Jump to content

Avicii död.


Taxmannen

Recommended Posts

Avicii har avlidit endast 28 år gammal i Oman. Avicii, som egentligen hette Tim Berglig, tillhör kanske inte mina personliga favoriter men han var verkligen en del i det svenska musikundret och troligen ännu större utomlands än i Sverige.

 

Tragiskt att gå bort så ung.

 

1200px-Tim_Studio2104.thumb.jpg.996a12698fec9bd14dbe380a2cd9bd03.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mina barn berättade för mig. Riktigt tråkigt. Han var en svensk storhet i den universella populärkulturen och duktig dessutom. Massa rykten går om orsaken till hans död. Det var känt att han festade mycket och hårt. Jag skulle inte bli förvånad om orsaken hänger ihop med en sådan livsstil. Tragiskt oavsett orsak så klart.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att höra. Inte heller min personliga favorit rent musik genre mässigt men jag gillade i alla fall Wake me up en hel del faktiskt. Jag kan rekommendera dokumentären om hans liv på SVT Play. Jag satt och kollade på den nu en bit in i natten.... Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Känns bara overkligt. R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Han verkade i ett musiklandskap som ligger utanför mina vanor, där gränsen mellan musiker och DJ har suddats ut helt, och sättet hur han skapade och distribuerade musik är helt främmande. Popularitet mäts inte i antal sålda album utan antal följare på sociala media. Skulle gärna gå på en sån där festival nån gång. Hans tidiga produktion är lite intressant, innan han växlade till pop.

Imponerande insats.

 

Link to comment
Share on other sites

För mig har han tydliggjort vad samplingsmusik handlar om där man skapar på ett annat sätt än vad jag är van vid. Men mer att gå från detta till egna kompositioner. Framförallt dessa gigantiska shower med ljus och ljud på jättearenor tycker jag verkar häftigt när hela publiken står och dansar och längst fram står en ensam gubbe och orkestrerar det hela med en teknik som inte verkar sätta någon begränsning. Världskänd och framgångsrik.

Vad jag förstår hade framgången en baksida också som resulterade i en time out. Kanske livsstil och tomhet när hela livet rusar fram? Tråkigt i vart fall när unga dör i förtid. Har i vart fall mycket påtagligt sätt satt Sverige på den internationella musikarenan.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Även fast jag inte har någon större anknytning till honom, så blir man så klart berörd.
Konstnärlig känslighet kan täras hårt på om trycket och sammanhangen man vistas i börjar kännas tvingande. Vila i frid.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker en hel del av hans produktioner är jäkligt bra. Han stack ut på ett särskilt sätt på det sätt han fusionerade pop med sitt "datakomp". Jag har inte hört allt men "Wake Me Up" och "Waiting For Love" tycker jag har är jäkligt bra.

 

Världen behöver även högklassik pop och det tycker jag Avicii presterade. Jag säger som @calm att det hade varit häftigt att bevista någon av hans konserter.

En riktigt tråkig nyhet.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag sett dokumentären på SVT Play två gånger och den sa rätt mycket om att nästan alla som levde nära inpå honom var ute efter hans pengar och väldigt få eller ens nån..brydde sig om honom som en riktig vän kan göra förutom möjligtvis hans familj men dom såg man ju aldrig förutom när han pratade med sin mamma via telefon vid nåt tillfälle..annars såg man ju aldrig dom. Inte ens när han var på sjukan på grund av inflammation i buksportskörteln som senare ledde till brusten blindtarm och brusten gallblåsa... så ville dom bara att han skulle fortsätta vilket jag tyckte var skrämmande. Klart att dom ville att han skulle fortsätta hela tiden...Dom levde ju på hans pengar och nu är han död. Jag tror inte att hans familj fattade riktigt hur illa det var... hade dom gjort det så hade han nog klarat sig längre.. han skulle ju haft nån som sa till honom att "Nu är det konstant semester!!!". Nu bestod ju hans "team" mer eller mindre av "påhittade vänner" som bara ville åt hans pengar..Vilket jag inte tycker är nån riktig vänskap... Tragiskt minst sagt!

