Jump to content

Är det ingen som är intresserad av film här tex bio?


Hifi_Perrra

Recommended Posts

Hej, 

 

Jag tror inte att jag faktiskt har sett en enda bio tråd här. Jag undrar bara lite smått om det är Ok att diskutera film o sånt här? Det hänger ju trots allt ihop med stereo till viss del för en del har ju system länkade med tv med diverse skärmar och dukar. I hifi butiker stöter man ju på en del bio salonger emellanåt också. Skulle bara höra mig för lite innan man råkar skapa en tråd som inte är välkommen. Det kan ju hända och har hänt. Därav min fråga. Så att alla är överens innan och inte kommer i efterhand och ska munhuggas över nåt som var förutbestämt. 

 

Tacksam för svar! Gärna från dom som ansvarar för forumet :)

 

Mvh Per / Hifi_Perrra

Link to comment
Share on other sites

 

Inga problem.

Detta är ett audioforum, men precis som du skriver är det många som kombinerar bild och ljud.

Det brukar bli bäst om det är ett specifikt ämne med substans.

 

 

2 hours ago, Hifi_Perrra said:

Jag tror inte att jag faktiskt har sett en enda bio tråd här.

Det kan ju finnas en anledning. Att intresset inte är så stort eller att man för sådana frågor där man tror man får bättre svar.

Link to comment
Share on other sites

Det fanns en tid då jag och fru Bebop gick på bio var vecka och/eller hyrde en film till helgen. Det har näst intill upphört då vi sällan tilltalas av dagens filmutbud som överlag tycks handla om ond bråd död, övervåld, övernaturliga fenomen, robotar i krig osv. Var tid har sina referensfilmer. Jag tillhör generationen som växte upp med cowboyfilmer, Clintan, Jack Nicholson, Max von Sydow med flera och då det gjordes storslagna filmer från andra världskriget, romarriket och spännande spionfilmer kring kalla kriget. James Bond stod på sin höjdpunkt. Jag lever på minnet från dem. Istället läser jag betydligt fler böcker idag.

 

För övrigt behöver jag inte bild för att lyssna på musik. Jag har en hel del konserter på DVD men jag ser dem bara en gång. Undantaget är opera som hade varit skäl nog för att skaffa en projektor och duk. Det är faktiskt riktigt mäktigt.

 

Euphonia lägger dock inga hinder ivägen för den som vill förmedla ljudupplevelser i samband med film.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! :)

 

Jag skulle kunna tänka mig en tråd med Referens films tips inkl länk till Youtube klipp alt: Klipp från andra sidor om det finns några, eller enbart tips angående detta, mer för eventuella  demo visningar av produkter i hemmet.

 

Sen också en tråd där man kan tipsa om filmer med eventuellt något klipp / trailer, men även skriva ett par rader hur man upplever filmen samt ett personligt omdöme. Förutsatt att man håller sig till dom forumregler som finns.

 

Kan detta vara något? 

 

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Personligen har jag mest tyckt om filmer historiskt sett som bygger på verkliga händelser. Så jag är inte direkt nåt Zombie-fan av något slag. Är väl mer min ena bror i så fall som är förtjust i sådant. Jag gillar mest Wyatt Earp med Kevin Costner och Dansar Med Vargar å sånt där. James Bond ser jag också rätt ofta, senast igår då jag såg Quantum Of Solace på Blu-ray, så, så ser det ut här hemma i alla fall :)

Link to comment
Share on other sites

Även om jag inte är något film-freak av större omfattning så kan det finnas intresse av att diskutera musik med bild, för egen räkning. Visst, tips om filmer med bra ljudproduktion kan säkert också vara spännande. (Tänker osökt på nån av Starwars-filmerna med något race med farkoster?)

 

Vad jag reagerar på oftast är den mycket ojämna kvaliteten på ljudproduktioner. Det gäller egentligen lika mycket spelfilm som musikfilmer, konserter och dokumentärer. Är ljudet OK så ser bilden ut som man filmat med en telefon eller vice versa.

 

En bra film då, med musikanknytning; "I'm Not There", filmen om Bob Dylans liv o karriär där han porträtteras av flera olika skådisar. Kul idé och bra genomfört!

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Hifi_Perrra said:

Sen också en tråd där man kan tipsa om filmer med eventuellt något klipp / trailer, men även skriva ett par rader hur man upplever filmen samt ett personligt omdöme

Eftersom vi är ett musik- och hififorum är min personliga inställning att vi håller oss till musik och ljud knutet till film. Det ligger helt inom Euphonias idé. Däremot inte film i största allmänhet.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Hifi_Perrra said:

Kan detta vara något?


Jag tycker inte att film i allmänhet passar på ett audioforum, oavsett hur bra filmen är.
Musikfilmer, filmade konserter, opera, filmljud, soundtracks o liknande passar utmärkt.
Även bildteknik och lösningar för bildvisning i samband med ljud passar bra, exvis dvd, bluray, 4k, hdmi osv.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...