Jump to content

Letar nätverksstreamer


hbgot

Recommended Posts

Jag kör idag med en sonos connect samt mac mini med audirvana plus kopplat digitalt tillen Arcam avr 600, jag har även en blurayspelare som jag kan lägga i en skiva om det skulle behövas.

jag har nu börjat leta efter nätverksstreamer med inbyggd dac för att lösa uppspelningen.

 

har hitills kollat på.

Naim nd5xs.

vet att ny modell är på g så vore fel att inte invänta denna och se vad den presterar.

auralic Altair.

har allt i kopplingsväg men ännu ingen android app för att styra.

Linn majik ds

är ju ytterst sparsmakad vad det gäller funktioner och anslutningar men är ljudet på topp så kanske man kan leva med detta.

Simaudio moon neo 280d med mindkort.

har endast lyssnat väldigt kort på alternativen och då aldrig med mer än två st vid samma tillfälle.

finns det någon med erfarenheter av dessa spelare alternativt någon annan i likvärdig prisklass som kan dela med sig av detta.

Link to comment
Share on other sites

Nya Lumin D2 klarar allt i form av format, standarder och tjänster i denna prisklass: http://www.luminmusic.com/lumin-d2.html

 

D2 har streamer, intern DAC och volymkontroll med stöd för Tidal, Spotify, Qubuz, Roon, MQA, DSD m.m.

 

Men framförallt så spelar den fantastiskt fint med en oväntat kapabel intern DAC.

 

Det är lite av en djungel det här, så prata med de som kan och ge dig ut och lyssna. Allra bäst är att låna hem och prova under en period i din egen anläggning. Lycka till.

 

/ Marcus

 

LUMIN-gallery-20.jpg

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

En av mina lyssningstillfällen så jämförde jag en Auralic altair kopplat analogt till en Naim uniti nova samt körde novans interna streamkort.

som jag fattat det så skall detta streamkort användas i Naims nya serie.

jag tyckte efter ett fåtal låtar att Naim spelaren hade ett litet övertag men detta kan ju vara annorlunda med anra förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

 Nu ska jag inte försöka sälja på allt o alla Roon, men det vore tjänstefel att inte nämna att Roon gladeligen spelar till Auralic Altair och Linn DS-maskiner numera. Och även Lumin vad jag vet. 

Linns maskiner behöver vara av nyare snitt tror jag?

 

Link to comment
Share on other sites

Även Naims nya produkter fixar detta så när det gäller den biten så är alla lika.

när det gäller anslutningsmöjligheter däremot så har väl naim mest möjligheter tätt följd av Auralic, Linn däremot är ju tvärsist i denna jämförelsen men om ljudet är bra så kanske det går att acceptera.

Link to comment
Share on other sites

Är i München och ser på nyheter från bland annat Auralic. Dom visar nu den nya G1 versionen av Aries och Vega. Aries G1 kommer med dagens höga eurokurs att hamna på ca 23500kr. App finns inte för android men man har ett nytt webbaserat gränssnitt. Leverans i slutet av juni.

 

The brand-new ARIES G1 Wireless Streaming Transporter from AURALiC carries on the ARIES tradition of skillfully managing the connections between various sources of high resolution digital music and the rest of your hi-fi system. ARIES G1 streams high-resolution digital music from local network locations, attached USB storage, Internet streaming sources like TIDAL, Qobuz, and Spotify, and Internet Radio — delivering all of it to your current setup over Wi-Fi. 

Being based on the DNA of AURALiC’s original ARIES means that the new ARIES G1 benefits from all the features and functionality of Lightning Streaming — the infrastructure that AURALiC developed for its streaming products. On-Device Playlists, Memory Caching, Gapless Playback and Bit-Perfect Multi-Room functionality are all standard Lightning features. For user control, AURALiC’s well-regarded Lightning DS iOS app serves as the system’s primary interface, so users have plenty of browsing and playback features at their fingertips with the G1 as well. The unit is compatible with AirPlay and SongCast, and can function as a RoonReady endpoint. Setup and configuration changes are easier than ever with a recently added, universally accessible web admin. 

This upgrade of the original ARIES wouldn’t be possible however, without a lot of tech borrowed from AURALiC’s premium G2 line, and that means a serious boost in performance and functionality. The new version supports streaming resolutions up to DSD512 and PCM 32bit/384K over a home Wi-Fi network for example, and the processing heart of this year’s G1 is in fact the same as what’s found in the top-of-the-line model ARIES G2 from last year. That means the Tesla G2 platform with its processor that’s 50% faster than the older ARIES had, supported by twice the system memory (2GB) and data storage (8GB), and a giant 1GB memory cache.

 

 

D7FFCEC8-0C37-4706-B37F-038FD52FB440.png

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, hbgot said:

Även Naims nya produkter fixar detta

Givetvis, det har du rätt i... Och de är dessutom Roon Ready vilket jag inte tror Linn-produkterna är. De jobbar väl med ett annat protokoll för överföring än RAAT men jag minns inte namnet?
"With their most recent firmware update, Linn has released a streaming mode that enables bit perfect transmission from Roon to your Linn DS – with the DS as the clock master – guaranteeing the highest audio quality possible. Welcome, Linn fans!"

Link to comment
Share on other sites

Det beror väl till stor del på hur stort lokalt bibliotek du tänker dig att hålla? Streaming för många betyder ett stort antal favoriter på sin valda streamingtjänst, långt ifrån alla bygger ett väl kuraterat lokalt bibliotek på NAS (eller extern hårddisk, om du inte behöver åtkomst från mer än en plats)

Och det är också rätt intressant om du föresätter dig lokal streaming av typen UPnP/DLNA eller Squeeze där båda kräver en server som trivs mycket bra på en NAS (som du kan gömma i nån skrubb/garaget eller så). Tänker du dig Roon så piper hårdvarukraven upp en hel del men det finns absolut NASar som kan agera Roon Server (kör själv så, mycket nöjd).

