Jump to content

Profilen


Gigas

Recommended Posts

Jag kommer att presentera ”Profilen” lite då och då,  med syftet att peka på personer som brinner för vintage, analogt, digitalt eller bra bra ljud, rätt och slätt. Vi hälsar på för att besöka absoluta proffs, men också den mer vanliga amatören som har ett stort intresse för njutbart ljud, och alla andra musiknjutare där emellan. 

 

Tanken är att sprida kunskap om personer som man kanske hör talas om, men som ändå inte är så bekanta för många. 

Berättelser om folk som letar efter godbitar inom HiFi och bygger upp sin anläggning över tid. Det blir inget krångligt reportage, utan mer ett litet hembesök i alla enkelhet.

 

Först ut är en veteran inom HiFi, som för tydlighetens skull kallar, sitt företag, med inriktning på vintage, Veteran HiFi. Det ligger på Karlbergsvägen i Stockholm. Butikens entré är enkel men mysig och husets fasad hjälper tankarna till att tänka på något vackert. 

Som det står i företagets presentation på hemsidan, ”Veteran HiFi har varit den främsta butiken för analogkännare i Stockholm sedan 60-talet” vilket borgar för en lång erfarenhet och kunskap. 

 

Ägaren, ”Mirre”, som egentligen heter Miroslav Stasilowicz, började  sitt intresse för ljudprodukter i unga år och kom igång på allvar under 60-talet. Skivspelare, där han för övrigt under årens lopp, tagit fram egna modeller och modifierat efter hand. 

Den blygsamma butiksytan rymmer mycket vinyl av olika karaktär där mono inspelningar ligger ”Mirre” varmt om hjärtat. Det finns naturligtvis förstärkare där många är rörbestyckade och all övrig utrustning som krävs för en härlig lyssningsstund.

 

Servicesidan är en mycket viktig detalj där folk kan vända sig för hjälp av reparation, uppgradering och service. En svarv finns till hand för tillverkning av utslitna eller saknade delar av olika slag. 

 

Kunderna finns i hela landet med naturligtvis Stockholmsregionen som den större, men ”Mirre” berättar lite blygsamt att han sålt tonarmar till folk i hela Europa, New York och Sydafrika. Ett par högtalare har hitta hem till en nöjd ägare i Indien. Detta är resultatet av ett grundmura rykte och en bra hemsida på internet.

 

Vi lämnar "Mirre" och butiken och reser hem med en nyservad skivspelare från sjuttiotalet i baksätet.Tack och lov att det finns kunniga och intressanta platser där man kan få adekvat hjälp!

_DSF2581zLow.jpg

_DSF2584zLow (kopia).jpg

_DSF2585zLow.jpg

_DSF2587zLow.jpg

_DSF2594zLow.jpg

_DSF2589zLow.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul initiativ! Symptomatiskt är väl att de flesta profiler som sysslar med hi-fi av något slag har etablerat firma och försöker göra sig en hacka på sitt intresse / kunnande. Mirres egen butik gör ju verkligen skäl för namnet och både kunnandet och servicen är oklanderlig.

 

Det ska bli spännande att se vilken nästa "gubbe" blir,  som får den stora äran att bli omnämnd här på forumet. För tyvärr lyser ju kvinnorna med sin frånvaro. Varför det - kanske ett ämne att doktorera i... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Profilen!

Profilen finns i det fagra Kinnahult och vackert beläget ett stycke från Borås i sjuhäradsbygden.

Mats Larsson Kinnahult, tar emot med kaffe och glass på altanen, med en härlig utsikt över nejden. Huset är en boning med karaktär och har många utrymmen.

Varför är jag då här? Jo efter ett ganska misslyckad service i Stockholmstrakten av en annan person och objekt, så fick jag kontakt med Bosse Hansén som är mycket kunnig inpå området rullbandspelare. Nu är Bosse pensionär och åtar sig inte någon mer service då han jobbar med en egen bok och lite egna projekt. Emellertid så rekommenderade han en vän som heter Mats Larsson.

Mats är mycket kunnig och har ett rejält reservdelslager för bl.a Revox och Studer plus andra proffsmaskiner. Och hit kom jag med min inköpta Studer A-807 som jag skaffat från Frankrike, lite på vinst och förlust. Mats ville göra en standardservice på bandaren vilket innebar att få den tillbaka i originalskick, vilket han gjort.

