Jump to content

Studer A807


Gigas

Recommended Posts

Jaha, då har jag lämnat ifrån mig en trevlig maskin i goda händer för service, byte av trötta komponenter och viss modifiering. Denna A807 är alltså en ren avspelningsmaskin och jag undrar vad ni har för tips för att få den i välsjungande skick. Huvudet är slitet och ska bytas men frågan till vad. Butterfly, standard 2 kanal eller ett fluxhuvud. Tanken är att den ska kunna spela via den inbyggda standard förförstärkaren men via en switch koppla in en extern dito, kanske rörbestyckad också. Vad har ni för idéer om detta? Tackar på förhand för goda tips?

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta sporadiska inhopp på Euphonia men jobbet påkallar min uppmärksamhet  i allt högre grad under vissa perioder/projekt.

 

Studer A807 är en mycket bra maskin. En av de sista modellerna de tillverkade.

Trots det sena tillverkningsdatumet så kräver de en del omvårdnad för att fungera felfritt. Speciellt när det gäller minnesfunktioner med mera. Där är B67 mycket enklare då det bygger på mer mekanik och analogt.

Studer A807 är en mycket kompetent inspelningsmaskin och för att nå till ända med kompetensen föreslår jag en total genomgång av maskinen vilket innebär byte av ALLA kondensatorer (Tantalet) samt batterier till minnen och lager med mera. Vad det gäller tonhuvuden skulle jag föreslå Head Relapping hos exempelvis http://www.jrfmagnetics.com eller liknande.

Vet ingen som kan hantera A807 i Stockholmsområdet för stunden men kan rekommendera två seriösa reparatörer i Göteborgsområdet.  

Om du skickar Pm till mig så får du telefonummer till dessa.

Link to comment
Share on other sites

Butterfly eller standard finns det många meningar om och ofta när det är den typen av debatter så böljar det fram och tillbaka vilket i säg brukar vara en indikation på att det spelar mindre roll. Studer använde dem på A80 och B67 och en del årgångar av A810. Här ett exempel på "statement" jag läste en gång på What Best Forum som jag även diskuterade med den jag köpte min bandspelare av (som arbetade 27 år på Studer med ett kringflackande liv som servicetekniker för EMI, Deutsche Grammophone, Philips med flera). Han bekräftar samma sak.

 

'Butterfly' (Wolke) heads have track widths that are 2.75 mm wide. A standard NAB head has track widths of 2mm. Obviously, if a 2 track recording is recorded AND played with 2.75mm tracks it will have a higher level on the tape, a lower noise floor, and AFAIK lower distortion. Pretty much along the same lines as 2 track 1/2" or 1" tape, but of course, a lesser improvement. The differences are wider track widths and the benefits of that.

However, using butterfly heads to playback an NAB recorded tape, is playing a wider track than was recorded, so will actually increase the noise somewhat. If the original tape wasn't full-track erased before this last recording pass on an NAB head, the butterfly head can 'hear' remnants of the old recording or timecode left between the tracks. A butterfly head recording played on an NAB head will show little or no improvement over a tape recorded as NAB. A slight increase in level is all. And possibly a slight increase in LF response due to 'fringing' effect of a wide tape track on a narrower tape head.

I don't believe the type of tape used will make any difference. It's just a matter of track width.
Butterfly head record and play is said to have slightly lower separation between channels than NAB head recorded and played, because the tracks are closer together by virtue of being wider.

 

Det finns nog inte många, om ens några, som har koll på vilka huvud som använts under hela kedjan och därmed faller en anlednings som ofta sägs, att om ett band är inspelat och avspelat med Butterfly så får man en något lägre brusnivå. En fördel som ofta nämndes av radiostationer var att man fick en lite högre utnivå med Butterfly när man spelade gamla monoband. Ett annat aber när man läser jämförelser mellan tonhuvud är om de har varit rätt injusterade och kalibrerade och skillnader i slitage. Ett tonhuvud låter som bäst strax innan det är utslitet. Då är avståndet mellan bandet och spalten som minst och då låter det som bäst. 

 

Jag har själv Butterfly-huvud eftersom de satt där när jag köpte spelaren. Men jag har inte ens funderat på att byta dem. De huvud som sitter på A807 tror jag är lika bra och är det några skillnader så är de formodligen minimala. Man kan ju också fundera på varför Studer övergav Butterly. Om jag minns storyn rätt så håller huvudena längre på A807 då de har ett mycket starkt slitskydd av extra hårt glas.

 

Jag har inget direkt tips på byte av komponenter i A807 annat än att byta de som är slitna eller riskerar att bli slitna. De bandspelare som säljs via den kontakt jag har i Italien följer ungefär följande schema:

 

  • Minutiös rengöring av hela innanmätet
  • Byte av komponenter som är utslitna eller riskerar att skapa problem vad det lider
  • Kolla eprom-kretsarna/batterier och vid behov omprogrammera dem (görs normalt efter 6-10,000 timmar)
  • Mäta och justera hela bandbanan vilket inte enbart innebär tonhuvud utan alla styrpinnar, drivrulle och att bandbanan är helt parallell över tonhuvudena
  • Mätning och kalibrering (här duger det inte enbart med millivoltmeter och ocilloskop. A807 har också digitala funktioner där man behöver lite annan utrustning).