Inge fel på en MacMini och den duger gott som server för samtliga serverbaserade lösningar och du kan gömma den om du vill, förutsatt att lagringsytan är tillräcklig.

Så svaret blir som vanligt en motfråga, ”hur långt är ett snöre?” :D

Som parentes har vi ju de streamers som tillhandahåller sin egen ”server” som t.ex. Bluesound, Aurender, Auralic, Lumin, Linn etc. De har ju ofta möjlighet att peta i en disk i enheten och sedan använda dess egen app för kontroll. Om man är nöjd med de system erbjuder, fine, kör på det och var nöjd. Man kan krångla till det in absurdum med detta men ibland är det enkla det bästa!

Link to comment
Share on other sites

Om du funderar på en NAS så är det rimligt att se till fler användningsområden än enbart lagra musik samt behov av musikserver. En NAS är har (väldigt) många användningsområden och blir ofta centrum i hemmets it-system. Om du har behov av att lagra en rad olika medier som film och foto samt dokument mm så är en NAS ett mycket bra val. På en lite bättre/kraftigare NAS kan du även köra virtuella maskiner vilket många nyblivna NAS-ägare snart upptäcker är något som är användbart. Med tiden brukar applikationerna öka i antal, så även utifrån denna orsak är en NAS ett bra alternativ. Det finns dock en tröskel in i NAS-världen, men tillverkare som Synology och QNAP har starkt bidragit till att denna tröskel är ganska låg. Mjukvaran är enkel att hantera, även för nybörjare. Att installera Roon server eller sätta upp en upnp/DLNA tar inte många minuter. Om du avser att köra Roon är det en stark rekommendation att läsa Roons egna NAS-rekommendationer. Som @AlfaGTV korrekt påpekat, Roon kräver en del fräs i burken....

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-12 at 17:23, hbgot said:

Det blir i alla fall en senare fråga om jag skaffar en nas eller inte.

prio ett är att välja streamer.

Isf kan det vara en idé att kasta ett getöga på denna tråd: 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-10 at 18:43, AlfaGTV said:

 Nu ska jag inte försöka sälja på allt o alla Roon, men det vore tjänstefel att inte nämna att Roon gladeligen spelar till Auralic Altair och Linn DS-maskiner numera. Och även Lumin vad jag vet. 

Linns maskiner behöver vara av nyare snitt tror jag?

 

Håller med Alfa GTV om Roon - har inte kommit till skott ännu men det kommer vad det lider.

 

Vad gäller Linns Ds så funkar Roon till alla DS-spelare. (Första Klimax DS kom 2007...). Det som kan vara en fråga är om man vill ha DSD eller inte - Linns spelare stöder det inte idag (undantaget klimax DS gen 4). För egen del så äger jag ingen musik i DSD så det är inget viktigt för mig (vill jag köra DSD så skulle jag kunna köra med min Project S2 som avkodar upp till DSD512).

 

En budgetlösning för att köra streamer och DAC är t.ex. en Raspberry Pi3 som kopplas via USB till Projects S2-dac. Den klarar av att streama det mesta - kräver inte någon ingenjörsgrad för installation (tom jag fick igång det :) och kostar cirka 4500kr. Nackdel? Den ser inte så flashig ut i racket..... Det är min rigg för hörlurslyssning (tillsammans med en Schiit Jotunheim).

Link to comment
Share on other sites

DSD uppspelning är inte viktigt för mig då jag idag inte har högupplösta filer över huvud taget och när jag efter uppgradering skall börja köpa dessa så kan jag likaväl köpa ett annat format.

när det gäller framtida högupplösta stream tjänster så är det svårt att förutse vilka plattformar som gäller det kan ju svänga fort.

prio får ligga på att få så mycket som möjjligt för pengarna med 16 bitars och 24 bitas format.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-10 at 08:45, hbgot said:

 

är ju ytterst sparsmakad vad det gäller funktioner och anslutningar men är ljudet på topp så kanske man kan leva med detta.

Simaudio moon neo 280d med mindkort.

har endast lyssnat väldigt kort på alternativen och då aldrig med mer än två st vid samma tillfälle.

finns det någon med erfarenheter av dessa spelare alternativt någon annan i likvärdig prisklass som kan dela med sig av detta.

MOON lanserade en ny MiND i München, MiND2. Den kommer snart att finnas i alla MOON MiND produkter. Och den klarar ROON + MQA.

 

Varför inte det nya försteget MOON 390, som har precis allt, inklusive ett tokigt bra riaa, ;-)

 

https://www.whathifi.com/news/moon-introduces-390-streaming-dacpre-amp

Link to comment
Share on other sites

detta är säkert en bra produkt men ligger utanför min budget för närvarande.

anledningen att jag i första hand letar streamer med inbyggd dac är att budgettaket ligger vid 30 000kr för närvarande.

hittar jag ett superalternativ för hälften så är det positivt för då kan jag handla förstärkare tidigare.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, hbgot said:

detta är säkert en bra produkt men ligger utanför min budget för närvarande.

anledningen att jag i första hand letar streamer med inbyggd dac är att budgettaket ligger vid 30 000kr för närvarande.

hittar jag ett superalternativ för hälften så är det positivt för då kan jag handla förstärkare tidigare.

Förstår. En 280D med nya MiND kan ju vara en idé, Om du gillade 280 vill säga. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...