur låter det?

Låt mig aha så här, de låter ingenting alls, tills man stänger av dom.

Då försvinner det något väldigt väsentligt från musiken, en lätt fysisk närvaro, rymd, klang mm känns halvt. Det låter fortfarande vackert på alla viktiga sätt men mer som en stativhögtalare. Den förmår liksom aldrig förmedla riktig fysik på ett avslappnat sätt.

Jag måste säga att jag förvånas av integrationen i ljudet,  inget av den snabbhet och luftighet jag älskar med Maggies går förlorad, det enda som händer är att jag har en full oktav ytterligare plus bonus.

Jag hade en idé om var och hur jag ville ställa dom. Tanken var aldrig sub-ljud, tanken är basstöd.

Jag provade 1st bas-skärm, DWM  tidigare, men insåg dels att det skulle krävas 2st samt separat drivning. REL föreföll då som en billig lösning då det var en ”färdig allt-i-ett-lösning”. Dock skulle jag ställa dom så nära huvudhögtalaren som möjligt för att minimera fasfel och få dom att bara spela höger resp vänster kanal.

Tanken är att utöka högtalarens register. Jag hade tänkt ner till 28-30hz men har nu faktiskt output ner till 20hz.

till en början lät jag subborna ta vid vid 35hz och spela på högre volym. Denna lösning var relativt kul men jag kunde höra en viss karaktärsskillnad när subben gick in. 

Tricket för mig var att ställa dom allt högre i frekvens och betydligt lägre i volym. Nu går de förvisso upp till 75hz men de puffar bara på ack så lite. Detta ger två önskvärda resultat: dels bidrar denna överlappning till en mer realistisk övergång/integration samt att subborna inte behöver anstränga sig det minsta, detta i sin tur ökar snabbhet och precision. 

Visst, hade jag velat ha ”biobas” hade en hörn eller väggplacering gett mer tyngd och oumph, men det är ju inte mitt mål. 

Framför allt elektronisk musik har blivit ännu roligare, klassisk musik har numera en mycket mer realistisk atmosfär och rumslighet.

Soloflygel och piano får nu mera fullt register utan avrullning/försvagning i de lägsta anslagen men framför allt det viktiga ramlljudet och känslan av instrumentets fysik, något jag tycker många högtalare misslyckas med. Övertoner är viktiga för realismen men de subtoner som finns där på inspelningen är lika viktiga, de är en viktig del av att återskapa verkligt ljud och balans.

Rock i alla dess former har nu den fysiska närvaron som gör rock till rock.

Jag förvånas ständigt av hur rent och kraftfullt de spelar utan att sluta spela musik och utan att göra sig påminda, Balansgången är väldigt viktig. Ett enda steg på volymen är avgörande mellan för mycket av det goda, lagom, eller för lite. För lite? Ja, för lite är inte tillräckligt kul, det ska vara precis lagom. Man ska glömma att de finns där, men stänger man av, ja då ska det märkas, o det gör det verkligen.

det är numera en fröjd att höra ståbasen vandra hels vägen ner utan att tappa kraft i de lägsta tonerna. Elbasen spelar på samma sätt genom hela registret med energi och nyansering. Kan det bli roligare än så?

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Den som är uppmärksam kan även se att en peak vid 1K är reducerad. Framför allt i tid. Denna var störande och blev ännu tydligare efter ytterligare akustikförbättring.. mycket detektivarbete gav ett häpnadsväckande resultat, den stora aluminium-kandelabern som syns på översta bilden till höger var missdådaren. När den fick ny vistelse i ett annat rum försvann en oangenäm oro/närvaro ur rummet.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, plind said:

Grattis, vad kul att det blev så bra :-)

 

Jag håller med:)

 

Att integrera subbar i ett system är inte så lätt tror jag, men med kunskap och tålamod så kan man få det att låta grymt bra har jag hört.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, byZan said:

 

Jag håller med:)

 

Att integrera subbar i ett system är inte så lätt tror jag, men med kunskap och tålamod så kan man få det att låta grymt bra har jag hört.

 

/byZan

Tack! Det är klurigt, många olika sanningar och myter som man ska analysera, testa och praktisera. Varje rum, varje rigg ställer nya utmaningar såklart.

Link to comment
Share on other sites

För den som gillar att analysera kurvor kan jag nämna att mätningen med sub och akustikfix, medgav ca 10 db högre volym utan att rummet sattes igång. Därav ligger nivån nominellt högre på den mätningen, intressant nog har efterklangen minskat vesäntligt i förhållande till signalen. Dessutom har några rätt elaka noder släckts ut mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Adagio said:

Mätningar är ju en sak men hur låter det?

Låt mig aha så här, de låter ingenting alls, tills man stänger av dom.

Då försvinner det något väldigt väsentligt från musiken, en lätt fysisk närvaro, rymd, klang mm känns halvt. Det låter fortfarande vackert på alla viktiga sätt men mer som en stativhögtalare. Den förmår liksom aldrig förmedla riktig fysik på ett avslappnat sätt.

Jag måste säga att jag förvånas av integrationen i ljudet,  inget av den snabbhet och luftighet jag älskar med Maggies går förlorad, det enda som händer är att jag har en full oktav ytterligare plus bonus.

Jag hade en idé om var och hur jag ville ställa dom. Tanken var aldrig sub-ljud, tanken är basstöd.