Lycka till...!

Link to comment
Share on other sites

Tack för tillbakakopplingen och jag tar till mig informationen. Som jag tidigare sagt, så är och blir detta en ren avspelningsmaskin och en relapping låter intressant. De som möjligtvis använder en extern "tape head" preamp. vad föreslår ni för typ? Jag kommer att lämna rapport på renoveringen efter hand. Här är en bild på huvudet  som har hängt med ett tag!

_DSF3763x.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser onekligen använd ut men är det kanske så att det bara är på det skyddande glasskiktet? UffeZ's adress kan kanske ge svar. Får du inte napp där via Uffes kontakter så har jag ett antal ute i Europa som vet en del. De kan också programmera epron-kretsar.

Link to comment
Share on other sites

Efter ett par timmars rengöring så ser det ut så här! Tyvärr var det tryckskador på bägge träsidorna så det får min gode vän finsnickaren ordna till. Antingen nytt fanér eller nya sidor! Lite lackeringsjobb av de svarta plåtarna behövs också för att göra maskinen fin igen. Viktigast är dock funktionen och nu letar jag efter en extern rörbestyckad tape head preamplifier.

_DSF3740x (kopia).jpg

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, UffeZ said:

Ursäkta sporadiska inhopp på Euphonia men jobbet påkallar min uppmärksamhet  i allt högre grad under vissa perioder/projekt.

 

Studer A807 är en mycket bra maskin. En av de sista modellerna de tillverkade.

Trots det sena tillverkningsdatumet så kräver de en del omvårdnad för att fungera felfritt. Speciellt när det gäller minnesfunktioner med mera. Där är B67 mycket enklare då det bygger på mer mekanik och analogt.

Studer A807 är en mycket kompetent inspelningsmaskin och för att nå till ända med kompetensen föreslår jag en total genomgång av maskinen vilket innebär byte av ALLA kondensatorer (Tantalet) samt batterier till minnen och lager med mera. Vad det gäller tonhuvuden skulle jag föreslå Head Relapping hos exempelvis http://www.jrfmagnetics.com eller liknande.

Vet ingen som kan hantera A807 i Stockholmsområdet för stunden men kan rekommendera två seriösa reparatörer i Göteborgsområdet.  

Om du skickar Pm till mig så får du telefonummer till dessa.

 

Hej @UffeZ! Dina inhopp är mycket välkomna. 

Jag är relativt novis angående rullbandare. Jag har en A807 med VU-mätare som fortfarande är under vad vi får betrakta som relativt grundlig renovering med byta av ett hundratal kondensatorer och en del annat. Under resans gång upptäcktes dock en del som kan behöva fixas till också... som så vanligt när man börjar riva i gamla saker. Men det skall bli bra ... hoppas jag. 

Jag vet dock att A807 inte har batteri för minnesfunktionen. Det sparas i ett fast minne. Däremot har STUDER A810 batteri för minnet. Det är ett potentiellt problem när batteriet börjar bli dåligt. 

Så @Gigas A807 lider således inte av detta.

I övrigt håller jag med dig  @UffeZ :)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

Det är ett potentiellt problem när batteriet börjar bli dåligt. 

Varför då? Finns att köpa.

 

Det fasta minnet är ett s k eprom (programmerbara chips) och kan behöva programmeras om eller bytas. Om/när det är dags lär man bli varse om då spelaren slutar att fungera fullt ut. Finns en del om detta på nätet, bl a detta statement från Home Recording:

 

The entire deck is controlled by a program which is split between two ROMs, IC14 and IC15. If these get corrupted or erased, the deck is basically dead unless you can replace them or design your own control logic to replace it all.

There are two ways of making a ROM, you can either get the thing masked at the factory, which is more permanent but also more expensive, especially for limited runs. What most manufacturers do is to use a programmable ROM (EPROM), which is cheaper but has a design life of about 10-15 years before the contents evaporate, since they are effectively a big capacitor bank which gradually loses its charge.

With the right equipment you can read the contents of a ROM and also program your own. There's a guy in Sweden who makes a custom program for the Cheetah MS6 synthesizer, for example. Adds bank switching and various other goodies which didn't exist in the original software.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Varför då? Finns att köpa.

 

Det fasta minnet är ett s k eprom (programmerbara chips) och kan behöva programmeras om eller bytas. Om/när det är dags lär man bli varse om då spelaren slutar att fungera fullt ut. Finns en del om detta på nätet, bl a detta statement från Home Recording:

 

The entire deck is controlled by a program which is split between two ROMs, IC14 and IC15. If these get corrupted or erased, the deck is basically dead unless you can replace them or design your own control logic to replace it all.

There are two ways of making a ROM, you can either get the thing masked at the factory, which is more permanent but also more expensive, especially for limited runs. What most manufacturers do is to use a programmable ROM (EPROM), which is cheaper but has a design life of about 10-15 years before the contents evaporate, since they are effectively a big capacitor bank which gradually loses its charge.

With the right equipment you can read the contents of a ROM and also program your own. There's a guy in Sweden who makes a custom program for the Cheetah MS6 synthesizer, for example. Adds bank switching and various other goodies which didn't exist in the original software.

 

Jo visst gör det. Jag har kompisar med A810 och det har inte varit helt lätt ändå. Lättare utan, men inget avgörande.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...