Jump to content

Hur mycket har du satsat på din vinylspelare?


sprudel

Recommended Posts

Jag har haft funderingar på att skaffa en vinylrigg. Sålde alla skivor och enkel spelare strax efter att CD-mediet började ta plats ordentligt. Tyvärr var det många fina skivor som byttes mot CD hos Bengans.:(

Nu är det enbart streaming för min del, av lagrad och streamad musik. Planer på vinyl finns men jag drar mig för det, dels beroende på kostnaden, anskaffa alla skivor och allt meck, så fokus lutar mer åt att maximera streamingutrustningen istället. Avsikten är att prova mig igenom Auralic Aries (görs just nu och jag är imponerad), Aurender N 100 H, Melco N1 och kanske SOtM Ultra.

En duktig vinylspelare, en riktigt duktig, är nog närmare 100 000 kr i insats, med ett hyfsat andrahandsvärde i en mogen marknad.

En uppgradering av streamer från 20000kr och uppåt i en ”hela havet stormar” marknad där jag sätter en gräns på max 20000 även inom begagnadsegmentet. Andrahandsvärdet kan ju inte jämföras med den mer mogna vinylmarknaden. Får nog erkänna att jag behöver lite stöd att inte vara så snål med investeringen när antagligen många satsat väldigt mycket i sin vinylrigg, så varför skulle inte jag, fast på streamingsidan.....

Så tänker jag i dagsläget och är samtidigt lite nyfiken på hur mina forumkamrater tänker. Min fråga blir då hur mycket du satsat på din vinylsetup respektive streamingsetup. Lite roligare att fråga här än på faktiskt då vinylintresset antagligen är större på detta forum.

 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, calle_jr said:

Det känns inte helt meningsfullt att ha en superfin skivspelare om man inte har eller tänker skaffa en hyfsad skivsamling.

Kostnaden för en hyfsad skivsamling överstiger normalt vida kostnaden för hårdvaran.

Just sayin... :shy:

 

Nä men det är ju klart det ingår i investeringen, en del är ju samlandet.

Link to comment
Share on other sites

Jag utgår ifrån att jag har en lite annan approach till både vinyl och streamingsetupen. För det första köper jag få saker nya, då ska jag vara verkligt säker på att det är vad jag vill ha. Och köper man begagnat kan man oftast sälja grejerna med liten eller ingen förlust.

Hursom, jag har valt att ha ett urval snarare än alla ägg i samma korg. Dvs en Michell Orbe och en Linn LP12, flera pickuper i prisklass 10-20 men även några billigare klassiker. RIAA är dock detsamma så mina pickuper är i huvudsak low-low/medium output moving coil, eftersom det inte har justerbar gain. 

Lite liknande angreppssätt på streamingsidan, men där köpte jag en Embla Classic DL för ett antal år sedan. Nyfikenhet gjorde att den byttes men saknaden var för stor så en ”ny” Embla Classic inskaffades. Utöver detta har det tillkommit och gått diverse streaminglösningar och DACar genom åren.

 

För mig tror jag investeringen har varit ungefär lika fördelad och jag hävdar att man med tålamod, lite tur och ett mått skicklighet kan hitta en bra, komplett, källa för 50Tkr, oavsett skivspelare eller streaming. Visst finns det möjligheter att nå ljudmässigt längre men för att få märkbara förbättringar över denna prisklass börjar investeringskraven bli för stora (för min plånka :) ).

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, lindome said:

Hitta den bästa streaminglösningen, sen kommer jag över o dödar den med min 1210:a:cool:

 

Ta det med en nypa salt men du vet vart det landar HB....

Efter min erfarenhet av Auralic Aries så är jag inte alls så säker på att utfallet är till vinylens fördel, men vi får se vad Aurender och Melco kan bidra med. Givetvis ska vi ha ett battle när jag har provar färdigt. Gott att äta och att dricka, gott att lyssna.:)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, sprudel said:

Nä men det är ju klart det ingår i investeringen, en del är ju samlandet.