 

Jag har också lyssnat lite mer på hans mer okända musik och inte bara dom mest populära låtarna och många är väldigt skickligt gjorda,,, alltså hur man kan skapa en melodi och ändå få till den, alltså vrida o vända på det så att det låter så Där!! Inte illa!... Jag har rätt dålig koll på hur man uttrycker det. Men man hör ju iaf att det är ett snille som har komponerat ihop många av låtarna. Som nån sa nånting i stil med att man kan lyssna på en musiker med riktiga instrument och säga att det var ett väl utfört arbete och bra gjort osv... Men tar man en som Avicii och inte säger samma sak så har man rätt dålig koll för det är minst lika mycket arbete bakom. Han satt ju dessutom hela tiden och jobbade...Med burken..sen är det ju sångare inblandat osv också och även instrument såsom synt osv så det var ju enbart grundmelodin och basslingan som han plockade fram via datorn. Det var ju tal om en hel del artist sammarbeten såsom Madonna mfl, Han borde inte vara död om nån bara hade sagt att det här är inte bra för dig. Hade det varit så,, så hade han levt idag tror jag... Men då återstår ju det lilla att se vad som orsakade hans död. Det är ju ingen som vet förutom en liten klick människor än så länge...

Link to comment
Share on other sites

Det skall väl sägas att han säkert knåpade ihop mer än så i låtarna än enbart melodin mm men om just det finns det säkert nån annan som har mer koll än jag. Jag såg och hörde bara en del och har personligen ingen större kännedom om datorer och hur man skapar låtar i dessa även om jag har gjort just det själv i tidiga år mellan 1997- År 2000 i nåt basic program med vänner :) Så jag har faktiskt själv en kassett liggandes med outgiven liknande musik haha... Tänk senare delen av 90 tals disco :D 

Link to comment
Share on other sites

Enligt Expressens senaste artikel om hur det gick till vilket inte är helt avslöjat ännu men vad man nästan kan tyda så låter det mer som att det handlar om ett självmord, att han tog sitt liv. Längre ner i artikeln får man tips på mer eller mindre vad man ska göra om man själv upplever nedstämdhet osv. Jahopp det var det..det... Det låter redan som tidningarna vet svaret fast att dom inte får berätta något... Ska bli en aning intressant att veta om det var just det här dom menade.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Hifi_Perrra said:

Enligt Expressens senaste artikel

Expressen? Du hittar fler sanningar i Kalle Anka.

Tyvärr glider merparten av media över i samma arbetssätt, antagligen för att det är det enda vi läsare vill ha.

 

David Hellenius visade följande sms för sina följare:

 

IMG_3958.PNG

 

Expressens journalistiska analys:

Totalt sammanbrott i Let's Dance. En man kom fram och skällde. Det kunde ha slutat i katastrof. Är David Hellenius anhållen? Ska serien läggas ner? Läs om intrigerna och de interna stridigheterna på sidorna 8-32.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Taxmannen said:

 

Först Wiman/DN och nu Expressen - man kan nästan tro att du har något emot slaskpressen :D

:)

Exemplet från Expressen var ju öppet mål. Wiman & Co är slugare och mer svårgenomskådliga.

Jag tycker att ett samhälle inte bör styras av media, eftersom media bara agerar på snabba förändringar.

Naturliga processer sker normalt inte snabbt. Samhällsstrukturer ändras långsamt till det bättre eller till det sämre.

Det är normalt sett ingen idé att jämföra från en månad till en annan eller ens från ett år till ett annat.

Därför bör vi inte låta våra makthavare styras av media utan av fakta. Media knycklar alltid till fakta från ett sensationsperspektiv. Det är deras jobb.

Samma "problem" återfinns inom tex börshandel och det slår igenom i hela företagsstrukturer.

