calle_jr

Med raketfart till Bryssel

Recommended Posts

Något brant infallsvinkel på den kärran.

Det "trasslade" väl inte till sig vid landningen får jag hoppas ? :unsure:

 

Vad gör man förresten i Bryssel då alla hifi-parametrar pekar mot München så här års.... :39:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, P-pan said:

Vad gör man förresten i Bryssel då alla hifi-parametrar pekar mot München så här års.... :39:

Man får i sig lite av den här varan:

 

DSC_3617.JPG


Bara för att nämna en sak :D


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, calle_jr said:

Akustikreglering med rymdanknytning i form av SMT Bubbles;

 

 

Ah, det var där ni satte ner månlandaren antar jag :)

Ser ut att vara ett väldigt trevligt lyssningsrum :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minutes ago, P-pan said:

Ser ut att vara ett väldigt trevligt lyssningsrum :thumbsup:

Mycket trevligt.

Och de inhyser 2 x 100kg monoblock i form av Aries Cerat Concero;

 

DSC_3559.JPG

 

DSC_3557.JPG

 

Detta är en facelift-version, men har samma specar dvs 65W output med 2st 813 RCA och 1st 814 RCA.

Jag känner inte till dessa sändarrör sedan tidigare, men de har onekligen funnits med ett tag;

 

DSC_3558.JPG

RCA guide for transmitting tubes. Källa: nj7p.org

 

Vi har hamnat hemma hos @flyer och jag önskar att jag hade tagit med mig blixt eller åtminstone stativ :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, calle_jr said:

Man får i sig lite av den här varan:

 

DSC_3617.JPG


Bara för att nämna en sak :D


 

Kul att vi "får" följa med...

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-05-15 at 19:30, P-pan said:

Vad hände med raketfarten... soppatorsk redan ?

Jag jobbar på annan ort i veckorna, och släpar inte med mig PC:n :D

 

Om vi går bakåt i kedjan hamnar man i ett bastant försteg, Aries Cerat Impera II Signature:

 

DSC_3564.JPG

 

Jag återkommer till denna best med 15 VRMS output :tongue:

 

Här ser vi hela systemet:

 

DSC_3553.JPG

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-05-14 at 21:53, plind said:

Läckert!  Det där taket ser bekant ut..:tongue:

Ja, men jag får erkänna att jag kan inte komma på var det kommer ifrån :blush:

Och jag glömde fråga.

Någon som vet :question:

 

DSC_3575.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, calle_jr said:

Ja, men jag får erkänna att jag kan inte komma på var det kommer ifrån :blush:

Och jag glömde fråga.

Någon som vet :question:

 

DSC_3575.JPG

Det är väl svanåprodukter rakt igenom?

Vad gäller akustik alltså.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Richard said:

Det är väl svanåprodukter rakt igenom?

Vad gäller akustik alltså.

Jag skulle tro det, och HH i takvinklarna är custom SMT.

Men jag känner inte igen diffuseringen i taket. Vad är det?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

All treatment is designed and delivered by SMT (Matts Odemalm). The diamond shape ceiling was made at a brief moment in time in SMT's history. I think I may even be the only one to have a ceiling full of them.  

They weigh like 25 kgs each, AS They are made in massive wood and thus extremely inert and help me to cope with Extensive diffusion and scattering with my low 2:45 cms ceiling. Ceiling ice 2.35cms after treatment.

Edited by flyer
wrong name spelling...