Finemang.

Det var ett antal mörka år där det var ytterst skralt med LP i butikerna. Nu är det back in business.

Jag får ju rekommendera en Kuzma Stabi Ref med Ref arm. I min bok är det en svårslagen kombo både klangmässigt och handhavandemässigt. Den står där man ställer den, den tål att ta i och varje del är byggd för att fungera i mekanisk miljö och med maskintoleranser.

Vad gäller pickup är fältet öppet och det går att skriva en bok om vilken pickup man ska välja.

Link to comment
Share on other sites

0kr här på skivspelare och då har jag ändå lagt ett antal tusenlappar på hifi. Kanske blir en Rega RP nånting senare men mest har jag varit inne på streaming då det är det jag mest har haft nytta av historiskt sett. Var ett tag inne på att skaffa en Thorens i Anis färg även om hifi handlarn nästan ville kalla den färgen nånting annat :65:

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

Om man ser till investering i vinyl med Clearaudio Anniversary på Evereststativ, så är den nog betydande dessvärre och hopräknad med ny motorstyrning, två tonarmar med två bra puppor, SUT:n och Riaan så kommer man upp i belopp som säkert ligger på samma nivå som högtalarna. Lägger man dessutom till en skivsamling på ett antal hundra plattor så vågar man inte tänka på vad det landar. 

Skulle jag börja om skulle jag nog satsa på en Brinkmann Bardo som är en spelare som jag gillar i ett mera normalt prisläge.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Min första skivspelare var en mycket enkel sak i plast med högtalare i locket inköpt 1965. Första LP, Hansson & Karlsson men snart blev jag less på det tunna ljudet så 1969 köptes den första stereon på Radiolagret Gbg. Thorens TD-150 Mk2 med en blå Sonus pickup. LP antalet började stiga rejält och de allra flesta har jag kvar. Efter hand kom CD-vågen som även den svepte med mig och jag snurrade runt en hel del sådana med åren. 2000 fick jag en nytändning på vinyl och skaffade en Opus 3 Continuo med den speciella armen till. Efter ett antal byten hit och dit har jag försökt att samla mig lite och snöat in på bra spelare, men som av någon anledning varit underskattade. För mono only, spelar en Sony TTS-3000 med PUA 286L och en Kotetu pickup. Den sista av Sonys remdrivna spelare. Denna körs genom ett Sentec EQ-11 rörbestyckat phono stage med variabla kurvor för gamla monoplattor. Till stereo, en Sony PS-8750 med PUA 1600S och en Shelter 501 Mk2 pickup som får hjälp av ett Rogue Stealth steg. Det finns naturligtvis många finare spelare men jag är nöjd med det jag har nu, och har nog svårt att höra skillnad på betydligt dyrare prylar. En Okki-Nokki skivtvätt och en packe nya innerpåsar, ingår naturligtvis för att på rätt sätt förvalta samlingen på några tusen skivor.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, sprudel said:

Efter min erfarenhet av Auralic Aries så är jag inte alls så säker på att utfallet är till vinylens fördel, men vi får se vad Aurender och Melco kan bidra med. Givetvis ska vi ha ett battle när jag har provar färdigt. Gott att äta och att dricka, gott att lyssna.:)

 

Så du fick ordning på Auralicen till slut? :-)  Kom du fram till vad hårdheten berodde på?

Link to comment
Share on other sites

Alla satsningar behöver sättas i relation till ambition, sammanhang och tidshorisont. Inom kategorin vinyl (drivverk, tonarm, pickup och RIAA + tillbehör) så finns det gott om mogna lösningar, där det främst handlar om förfining och optimering med få stora genombrott under senare år (där kanske Kronos och DS Audio med sin optiska avläsning får ses som undantag). Inom det digitala området - och då streaming allra särskilt - så handlar det ännu om relativt ny (och komplex) teknik, där utvecklingen som bekant går betydligt snabbare.