 

Link to comment
Share on other sites

Livesändning i TV4 Play igår eftermiddag intervjuade representant för Suicide Zero och visade samtidigt ”bannern” - Tim Bergling tog sitt liv...

Så troligen liggr det väl någon sanning i det, avsett om han självmedicinerade eller verkligen tog sitt liv.

Mediacirkusen gör det än mer tragiskt...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

:)

Exemplet från Expressen var ju öppet mål. Wiman & Co är slugare och mer svårgenomskådliga.

Jag tycket att ett samhälle inte bör styras av media, eftersom media bara agerar på snabba förändringar.

Naturliga processer sker normalt inte snabbt. Samhällsstrukturer ändras långsamt till det bättre eller till det sämre.

Det är normalt sett ingen idé att jämföra från en månad till en annan eller ens från ett år till ett annat.

Därför bör vi inte låta våra makthavare styras av media utan av fakta. Media knycklar alltid till fakta från ett sensationsperspektiv. Det är deras jobb.

Samma "problem" återfinns inom tex börshandel och det slår igenom i hela företagsstrukturer.

 

Håller helt med dig!:thumbsup: Kvartalsekonomi och kvartalspolitik har stora likheter. Båda stirrar ängsligt fram emot nästa mätning eller nästa kampanj på sociala medier. Man anställer stora staber för att hantera detta och krishantering kommer nog bli ett universitetsämne om det inte redan är det. Långsiktighet lyser med sin frånvaro tyvärr.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, calm said:

Håller helt med dig!:thumbsup: Kvartalsekonomi och kvartalspolitik har stora likheter. Båda stirrar ängsligt fram emot nästa mätning eller nästa kampanj på sociala medier. Man anställer stora staber för att hantera detta och krishantering kommer nog bli ett universitetsämne om det inte redan är det. Långsiktighet lyser med sin frånvaro tyvärr.

 

Håller också med och det var det jag syftade på med "slaskpressen". tyvärr har den tredje stadsmakten helt missuppfattat sitt uppdrag och drivs inte av att producera god journalistik. Det är samtidigt skönt att det börjar komma en del nya kanaler för nyhetsbevakning och analys. För mig är Kvartal och Ledarsidorna de klarast lysande stjärnorna i dagens mediemörker.

Link to comment
Share on other sites

Uppmärksamheten hjälper förmodligen till att få en hel del att lyfta blicken. Inse att omkring oss finns personer som utåt sett ser ut att ha det bra och må bra, men att de mår egentligen helt bedrövligt. Professionen ser tyvärr en kraftig ökning bland yngre som mår mycket dåligt. Här har ju våra kära nyhetsredaktioner öppet mål i att lyfta fram och verkligen diskutera problemet, om och om och om igen...... 

Att hjälpa andra gissar jag på blir ett ännu starkare framtidsyrke.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hifi_Perrra said:

Sen kan jag hålla med om att Expressen inte är nån vidare bra sida att läsa nyheterna på men det var ju inte det som vi diskuterade i den här tråden. Det var ju att Avicci var död...Eller??

Sant.

Du kanske dessutom är den ende som lyft fram honom tidigare på Euphonia.

Jag reagerade för snabbt eftersom det är vanligt att man inte bryr sig om en persons gärning utan hellre en ryktesspridning om något sensationellt kring hans död.

Det finns ju en annan ryktesspridning att han blev mördad pga för många avslöjanden kring pizzagate.

Strunt samma, för Euphonia är det mer intressant att prata om hans musikaliska gärning tycker jag.

Hans samarbetspartner Mike Einziger lär ha berättat för RollingStone;

 

Quote

Watching him produce, it was like watching someone play video games. He was so fast. You would have thought he was playing Nintendo, except there was sound coming out and you could hear him shaping it.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Sant.

Du kanske dessutom är den ende som lyft fram honom tidigare på Euphonia.

Jag reagerade för snabbt eftersom det är vanligt att man inte bryr sig om en persons gärning utan hellre en ryktesspridning om något sensationellt kring hans död.