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-05-16 at 20:43, calle_jr said:

Om vi går bakåt i kedjan hamnar man i ett bastant försteg, Aries Cerat Impera II Signature:

Detta försteg är särdeles intressant tycker jag. Kan inte minnas att jag sett något liknande tidigare.
Det är ett rörförsteg men där förstärkarkretsen byggts på ett ganska annorlunda sätt, med så kallade inverterade trioder.
I en normal triod flyter gallerström mellan en anod, katod och styrgallret som sitter mellan dessa och styr strömstyrkan genom att variera potentialen mellan gallret och katoden.
I en inverterad triod finns det inget styrgaller mellan anod och katod, utan anod och katod är trådbundna i mitten och omgärdade av en sköld som utgör en slags styrplåt som trycker bort elektronerna från anoden. Elektronflödet blir således helt annorlunda.
Denna inverterade triod fungerar mer som en stepdowntrafo, där gain är en andel av spänningen i skölden. Detta ger en mycket låg internimpedans och en ingångskapacitans nära noll.
De fyra inverterade trioderna matas av drosselfiltrerade kondensatorbankar och en väl tilltagen psu.
Utgångssteget driver dubbla c-kärnor. Volymkontrollen är byggd på en ingångstrafo med 26 relästyrda tappar.
Samtliga trafos är lindade med dubbeltråd.
Det sitter fem obalanserade ingångar med balanserade som option, och en hembioingång.
Bandbredden är hisnande 2Hz - 500 kHz och utspänningen är 15 V !!!
 

Detta underverk blev för frestande att låta bli. Huven måste av!

 

DSC_3597.JPG

 

DSC_3599.JPG

 

DSC_3607.JPG

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bebop har ju varit här tidigare och lyssnat på Stabat Mater.
Flyer har en egen katalog för Stabat Mater i sitt albumregister :D

 

DSC_3595.JPG


Jag vet inte hur många olika inspelningar det fanns i katalogen men förutom Pergolesi såg jag Rossini, Schubert och Haydn.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, calle_jr said:

Bebop's been here before, and listening to Stabat Mater.
Flyer has its own directory for Stabat Mater in her album records: D

 

DSC_3595.JPG


I do not know how many recordings there were in the directory but besides Pergolesi saw Rossini, Schubert and Haydn.
 

 

Dvorâk, Boccherini (very beautiful!), D'astorga, Scarlatti, Haydn, Arvo Pärt, ...

 

writing a Stabat Mater version was (and still is as Pärt shows) very fasionable for every self respecting composer one would say.  Don't know why Bach or Händel didn't come to write one (as far as I know...).

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, said flyer:

 

Dvorak, Boccherini (very beautiful), D'Astorga, Scarlatti, Haydn, Part ...

 

writing a Stabat Mater version was (and still is as Pärt shows) very fasionable for every self respecting composer one would say. Do not know why Bach or Handel did not come to write one (as far as I know ...).

 

Dear Flyer,

 

Because Stabat Mater was Introduced by the Catholic Church after the Council of Trent Which was a response to the Reform lead by Luther. Bach and Handel were Protestants.  

 

kind regards

Edited by Mr. D

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, flyer said:

Dvorâk

Ah, Dvorak. I actually have a recording of Stabat Mater with Collegium Ghent with Philippe Herreweghe on his label.

I got stuck to a Rossini performance with the London Orchestra and Giulini, but as usual with classical music there are so many parameters on top of the notes. Like choir, orchestra, conductor, venue, recording etc.

 

10 minutes ago, Mr. D said:

Bach and Handel were both Protestant.

Serious and sensible guys i guess.

 

DSC_3561.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Aries Cerat Symphonia är en fullregisterhögtalare som genomgående bygger på hornteknik.

I bashornet sitter en 8" ultralätt driver och hornet är utformat med en traktrisform för att ge så rak frekvensgång som möjligt.

 

DSC_3588.JPG

 

Mellanregistret är ett droppformat horn helt i trä med en 4" titandriver och en 11kg magnet.

 

Även diskanten är ett trähorn, här med en RAAL banddiskant.

 

Filtret är inhyst i en extern låda, med tre group delay-filter. Verkningsgraden är 101 dB, 32Hz - 100kHz.

 

DSC_3587.JPG

 

DSC_3571.JPG

 

 

Flyer sjunger i kör och Ich Hatte Viel Bekümmernis låg på notstället;

 

DSC_3590.JPG

 

bach-ich-hatte-viel-bekummernis.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, byZan said:

Trevligt med ett reportage från utlandet:)

Tack!