 

Man kommer väldigt långt med en streamer i prisklassen 20-35.000 kr idag med rätt optimeringar och tweaks. Det är svårare att motivera en renodlad streamer/server för sexsiffriga belopp annat än i de allra mest ambitiösa sammanhangen. En komplett vinylrigg i prisklassen uppemot 100.000 kr däremot anser jag vara ganska lätt att motivera. På den här nivån så finns det stora möjligheter att välja ett mekaniskt mästerverk som kommer att ge dig musikalisk njutning under många år framöver med en helt annan tidlöshet och ägarglädje.

 

Jag vill också passa på att slå ett slag för CD-skivan, där en modern transport (utan att nämna något specifikt fabrikat) i de flesta fall slår en streamer/server på fingrarna på motsvarande nivå. Om man har mycket CD-skivor så ser jag ingen anledning att lämna detta format - tvärtom. Alla format har sitt värde och sina möjligheter kort och gott. 

 

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Sprudel, jag undrar lite vad målet för dig är? Är det ljudkvalitet i första hand eller saknar du helt enkelt vinylspelandet? Vilken musikstil är intressant för dig och från vilka årtionden skulle vara intressant att veta. Har du av rena ljudkvalitetsskäl bestämt dig för att börja köra vinyl så har du ju en sorts resa framför dig, då du kanske helst vill satsa på nypressade audiofilutgåvor i stället för dyra originalpressar om det nu är äldre inspelningar du vill åt? Är det samlandet - att bläddra i backar, jämföra utgåvor på discogs o popsike, fynda på loppis etc. Om det är detta som hägrar kan du ju investera i en Technics 1210 eller en Rega 3 så är du ju i princip hemma. Du kanske har en viss "standard" på prylar som du investera i och tänker att om jag skall lyssna på vinyl så skall det minsann låta lika bra som streaming eller helst bättre? Det blir kanske inte kul om det inte låter top notch? Ursäkta om det blev lite rörigt, men jag tror att din målsättning är viktig i sammanhanget.

 

Min egen målsättning är inte främst ljudkvalitet. Jag samlar främst vintage-vinyl för att jag tycker det är enormt tillfredsställande och kul med att äga original-vinyl. För mig är det unika objekt som man kan ha kul med och spinna vid "finlyssningstillfällen". De är "tidskapslar" med en speciell känsla. Har man tur låter de bra också, men överföringar från masterbanden till CD eller fil låter ofta bättre tycker jag ;-)

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, shaft said:

Sprudel, jag undrar lite vad målet för dig är? Är det ljudkvalitet i första hand eller saknar du helt enkelt vinylspelandet? Vilken musikstil är intressant för dig och från vilka årtionden skulle vara intressant att veta. Har du av rena ljudkvalitetsskäl bestämt dig för att börja köra vinyl så har du ju en sorts resa framför dig, då du kanske helst vill satsa på nypressade audiofilutgåvor i stället för dyra originalpressar om det nu är äldre inspelningar du vill åt? Är det samlandet - att bläddra i backar, jämföra utgåvor på discogs o popsike, fynda på loppis etc. Om det är detta som hägrar kan du ju investera i en Technics 1210 eller en Rega 3 så är du ju i princip hemma. Du kanske har en viss "standard" på prylar som du investera i och tänker att om jag skall lyssna på vinyl så skall det minsann låta lika bra som streaming eller helst bättre? Det blir kanske inte kul om det inte låter top notch? Ursäkta om det blev lite rörigt, men jag tror att din målsättning är viktig i sammanhanget.

 

Min egen målsättning är inte främst ljudkvalitet. Jag samlar främst vintage-vinyl för att jag tycker det är enormt tillfredsställande och kul med att äga original-vinyl. För mig är det unika objekt som man kan ha kul med och spinna vid "finlyssningstillfällen". De är "tidskapslar" med en speciell känsla. Har man tur låter de bra också, men överföringar från masterbanden till CD eller fil låter ofta bättre tycker jag ;-)

Ja du. Ljudkvalitet sätts nog främst och jag är väldigt nyfiken på hur långt man kan komma med den digitala sidan. DSD låter ju enormt bra redan men kan troligtvis bli ännu bättre. Perfect Sense har lovat skicka mig en Aurender för provlyssning, vilket är fantastiskt generöst.