Det finns ju en annan ryktesspridning att han blev mördad pga för många avslöjanden kring pizzagate.

Strunt samma, för Euphonia är det mer intressant att prata om hans musikaliska gärning tycker jag.

Hans samarbetspartner Mike Einziger lär ha berättat för RollingStone;

 

 

Jo, sånt som händer! :) Har hänt mig med rätt många gånger att man har varit lite för snabb. Men sånt ska man aldrig sitta o fundera över, särskilt inte när det gäller forum om det går snett, för då skulle man bli knäpp! Bara att blicka framåt helt enkelt! :) Hur som helst! Att han skulle ha blivit mördad, just det ryktet kände jag inte till och det är väl ändå för väl att jag inte gjorde! :) Men då är jag inte ute o flaxar på allt för många sidor :) Nej, såna där falska nyheter ska man passa sig för och avsikten med dom är ju att det enbart ska göra så stor skada som möjligt och då är ju internet ett perfekt vapen och det struntar väl dom i som skriver dom. Det är ju hela vitsen med det...Knepigt värre... Mmm, så är det med den saken....

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, YYZ said:

Uppmärksamheten hjälper förmodligen till att få en hel del att lyfta blicken. Inse att omkring oss finns personer som utåt sett ser ut att ha det bra och må bra, men att de mår egentligen helt bedrövligt. Professionen ser tyvärr en kraftig ökning bland yngre som mår mycket dåligt. Här har ju våra kära nyhetsredaktioner öppet mål i att lyfta fram och verkligen diskutera problemet, om och om och om igen...... 

Att hjälpa andra gissar jag på blir ett ännu starkare framtidsyrke.

Ja, redan nu är det ju brist på folk inom exempelvis Psykiatri, men även annat så att utbilda sig till nåt inom det borde väl betyda att man har framtiden tryggad, i annat fall att man får jobba tills man går under vilket betyder att man kanske hamnar där själv en vacker dag... Blir som ett motvilligt kretslopp...:33:  Det är väl så det ser ut idag på Akuten tex... Man blir själv ett offer...Iaf som det ser ut idag på en del ställen...även hemtjänsten...osv. Så jag tycker ändå att han den där Tim Bergling borde ha ställt in turné livet och enbart ägnat sig åt att skriva musiken och sen även gått till nån psykolog...Det var just det som morsan sa. "Varför skulle han hålla på och åka runt o spela överallt?? Det kunde han väl ha struntat i." Med tanke på vad han drog in på 3 år nånting...500 miljoner så kunde han ju faktiskt ha struntat i det... Han kunde ha köpt lite stereo på Hifiklubben det tycker jag allt...Eller Hifi Consult hos Sladd.. Det piggar ju alltid upp... :) Hade det istället blivit 100 miljoner och att han hade mått bättre så hade det ju varit guld värt...Men det är ju lätt å säga... Var säkert en hel del annat också som ledde till det beslutet... Tex att vara offentlig person på det viset är väl inte så väldans lätt. Se bara på Justin Bieber mfl. Går ju inte att gå en meter utan att det kommer en hel skock med människor som ska fota å hålla på...Att fota på det viset det fattar jag inte att det inte är totalförbjudet i dessa länder där det förekommer....Mycket märkligt...Man tycker ju att det borde finnas nån lag mot det.. Det där är illa skött...Men det är mer vad jag tycker alltså...Finns säkert en hel del som håller med.. Men inte dom själva givetvis...Nä nä vi har inte gjort nåt fel... - Vi gör aldrig fel..Å hej o hå...!...    Mmmm....visst....