Jag provade 1st bas-skärm, DWM  tidigare, men insåg dels att det skulle krävas 2st samt separat drivning. REL föreföll då som en billig lösning då det var en ”färdig allt-i-ett-lösning”. Dock skulle jag ställa dom så nära huvudhögtalaren som möjligt för att minimera fasfel och få dom att bara spela höger resp vänster kanal.

Tanken är att utöka högtalarens register. Jag hade tänkt ner till 28-30hz men har nu faktiskt output ner till 20hz.

till en början lät jag subborna ta vid vid 35hz och spela på högre volym. Denna lösning var relativt kul men jag kunde höra en viss karaktärsskillnad när subben gick in. 

Tricket för mig var att ställa dom allt högre i frekvens och betydligt lägre i volym. Nu går de förvisso upp till 75hz men de puffar bara på ack så lite. Detta ger två önskvärda resultat: dels bidrar denna överlappning till en mer realistisk övergång/integration samt att subborna inte behöver anstränga sig det minsta, detta i sin tur ökar snabbhet och precision. 

Visst, hade jag velat ha ”biobas” hade en hörn eller väggplacering gett mer tyngd och oumph, men det är ju inte mitt mål. 

Framför allt elektronisk musik har blivit ännu roligare, klassisk musik har numera en mycket mer realistisk atmosfär och rumslighet.

Soloflygel och piano får nu mera fullt register utan avrullning/försvagning i de lägsta anslagen men framför allt det viktiga ramlljudet och känslan av instrumentets fysik, något jag tycker många högtalare misslyckas med. Övertoner är viktiga för realismen men de subtoner som finns där på inspelningen är lika viktiga, de är en viktig del av att återskapa verkligt ljud och balans.

Rock i alla dess former har nu den fysiska närvaron som gör rock till rock.

Jag förvånas ständigt av hur rent och kraftfullt de spelar utan att sluta spela musik och utan att göra sig påminda, Balansgången är väldigt viktig. Ett enda steg på volymen är avgörande mellan för mycket av det goda, lagom, eller för lite. För lite? Ja, för lite är inte tillräckligt kul, det ska vara precis lagom. Man ska glömma att de finns där, men stänger man av, ja då ska det märkas, o det gör det verkligen.

det är numera en fröjd att höra ståbasen vandra hels vägen ner utan att tappa kraft i de lägsta tonerna. Elbasen spelar på samma sätt genom hela registret med energi och nyansering. Kan det bli roligare än så?

Håller med att basen ska inte "höras" men "saknas" om den inte är med och spelar!

Link to comment
Share on other sites

Det är en härlig känsla när en uppgradering infriar bättre resultat än man vågat hoppas.

det har varit ett tiotal luttrade  audiofiler här och lyssnat under resans gång. Det har tagit några månader att få till den grad av integration jag nu har, men samtliga har oberoende sagt att det är den bästa integrationen med sub/subbar de hört. Jag kan bara hålla med. 

T7i har aktiva 8” element med 10” slavbas. Detta kombinerar snabbheten hos en sluten låda med en 8” med fördelarna hos ökad konarea. Tillsammans motsvarar de ett 13” element.

Eftersom de bara går på sparlåga i volym räknat har de plenty effekt till övers.

Att signalen tappas direkt på slutstegets kranar gör att de får samma signatur och klang som huvudhögtalarna. De lastar inte heller slutsteget någonting.

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Hög- eller lågnivå, trådat eller trådlöst med Arrow?

Skulle gissa att du valt högnivå och trådat med Neutrik Speakon-kontakter.

Blir det sämre integration att gömma undan REL:arna bakom panelerna eller ute i i hörnen av rummet?

Link to comment
Share on other sites

Ja, högnivå! Givetvis speakon med Sonus Concordia. 

Klart bäst integration med huvudhögtalarna om de står nära dessa. Jag har tom testat att flytta dom framåt eller bakåt i olika 4cm steg. Bäst blir det på mitten. 

Link to comment
Share on other sites

Spadar på kablarna till Maggisarna och bananer till de andra. Eller om det är tvärtom?

är inte hemma nu så det spelar eg ingen roll. 

När jag gjorde denna tunna variant till just subborna, tänkte jag även prova den till huvudhögtalarna. 

Så det är prototyper till en instegserie som kommer innehålla såväl jumpers i olika längder, bla till avangarde, vilka enl testarna låter utmärkt, bla vanliga jumpers samt kostnadseffektiva högtalarkablar för relativt lättdrivna högtalare. Men vad tusan de låter bra med tröga Maggies även i 10m längder.

3A1EDA9D-4CD8-4771-A972-D46A3BF2503E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Äntligen :D :thumbsup:

Grattis att du fick till detta.

 

Jag håller nog med Muffin att prova ställa dem bakom maggisarna, om det funkar med integrationen.

Även om de är fina så är det rätt coolt med basar som inte syns.

 

13 hours ago, Adagio said:

framför allt det viktiga ramlljudet

Ursäkta om jag är trög, men vad menar du med detta?

 

Link to comment
Share on other sites

Ramljudet?- nja lite fel utryck kanske. Jag menar den där kombinationen av tyngd och klang som kommer från den massiva ”metallramen” i ex vis en stor flygel. På mina maggisar får man ljudet av hammarna, grundtonen och alla övertoner men själva tyngden kan knappt anas. 

Ja jag var inne på detta med att ställa bakom. Det blir liksom inte samma sak. Så i mitt fall blir det bas som syns. Tycker de är riktigt snygga och de ser ganska mäktiga ut. Har tom funderat på att köpa två till och stacka på varandra. Men det känns som ett högriskprojekt. Detta duger med råge. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...