_DSF3815xz.jpg

Link to comment
Share on other sites

Audio Support Scandinavia och Mats Larsson Kinnahult, är en av de absolut främsta servicepersoner i Sverige på Revox/Studer.

 

Efter ett ganska misslyckad service i Stockholmstrakten av en annan person och objekt, så fick jag kontakt med Bosse Hansén som är mycket kunnig på området rullbandspelare och annat. 

 

Mats är mycket kunnig och har ett rejält reservdelslager för bl.a Revox och Studer plus andra proffsmaskiner. Och hit kom jag med min Studer A-807, som jag skaffat från Frankrike, lite på chans. Mats ville göra en standardservice på bandaren vilket innebar att få den tillbaka i originalskick, vilket han gjort med den äran. 

Maskinen är en ren avspelningsvariant så den har förmodligen tjänat på någon radiostation, men det är vad jag ville ha för att spela upp färdiga Masterband kopiorband i 2 spår och 15 IPS. 

 

Mats har gjort en ”recap” av hela maskinen vilket innebär capstankort, spolmotorkort, frontpanelkort, tape-transportkort och båda audiokorten. Vidare en renblåsning av damm med tryckluft, samt ett byte av ett bromsband och några mindre åtgärder. Ett par RCA anslutningar i originalpanelen har Mats monterat för att slippa XLR kablar till försteget. Maskinen är också kalibrerad med specialband för CCIR och NAB Eq. Tonhuvudets vinkel är också justerad till referensnivå på 1 kHz och 10 kHz till 320 nWb/m enligt CCIR/NAB. 

 

Eftersom tonhuvudet var i bra skick kan nu maskinen fungera i många år framöver. Träsidorna har några små skador men de ska faneras om av min snickerivän som hjälpt mig förut med andra projekt. Symbolerna för play, stop och rec. var slitna så de fick jag beställa från Schweiz som kom i ett kuvert. 

 

Nästa steg är kanske att byta avspelningshuvud och koppla två tåtar och en switch så man kan spela upp via en extern tape-head preamp, förslagsvis med en rörbestyckning. Har man en gång fått lyssna på några olika Masterkopior, så nöjer man sig inte med mindre för den ultimata ljudupplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Gigas said:

Mats har gjort en ”recap” av hela maskinen vilket innebär capstankort, spolmotorkort, frontpanelkort, tape-transportkort och båda audiokorten. Vidare en renblåsning av damm med tryckluft, samt ett byte av ett bromsband och några mindre åtgärder. Ett par RCA anslutningar i originalpanelen har Mats monterat för att slippa XLR kablar till försteget. Maskinen är också kalibrerad med specialband för CCIR och NAB Eq. Tonhuvudets vinkel är också justerad till referensnivå på 1 kHz och 10 kHz till 320 nWb/m enligt CCIR/NAB. 

 

Snyggt! Har 807:an separata kalibreringsmöjligheter/kretsar för CCIR och NAB?

 

Just detta diskuterades lite i min tråd och jag konstaterade efter att ha konsulterat kretsschemat att man får justera antingen för CCIR eller NAB. Byte mellan standarder görs med enkla byglingar på kretskorten och det blir säkert bättre om man skiftar, men att byta standard fullt ut kräver en omkalibrering. Nu är det ju i och för sig så att på en bandare avsedd enbart för avspelning har det inte lika stor betydelse som om man även vill kunna spela in. 

 

IMG_3235.jpg.a853da5334779bffd57c5af41738ec51.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul att se detta här också - inte bara FB...

Jag kan bara instämma i lovorden kring Mats. Han har hjälpt mig med min B67:a och det blev mycket bra. 

Maskinen kommer säkert behöva lite TLC framöver och då vet jag vem som skall göra det:77:

 

Här finns massor med kunskap men även kärlek till maskinerna vilket jag tycker är viktigt. Mats är en entusiast och här finns fullt med andra vintage prylar förutom bandare.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Taxmannen said:

Har 807:an separata kalibreringsmöjligheter/kretsar för CCIR och NAB?

Det kanske inte behövs? På samma sätt som det inte behövs för olika hastigheter.

Separata kretsar behövs ju, men kanske inte kalibrering.

Man har ju alltid en kalibrering av det specifika tonhuvudet också, oavsett eq.

Så det borde egentligen vara så att kalibreringen ska göra frekvensgången rak, sedan sker eq i kretsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...