 

Flyer, Mr D och Torkel diskuterar försteget;

 

DSC_3613.JPG

 

 

Jag studerar hornen;

 

DSC_3587-.JPG

 

Vad eliot och Bebop pratar om har jag ingen aning om;

 

DSC_3621.JPG

 

DSC_3592.JPG

432 EVO reference music server

 

DSC_3579.JPG

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Det blir en väldigt intim lyssning i Flyers rum.
Vi inledde med Glenn Goulds variationer och det tog ett tag för min hjärna att ställa om till den väldigt direkta återgivningen. Det är en fysiologiskt helt annorlunda upplevelse för öronen jämfört med dynamiska högtalare. Det är inte skillnad i superupplösning (jag har själv band), utan något i hur klangerna alstras och fortplantas som skiljer sig helt och det upplevs som om man är inuti flygeln på nåt sätt. Svårt att förklara. Klangerna flödar lätt, klart och distinkt men det trycker inte mot kroppen och definitivt inte mot trumhinnan.

 

records.jpg


Vi spelade Ligeti (smakprov nedan) och en inspelning av Samuel Barber som lät helt fantastiskt. Det var även en pojksopran (som idag är baryton) som jag inte kommer ihåg titeln på. Även detta med ett smakprov nedan och det var en sakral stämning i rummet, i sin helhet skapad av det vi hörde. När man ser filmsnuttarna kanske det förklarar mina besvär med ovanstående bilder, utan blixt... :blackeye:

 

När jag satt i mitten och vi spelade Beethovens pianosonat no 32 kom jag i ett transliknande tillstånd som man sällan gör som gäst i ett lyssningsrum. För min del extra sällan om det är en digital källa.

 

 

  . . . 


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, calle_jr said:

Det är inte skillnad i superupplösning (jag har själv band), utan något i hur klangerna alstras och fortplantas som skiljer sig helt och det upplevs som man är inuti flygeln på nåt sätt. Svårt att förklara. Klangerna flödar lätt, klart och distinkt men det trycker inte mot kroppen och definitivt inte mot trumhinnan.

Håller med helt och hållet. Det är är något märkligt i luftighet som är annorlunda gentemot dynamiska utan att för den delen ge "andra" ljud och som du säger inte nödvändigtvis i upplösning. Nu har jag inte lyssnat på just denna högtalare utan företrädesvis Avantgarde vad gäller "hornsvängen". Likaså är elektrostater en typ av högtalare som erbjuder något helt annat om än inte i lika hög grad som hornkonstruktioner.    

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, calle_jr said:

Tack!

 

Flyer, Mr D och Torkel diskuterar försteget;

 

DSC_3613.JPG

 

 

Jag studerar hornen;

 

DSC_3587-.JPG

 

Vad eliot och Bebop pratar om har jag ingen aning om;

 

DSC_3621.JPG

 

DSC_3592.JPG

432 EVO reference music server

 

DSC_3579.JPG

 

Kul med lite annorlunda och esoteriskt system!:tongue:  Aries Cerat var meningen att demas på HEM i Sthlm i vintras men det blev  försening som gjorde att det inte blev av. Cypriotisk konstruktör vad jag minns. 101 dB låter som det skulle bli en otrolig lätthet i ljudet, eller? Lyssnade på ett all Shindo-system med hornhögtalare som hade denna speciella ljudkvalitet. Annorlunda definitivt!:thumbsup: Trevligt reportage!

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, calle_jr said:

Det var även en pojksopran (som idag är baryton) som jag inte kommer ihåg titeln på.

Det var Pergoleses "Stabat Mater" där René Jacobs sjunger countertenor och gossopranen Sebastian Henning (numer bariton) som är Flyers och Mr D's favorit som även blivit min. Många inspelningar är antingen med sopran/mezzo eller sopran/countertenor men här är det countertenor/gossopran i en liten intim sättning som låter fantastiskt.

 

https://www.discogs.com/Pergolesi-Sebastian-Hennig-René-Jacobs-Concerto-Vocale-Stabat-Mater/release/1956398

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now