 

 Sen var han den där Tim en känslig person tydligen och är man dessutom perfektionist när man skapar musiken.. ja.. då blir det väl sällan mycket fritid över...Man jobbar tills allt är klart helt enkelt och kan inte slita sig o säga.. Ähh, nu struntar jag i detta för idag.. Det kan man ta i morgon istället.. Det är ju inte så att världen går under för att man hoppar över ett par saker o gör det en annan dag istället... Men, men, nu är jag ingen vidare psykolog då men... Men intressant med diskussionen iaf. Även om Timpa fick sätta livet till och det var ju inte riktigt tänkt att det skulle sluta så, iaf inte när han började sin karriär.. Då hade han väl inte en tanke på det.. Fast musiken lär väl finnas kvar. Det är märkligt egentligen... När någon annan dör.. Då får man själv energi till att fortsätta... Rena lyckopillret. Det är väl lite så människan fungerar...Man är glad för det lilla :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror aldrig jag hört en hel Avicii låt och hade ingen koll på vem han var, men ikväll så såg jag dokumentären Avicii True Stories dokumentären på Netflix och som vanligt med musikdokumentärer så är det väldigt intressant att få en inblick i musikers liv. Rekommenderas, oavsett om man är ett fan eller inte...

Link to comment
Share on other sites

Jag var inte heller så förtjust i hans musik innan han dog, men några tyckte jag iaf om. Men efter att ha sett dokumentären så tycker jag lite annorlunda. Lite synd då att jag upptäckte musiken kan man säga efter hans död. Men så är det ju i stort sett idag. Musikerna hyllas efter deras död på radio osv. Inte när dom lever av nån konstig anledning vilket jag kan tycka verkar en aning märkligt. Hur svårt är det att spela musikers låtar när dom väl lever än att nästan bara uppmärksamma dom efter deras död. När väl Jerry mfl hade dött, ja då hörde man ju dom varje dag. Men inte när dom levde...och det som ska kallas public service... Inte public service enligt mig... Har dom ringt mig och frågat vad jag vill höra i radio...Nää, förmodligen inte! Jag vill höra Gösta Johnsson med Kaffe utan Grädde och Harry Brandelius ärligt talat! Inte Bruno Mars o Co....Men det är mer jag det, även om jag är född på 80 talet....

Link to comment
Share on other sites

Lite konstigt att du säger så när Avicii är bland de mest spelade artister under 10-talet. Hans "hitrate" är bland de högsta någonsin. 
Även SR har spelat dessa låtar om och om igen.

Link to comment
Share on other sites

Jo, fast nu nämnde jag ju inte bara Avicii eller menade speciellt just honom.. Men, men... Sen är jag inget fan av just Avicii alls egentligen... Tycker mest det är en plåga med House musik... Är inte alls förtjust i basgången hur den vrider o vänder på sig själv o stannar upp å håller på. Då gillar jag bättre Trance och Vocal Trance isf som var föregångaren kan man säga men även Eurodancen som felaktigt i folkmun kallas för Eurodisco av nån okänd anledning...:39:

 

Edit: Vissa av hans låtar som tex Wake me up var riktigt bra så inte sagt att jag hatar all house musik... :D 

 

Du har i för sig rätt i att hans musik är och var spelad väldigt mycket...Kanske inte världens bästa musik?...Men väl spelad.. Jag syftade mer på alla möjliga artister som har gått bort. Nu var ju Avicii väldigt stor just nu också... Mmm... Jau..

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

Vi kanske inte lyssnar på samma radio då men... Förmodligen inte...Jag lyssnar nästan uteslutande på SR:s lokalradio och där spelar dom nästan enbart Bruno Mars och med liknande musik-genre... Dom mest spelade spelas igen och igen för då blir det bra statistik..Ungefär som när man köper bästa värsta skivan på macken och spelar den tills det inte finns nåt mer att spela på.... Sämst musik just nu...Ungefär så... Finns ju hur många artister som helst på denna planet...Ändå spelar man bara ett gäng med samma artister hela tiden...

 

Nåja, det är mer vad jag tycker personligen om radio idag så det behöver inte betyda att det är så även för andra, även om jag tror att en hel del skulle hålla med mig om den saken. Fast kanske inte på ett forum som detta :) Beror ju på vad man själv är van vid osv och vilka artister man själv föredrar o inte.. Alltså helt personligt :)

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...