Enligt ett antal recensioner ska den vara bättre än Auralic och det enda som fungerar är att prova själv i sin egen anläggning och smaka innerligt och väl på vad man upplever.

Vinylsamlandet av fina utgåvor låter ju kul men det kräver också att välljudet från vinyl är bättre än den digitala fronten. Lägger hellre krutet på fler par skidor, cyklar och flugspön förutom flugrullar som jag är väldigt svag för, mekaniska små underverk är det.

Så, för att besvara din fråga så är samlarintresset inte första fokus om jag ändock samlar fina utgåvor digitalt. Detta får jag ju ompröva om vinyl spelar bättre än min digitala anläggning efter uppgraderingen. Jag har ju ett framtida battle mot Technics 1210 och innan det sker måste jag i princip vara hemma på digitala fronten.:).

Link to comment
Share on other sites

Hoppas du tar nedanstående synpunkter för vad det är. Ingen pekpinne, bara min personliga syn om den kan hjälpa dig med dina tankar på analogt ljud.

 

Jag försökte komma hem på den digitala fronten. Det blev en MSB-rigg som jag tycker låter bäst för mig när jag kollat runt rätt mycket . Men när jag började penetrera analogmarknaden eftersom den digitala var "klar" hörde jag allt jag försökt få till och saknat i det digitala mediet. På vinylen fanns det där redan i tex 1210an. För mig har det analoga mediet den grund som det är svårt att få i det digitala. Det har alltid varit något som saknats mig även in sjukt dyra digitala spelare.   Vissa digitala klarar det bättre än andra men de når inte över till den analoga sidans fördelar för mig. Så jag bestämde mig helt enkelt för att börja bygg med rätt grund. Den grund i återgivningen som får mig berörd, den som får mig at stampa takten till musik som jag bara tekniskt lyssnar på i det digitala mediet. 

 

Mitt råd är att köpa en 1210 , kanske en puppa för några tusenlappar och ett hyggligt Riaa. Kör med det ett tag och vänj dig. Töm inte plånboken på annat än bra musik på vinyl och känn efter om det funkar. Det kommer på vissa punkter att slå det mesta på digitalsidan, det har du ju själv hört vet jag. Jag fick ju ett samtal när du börjat hämta dig från chocken efter lindomes besök.

När jag testade 1210 mot min MSB-rigg fanns musikaliska kvalitéer i 1210an som var sämre i MSB, men visst fanns kvalitéer i upplösning kraft etc som MSB var bättre på, men det avgjorde saken för mig. MSB är ändå en ovanligt analog-klingande digitalprodukt tycker jag. Jag vill ju bli musikaliskt berörd utan att analysera detaljer när jag lyssnar. Det gör vinylen bättre. Redan på Technics 1210 nivå.

Jag har hört DSD kontra analog inspelning i studio och jag tycker ju fortfarande inte att det är i kapp alls på det musikaliska planet. Lite bättre blir det om DSD128-mastern spelas över på band faktisk... av någon anledning. (Jag har testat det).

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

Hoppas du tar nedanstående synpunkter för vad det är. Ingen pekpinne, bara min personliga syn om den kan hjälpa dig med dina tankar på analogt ljud.

 

Jag försökte komma hem på den digitala fronten. Det blev en MSB-rigg som jag tycker låter bäst för mig när jag kollat runt rätt mycket . Men när jag började penetrera analogmarknaden eftersom den digitala var "klar" hörde jag allt jag försökt få till och saknat i det digitala mediet. På vinylen fanns det där redan i tex 1210an. För mig har det analoga mediet den grund som det är svårt att få i det digitala. Det har alltid varit något som saknats mig även in sjukt dyra digitala spelare.   Vissa digitala klarar det bättre än andra men de når inte över till den analoga sidans fördelar för mig. Så jag bestämde mig helt enkelt för att börja bygg med rätt grund. Den grund i återgivningen som får mig berörd, den som får mig at stampa takten till musik som jag bara tekniskt lyssnar på i det digitala mediet. 

