Jump to content

Högtalarmätningar – Svart på vitt?


Daniel

Recommended Posts

On 2018-05-29 at 12:00, Daniel said:

Mätbarhet är ju som sagt en sak. Och otroligt viktigt i utvecklingsarbetet förstås. Men personligen vill jag ha upplevelser, och jag tror det gäller de flesta här. Engagemang, ha kul, bli involverad och emotionellt stimulerad är ju hela poängen. Så definitionen som vissa använder för high end som kombinationen av konst och vetenskap tilltalar mig. Man kommer nära, men inte hela vägen med vetenskap bara. Dock vill jag nästan alltid ha en högtalare som uppför sig bra, och är trogen insignalen. Bättre att ha en skivspelare, pickup eller möjligheten att mixtra med rör för att få det där sista som man går igång på. 

 

Har förstått att Devialet inte gör detta för att korrigera högtalare i första hand, utan för att optimera. Intressant att flera ägare inte har använt SAM. Har hört det av flera användare.  

Den kombinationen är tilltalande, även om det är svårt att säga vart på skalan man lägger sig.

 

Jag tror jag har varit inne på samma sak tidigare, angående kombinationen av konst och vetenskap, och använt ordet "hantverk" som sammanfattande term. :)

Link to comment
Share on other sites

 

I praktiken går hantverk, konst och vetenskap ihop i en komplex smet.

Som exempel är tillämpning av Newtons, Maxwells, Eulers och Faradays teorier ett hantverk och en konstutövning. Idag är det inte vetenskap, även om alla yrkesmän och -kvinnor använder dessa giganters påhitt i sitt dagliga arbete, däribland jag själv.

Om man tar till sig att den normalt tillämpade teoretiska fysiken såsom elektromagnetism och mekanik är modeller som bara efterliknar sanningen så är det kanske enklare att inse hur luddiga gränserna egentligen är. Det finns rent allmänt ingen tydlig gräns mellan religion och vetenskap, och inte heller inom hifi.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2018-05-31 at 20:03, calle_jr said:

 

I praktiken går hantverk, konst och vetenskap ihop i en komplex smet.

Som exempel är tillämpning av Newtons, Maxwells, Eulers och Faradays teorier ett hantverk och en konstutövning. Idag är det inte vetenskap, även om alla yrkesmän och -kvinnor använder dessa giganters påhitt i sitt dagliga arbete, däribland jag själv.

Om man tar till sig att den normalt tillämpade teoretiska fysiken såsom elektromagnetism och mekanik är modeller som bara efterliknar sanningen så är det kanske enklare att inse hur luddiga gränserna egentligen är. Det finns rent allmänt ingen tydlig gräns mellan religion och vetenskap, och inte heller inom hifi.

 

Bra!

För mig är denna komplexa smet av bla musikens konstform jag älskar så och vetenskapen som tar sig uttryck i tekniken i våra produkter, vilka återger musiken. Slutligen efter att våra öron fångat in allt detta kommer upplevelsen av det hela också.  Denna svårförutsägbara kedja av händelser är fascinerande och är en del av intresset i denna hobby för mig. Själva upplevelsen är ju också ytterst påverkbar pga sinnesstämning bla . 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...