 

Mitt råd är att köpa en 1210 , kanske en puppa för några tusenlappar och ett hyggligt Riaa. Kör med det ett tag och vänj dig. Töm inte plånboken på annat än bra musik på vinyl och känn efter om det funkar. Det kommer på vissa punkter att slå det mesta på digitalsidan, det har du ju själv hört vet jag. Jag fick ju ett samtal när du börjat hämta dig från chocken efter lindomes besök.

När jag testade 1210 mot min MSB-rigg fanns musikaliska kvalitéer i 1210an som var sämre i MSB, men visst fanns kvalitéer i upplösning kraft etc som MSB var bättre på, men det avgjorde saken för mig. MSB är ändå en ovanligt analog-klingande digitalprodukt tycker jag. Jag vill ju bli musikaliskt berörd utan att analysera detaljer när jag lyssnar. Det gör vinylen bättre. Redan på Technics 1210 nivå.

Jag har hört DSD kontra analog inspelning i studio och jag tycker ju fortfarande inte att det är i kapp alls på det musikaliska planet. Lite bättre blir det om DSD128-mastern spelas över på band faktisk... av någon anledning. (Jag har testat det).

 

Apex! Du är härmed inviterad till det kommande battle mellan Technics 1210 och min nya digitala front.

Det blir en lång kväll.:)

Link to comment
Share on other sites

Som jag hävdat tidigare så finns ingen anledning att jämföra medier emellan. Alla medier har sina för och nackdelar och behöver inte jämföras, utan värderas var för sig. Inom varje medie finn bra respektive dålig framställning och jag kan finna pärlor inom alla. Tycker att nivån på förhållandevis billiga produkter har höjts på senare år. En fullt acceptabel utrustning kan fås för mindre pengar idag än för säg 20 år sedan. Jag tror att den totala matchningen har större inverkan på systemets ljudkvalitet än annat. Att viss avspelningsutrustning A skulle lämpa sig bättre än B beror nog mer på hur systemet ser ut i  stort och vad det skall spela med för övrig utrustning än produkten i sig. Att det skulle finnas viss utrustning bättre lämpad att spela originalvax på än andra skivor tror jag inte riktigt på. Bättre att vara trogen sitt eget ljudideal och det egna systemet.Trail and error och test i det egna systemet är nog ända vägen till framgång.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Som jag hävdat tidigare så finns ingen anledning att jämföra medier emellan. Alla medier har sina för och nackdelar och behöver inte jämföras, utan värderas var för sig. Inom varje medie finn bra respektive dålig framställning och jag kan finna pärlor inom alla. Tycker att nivån på förhållandevis billiga produkter har höjts på senare år. En fullt acceptabel utrustning kan fås för mindre pengar idag än för säg 20 år sedan. Jag tror att den totala matchningen har större inverkan på systemets ljudkvalitet än annat. Att viss avspelningsutrustning A skulle lämpa sig bättre än B beror nog mer på hur systemet ser ut i  stort och vad det skall spela med för övrig utrustning än produkten i sig. Att det skulle finnas viss utrustning bättre lämpad att spela originalvax på än andra skivor tror jag inte riktigt på. Bättre att vara trogen sitt eget ljudideal och det egna systemet.Trail and error och test i det egna systemet är nog ända vägen till framgång.

 

Calm

 

Visst. Jag har tusentals CD-skivor fler än analog musik och jag spelar med glädje och njuter av den digitala musiken. Men jag tycker man kan jämföra olika mediers musikaliska kvalitet. En del i min hobby går ut på att få bra ljud när jag lyssna på musik jag gillar och då väljer jag hellre det mediet som låter bäst i mina öron de tillfällen jag vill "finlyssna".

Skulle inte det varit intressant för mig skulle jag nog bara streamat musik kan jag tro. Nu streamar jag inter alls...

 

Link to comment
Share on other sites

Blir spännande att följa med tråden hur din uppfattning blir efter Lindomes vinyl besök! Själv upplever jag att om jag kör musik digitalt så får man ett bra högupplöst ljud, men när jag kör vinyl så är det nått där som gör det speciellt svårt att sätta fingret på vad det är det bara känns avslappnat, närvarande, njutbart och trevligt..

 

Själv kan jag fortfarande inte fatta hur man kan få så mycket välljud ur en Technics 1200 med rätt nål och som sagt, det var det som blev upprinnelsen till att införskaffa en Avid men jag har även Technicsen inkopplad då jag tycker det är trevlig att variera och gillar skarpt ljudet från den.

 

Jag tror jag sprang på dig hos Akkelis för ett tag sedan, du kom in med en Avid skivspelare och sa att du tycke att du kände igen mig men vi kunde inte placera från var. Nu kom jag ihåg att det var ju du som testa min Pass lab xa 30,5 och försteg!

Edited by Sammy
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, sprudel said:

Ja du. Ljudkvalitet sätts nog främst och jag är väldigt nyfiken på hur långt man kan komma med den digitala sidan. DSD låter ju enormt bra redan men kan troligtvis bli ännu bättre. Perfect Sense har lovat skicka mig en Aurender för provlyssning, vilket är fantastiskt generöst.

Enligt ett antal recensioner ska den vara bättre än Auralic och det enda som fungerar är att prova själv i sin egen anläggning och smaka innerligt och väl på vad man upplever.

Vinylsamlandet av fina utgåvor låter ju kul men det kräver också att välljudet från vinyl är bättre än den digitala fronten. Lägger hellre krutet på fler par skidor, cyklar och flugspön förutom flugrullar som jag är väldigt svag för, mekaniska små underverk är det.

Så, för att besvara din fråga så är samlarintresset inte första fokus om jag ändock samlar fina utgåvor digitalt. Detta får jag ju ompröva om vinyl spelar bättre än min digitala anläggning efter uppgraderingen. Jag har ju ett framtida battle mot Technics 1210 och innan det sker måste jag i princip vara hemma på digitala fronten.:).

Tack för input! Jag tror som många andra här att om du går den analoga vinylvägen så får man ett annat "sound" - lite som äpplen o päron som det är möjligt att du kan uppnå goda resultat utan att belåna huset ;-) Alltså det är inte alltid mycket dyrare är roligare att lyssna på. Vad jag menar med det är att även om en mkt dyrare vinylspelare kanske låter mer "hifi" så är det inte säkert att din njutning/avslappning/involvment blir motsvarande bättre. Jag har själv funderat på att uppgradera många gånger, men inte blivit av. Det jag har har hittills funkat bra. Gällande digitala så gissar jag att det blir än svårare att höra en signifikant skillnad om det är samma källfiler, men vi är ju olika allihopa. Själv är jag mest nöjd att jag njuter av musiken utan att analysera ljudet varje dag ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Apexorca said:

 

Visst. Jag har tusentals CD-skivor fler än analog musik och jag spelar med glädje och njuter av den digitala musiken. Men jag tycker man kan jämföra olika mediers musikaliska kvalitet. En del i min hobby går ut på att få bra ljud när jag lyssna på musik jag gillar och då väljer jag hellre det mediet som låter bäst i mina öron de tillfällen jag vill "finlyssna".

Skulle inte det varit intressant för mig skulle jag nog bara streamat musik kan jag tro. Nu streamar jag inter alls...

 

För mig är musikalisk kvalitet, komposition, framförande, ton, takt, instrumentering, solistprestationer, musikers inlevelse etc... Det andra som du nämner är tekniskt kvalitet och i min värld kan ett medie eller för den delen ett system inte var mer eller mindre musikaliskt, det förmedlar bara ett framförande inspelat i en studio eller på scen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag som flera varit inne på att det är väldigt svårt (och i viss mån även ointressant) att jämföra teknologier för det handlar om så mycket mer än bara mediet. Jag skulle inte vilja vara utan vare sig den ena eller den andra källan och jag kan lätt plocka fram favoriter på respektive format där den andra inte når hela vägen. Hur som helst tror jag inte att du behöver ta i så du kräks för att nå tillräckligt långt med rätt skivor på vinyl. Ett exempel. Jag köpte nyligen en platta från '73 på vinyl som jag gillar skarpt. Plattan och gruppens övriga alster fanns även på Tidal så jag gjorde en jämförelse - det lät mer eller mindre skit och var i princip olyssningsbart, så även om vinylen inte var speciellt välpolerad så var det ingen match för vinylen och jag tror inte heller att det hade behövts en speciellt dyr spelare för att knocka det digitala. På samma sätt kan jag plocka fram exempel på plattor på CD eller Tidal som låter hur bra som helst och där jag är klart tveksam till om en vinylpress av en digital master skulle tillföra något av värde.

 

Som några varit inne på, skaffa en lämplig spelare, må det vara en Technichs 1200/1210 eller något annat och se till att komma igång och se om det är något för dig. Köp inte i första hand musik du redan har digitalt för att hålla på och jämföra utan annan musik, ny eller gammal beroende på vad det är du gillar. Du kanske har några gamla favoriter från din tidigare vinyl-tid som du aldrig riktigt har uppskattat digitalt? :)

 

Avslutningsvis, min "första" vinylspelare efter att ha genomgått ungefär samma resa som du med kanske 10-15 år med enbart digitalt kostade kanske 25' (verk, Riaa och MM-pu) och hade jag inte drabbats av svajproblem när jag bytte puppa så hade jag antagligen fortfarande lirat på den. Den fixade precis det jag var inne på, alltså att med rätt skivor ner eller mindre krossa CD!

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calm said:

För mig är musikalisk kvalitet, komposition, framförande, ton, takt, instrumentering, solistprestationer, musikers inlevelse etc... Det andra som du nämner är tekniskt kvalitet och i min värld kan ett medie eller för den delen ett system inte var mer eller mindre musikaliskt, det förmedlar bara ett framförande inspelat i en studio eller på scen.

 

Calm

Som du beskriver musikalitet håller jag med till 100%. Vi har nog inte samma uppfattning om uttrycket i det sammanhang jag försöker beskriva. 

Som du beskriver det var det för mig också tills för ett antal år sedan när jag i detta form gjorde samma synpunkt som du. Hur kan ett system vara mer eller mindre musikaliskt? Det var för mig helt oförståeligt.  Ett system är utan egen tolkning. Det bara förmedlar det som spelats in... eller... och kan bara förmedla den musikalitet som musikerna uttrycker.

Dock används uttryckte mycket och jag har tagit det till mig mycket. Jag har kommit att tolka det olika. Talar vi om musiken/musiker eller systemet. 

Ett system som är musikaliskt är för mig ett system där jag blir mer innerligt bröd av musiken. Det har med spelglädje att göra och inte alls tekniska detaljer i systemet. Just musikaliteten i systemet beskriver för mig något annat än ett tekniska detaljer i ljudet. Vissa system där alla HiFi parametrar är rätt men musiken inte berör mig är ett omusikaliskt. I ett annat system med Hifi-mässiga brister kan samma låt ge mig gåshud för att den berör mig djupare. Det är ett musikaliskt system.

 

 

Jag upplever bra musik underbar från olika system och medier. Så det är inte det jag talar om . Jag talar om i vilket system och med vilket medie jag blir mest berörd. Vad gäller medie är det helt klart det analoga som berör mig mest och gör mig mest glad, medryckt, tårögd eller vad ni vill. 

Har jag inte musiken på analogt medie går Cd utmärkt. Är musiken bara bra funkar den i bilen, från Iphone,  i sommarhuset, i båten eller på restauranger.

Om jag kan välja så gillar jag återgivningen bäst från det analoga mediet och ffa från bra musik vettigt inspelat från masterbandkopior på rullband. Så ni behöver inte tro att jag inte gillar musik från andra medier eller system... för jag gillar det också. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Taxmannen said:

Som några varit inne på, skaffa en lämplig spelare, må det vara en Technichs 1200/1210 eller något annat och se till att komma igång och se om det är något för dig. Köp inte i första hand musik du redan har digitalt för att hålla på och jämföra utan annan musik, ny eller gammal beroende på vad det är du gillar. Du kanske har några gamla favoriter från din tidigare vinyl-tid som du aldrig riktigt har uppskattat digitalt?

 

Jag tycker det är svårt att ge råd till dem som funderar på vinyl-spåret men inte är helt säkra på att de vill gå på nämnt spår. Jag håller helt med om det Taxmannen skriver och att köpa vinylavspelare bara för ljudkvalitetens skull kan gå fel, alla tycker inte att det blir bättre. Om man störs väldigt mycket av brus och knaster kanske vinylen inte är rätt väg att gå men om man klarar att "höra musiken genom felen" är det ofta det. Störsignalerna ligger förstås på en högre nivå men nyttosignalen verkar inte påverkas så mycket av det så att det stör det musikaliska uttrycket. Felen på moderna CD-produktioner lyckas däremot med just konststycket att förstöra just det musikaliska uttrycket. I vissa fall drabbar det även nyutgivna vinyler.

 

Jag själv föredrar oftast vinylen när jag jämför med CD men just jämförelsen ägnar jag mig ganska lite åt egentligen. Jag har en massa gamla vinyler som jag tycker om och då blir det ju naturligt att använda vinylavspelare. Man kan förstås digitalisera vinylsamlingen och kanske till och med filtrera bort en del knäpp och knaster i samband med det men min känsla är att det aldrig blir riktigt lika bra som vinylavspelningen och den förbättras dessutom då och då. Ska man då gå tillbaka och digitalisera igen?

 

Tråden handlar ju egentligen om priset på avspelningsutrustningen vi använder och visst kan det dra iväg ordentligt om man har intresse för det men en startanläggning behöver inte vara särskilt dyr. Det som nog kostar mer efter en ganska kort tid om intresset bevaras är skivsamlingen som byggs upp. Jag skulle inte i första hand köpa nya vinyler om jag började om utan jaga gamla favoriter begagnat. Just jakten på skivor är en stor del av behållningen med vinylspelandet.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, shaft said:

Själv är jag mest nöjd att jag njuter av musiken utan att analysera ljudet varje dag ;-)

Klockrent i mina öron:cool:

 

Många bra inlägg tycker jag och kan hålla med om dem även om det är eller uppfattas som motsägelsefullt. Vi äro lika inför lagen men kanske ändå inte i realiteten?!

Jag lyssnar numera bara och orkar inte ens tweaka i någon större utsträckning, mina högtalare står inte perfekt, apparaterna och deras fötter skulle säkert kunna förbättras, akustiken skulle kunna förfinas, etc etc men jag orkar inte sitta och lyssna efter fel och tro att om jag bara fixar till X så blir det perfekt. Jag använder inte botox eller gör om mig på inrättningar för att försöka tillfredsställa mig så att andra ska gilla mig bättre, jag är som jag är och vissa bevisligen gillar det och andra inte, Så vad spelar det för roll om anläggningen inte passar någon annan? Inte ett skit! Huvudsaken måste vara att man får vara och tycka som man själv vill och lyssna på det som passar för dagen/inspelningen eller vad det nu kan vara.

 

Vet inte om jag skrivit så som jag menar, men hoppas att det tolkas som ett positivt inlägg!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...